جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/10/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 6026


مرگ تدريجي با اين خوراکي ها!


خبرپزشكي


خبر


 مرگ تدريجي با اين خوراکي ها! 

 تمام غذاهايي که در روغن زياد سرخ مي شوند حاوي ماده خطرناکي به نام «آکريلاميد» هستند. چيپس سيب زميني نيز اين شرايط مستثني نيست.

آيا مي دانستيد که برخي غذاهايي که روزانه مصرف مي کنيد به آرامي در حال کشتن شما هستند؟ بيشتر ما تعدادي از اين غذاها را در برنامه غذايي خود داريم، اما ترکيب آنها با يکديگر به شکل گيري ترکيبي مرگبار منجر مي شود، از اين رو، بايد تغييراتي را در رژيم غذايي خود ايجاد کنيد.

به گزارش عصر ايران به نقل از "هلثي وايب"، آنچه مصرف مي کنيد را تجزيه و تحليل کرده و انتخاب گزينه هاي سالم و درست را مد نظر قرار دهيد. مصرف مواد غذايي که در ادامه به آنها اشاره شده است مي توانند به فشار خون بالا، کلسترول بالا، بيماري قلبي، بيماري آلزايمر، و حتي سرطان منجر شود. البته افزايش وزن، چاقي، اضطراب و افسردگي را نيز فراموش نکنيد.

رب گوجه فرنگي کنسروي

رب گوجه فرنگي کنسروي همانند قاتلي در لباس مبدل است. رب گوجه فرنگي کنسروي منبعي پنهان براي قند است و احتمالا هرگز فکر نکرده ايد که اين محصول مي تواند موجب افزايش خطر چاقي، ديابت، بيماري قلبي، و حتي پوسيدگي دندان شود. براي پرهيز از اين شرايط، از گوجه فرنگي تازه براي تهيه رب استفاده کنيد يا پوره گوجه فرنگي بدون شکر يا نمک اضافه را انتخاب کرده و ادويه هاي دلخواه خود را به آن اضافه کنيد.

نوشابه

نوشيدني هاي گازدار يا نوشابه ها يکي از بدترين دشمنان سلامت شما هستند. آنها مي توانند در هر چيزي از پوست تا سطوح قند خون، هورمون ها و خلق و خو اختلال ايجاد کنند. نوشيدني هاي گازدار سرشار از قند، رنگ هاي غذايي و مواد نگهدارنده هستند.
نمونه هاي بدون قند نيز انتخاب هايي سالم‌تر محسوب نمي شوند زيرا حاوي شيرين کننده هاي مصنوعي مضر هستند. آبميوه ها و اسموتي هايي که تازه در خانه درست مي شوند بهترين گزينه براي جايگزيني با نوشابه ها هستند.

شکر

اگر به خوراکي هاي شيرين علاقه داريد، روش هاي سالم‌تري براي فرو نشاندن هوس هاي شيرين شما وجود دارند. شکر اعتيادآور است و جدا از افزايش قند خون و ايجاد چربي،
مي تواند به بيماري قلبي نيز منجر شود. تا حد امکان از شکر پرهيز کنيد تا خطر ديابت، سرطان، چاقي، بيماري قلبي، و بسياري موارد ديگر کاهش يابد. به جاي شکر از شيرين کننده هاي طبيعي، مانند عسل و استويا استفاده کنيد و مصرف ميوه ها را مد نظر قرار دهيد.

کالباس

کالباس يک ماده غذايي سرشار از نيترات، سديم، مواد نگهدارنده و مواد افزودني است. تمام اين مواد مي توانند خطر سرطان، بيماري قلبي، ديابت، مشکلات رفتاري و دشواري در يادگيري در کودکان را افزايش دهند. بهترين گزينه پرهيز از مصرف کالباس است، اما اگر نمي توانيد اين کار را انجام دهيد، حداقل نمونه هاي با کيفيت بالا را انتخاب کرده و ميزان مصرف را محدود کنيد.

روغن نباتي

برخي انواع روغن نباتي از محصولات تراريخته تهيه مي شوند که هيچ ايده اي درباره آثار بلند مدت آنها نداريم. افزون بر اين، روغن هاي گياهي حاوي چربي هاي ترانس خطرناک و مضر هستند که مي توانند محرک بيماري قلبي عروقي، چاقي، سرطان، و بيماري آلزايمر باشند. روغن هاي نباتي تصفيه شده حاوي راديکال هاي آزاد هستند که مي توانند موجب سرطان، تسريع پيري، و انواع مختلف مشکلات ديگر شوند. روغن زيتون، روغن نارگيل و روغن آووکادو جايگزين هايي سالم براي روغن نباتي هستند.

مارگارين

مارگارين محصولي سالم محسوب نمي شود. مارگارين از روغن هاي نباتي هيدروژنه تهيه مي شود و غير طبيعي‌تر از آن چيزي است که تصور مي کنيد. چربي هاي ترانس موجود در مارگارين مي توانند به قلب و رگ هاي خوني آسيب رسانده و سطوح کلسترول را بر هم بزنند. کره جايگزين سالم‌تري نسبت به مارگارين محسوب مي شود. از جايگزين هاي سالم‌تر نيز مي توان به روغن زيتون و روغن آووکادو اشاره کرد.

هات داگ

هات داگ سرشار از مواد نگهدارنده است که مي توانند به سلامت انسان آسيب وارد کنند. حتي برخي کارشناسان آثار مصرف هات داگ را با آثار سيگار کشيدن مقايسه کرده اند. همچنين، هات داگ سرشار از سديم و سمومي است که خطر سرطان را افزايش مي دهند. اگر همچنان نمي توانيد از مصرف هات داگ پرهيز کنيد، حداقل نمونه هاي فاقد مواد شيميايي را از فروشگاه هاي ارگانيک خريداري کرده و ميزان مصرف را محدود کنيد.

چيپس سيب زميني

تمام غذاهايي که در روغن زياد سرخ مي شوند حاوي ماده خطرناکي به نام «آکريلاميد» هستند. چيپس سيب زميني نيز اين شرايط مستثني نيست. آکريلاميد خطر سرطان هاي روده بزرگ، پستان، پروستات، و رکتوم را افزايش مي دهد. از چيپس سيب زميني پرهيز کنيد يا نمونه هاي سالم‌تر آن را در خانه با افزودن اندکي نمک و روغن زيتون به سيب زميني و قرار دادن در فر تهيه کنيد.

چاشني هاي سالاد آماده

چاشني هاي سالاد سرشار از شکر، رنگ هاي مصنوعي، و شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. افزودن اين چاشني ها به سالاد مي تواند تمام فوايد سلامت آن را از بين ببرد. از آبليموي تازه، سرکه سيب، يا سرکه بالزاميک به همراه روغن زيتون به عنوان چاشني سالاد سالم استفاده کنيد.

شيرين کننده هاي مصنوعي

شيرين کننده هاي مصنوعي انتخابي بهتر از شکر محسوب نمي شوند و حتي مي توانند از آن بدتر نيز باشند. شيرين کننده هاي مصنوعي مانند آسپارتام، نئوتام، اسسولفام پتاسيم و غيره ممکن است حاوي کالري کمتري باشند، اما همچنان خطر ديابت، پرفشاري خون، بيماري قلبي، و سندرم متابوليک را افزايش مي دهند. استويا، عسل، و شربت افرا جايگزين هاي سالم‌تري براي شکر هستند.

الکل

الکل سرشار از کالري است و موجب کم آبي بدن، آسيب کبد، افزايش وزن، افسردگي و مشکلات پوستي مي شود. ناتواني در تصميم گيري يکي ديگر از آثار منفي نوشيدني هاي الکلي است. اگر دوست نداريد به بدن خود، از مغز تا کبد و پوست، آسيب وارد کنيد، مصرف الکل را کنار بگذاريد.


 خبرپزشكي 

 ايروبيک جلوي آلزايمر و زوال عقل را مي‌گيرد

پژوهش‌ها نشان مي‌دهد ايروبيک و فعاليت بدني مي‌تواند به بهبود کارکردهاي مغز در پيري و جلوگيري از نقصان حافظه در بيماران آلزايمر کمک کند.

به گزارش مهر پژوهش‌هاي مختلفي در جهان تاييد مي‌کنند که تمرينات بدني نتايجي فوق‌العاده براي کساني دارد که آلزايمر بر کارکردهاي شناختي‌شان اثرگذار بوده است اما يک پژوهش تازه اميد را در ميليون‌ها بيمار آلزايمري زنده کرده است.

بر اساس اين پژوهش تمرينات بدني نه فقط به مبارزه با از دست دادن حافظه به دليل آلزايمر کمک مي‌کند بلکه شروع فرايند رايج‌ترين نوع زوال عقل در پيري را نيز به تاخير مي‌اندازد.

آلزايمر نوعي بيماري انحطاطي است که به فرسايش حافظه منجر مي‌شود و به تدريج کاربرد زبان، منطق و ديگر کارکردهاي ذهني را نيز مختل مي‌کند.

پژوهشگران دانشگاه ريو دو ژانيرو مي‌گويند که ميزان هورمون ايريسين که هنگام ورزش در بدن توليد مي‌شود، و ميزان پيشرفت بيماري آلزايمر، کاملا مرتبط است. مغز کساني که آلزايمر دارند ميزان کمتري ايريسين دارد و در کساني که سطح ايريسين بدنشان با ورزش‌هاي بدني افزايش يافته توقف يا کاهش فرايند از دست رفتن حافظه مشاهده شده است.

به گفته پژوهشگران اين هورمون مي‌تواند عاملي تازه در مقابله با شکست سيناپسي و نقصان حافظه باشد. پژوهش‌هاي پيش از اين نيز همچون اين پژوهش تازه تاييد مي‌کنند که فعاليت بدني مي‌تواند به جلوگيري از نقصان حافظه و بيماري‌هاي مغزي همچون آلزايمر کمک کند. پژوهشگراني از سراسر دنيا تاييد کرده‌اند که فعاليت بدني کمک شايان توجهي به بهبود کارکردهاي شناختي در کساني مي‌کند که از آلزايمر رنج مي‌برند و در پيري ضعيف‌ مي‌شوند.

سال گذشته يک پژوهش در دانشگاه کنکتيکات نشان داد از ميان کساني که در پيري در معرض يا دچار به آلزايمر بودند، آن‌هايي که فقط تمرينات ايروبيک را انجام مي‌داند سه برابر بهتر از کساني که ترکيبي از تمرينات ايروبيک و ورزش استقامتي را دنبال مي‌کردند، توان بهبود در تفکر و تصميم‌گيري را داشتند. همچنين مشخص شد تمرينات ايروبيک با شدت متوسط به مدت سه روز در هفته و هر بار 45 دقيقه براي کارکردهاي شناختي شرکت‌کنندگان تاثيرات بهتري را به دنبال داشت.

دوچرخه‌سواري، دويدن و پياده‌روي از جمله نرمش‌هاي ساده‌اي هستند که مي‌توانند کارکردهاي شناختي را در پيري بهبود بخشند و جلوي آلزايمر را بگيرند.


 خبر 

 تاثير رژيم غذايي سرشار از فيبر در کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي کشنده

رژيم غذايي با ميزان فيبر خوراکي بالا، خطر مرگ ناشي از سرطان، سکته مغزي و بيماري قلبي را حدود يک سوم کاهش مي‌دهد.به گزارش ايسنا، نتايج يک تحقيق جديد نشان مي‌دهد: بيشتر مردم جهان، به ميزان کافي فيبر خوراکي دريافت نمي‌کنند. اين درحاليست که رژيم‌هاي غذايي سرشار از اين ماده مي‌تواند از ابتلا به بيماري‌هاي کشنده جلوگيري کند.

محققان در بازبيني نتايج مطالعات و آزمايشاتي که در مدت 40 سال گذشته انجام گرفته، دريافتند: مصرف حداقل 25 تا 29 گرم فيبر خوراکي در طول روز با کاهش 15 تا 30 درصدي ابتلا به سرطان‌هاي کشنده، سکته مغزي و بيماري قلبي همراه است. هرچند، در سراسر جهان اکثر افراد روزانه کمتر از 20 گرم فيبر مصرف مي‌کنند.در انگليس پزشکان به افراد توصيه مي کنند که روزانه 30 گرم فيبر خوراکي مصرف داشته باشند، اما تنها 9 درصد آن را رعايت مي‌کنند. در آمريکا نيز نرخ مصرف فيبر خوراکي پايين‌تر است و بزرگسالان به طور ميانگين حدود 15 گرم فيبر در طول روز مصرف مي‌کنند.

کارشناسان بر اين باورند: به ازاي هر هشت گرم افزايش مصرف فيبر خوراکي، مجموع مرگ و مير ناشي از بيماري‌ عروق کرونر قلب، ديابت نوع دو و سرطان روده حدود پنج تا 27 درصد کاهش پيدا مي‌کند.

روش هاي براي درمان آرتروز

آرتروز يکي از بيماري هايي است که بسياري از افراد را در برهه هايي از زندگي درگير مي کند. اگرچه اغلب مبتلايان به آرتروز را افرادي با سني بالاتر از حد متوسط تشکيل مي دهند اما گاهي جوانترها نيز به علت مشغله کاري يا سبک زندگي يا حتي عوامل ژنتيکي با آرتروز زودرس در نواحي مثل گردن رو به رو مي شوند.

به گزارش انتخاب، آرتروز بيماري بسيار شايعي است اما به نظر مي رسد مي توان اين بيماري را با برخي روش ها درمان کرد يا حداقل دردهاي آن را تخفيف داد:

_ تا مي توانيد پياده روي کنيد.قرار نيست خود را مجبور کنيد سريع و بدون توقف راه برويد اما همين که تحرک داشته باشيد به درمان آرتروز کمک مي کند.

_ مسيرهاي کوتاه را تاکسي نگيريد.تاکسي گرفتن هاي مداوم سبب مي شود که عادت کنيد کم تحرک باشيد.

_ شنا کنيد.

_ به سونا و جکوزي برويد.

_ از ماساژور هاي دستي استفاده کنيد يا حداقل ماهي دو بار ماساژ بگيريد.

_ نشستن و برخاستن خود را اصلاح کنيد.

_ حتي اگر براي امور منزل کارگر داريد بقيه روزها بيکار نباشيد و کمي در امور خانه فعال باشيد.

_ اگر اضافه وزن داريد سعي کنيد وزن خود را کاهش دهيد.

_ دوچرخه سواري کنيد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي