جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/09/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 6001


توصيه هاي غذايي براي داشتن خواب بهتر


خبرپزشكي


خبر


 توصيه هاي غذايي براي داشتن خواب بهتر 

 
غذاها و نوشيدني هاي کافئين‌دار مي توانند در خواب انسان اختلال ايجاد کنند زيرا سطوح هوشياري را افزايش مي دهند.

هوشمندانه غذا خوردن مي تواند به بهبود کيفيت و کميت خواب شما کمک کند. زماني که يک رژيم غذايي درست و متعادل را دنبال مي کنيد، احتمال بيشتري دارد که خوابي راحت و رضايت بخش را تجربه کنيد.

به گزارش عصر ايران به نقل از "فود ريپابليک"، مصرف غذاهاي سالم شرايط گوارش را بهبود بخشيده و به آرامش سيستم عصبي کمک مي کند، از اين رو مي تواند به بهبود شرايط خواب کمک کند.

توجه به ميزان کافئين مصرفي

غذاها و نوشيدني هاي کافئين‌دار مي توانند در خواب انسان اختلال ايجاد کنند زيرا سطوح هوشياري را افزايش مي دهند. مصرف قهوه يا نوشابه مي تواند شما را براي چند ساعت بيدار نگه دارد که به معناي بيداري شبانه خواهد بود.

همچنين، نوشيدني هاي کافئين‌دار ميزان آدرنالين بدن و در نتيجه، سطوح انرژي را افزايش مي دهند. زماني که با افزايش زياد آدرنالين مواجه هستيد، دماي بدن و فشار خون افزايش مي يابند. در اين شرايط ممکن است تعريق و تحريک پذيري را تجربه کنيد. کسب آرامش در اين شرايط دشوار است، از اين رو، قادر به خواب راحت نخواهيد بود.

براي پيشگيري از اين شرايط مصرف کافئين به ويژه طي ساعات بعد از ظهر و شب را محدود کنيد. بهتر است فاصله بين آخرين مصرف کافئين تا زمان خواب شما شش ساعت باشد.

پرهيز ازمصرف غذاهاي تند يا چرب نزديک به زمان خواب

بيشتر مردم از ادويه ها براي بهره‌مندي از فوايد سلامت مختلف، مانند بهبود گوارش، کاهش التهاب، فشار خون يا وزن در غذاهاي خود استفاده مي کنند، اما نسبت به آسيبي که آنها مي توانند به بدن وارد کنند، توجه کمتري دارند. غذاهاي پر ادويه به طور معمول حاوي پروتئين و چربي زياد هستند و گوارش آنها به زمان زيادي نياز دارد.

رفتن به تختخواب پس از يک وعده غذايي تند يا چرب دستورالعملي براي فاجعه است. پيش از اين که غذا به طور کامل در معده گوارش شود، حداقل به سه ساعت زمان نياز است.

معده براي کمک به گوارش چربي ها و پروتئين هورمون هاي اسيدي ترشح مي کند. زماني که آنها با ادويه ها ترکيب مي شوند، موجب سوزش سردل يا تشديد اين شرايط مي شوند. سوزش سردل موجب تحريک پذيري، درد و بي قراري مي شود که بي ترديد به خواب رفتن را تقريبا غير ممکن مي سازد.

تامين آب مورد نياز بدن

سطوح آب بدن مي تواند بر حرکات، احساسات، و عملکرد شما تاثيرگذار باشد. کمبود مايعات در بدن مي تواند احساس خستگي، تحريک پذيري، و کمبود انرژي را موجب شود. کم آبي مي تواند بر شرايط خواب نيز تاثيرگذار باشد. کم آبي بدن موجب خشک شدن مسيرهاي هوايي مي شود و خشکي دهان ممکن است به خر و پف منجر شود.

همچنين، کمبود مايعات در بدن ممکن است گرفتگي هاي ماهيچه اي را در پي داشته باشد که مي تواند شما را بيدار نگه دارد. بي خوابي يا خواب ناکافي و بي کيفيت مي تواند بر توانايي تمرکز و عملکرد شناختي شما در روز بعد تاثير منفي بگذارد.

صبحانه مفصل و شام سبک

خوردن مقدار زيادي غذا پيش از خواب مي تواند اثر منفي بر کيفيت و کميت خواب بر جاي بگذارد. مصرف مقدار زياد غذا طي مدتي کوتاه به زمان زيادي براي گوارش آن نيز نياز خواهد داشت. اين شرايط ممکن است براي برخي افراد صادق نباشد زيرا دستگاه گوارش هر فرد عملکرد متفاوتي دارد.

شما بايد به اين که چه غذاهاي را پيش از خواب مصرف مي کنيد، توجه داشته باشيد. اگر شرايط خواب شما تحت تاثير شامي سنگين قرار گرفته است بايد در اين شرايط تغييراتي ايجاد کرده و از تکرار آن پرهيز کنيد.خوردن شام سنگين مي تواند به بازگشت اسيد معده به مري منجر شود، از اين رو، شام را بايد چند ساعت پيش از زمان خواب مصرف کنيد تا زمان کافي براي گوارش آن وجود داشته باشد. در شرايطي که خوردن صبحانه اي مفصل توصيه شده است و مي تواند انرژي و مواد مغذي مورد نياز بدن در طول روز را تامين کند، اما بهتر است وعده غذايي شام سبک باشد.

ميان وعده اي مناسب ،پيش از خواب

در شرايطي که به خواب رفتن با معده پر ايده خوبي نيست، انجام اين کار با معده خالي نيز ممکن است بد باشد. معده خالي مي تواند شما را بيدار نگه دارد و همچنين به بازگشت اسيد معده به مري منجر شود. براي مقابله با اين شرايط مصرف مقدار مناسب از غذاهاي حاوي ملاتونين را مد نظر قرار دهيد. آنها به بهبود شرايط خواب کمک کرده و اثر ملاتونين توليدي در بدن را تقويت مي کنند. از جمله اين مواد غذايي مي توان به محصولات لبني، ماکيان، غذاي دريايي، مغزهاي خوراکي، حبوبات و سبزي ها اشاره کرد.

پرهيز ازمصرف الکل

نوشيدني هاي الکلي مي توانند در ابتدا موجب خواب آلودگي انسان شوند، اما در ادامه بي خوابي و کاهش مدت زمان خواب را به همراه دارند. افراد بسياري براي مقابله با بي خوابي و اختلالات خواب از نوشيدني هاي الکلي استفاده مي کنند، اما اين درماني موقتي است و خيلي زود اثر خود را از دست مي دهد.

پرهيز از قند زياد

مصرف بيش از حد قند در طول شب مي تواند افزايش سريع سطوح انرژي و البته افت سريع آن را موجب شود. اين شرايط احساس خستگي و سطوح کم انرژي را در پي دارد. به خاطر داشته باشيد که هنگام خواب، بدن براي فرآيندهايي مانند جريان خون و بازسازي سلولي به انرژي نياز دارد.


 خبرپزشكي 

 متخصصان آمريکايي ؛

فقر ؛عامل شيوع چاقي و ديابت

متخصصان علوم پزشکي در آمريکا معتقدند که بين چاقي و فقر ارتباط قابل ملاحظه‌اي وجود دارد.به گزارش ايسنا، متخصصان آمريکايي با بيان اينکه بين چاقي و فقر ارتباط وجود دارد، اظهار داشتند: به همين دليل مشاهده مي‌شود که در مناطق فقيرنشين اين کشور روند ابتلا به ديابت و چاقي طي 30 سال گذشته به سرعت رشد پيدا کرده‌ است.

گروهي از متخصصان دانشگاه تنسي با استفاده از اطلاعات مرکز کنترل و پيشگيري از امراض آمريکا از مناطق مختلف اين کشور دريافتند که در سال 1990 نرخ چاقي يک سوم آماري است که اکنون مشاهده مي‌شود.متخصصان با بيان اينکه روند در حال رشد در تعداد مبتلايان به ديابت و چاقي در سال 1990 وجود نداشته‌ است، اظهار داشتند: در سال 2015 شرايط به گونه‌اي بود که اعضاي خانواده‌هاي کم درآمد بيشتر در معرض ابتلا به اين دو عارضه بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، بررسي‌ها نشان مي‌دهد مصرف نوشيدني‌هاي حاوي مواد قندي در اين زمينه تاثيرگذار بوده‌ است. مصرف مواد قندي در قرن 20 افزايش شديدي داشته و از 12 درصد در سال 1909 به 20 درصد در سال 2000 رسيده‌ است.

محققان توصيه مي کنند؛

ويتامين C براي ريه کودکان داراي مادر سيگاري مفيد است

نتايج يک مطالعه نشان مي دهد ويتامين C موجب کاهش صدمه به ريه هاي نوزاداني مي شود که از مادران سيگاري متولد شده اند.به گزارش مهر، آزمايش محققان دانشگاه علوم و بهداشت اورگن آمريکا نشان داد در سه ماهگي، نوزاداني که مادرشان 500 ميليگرم ويتامين C مصرف کرده بود داراي جريان تنفسي به مراتب بهتري بودند.«سيندي مک اووي»، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «سيگار کشيدن در دوره بارداري به شکل بسيار بدي بر جنين تاثير مي گذارد.»

در مطالعه جديد، 251 زن باردار که حداقل يک يا دو نخ سيگار در هفته گذشته کشيده بودند به مدت 13 تا 23 هفته به طورتصادفي ويتامين C يا دارونما دريافت کردند.يافته ها بيانگر اين موضوع است که فشار اکسايشي ناشي از سيگار کشيدن موجب کاهش ميزان اسيد اسکوربيک، جزئي از ويتامين C، موجود در بدن مي شود.محققان در ابتداي مطالعه دريافتند زنان سيگاري در مقايسه با زنان غيرسيگاري داراي ميزان کمتر اسيد اسکوربيک بودند اما ميزان آن در زناني که ويتامين C دريافت کردند به تدريج افزايش يافت.

به گفته محققان، دوز نسبتا پايين ويتامين C مي تواند شيوه اي ارزان و ايمن در کمک به سلامت ريه ميليون ها نوزاد در سراسر جهان باشد.


 خبر 

 مصرف مستمر گوشت قرمز و بروز بيماري قلبي

محققان آمريکايي دريافتند مصرف مستمر گوشت قرمز منجر به انباشت مواد شيميايي در بدن و بروز بيماري هاي قلبي مي شوند.به گزارش ايرنا از پايگاه خبري آسوشيتدپرس، بر اساس اين تحقيقات مصرف گوشت قرمز ميزان ترکيب شيميايي تري متيل آمين ان اکسيد (TAMO) را در بدن تا سه برابر افزايش مي دهد. اين ماده شيميايي که در معده انسان وجود دارد، با بيماري هاي قلبي مرتبط است.

در اين تحقيقات ميزان تغييرات TAMO در اثر مصرف گوشت قرمز، گوشت سفيد و منابع پروتئيني غير از گوشت، در 113 داوطلب سالم مورد بررسي قرار گرفت. در نتيجه اين آزمايش مشخص شد ميزان TAMO در بدن داوطلباني که گوشت قرمز مصرف مصرف مي کنند در مقايسه با ساير داوطلبان به 3 برابر افزايش مي يابد. ميزان اين ماده در بدن رابطه مستقيمي با ميزان ابتلا به بيماري هاي قلبي دارد و به اعتقاد محققان با کاهش TAMO از طريق کاهش مصرف گوشت قرمز مي توان احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي را نيز به ميزان قابل توجهي کاهش داد.

به گفته محققان حدود يک چهارم افراد ميانسال در آمريکا داراي مقادير بالاي TAMO هستند که تنها در اثر مصرف گوشت قرمز افزايش مي يابد.نتايج اين تحقيقات تاييد مي کند که رژيم هاي غذايي محدودکننده مصرف گوشت قرمز، بر سلامت قلب موثر هستند. بنابر اين مصرف مواد غذايي متنوع از جمله سبزيجات و ميوه ها، غلات کامل، مواد غذايي کم چربي و پروتئين ها گياهي مانند سويا و لوبيا به جاي گوشت قرمز براي سلامت قلب مفيد است.

بيماري هاي قلبي مهمترين عامل مرگ و مير در سراسر جهان محسوب مي شود. گزارش کامل اين تحقيقات در نشريهEuropean Heart Journal منتشر شده است.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي