جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/06/21 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 5928

مرکز پژوهش هاي مجلس گزارش داد؛
قيمت خريد گاز از توتال 4.5 برابر نرخ متعارف


کيفيت ميعانات گازي فاز 2 و 3 پارس جنوبي افزايش مي‌يابد


معادلات انرژي


ميز خبر


 مرکز پژوهش هاي مجلس گزارش داد؛
  قيمت خريد گاز از توتال 4.5 برابر نرخ متعارف 

 
بررسي هاي مرکز پژوهش هاي مجلس در قراردادي که با شرکت توتال براي فاز 11 پارس جنوبي امضا شد، قيمت گاز خريداري شده از اين شرکت بعد از راه اندازي ميدان، حدودا 4.5 برابر نرخ متعارف تعيين شده بود.به گزارش مهر، مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي با عنوان «شبيه سازي مالي قرارداد فاز يازده پارس جنوبي» به بررسي مهمترين چالش هاي موجود در مباحث مالي قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال براي فاز 11 پارس جنوبي و به طور کلي قراردادهاي IPC پرداخت.

استفاده از شرکت هاي خارجي صاحب دانش و مديريت در قالب قراردادهاي IPC و مشابه آن يکي از راه هاي پيش روي شرکت ملي نفت در توسعه ميادين بالادستي کشور بوده است؛ که از يکسو پيمانکار را در ريسک تأخير پروژه شريک کرده و ازسوي ديگر برخلاف قراردادهاي فاينانس، امکان استفاده از توليد داخل را در ساخت و اجراي پروژه فراهم مي آورد.

با اين وجود در همکاري با شرکت هاي بين المللي، رعايت حداکثري منافع ملي در چارچوب رژيم مالي قرارداد بايد از مهمترين نگراني هاي شرکت ملي نفت باشد. يکي از اين عوامل، مديريت و کنترل دريافتي و سودآوري پيمانکار است.

ابهامات قرارداد با توتال

در اين گزارش به ابهامات ناظر بر اين قرارداد در چارچوب مدل شبيه سازي مالي در خصوص نحوه قيمت گذاري گاز پرداخته شده است.

حسب نتايج اين مطالعه در قرارداد مورد بررسي، به دليل قيمت گذاري نسبتاً بالاي گاز توليدي از يک سو، سقف بازپرداخت مطالبات پيمانکار عملاً کارايي ندارد؛ ازسوي ديگر به رغم نرخ بازدهي 18.9 درصدي پيمانکار، دريافتي وي تنها 9 درصد از درآمد خالص ميدان نشان داده مي شود.

در اين راستا يکي از نکات قابل تأمل در زمينه توسعه ميادين گازي با استفاده از قراردادهاي جديد نفتي ايران، صحيح نبودن مکانيسم قيمت گذاري گاز است. گاز طبيعي برخلاف نفت خام (که به دليل حمل و نقل آسان از بازار جهاني، از مکانيسم قيمت گذاري مشخصي برخوردار است)، به صورت منطقه اي قيمت گذاري مي شود و در برخي مناطق همچون خاورميانه مکانيسم مشخص و مورد توافقي براي قيمت گاز وجود ندارد.همين مسئله باعث طولاني شدن دوره مذاکرات صادرات گاز ايران با کشورهاي همسايه همچون پاکستان، هند و عمان شده است. اما در قرارداد با توتال شرايط پيچيده تر بوده است؛ چون گاز تحويلي کنسرسيوم فاز 11 به صورت گاز غني است که شامل گاز سبک، مايعات گازي و ميعانات گازي مي شود. تعيين قيمت اين گاز به مراتب دشوارتر است. تعيين قيمت بالاي گاز غني به صورت کاذب روند تسويه حساب با شرکت خارجي را تسريع مي کند.

اما همانطور که اشاره شد، قيمت گاز و درآمد ميدان در اين قرارداد به حدي بالا تعيين شده است که در بازپرداخت اقساط هزينه و پاداش شرکت توتال مشکلي پيش نيايد. درحاليکه تحقق اين درآمد از فاز 11 اصلا ممکن نيست.

اما هيچگاه مدل شبيه سازي مالي اين قراردادها و تعهداتي که براي نسل هاي آتي ايجاد خواهد کرد رونمايي نشد. براساس مدل طراحي شده در اين پژوهش، دو ايراد جدي بر نحوه قيمت گذاري گاز در اين قرارداد وارد است:

الف) بالا بودن قيمت گاز خريداري شده، به گونه اي که در قيمت هاي 50 دلار نفت، حدود 15.3 سنت بر مترمکعب در نظر گرفته شده است و در صورت افزايش قيمت نفت به بالاي 70 دلار به بالاي 22 سنت بر مترمکعب مي رسد.

ب) عدم تعديل قيمت گاز به ميزان کافي در صورت افت شديد قيمت نفت، به گونه اي که حتي اگر قيمت نفت به زير 10 دلار سقوط کند، قيمت گاز هيچگاه از 2 دلار در هر ميليون بي تي يو (معادل 7.1 سنت بر مترمکعب) کمتر نخواهد شد. اين مسئله بيانگر رگرسيو بودن رژيم مالي قرارداد است که در قسمت تحليل حساسيت تشريح شده است.

بنابراين مي توان گفت گاز توليدي از فاز 11 پارس جنوبي به صورت کاذب قيمت گذاري شده است و گازي که در خليج فارس زير 1 دلار بر ميليون بي تي يو (معادل 3.5 سنت بر مترمکعب) قيمت دارد، با قيمت بالاي 15 سنت بر مترمکعب به بالا در اين قرارداد قيمت گذاري شده (حدود 4.5 برابر بيشتر از ميزان متعارف) و در بهترين شرايط با قيمت حدود 10 سنت به پتروشيمي هاي داخل به فروش مي رسد.

به عنوان نمونه در حال حاضر گاز غني به شرکت خارگ به قيمت حدود 9 سنت در هر مترمکعب فروخته مي شود. اين رقم براي گاز ژوراسيک مسجد سليمان حدود 4 سنت در هر مترمکعب است. لذا مشخص نيست رقم حداقل 15 سنت در مترمکعب بر چه مبنايي تعيين شده است.

اصلاح نظام قيمت گذاري گاز و توسعه صادرات

اين درحالي است که بايد قيمت گذاري واقعي گاز توليدي براساس مؤلفه هاي بازار منطقه (خليج فارس) و کاهش کف قيمت متناسب با قيمت نفت انجام مي شد


 کيفيت ميعانات گازي فاز 2 و 3 پارس جنوبي افزايش مي‌يابد 

 رئيس بهره‌برداري پالايشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبي از افزايش کيفيت ميعانات گازي فاز 2 و 3 پارس جنوبي پس از پايان تعميرات خبر داد.

به گزارش شرکت مجتمع گاز پارس جنوبي، رضا تيموري با اشاره به اين که تعميرات اساسي فازهاي 2 و 3 مجتمع گاز پارس جنوبي 16 شهريورماه آغاز شده است، افزود: مطابق برنامه در زمان تعميرات اساسي پالايشگاه دوم اتصالات مورد نياز پروژه‌هاي ميترينگ و DMC (افزايش کيفيت ميعانات) نيز بايد انجام شوند.

وي با بيان اين که کل مدت تعميرات پالايشگاه دوم 16 روز است، تصريح کرد: در زمان تعميرات امسال، پيش‌بيني مي‌شود بيش از 4 هزار مجوز کار صادر شود.


 معادلات انرژي 

 قاچاق بنزين به 20 ميليون ليتر در روز رسيد

عضو اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي ايران از قاچاق روزانه دستکم 20 ميليون ليتر بنزين به کشورهاي همسايه خبرداد و گفت: بهترين گزينه در حال حاضر براي مبارزه با قاچاق سوخت احياي سامانه هوشمند و کارت سوخت است.به گزارش ايلنا، حسن خسروجردي افزود: متاسفانه هميشه کشور با قاچاق سوخت مواجه بوده براي اينکه قيمت اين فرآورده ها در داخل نسبت به همسايگان و ديگر کشورهاي جهان پائين تر است.

وي همچنين اظهارداشت: متاسفانه با افزايش قيمت دلار قاچاق بنزين به کشورهاي همسايه از سود بيشتري نسبت به گذشته برخوردار بوده و به همين دليل بخشي از آمار مصرف سوخت در داخل بوي قاچاق مي دهد.عضو اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي ايران گفت: طبق آمارها در حال حاضر مصرف روزانه بنزين در کشور 100 ميليون ليتر است حال سئوالي که مطرح مي شود اينکه آيا تمامي اين حجم بنزين در داخل مورد مصرف قرار مي گيرد؟

وي افزود: بدون شک پاسخ پرسش مدنظر منفي است چرا که دستکم روزانه 20 ميليون ليتر بنزين بصورت قاچاق راهي کشورهاي همسايه مي شود.خسروجردي تصريح کرد: براي مقابله با قاچاق بنزين راهکارهاي مختلفي وجود دارد که افزايش قيمت بنزين و رساندن به سطح جهاني درداخل، استفاده از فناوري هاي جديد به ويژه کارت سوخت جهت مديريت مصرف و غيره از جمله اين موارد است.وي اضافه کرد: ايران هم اکنون نمي تواند در اوضاع کنوني راهکار نخست را اجرا کند چون تبعات سنگيني در جامعه به همراه دارد.عضو اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي ايران يادآورشد: بهترين گزينه در حال حاضر براي مبارزه با قاچاق سوخت احياي سامانه هوشمند و کارت سوخت است.

پارس جنوبي براي تامين گاز زمستاني کشور آماده مي شود

پالايشگاه‌هاي گازي پارس جنوبي براي توليد حداکثري گاز در
ماه هاي سرد سال آماده مي شود و بر اين اساس، تعمير اساسي آنها اواخر مهرماه پايان مي يابد.به گزارش ايرنا، همه ساله پيش از فرا رسيدن فصل سرما با هدف آماده سازي پالايشگاه ها و تجهيزات، تعمير اساسي (اورهال) پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي در دستور کار قرار مي گيرد.بر اين اساس، تعمير اساسي پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي از بيست‌وسوم فروردين ماه آغاز شده است و تا سي ام مهرماه ادامه مي‌يابد.پارس جنوبي بزرگ ترين ميدان گازي جهان را در خود جاي داده است و به عنوان اصلي ترين ميدان تامين گاز کشور شناخته مي شود.

آنگونه که مدير تعميرات مجتمع گاز پارس جنوبي امروز اعلام کرد فرآيند تعمير با پالايشگاه نهم آغاز شد و با پالايشگاه‌هاي سوم، چهارم، هفتم، ششم، هشتم و دهم ادامه يافته است.محمود بالنده به تارنماي وزارت نفت گفت: تعميرات اساسي 156 روز طول مي‌کشد.


 ميز خبر 

 بازار داغ حمل نفت ايران در آستانه تحريم‌هاي آمريکا

با نزديک شدن به زمان بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه صادرات نفت ايران، بارگيري نفت ايران همچنان ادامه دارد و شرکت‌هاي کشتيراني با هزينه بالاتري که دريافت مي‌کنند، حمل نفت ايران را يک فرصت مي‌بينند.

به گزارش ايسنا، يک مدير چارتر نفتکش در هيوستون به "اس اند پي گلوبال پلاتس" گفت: بارگيري نفت ايران براي صادرات حتي پس از اجراي کامل تحريم‌هاي آمريکا ادامه خواهد يافت و متوقف نخواهد شد. شرکت‌ها به نحوي حمل نفت ايران را انجام خواهند داد.

شرکت‌هاي جديد که هيچ ارتباطي با سيستم بانکي، بيمه يا ارز آمريکا ندارند، ممکن است بدون نقض قوانين آمريکا به فعاليت‌هاي مربوط به ايران ادامه دهند.

به گفته منابع کشتيراني، تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران در چهارم نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد و برخي از شرکت‌ها از ترس مجازات آمريکا، همکاري با ايران را متوقف کرده‌اند.

به گفته يک کارگزار نفتکش VLCC، اختلاف زماني در خريد، تحويل و پرداخت پول يک محموله به مبادلاتي منجر خواهد شد که پيش از کامل شدن اجراي تحريم‌ها انجام گرفته‌اند. به همين دليل برخي از شرکت‌ها ممکن است هزينه حمل بالاتري براي بارگيري نفت در بنادر ايراني طلب کنند.

علاوه بر شرکت ملي نفتکش ايران، کشتي‌داران يوناني بازار صادرات نفت ايران را قبضه کرده‌اند و طبق برآورد شرکت مشاوره کشتيراني انگليسي "وسل وليو"، 81 نفتکش از ژانويه نفت ايران را حمل کرده‌اند.

زماني که تحريم‌ها به طور کامل اجرايي شوند، هزينه بارگيري نفت ايران نيز بالا خواهد رفت. به گفته کورت اسميت، تحليلگر "وسل وليو"، هزينه حمل نفت ايران به نرخ بازار روزانه بستگي خواهد شد و بايستي به اندازه‌اي باشد که هزينه‌هاي بالاتر بيمه و ريسک فعاليت در برابر محدوديت‌هاي آمريکا براي تجارت با ايران را پوشش دهد.

برآوردهاي "اس اند پي گلوبال پلاتس" نشان مي‌دهد که حتي پس از اجرايي شدن تحريم‌ها، ميزان قابل توجهي از نفت ايران صادر خواهد شد. اين کشور سال گذشته نزديک به 3.8 ميليون بشکه در روز صادرات داشت.طبق برآورد "وسل وليو"، تاکنون 155 نفتکش VLCC حدود 350 سفر از ايران داشته‌اند.

بلومبرگ انگليسي؛

تحريم‌هاي ضد ايراني، درون اوپک را پرتنش کرده است

صادرات نفت ايران به پايين‌ترين سطح خود از مارچ 2016 تا کنون رسيده است، اما پيش از اجلاس اين ماه اوپک، افزايش توليد از سوي ساير اعضا، باعث به وجود آمدن تنش‌هايي در بدنه اين گروه شده است.

به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ انگليسي، 2 ماه قبل از اجراي تحريم‌هاي آمريکا بر ضد صنعت نفت ايران، صادرات نفت اين کشور به پايين‌ترين سطح خود از مارچ 2016 تا کنون رسيده است، اما افزايش توليد از سوي ساير اعضاي اوپک باعث به وجود آمدن تنش‌هايي در بدنه اين گروه شده است که ممکن است در اجلاس اين ماه الجزيره سر باز کند.

درحالي‌که تصميمات اتخاذ شده در اجلاس وين در ماه جون براي تقويت توليد با نزديک‌تر کردن سطح توليد به ميزان توافق شده در پايان 2016، نگراني‌ها در مورد عرضه نفت را مرتفع مي‌کند، اما باعث ايجاد تنش‌هايي در درون اوپک شده است.

وزير نفت عربستان سعودي، خالد الفالح پس از اين اجلاس گفت که اين توافق به آنهايي که ظرفيت ذخيره دارند اجازه مي‌دهد تا حجم توليدي که ديگران نتوانسته‌اند انجام دهند را جبران کنند تا توليد کل گروه اوپک را به سطح مورد توافق برسانند. ايران اين تعبير را قبول ندارد و مي‌گويد هر کشور بايد توليد را به سطح هدف توليد خود برساند و نمي‌تواند به جاي ظرفيت توليد ديگران توليد کند.

ايران رسما حق کميته مشترک وزيران ناظر بر توافق اوپک را براي توزيع مجدد سهميه توليد بين اعضاي اوپک، به چالش کشيده است. اين پنل در ادامه ماه جاري در الجزيره ديدار مي‌کنند و اين اجلاس مي‌تواند اجلاسي طوفاني باشد. هرچند احتمال پيروزي ايران در اين بحث‌ها زياد نيست. روسيه انگيزه‌اي براي حفظ محدوديت توليد ندارد و عربستان سعودي تحت فشار ترامپ و نيازهاي درآمدي خود، همين حالا هم توليد خود را افزايش داده است.

علت توقف خريد نفت پالايشگاه هندي از ايران

شرکت دولتي "بهارات پتروليوم" (BPCL) خريد نفت ايران را در اکتبر به دليل تغييرات در پالايشگاه‌هاي خود متوقف خواهد کرد.به گزارش ايسنا، يک منبع آگاه به رويترز گفت: با اين حال بهارات پتروليوم ماه جاري يک ميليون بشکه نفت ايران را خريداري مي‌کند. اين شرکت هندي در اين خصوص اظهارنظر نکرد.

شرکت بهارات پتروليوم سبد نفتي براي پالايشگاه بمبئي به ظرفيت 240 هزار بشکه در روز را پس از اينکه ماه گذشته يک واحد هيدروکراکر را که دچار آتش سوزي شده بود تعطيل کرد تا فراوري و توليد محصولات پالايشي را بهينه کند، تغيير داده است.اين واحد هيدروکراکر حداقل به مدت دو ماه ديگر تعطيل خواهد ماند.

روي‌ آوردن پالايشگاه‌هاي هندي به عراق براي جبران خريد کمتر نفت ايران

آمار منابع صنعتي و کشتيراني نشان داد با روي‌ آوردن پالايشگاه‌هاي هندي به عراق براي جبران خريد کمتر نفت ايران، اين کشور در اوت جاي عربستان سعودي را به عنوان بزرگترين صادرکننده نفت به هند گرفت.

به گزارش رويترز، با وجود خريد کمتر پالايشگاه‌هاي هندي، ايران در اوت همچنان سومين صادرکننده بزرگ نفت به هند باقي ماند. هند که سومين مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، در اوت ميزان وارداتش از ايران را يک سوم نسبت به ماه پيش از آن کاهش داد زيرا دولت فدرال اجازه به پالايشگاه‌هاي دولتي براي استفاده از نفتکش‌ها و بيمه ايران براي خريد نفت از تهران را با تاخير صادر کرد.واشنگتن که به دنبال تصميم ماه مه ترامپ براي خروج از توافق هسته‌اي تحريم‌ها عليه ايران را اعلام کرده است، درخواست‌هاي معافيت‌ از تحريم‌ها براي خريداران ايران مانند هند را بررسي خواهد کرد. اما مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا، پنج‌شنبه گذشته اظهار کرد: زماني که تحريم‌ها عليه ايران به اجرا گذاشته شوند واردات از اين کشور بايستي متوقف شود.

طبق آمار نفتکش‌ها، عراق و عربستان سعودي در ماه ميلادي گذشته دو صادرکننده بزرگ نفت به هند باقي ماندند. پالايشگاه‌هاي هندي در ماه اوت 1.02 ميليون بشکه در روز نفت بصره عراق را وارد کردند که حدود 46 درصد نسبت به ماه پيش افزايش داشت، در حالي که واردات از عربستان سعودي در همين مدت پنج درصد کاهش يافت و به حدود 747 هزار بشکه در روز رسيد.هند در اوت نفت کمتري از نيجريه وارد کرد، زيرا اين کشور آفريقايي با اختلالاتي در توليد مواجه بود. همچنين خريداران آسيايي ترجيح دادند نفت سبک شيرين آمريکا را به جاي نيجريه دريافت کنند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي