جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/06/15 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5923


بهترين زمان براي صرف وعده غذايي


خبر


خبرپزشكي


 بهترين زمان براي صرف وعده غذايي 

گاهي اوقات برخي افراد پس از بيدار شدن از خواب تمايلي به صرف صبحانه ندارند زيرا معده آنها براي غذا خوردن آماده نيست.

هر يک از ما سه وعده غذايي اصلي در روز شامل صبحانه، ناهار و شام را به طور معمول در زماني مشخص صرف مي کنيم. گاهي اوقات، در روزهاي تعطيل يا تعطيلات آخر هفته ممکن است تغييري در اين ساعات صورت بگيرند.

به گزارش عصر ايران به نقل از "استپ تو هلث"، زمان مناسب براي غذا خوردن به کشوري که در آن زندگي مي کنيد، بستگي دارد. با اين وجود، برخي قواعد پايه وجود دارند که همه مي توانند مد نظر قرار دهند.

صبحانه در ساعت 7:00

هفت صبح زمان مناسب براي خوردن صبحانه است. همچنين، مي توانيم اين وعده غذايي را در ساعت هشت صرف کنيم، اما تاخير هرچه بيشتر توصيه نمي شود.

صبحانه بايد شامل چه چيزهايي باشد؟

همان گونه که مي دانيد، صبحانه مهم‌ترين وعده غذايي روزانه محسوب مي شود و از اين رو، بايد شامل مواد غذايي مغذي مختلف باشد.

در وعده غذايي صبحانه بايد از ميوه ها، غلات کامل، و برخي مواد غذايي حاوي کلسيم استفاده کنيد. اين ترکيبي کامل براي صبحانه است.

گاهي اوقات برخي افراد پس از بيدار شدن از خواب تمايلي به صرف صبحانه ندارند زيرا معده آنها براي غذا خوردن آماده نيست. در اين موارد، شما مي توانيد مقداري وقت بيشتر صرف کرده و کارهاي ديگري مانند دوش گرفتن انجام دهيد تا بدن به طور کامل از خواب بيدار شده و احساس گرسنگي در شما شکل بگيرد. نوشيدن يک ليوان آب نيز مي تواند کمک کند.

يک ميان وعده بين ساعات 10:00 تا 11:00

پس از خوردن صبحانه، اغلب به سر کار مي رويم تا وظايف حرفه اي خود را انجام دهيم. توصيه شده است بين ساعات 10 تا 11 صبح يک ميان وعده مصرف شود.

اين زماني ايده آل براي خوردن ميوه، يک خوراکي حاوي غلات کامل يا مقداري ماست به همراه مغزهاي خوراکي است. مصرف غذايي سبک در اين زمان از صبح به پيشگيري از احساس گرسنگي تا وعده غذايي بعدي کمک مي کند. افزون بر اين، انرژي بيشتري نيز در اختيار بدن قرارمي گيرد.

اگر تمايل داريد مي توانيد يک فنجان قهوه نيز بنوشيد.

ناهار پس از ساعت 1:00

خوردن ناهار پيش از ساعت يک توصيه نمي شود، مگر اين که گزينه اي ديگري در اختيار نداشته باشيد.

اما تا چه ميزان مي توان خوردن وعده غذايي ناهار را به تاخير انداخت؟

بهتر است ناهار را تا پيش از ساعت سه بعد از ظهر بخوريد.

در اين وعده غذايي بايد سبزيجات، پروتئين، چربي هاي سالم، و کربوهيدارت ها حضور داشته باشند.

وعده غذايي ناهار بايد احساس سيري را در شما ايجاد کند، اما از پرخوري پرهيز کنيد. اين شرايط مي تواند نتايجي منفي به همراه داشته و سطوح انرژي بدن را کاهش دهد.

پس از صرف ناهار مي توانيد يک دسر سبک مانند يک ميوه به همراه يک فنجان چاي مصرف کنيد. چاي به بدن در گوارش کمک مي کند و احساسي خوب در معده شکل مي گيرد.

زماني براي ميان وعده بعد از ظهر

ميان وعده ها تنها براي کودکان نيستند و بزرگسالان نيز مي توانند بين وعده هاي غذايي اصلي خود يک خوراکي سبک را مصرف کنند.

از اين طريق تا زمان شام خبري از احساس گرسنگي نبوده و تمايلي به مصرف خوراکي هاي ناسالم نخواهيد داشت.زمان مناسب براي صرف اين ميان وعده بين ساعات چهار و پنج بعد از ظهر است. اگر ساعت سه ناهار خورده ايد مي توانيد در ساعت شش بعد از ظهر يک ميان وعده مصرف کنيد. توجه به اين نکته اهميت دارد که اين ساعات انعطاف پذير هستند و شما مي توانيد آنها را بر اساس سبک زندگي خود سازگار کنيد.

براي اين ميان وعده مي توانيد از مغزهاي خوراکي استفاده کنيد. آنها از انرژي زيادي برخوردار هستند و احساس سيري را در شما تقويت مي کنند. البته در مصرف آنها زياده‌روي نکنيد زيرا مي توانند موجب افزايش وزن شوند.

همچنين، اگر پيش از اين در طول روز ماست مصرف نکرده ايد، اکنون زمان خوبي براي انجام اين کار است. ترکيب ماست با مقداري مغزهاي خوراکي يک ميان وعده کامل را شکل مي دهد.

شام پيش از ساعت 9:00

زمان مناسب براي صرف شام از هفت يا هشت تا نه يا ده شب است. صرف شام پس از اين بازه توصيه نمي شود.

به خاطر داشته باشيد که بين زمان شام و زمان خواب بايد حداقل دو ساعت فاصله باشد.

غذا خوردن پيش از خواب مي تواند به خواب رفتن را دشوار سازد، کيفيت خواب را کاهش دهد و احتمال مواجهه با گاز بيش از حد نيز افزايش مي يابد.

از اين رو، هرچه زودتر شام خود را بخوريد، زمان کافي براي گوارش آن پيش از خواب وجود خواهد داشت.

شام بايد يک وعده غذايي سبک باشد. سوپ، ماهي، سينه مرغ، و برخي سبزيجات از جمله گزينه هايي هستند که مي توانيد مد نظر قرار دهيد. شام بايد سرشار از ويتامين ها باشد تا به گوارش زياد نياز نباشد.

برخي افراد يک ليوان شير يا يک ساندويچ کوچک مصرف مي کنند. اين نيز کفايت مي کند. توجه داشته باشيد که نيازهاي هر فرد با ديگري متفاوت است.

موارد مذکور تنها جنبه توصيه دارند و همه چيز به نيازهاي شما باز مي گردد. افزون بر اين، هر فردي داراي شغل و مسئوليت هاي مختلف است که ممکن است وي را مجبور سازد تا در زمان هاي ديگري وعده هاي غذايي خود را مصرف کند.


 خبر 

 ترکيب آنتي‌بيوتيک‌ها براي مقابله باباکتري‌هاي مقاوم

نتايج يک تحقيق نشان مي‌دهد ترکيب چند دارو مي‌تواند در درمان عفونت‌هاي ناشي از باکتري‌هاي مقاوم به درمان موثر باشد.به گزارش ايسنا، بررسي‌ها حاکيست برخلاف باورهاي سنتي در جوامع پزشکي، ترکيب چهار تا پنج دارو با يکديگر مي‌تواند در درمان عفونت‌هاي ناشي از باکتري‌هاي مقاوم موثر باشد.مقاومت آنتي بيوتيکي يا آنتي ميکروبي به شرايطي گفته مي‌شود که بر اثر آن باکتري يا ويروس جهش ژنتيکي پيدا کرده و به دارو مقاوم مي‌شود.سازمان بهداشت جهاني (WHO)اين پديده را تهديد جدي براي سلامت عمومي در جهان عنوان کرده که مستلزم اقدامات تمامي بخش‌هاي دولت و جامعه است.در آمريکا، مقاومت آنتي بيوتيکي نگراني اصلي در حوزه سلامت عمومي به حساب مي‌آيد.هر سال، دست‌کم دو ميليون نفر از مردم اين کشور به عفونت‌هاي مقاوم در برابر دارو مبتلا مي‌شوند که مرگ بيش از 23 هزار نفر را به دنبال دارد.اکنون، محققان به راهکاري براي مقابله با اين مشکل دست پيدا کرده‌اند.گروهي از متخصصان علوم پزشکي در آمريکا در بررسي‌هاي خود دريافتند که ترکيب چهار يا پنج آنتي بيوتيک مي‌تواند در از بين بردن يا کند ساختن پيشرفت باکتري‌هاي مقاوم به دارو موثر باشد.به گزارش مديکال نيوز تودي، اين يافته مغاير با اين باور رايج است که ترکيب چنين داروهايي موثر نيست يا ترکيب
آنتي بيوتيک‌هاي مختلف باعث مي‌شود تاثيرگذاري ديگري از بين برود.

بالاگرفتن سر هنگام خون دماغ شدن؛ خوب يا بد؟

يک متخصص گوش، حلق و بيني گفت: بسياري افراد هنگام خون دماغ شدن سر خود را به سمت بالا مي‌گيرند که تنها باعث جمع شدن اين خون در حلق و آزار فرد مي‌شود.

محمد پورحاجي غلامي متخصص گوش حلق و بيني در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت خون دماغ شدن، گفت: خون‌دماغ شدن‌ را مي‌توان به 2 دسته تقسيم کرد؛ در دسته اول خون به صورت عادي از بيني خارج مي‌شود و بر خلاف ظاهر ترسناک آن معمولا نشانه بيماري خاصي نيست، از اين رو براي پزشکان چندان مهم نيست، دسته دوم اما خبر از بيماريي خطرناک مي‌دهد، در اين حالت فقط رگه‌هاي خون يا به اصطلاح خونابه از بيني خارج مي‌شود.وي با اشاره به عدم مشخص بودن علل برخي از خونريزي‌ها، افزود: دلايلي متعدد از جمله التهاب بيني، آلرژي، سينوزيت، خشکي داخل بيني و غيره در بروز اين مشکل موثر است، در اين بين وجود تومور‌هاي خوش‌خيم و بدخيم، برخي از سرطان‌ها و بيماري‌هاي انعقادي خون از جمله مهم‌ترين بيماري‌هايي است که منجر به اين عارضه مي شوند، همچنين بيماري فشار خون و آرتريوسکلروز که به معناي کاهش حالت ارتجاعي و شکننده شدن عروق است، در سنين بالا مي‌تواند منجر به ايجاد اين بيماري شود.وي با تاکيد به اهميت مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علائم خطرناک، تصريح کرد: بسياري افراد هنگام خون دماغ شدن سر خود را به سمت بالا مي‌گيرند که تنها باعث جمع شدن اين خون در حلق و آزار فرد شده و کمکي به درمان او نمي‌کند؛ بهترين کار استفاده از قطره‌هاي نفازولين، اکسي‌متازولين يا انواع مشابه آن است، به اين صورت که بايد پنبه‌ آغشته به اين مواد را بين 5 تا 10 دقيقه روي بيني نگه داشت.


 خبرپزشكي 

 محققان ايرلندي مي گويند؛

پنير موجب افزايش کلسترول نمي شود

محققان عنوان مي کنند خوردن پنير موجب افزايش کلسترول نمي شود و حتي از سلامت قلب هم محافظت مي کند.به گزارش مهر، محققان دانشگاه دوبلين ايرلند با مطالعه مردان ميانسال و داراي اضافه وزن دريافتند پنير براي کلسترول بد نيست و حتي پنير پرچرب مي تواند از قلب محافظت کند.در جديدترين مطالعه، محققان دريافته اند خوردن پنير چدار پرچرب توسط افراد ميانسال داراي اضافه وزن موجب کاهش بيشتر کلسترول در مقايسه با افرادي شد که پنير کم چرب يا کره خورده بودند.در طول اين مطالعه، شرکت کنندگان مقادير قابل توجهي پنير چدار پرچرب به مدت 6 هفته متوالي مصرف کردند و محققان به اين نتيجه رسيدند که محتواي پنير، يعني نحوه ترتيب بندي پروتئين و کلسيم در پنير چرب، آن را در مقايسه با ساير لبنيات گزينه بهتري براي کلسترول مي کند.«اما فيني»، سرپرست تيم تحقيق، با مطالعه 164 فرد ايرلندي دريافت که شرکت کنندگاني که در رژيم غذايي شان پنير چدار ايرلندي پرچرب گنجانده بودند، و تنها 55 ميلي ليتر شير در روز مصرف مي کردند دچار اضافه وزن نشدند.در مقابل، هم ميزان کلسترول کل و هم ميزان کلسترول بد شرکت کنندگان کاهش يافته بود.

شناسايي هورموني که در ديابت و فشار خون نقش دارد

مطالعات محققان دانشگاه ايالتي اوهايو نشان مي دهد هورموني که تا امروز تصور مي شد در افزايش فشار خون نقش دارد، در افزايش احتمال ابتلا به ديابت نوع 2 نيز موثر است. اين دستاورد در ساخت داروهاي موثر حائز اهميت است.به گزارش ايرنا از پايگاه خبري مديکال ساينس، اين هورمون آلدوسترون (aldosterone) نام دارد و مطالعات جديد محققان دانشگاه اوهايو نشان مي دهد افزايش سطح اين هورمون علاوه بر ارتباط آن با فشار خون بالا ، نقش مهمي در بروز ديابت ايفا مي کند.آلدوسترون توسط غدد فوق کليوي توليد مي شود و از سال ها قبل با اين عنوان شناخته مي شود که در افزايش فشار خون نقش دارد، مطالعات جديد نشان مي دهد اين هورمون در افزايش مقاومت به انسولين موثر است و ترشح انسولين از پانکراس را مختل مي کند و به همين دليل در بروز ديابت نوع 2 نقش دارد.محققان به منظور بررسي اين هورمون هزار و 600 نفر را به مدت 10 سال تحت نظر قرار دادند و دريافتند احتمال ابتلاي افرادي با سطح بالاي اين هورمون به ديابت، بيش از دو برابر است و بر اساس ژنتيک فرد اين احتمال مي تواند حتي بيشتر باشد.اين دستاورد علمي گام مهمي در جهت توليد داروهاي جديد درمان ديابت و فشار خون بالاست.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي