تاریخ 1397/06/01 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5912

آنچه پس از ترک ورزش براي بدن رخ مي‌دهد

خبر

محققان عنوان مي کنند؛
 انگور براي افراد ديابتي مضر نيست

مطالعات نشان داده اند مصرف انگور به شکل ميوه، آبميوه و عصاره ميوه مي تواند موجب ايجاد تعادل در قندخون، تنظيم بهتر انسولين و افزايش حساسيت انسولين شود.
به گزارش مهر، معمولا افراد مبتلا به ديابت در مورد مصرف ميوه احتياط مي کنند.به نظر آنها، قند طبيعي موجود در ميوه ها مي تواند موجب افزايش سطح قندخون شان شود. آنها بايد مواد خوراکي و
ميوه هاي را مصرف کنند که داراي شاخص گلوکز پاييني (GI) هستند.يکي از اين ميوه ها انگور است که سرشار از پلي فنول ها است.در حقيقت مطالعات نشان مي دهند مصرف منظم انگور موجب کاهش سندروم متابوليک و پيشگيري از ابتلا به چاقي و ديابت نوع2 مي شود.انگور به دليل داشتن خواص آنتي اکسيداني و ضدالتهابي همانند يک تنظيم کننده چندهدفي عمل مي کند.انگور جزء مواد خوراکي با شاخص گلوکز پايين طبقه بندي مي شود و GI آن بين 43 تا 53 است.با اين حال ميزان پايين GI الزاما به معناي داشتن فايده براي قندخون نيست.مطالعات اخير نشان داده اند مصرف انگور به شکل ميوه، آبميوه و عصاره ميوه به دليل وجود مواد مغذي گياهي آن، مي تواند موجب تعادل قندخون، تنظيم بهتر انسولين و افزايش حساسيت انسولين شود.
در حقيقت تمام انواع انگورهاي قرمز، سبز و آبي-بنفش براي ديابت خوب هستند.حتي مشخص شده است عصاره دانه انگور هم از ابتلا به سندروم متابوليک، ديابت نوع2 و چاقي پيشگيري مي کند و موجب بهبود سلامت روده ها مي شود.از آنجائيکه انگور سرشار از آنتي اکسيدان هاست بهترين گزينه براي کنترل فشار اکسايشي بوده و از بروز اسيب اکسايشي جلوگيري مي کند و در نتيجه موجب کاهش ريسک مشکلات سلامت و بيماري هاي تهديدکننده جان مي شود.فلاوونوئيدهاي موجود در انگور داراي خواص ضداکسايشي بالا بوده که به کاهش فشار اکسايشي کمک مي کنند.
ويتامين C و منگنز، دو ماده مغذي مهم موجود در انگور هستند. اگرچه کل ميوه انگور براي بدن مفيد است اما دانه و پوست آن حاوي غني ترين ميزان آنتي اکسيدان ها هستند.از اينرو محققان مصرف انگور را به ميزان متعادل به افراد ديابتي توصيه مي کنند.

آنچه پس از ترک ورزش براي بدن رخ مي‌دهد

ورزش از ارکان اصلي يک زندگي سالم و حفظ سلامت بدن محسوب
مي شود. انجام ورزش به حفظ تناسب اندام و وزن سالم کمک مي کند.
به گزارش عصر ايران به نقل از "ريدرز دايجست"، زماني که ورزش را کنار مي گذاريد عضلات، مغز، خلق و خو و خواب شما تحت تاثير قرار بگيرند. در ادامه با آنچه به واسطه ترک ورزش رخ مي دهد بيشتر آشنا مي شويم.
در معرض خطر بيشتري براي افسردگي قرار مي گيريد
ترک ورزش اثرات منفي بيشماري بر سلامت انسان دارد و تغييرات خلقي ممکن است نخستين مواردي باشند که خود را نشان مي دهند. با توقف ورزش مغز شروع به تغيير خواهد کرد و فرد ممکن است با مغز مه آلود يا عدم احساس شادي و نشاط همانند گذشته مواجه شود. اين شرايط به دليل آن رخ مي دهد که هيپوکامپ مغز به اندازه گذشته خون دريافت نمي کند.
مطالعه اي در دانشگاه آدلايد، استراليا نشان داد که ترک ورزش مي تواند علائم افسردگي را تنها پس از گذشت سه روز افزايش دهد.
فشار خون شما افزايش
مي يابد
پژوهشگران در آفريقاي جنوبي متوجه شدند که پس از گذشت دو هفته از ترک ورزش، رگ هاي خوني شروع به سفت شدن مي کنند و فشار خون انسان افزايش مي يابد. طي
مطالعه اي ديگر در ژاپن، پژوهشگران کشف کرند که پس از سه ماه کم تحرکي، ورزشکاران استقامتي با افزايش سفتي در شريان هاي خود مواجه شده اند که به افزايش فشار خون منجر شده است. پس از گذشت 12 ماه، سفتي رگ هاي خوني در اين افراد هرچه بيشتر افزايش يافته بود.
کنترل بر قند خون خود را از دست
مي دهيد
اگر بتوانيد سطوح قند خون خود را پايدار نگه داريد، خطر افزايش وزن، خستگي، و بيماري هاي مزمن، مانند ديابت و بيماري قلبي کاهش مي يابد. مطالعه اي که در نشريه Journal of Applied Physiology منتشر شد، نشان داد سطوح قند خون در شرکت کنندگاني که رژيم هشت ماهه تمرينات قدرتي و هوازي را دنبال کرده بودند، بهبود يافته، اما نيمي از آنها تنها پس از گذشت 14 روز از ترک ورزش اين فوايد را از دست دادند.
عضلات شما تحليل مي روند
از دست رفتن توده عضلاني و سلامت استخوان پس از ترک ورزش به راحتي برگشت پذير نيست و مي تواند افزايش خطر آسيب ديدگي جدي را به همراه داشته باشد. خطر درد مفصلي يا کمر نيز افزايش مي يابد. محل از دست دادن عضله به نوع ورزشي که کنار گذاشته ايد، بستگي دارد. به عنوان مثال، اگر يک دونده هستيد، عضلات پا مي توانند با کاهش قدرت و اندازه خود مواجه شوند.
براي افرادي که با وزنه کار
مي کنند هر عضله اي که به طور مرتب از آن استفاده مي کردند، پس از ترک ورزش تحليل خواهد رفت.
استقامت خود را از دست
مي دهيد
پس از ترک دائمي ورزش، شما تبديل به يک اسکلت نمي شويد، اما استقامت خود را از دست خواهيد داد. قلب شما حساسيت بيشتري به مقاومت يافته و در معرض خطر بزرگتري براي مشکلات سلامت قرار مي گيريد. ظرفيت ريه هاي شما نيز در برابر جريان اکسيژن کارآمدي کمتري از خود نشان خواهد داد.
وزن اضافه مي کنيد
ترک ورزش به طور خودکار موجب افزايش وزن نمي شود، اما بايد به دقت وزن خود را زير نظر داشته باشيد. پس از کنار گذاشتن ورزش نياز بدن به انرژي کمتر خواهد شد، از اين رو بايد کمتر غذا بخوريد. فعاليت متابوليک در نبود فعاليت جمساني کاهش مي يابد که در صورت عدم سازگاري با غذاي مصرفي به طور معمول به افزايش وزن منجر مي شود.
استخوان هاي شما شکننده‌تر مي شوند
ورزش منظم به ويژه تمرينات تحمل وزن مانند تمرينات قدرتي، پياده‌روي و دويدن براي حفظ قدرت استخوان ها و کاهش خطر پوکي استخوان ضروري هستند. زماني که بيشتر طول روز را بي تحرک باقي مي مانيد، تراکم استخواني نيز سريع‌تر کاهش مي يابد.

خبر

اکسيژن فعال عفونت ها و بيماري ها را نابود مي کند
محققان دانشگاه سينسيناتي آمريکا راهکار جديدي را براي نابودکردن باکتري هاي مضر بدون استفاده از آنتي بيوتيک ابداع کردند که در آن مولکول هاي اکسيژن با استفاده از نور فعال مي شوند و سپس باکتري ها را نابود مي کنند.به گزارش ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، در اين شيوه به جاي استفاده از آنتي بيوتيک هايي که در مقابل باکتري هايي مانند MRSA تاثيري ندارند، از مولکول هاي فتوسنتزکننده استفاده مي شود.اين مولکول ها با برخورد نور تحريک مي شوند و مولکول هاي اکسيژن را به اکسيژن فعال تبديل مي کنند.اين مولکول هاي اکسيژن فعال نيز به باکتري حمله کرده و آن را نابود مي کنند.محققان به منظور بهبود عملکرد اين فرآيند در نابود کردن باکتري ها، نوعي مولکول فتوسنتزکننده هيبريدي محلول در آب ساختند که حاوي نانوذرات فلزي و پليمرهاي آمفي فيليک است.اين پليمرها داراي دو جزء آبدوست و آبگريز هستند و موجب به دام افتادن مولکول هاي فتوسنتزکننده مي شوند.اين نانوذرات در مقايسه با مولکول هاي فتوسنتزکننده عادي داراي دو مزيت هستند.اول اين که نانوذرات فلزي داراي يک اثر پلاسموني هستند که موجب توليد تعداد بيشتري از مولکول هاي اکسيژن فعال مي شود و دوم اين که
مولکول هاي فتوسنتزکننده را در يک محل تجميع مي کنند و موجب تشديد اثر کشنده آن ها بر باکتري ها مي شوند.به اعتقاد محققان اين نانوذرات علاوه بر نابودي باکتري MRSA، قادرند سلول هاي سرطاني پوست و قارچ ناخن را نيز نابود کنند.

درد را مديريت کنيد!
يک فلوشيپ درد گفت: فلوشيپ درد روش درماني جديدي است که براساس آن در واقع دردهاي شايع و دردهاي مقاوم را مي‌توان درمان کرد.
مهران رضواني در گفت‌وگو با ايسنا ، اظهار کرد: مديريت درد به اين معنا است که از روش‌هاي‌ مختلف، علت درد بيمار بررسي و زماني که تشخيص درست داده شد سعي شود دردها را کنترل و يا قابل تحمل کرد.وي تصريح کرد:از دو طريق ‌مي‌توان درد بيمار را کاهش داد.روش نخست غير تهاجمي‌ اما موثر، مانند فيزيوتراپي است که فلوشيپ درد براي بيمار تجويز و فيزيوتراپ انجام مي‌دهد.اين فلوشيپ درد اضافه کرد:از ديگر روش‌هاي غير تهاجمي مي‌توان به ليزر درماني، شوک درماني و راديو فرکانسي اشاره کرد که از طريق اين روش‌ها مي‌توان درد بيمار را کنترل کرد.رضواني با بيان اينکه در روش دوم روند درمان به گونه‌اي است‌ که کمي تهاجمي‌تر مي‌شوند، خاطرنشان کرد:استفاده از بلوک‌هاي عصبي و يا تزريق داروهاي متنوع در مناطق مختلف بدن براي کاهش درد بيمار از اين دسته روش‌ها است.وي ادامه داد:در روش‌هاي نوع دوم از ليزر درماني نيز استفاده مي‌شود.با اين تفاوت که در روش اول استفاده از تاثيرات ليرز ممکن است در سطح پوست براي کاهش التهاب و اسپاسم بيمار انجام شود اما در روش دوم ممکن است ليزرکمي قوي تر و براي نمونه براي درمان ديسک بيرون زده بيمار صورت گيرد.اين فلوشيپ درد با بيان اينکه در واقع دردهاي شايع و دردهاي مقاوم را از اين طريق مي‌توان درمان کرد که علت‌هاي متنوعي دارند، افزود: به بيان ديگر دردهايي که به روش‌هاي مختلف درماني جواب نمي‌دهند را از اين طريق مي‌توان کنترل کرد.