جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1398/03/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 6134


حقايقي در مورد قليان و اثرات ناگوار آن بر سلامت


عامل افزايش وزن در بانوان


يادداشت


خبرپزشكي


 حقايقي در مورد قليان و اثرات ناگوار آن بر سلامت 

 
سلامت نيوز: استعمال قليان در سال‌هاي اخير روند روبه رشدي داشته و اين روند در مقايسه با سيگار بويژه در نسل جوان و زنان شدت بيشتري گرفته است. طبق مطالعات صورت گرفته بيش از 7000 ماده شيميايي در دود سيگار و قليان شناسايي شده که از آن ميان بيماري‌زايي بيش از 400 ماده و سرطان‌زايي 70 ماده تاييد شده است.

از نظر تاريخي تا اواخر قرن نوزدهم ميلادي و اوايل قرن بيستم مصرف قليان با توتون بسيار تند و طبيعي بيشتر در بين افراد مسن شايع بود اما با افزودن مواد معطر به توتون قليان در اوايل دهه 1990 مصرف قليان به‌شدت در بين جوانان افزايش پيدا کرد. صنايع دخاني نيز نقش قابل توجهي در ترويج مصرف قليان داشته‌اند و توليد تنباکوي عطردار و طعم‌دار کليدي‌ترين تاکتيک اين صنايع در ايجاد جذابيت و جذب مشتري بوده است.

از مهم‌ترين عوامل گسترش مصرف قليان در جوامع مي‌توان به افزودن مواد معطر و اسانس براي کم کردن سختي و تندي دود توتون و ايجاد جذابيت براي مصرف كنندگان دانست.

ترکيبات موجود در تنباکوي معطر حاوي 70 تا 80 درصد مواد افزودني، اسانس و ترکيبات شيميايي است که به دليل ايجاد بو و طعم ميوه‌ها و گياهان پرفايده بسياري از جوانان و افراد را با ايجاد تصور ذهني غلط نسبت به مفيد بودن مصرف آن گمراه مي‌کند. در بررسي‌هاي انجام شده روي اين نوع تنباکوها، مقادير بسيار زيادي مواد سمي و سرطان‌زا به‌ويژه ترکيبات بنزن، هيدروکربن‌هاي معطر چند حلقوي و فلزات سنگين شناسايي شده است. لازم به ذکر است مواجهه با بنزن طي 3 تا 15 سال باعث بروز سرطان به خصوص سرطان خون مي‌شود و بيشتر اين راه جذب بنزن از طريق تنفس است.

تماس و مواجهه با دود دست دوم قليان و نشستن در کنار جمع قليان کش‌ها براي اطرافيان و خصوصاً کودکان بسيار آسيب‌رسان است. رسوب بقاياي دود قليان روي فرش و ديواره‌هاي محل مصرف قليان و لوازم شخصي موجب انتقال سموم سرطان‌زا به اطرافيان از طريق تماس پوستي مي‌شود که جذب بسيار بالايي دارد.

بنابر اعلام دبيرخانه ستاد کشوري کنترل دخانيات، بررسي‌هاي سيستماتيک از نتايج تحقيقات انجام شده، نشان داده ارتباط معني‌داري بين مصرف قليان و سرطان‌هاي ريه، دهان، مري، معده، مثانه، بيماري‌هاي انسداد مزمن ريوي، بيماري‌هاي قلبي-عروقي، سکته مغزي، ناباروري مردان، رفلاکس دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان وجود دارد.


 عامل افزايش وزن در بانوان 

 به گزارش ايسنا، گروهي از متخصصان آمريکايي در بررسي‌هاي خود مشاهده کردند که خوابيدن با روشنايي با بروز اضافه وزن در زنان مرتبط است و خاموش کردن چراغ‌ها مي‌تواند احتمال چاق شدن را کاهش دهد.اين مطالعه اولين بررسي در نوع خود است که وجود ارتباط بين قرار گرفتن در معرض نور مصنوعي در شب با افزايش وزن در زنان را تاييد کرده‌ است.

به گفته متخصصان وجود چراغ خواب کوچک موجب افزايش وزن در زنان نمي‌شود اما افرادي که عادت دارند هنگام خواب تلويزيون يا چراغ روشن باشد 17 درصد بيشتر احتمال دارد دچار اضافه وزن شوند.

به گزارش خبرگزاري شينهوا، بدن انسان به طور ژنتيکي به گونه‌اي است که در طول روز با نور خورشيد و هنگام شب با تاريکي سازگار مي‌شود، بنابراين قرار گرفتن در معرض نور مصنوعي ممکن است هورمون‌ها و ديگر فرآيندهاي زيست شناختي را به شکلي تغيير دهد که خطر ابتلا به بيماري‌هاي جسمي همچون چاقي را افزايش دهد.


 يادداشت 

 از چاقي تا آلزايمر فقط يک تصميم: کم اما

خوب بخوريم!

ابراهيم علي آبادي

کم و زياد بودن وزن، يکي از مهم‌ترين مشکلات قرن حاضر است؛ قرني که تقريبا مي‌توان گفت سايز و وزن بدن، يکي از معيارهاي مهم قضاوت در مورد افراد است.

اگر روزگاري چاق وفربه بودن نشان از سلامتي داشت و مورد توجه بود، امروز اما لاغر بودن يعني اين‌که فرد به بدن خودش از دو جنبه توجه دارد؛ نخست، احتمالا مراقب است غذاهاي چرب و شيريني را که موجب بيماري‌هاي مختلف مي‌شوند، نخورد و از اين جهت هدفش سلامتي است. و يا اين‌که کم مي‌خورد چون به تناسب اندامش اهميت مي‌دهد و برايش مهم است که همواره در سايزي بماند که از نظر جامعه و به‌خصوص صنعت مُد، مورد تائيد قرار بگيرد.

در مورد نخست يعني خوب و مناسب خوردن براي حفظ سلامتي، هيچ جاي بحثي وجود ندارد. اما کم خوردن يا حتي اصلا نخوردن، موردي است که شيوع بيشتري دارد و با عوارض خاصي همراه است؛ از لطمه‌هاي روحي-رواني گرفته تا مشکلات جسمي خاص.

بسياري هستند که براي رسيدن به وزن و سايز مطلوب، از آن‌جا که به هر دليل ژني يا عادتي و تربيتي، نمي‌توانند در سبک غذايي خود تغييراتي به‌وجود آورند، اقدام به جراحي‌هاي خاصي مثل باي‌پس معده يا برداشتن چربي‌هاي اضافه مي‌کنند.

اما نکته بسيار حياتي که اخيرا محققان به آن دست يافته‌اند اين است که چاقي و اضافه وزن علاوه بر تمام مشکلات ديگر، ريسک ابتلا به بيماري آلزايمر را افزايش مي‌دهد. چاقي در نواحي خاصي از مغز با کاستن سوخت و ساز قند، موجب گسترش آلزايمر مي‌شود. در حالي‌که در افراد لاغر، سوخت و ساز در اين ناحيه از مغز متناسب است. بنابراين هرچند توصيه اغلب متخصصان تغذيه اين است که براي لاغر شدن و لاغر ماندن بهتر آن است که از روش‌هاي تغذيه‌اي و غيرتهاجمي (عمل‌هاي جراحي) استفاده شود، اما در صورتي که هيچ راهي براي فرد باقي نمانده و چاقي هم‌چنان ادامه داشته باشد نهايتا پزشک متخصص پيشنهاد عمل جراحي مي‌دهد. در اين صورت بايد به بيمار در مورد عوارض يا فوايد مختلف اين عمل‌ها اطلاعات لازم داده شود.لازم است به اين نکته کليدي هم اشاره شود که در افراد با وزن متناسب، فعاليت مغزي مانند برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي و تعيين راهبرد بهتر و سريع‌تر انجام مي‌شود.


 خبرپزشكي 

 مضرات خاموش کردن پي‌درپي زنگ ساعت هنگام بيداري

شب گذشته، دير به خواب رفته ايد، صبح روز بعد، يک يا دوبار زنگ ساعت زنگي تان را خاموش مي کنيد تا کمي بيشتر بخوابيد، خب اين مشکل بزرگي به نظر نمي رسد، اما چرا خواب مان شکسته مي شود و چطور بايد آن را تثبيت کنيم؟

به گزارش بهداشت نيوز به نقل از تبيان، هنگامي که اين کار، به يک عادت مزمن تبديل مي شود، يعني هر صبح، چنديدن بار ساعت زنگي را خاموش مي کنيد و دوباره چرت مي زنيد، ممکن است باعث ايجاد تغييراتي در بدن تان شويد که البته بزرگ نيستند.هرکسي از اينکه مي تواند دوباره به خواب برگردد، خوشحال مي شود، اين موضوع قابل درک است. اما ممکن است مجبور شويد به ازاي اين راحتي لذت بخش، بهاي زيادي را پرداخت کنيد.ممکن است براي ذهن شما اين زمان دلپذيري باشد، اما به شما خواهيم گفت که اين کار (خاموش کردن مداوم ساعت زنگي و چرت دوباره) تا چه حد به بدن تان ضربه وارد خواهد کرد:

تعادل هورمون هاي بدن تان به هم مي ريزد

هنگامي که شما شروع به بيدارشدن مي کنيد، هورمون خواب شما يعني همان ملاتونين به طور طبيعي شروع به کاهش مي کند و سطح هورمون کورتيزول، شروع به بالا رفتن خواهد کرد. اين باعث مي شود يک آبشار از ديگر مواد شيميايي مانند سروتونين، دوپامين و آدرنالين نيزبه راه بيفتد و سطح اين مواد نيز افزايش يابد. اين فرايند مهم است، زيرا اين هورمون ها باعث انگيزه شما براي بيدار شدن و حرکت مي شوند.

هنگامي که شما 10 يا 11 بار در صبح ساعت زنگي تان را خاموش مي کنيد، مغز شما متوجه اين تغيير نمي شود در نتيجه، بدن شما هورمون ها را به طور معمول آزاد نمي کند، بنابراين بروز احساس تازگي و بيداري در بدن تان با مشکل روبه رو خواهد شد.

اشتباهاتي که بعد از برخاستن از خواب مرتکب مي شويم

با توجه به تحقيقات، خواب و هضم مواد با هم رخ مي دهند و هر دو به ريتم شبانه روزي متکي هستند. هنگامي که شما از خواب بيدار ميشويد، مجموعه اي از انقباضات عضلاني موج مانند که در دستگاه گوارش حرکت مي کنند، شروع مي شود. اين يکي از دلايلي است که شما احتمالا صبح زود از خواب بيدار مي شويد (جهت دفع ).

در احساس گرسنگي تان خللي وارد مي شود

در حالت ايده آل، شما زماني که تا حد لازم گرسنه مي شويد، از خواب بيدار خواهيد شد. مانند آبشار هورموني که از آن حرف زديم، گرلين، هورموني که اشتها را تنظيم مي کند، بايد با بيدار شدن تان، ترشح شود.

تلو تلو مي خوريد

به تعويق انداختن زنگ ساعت زنگي، مزيت خودش را دارد. اگر شما نياز به سه تا پنج دقيقه اضافي براي بيدار شدن خود داريد، اين کار مي تواند مفيد باشد.اما اگر شما سعي در بازگشت به خواب در آن دوره زماني داريد، اين کارتان مي تواند کار کردن در روز را برايتان دشوار کند. معمولا در اين حالت با سطح بالايي از تلو تلو خوردن در طول رو ز مواجه خواهيد شد به اين دليل که بدن شما در حال تلاش براي فهمين آن است که آيا مي شود خواب بيشتري داشته باشد يا اينکه بايد آن آبشار شيميايي که هنگام بيداري آغاز مي شود را به راه بياندازد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي