جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1398/06/21 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 6207


ايران در آستانه اخذ سند "حذف سرخک"


فايده سيب در تقويت ايمني بدن و کاهش فشارخون


يادداشت


مقاله


 ايران در آستانه اخذ سند "حذف سرخک" 

 
دکتر سيدمحسن زهرايي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به نقش رسانه در فرهنگسازي براي واکسيناسيون، گفت: درحالي که در چند ماه گذشته اخبار زيادي مبني بر شيوع بيماري سرخک در کشورهاي اروپاي غربي و آمريکا شنيده‌ايم، اما در ايران کمترين ميزان شيوع سرخک در چندماه گذشته را شاهد بوده‌ايم که اين موضوع به دليل پوشش بالاي واکسيناسيون کشوري ميسر شده است.

وي افزود: واکسن سرخک در کشورمان در دو نوبت 12ماهگي و 18 ماهگي در قالب واکسن سه ظرفيتي سرخک، سرخجه و اوريون به کودکان عرضه مي‌شود. واکسيناسيون سرخک از سال 1347 در کشور آغاز شده است. پيش از انقلاب برنامه مدوني براي آن وجود نداشت، اما از سال 1363 برنامه جامع واکسيناسيون کشوري به شکل جدي آغاز شد. اگر در برخي نقاط نيز تعدادي افراد بزرگسال واکسن دريافت نکرده باشند، طي يک عمليات ايمن‌سازي تکميلي، مجدد آن افراد نيز واکسن دريافت خواهند کرد.

زهرايي در خصوص دريافت سند "حذف سرخک از کشور" از سوي سازمان بهداشت جهاني،‌ گفت: حدود يک سال است که در حال تلاش براي دستابي به اين مهم هستيم. سند حذف سرخک از کشور تدوين شده و پس از درخواست سازمان بهداشت جهاني از کشورهاي شرق مديترانه، اين سند جهت بررسي‌هاي بيشتر در اختيار سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته است. در صورتي که بررسي‌ها موثر باشد، مي‌توانيم تا دو ماه آينده مژده دريافت سند حذف سرخک از کشور را به مردم بدهيم.

وي تاکيد کرد: البته دريافت سند حذف سرخک از کشور به هيچ عنوان به معناي آن نيست که مي‌توانيم پوشش واکسيناسيون خود را متوقف کنيم؛ چرا که همواره امکان ورود ويروس به کشور از طريق مرزها و مسافرت به کشورهاي ديگر وجود خواهد داشت.

وي در ادامه با اشاره به شيوع بيماري سرخک در کشورهاي همسايه از جمله عراق و افغانستان ادامه داد: با توجه به حجم سفرهاي صورت گرفته از کشورهاي همسايه، تنها پوشش بالاي واکسيناسيون، ايران را در وضعيت مناسبي قرار مي‌دهد.


 فايده سيب در تقويت ايمني بدن و کاهش فشارخون 

 به گزارش مهر، مطالعه اخير محققان دانشگاه اوما سوئد نشان مي دهد خواص آنتي باکتري سيب همراه با ميزان بالا ويتامين C آن به ايجاد مصونيت در برابر ذات الريه کمک مي کند. سيب سرشار ازآنتي اکسيدان ها و فيبر رژيمي است که بسيار براي سلامت مفيد است. برخي از فوايد مهم سيب براي سلامت به شرح زيراست.سيب حاوي فيبر محلول است که با کاهش ميزان کلسترول به سلامت قلب کمک مي کند. وانگهي پوست سيب حاوي آنتي اکسيدان هاي نظير پلي فنول هاست که به کنترل فشارخون کمک کرده و سلامت قلب را تضمين مي کند.آنتي اکسيدان هاي موجود در سيب از ريه ها در برابر آسيب ناشي از محيط بيروني حفاظت مي کند. در طول فصل آلرژي، زمانيکه بافت ريه ها ملتهب مي شود، فلاوونوئيد موسوم به کوئرستين که در پوست سيب وجود دارد، موجب تقويت سيستم ايمني شده و التهاب را کاهش مي دهد.

ميزان آب موجود در سيب بسيار زياد است از اينرو با وجود کالري کم زودتر احساس سيري مي کنيد و به کاهش وزن کمک مي کند. از سوي ديگر ميزان بالا فيبر موجود در سيب عامل موثري در کاهش وزن است. فيبر روند گوارش را کُند مي کند و احساس سيري طولاني تري ايجاد مي نمايد.


 يادداشت 

بخوريم، بنوشيم و سرحال شويم!

ابراهيم علي آبادي

شيوه خوردن و گاهي نوشيدن اغلب ما به گونه‌اي است که پس از خوردن و نوشيدن، گاهي به يک استراحت هرچند کوتاه مدت نياز پيدا مي‌کنيم؛ طوري که انگار احساس سنگيني مي‌کنيم و بايد با دراز کشيدن و فرصت دادن به معده از خواب آلودگي و لخت شدن رهايي پيدا کنيم؛ درست مثل مار بوآيي که حيواني بزرگ را بلعيده باشد!

در حالي که خوردن و نوشيدن بايد حداقل سطح انرژي ما را بالا ببرد تا بتوانيم به کارهاي روزمره خود بهتر بپرداريم. نه اين که ما را بي حال‌تر و خسته‌تر کند.

برخي براي سرحال آمدن پس ازغذا، از نوشيدني‌هايي مانند قهوه و چاي استفاده مي‌کنند تا مگر بتوانند به کار خود ادامه دهند. اما البته قهوه و چاي به‌خصوص چاي سبز در مصرف مداوم و چندين بار در روز موجب افزايش تپش قلب مي‌شود. و گاهي بهتر است يا مقدار آن‌ها را کم کنيم يا اصلا از خيرشان بگذريم.

اما البته نوشيدني‌هاي ديگري براي سرحال آمدن و بالا رفتن انرژي هم وجود دارند که بد نيست آن‌ها را به عادات غذايي روزمره‌مان اضافه کنيم و به اين ترتيب هم از خواص آن‌ها سود ببريم و هم تنوعي به شيوه زندگي‌مان بدهيم.

به جاي چاي يا قهوه مي‌توان از دمنوش هاي مختلف استفاده کرد. مثلا ماچا (Matcha) پودر سبزرنگي است که از آسياب کردن برگ‌هاي جوان چاي به دست مي‌آيد و مي‌توان آن‌را جايگزين قهوه کرد، به‌خصوص براي افرادي که نمي‌خواهند احساس لرزش يا تپش قلب ناشي از مصرف قهوه را تجربه کنند. ماچا حاوي کافئين به همراه اسيدآمينه ال – تيانين (L-theanine) است که ذهن را بدون ايجاد حالت خواب‌آلودگي آرام مي‌کند. ال تيانين وقتي با کافئين مصرف مي‌شود اثرات مثبتي در عملکرد شناختي و خلق‌وخوي ايجاد کند.

اسموتي‌هاي ميوه هم در اين ميان بسيار مفيدند؛ اسموتي‌ها کمک مي‌کنند تا تعداد واحدهاي ميوه و سبزيجاتي که بايد در طول روز مصرف کنيم و اغلب ما از آن غافليم را دريافت کنيم. اضافه کردن پروتئيني مانند ماست نيز به شما در احساس سيري کمک مي‌کند. اسموتي‌ها با داشتن کربوهيدرات‌، فيبر، آنتي‌اکسيدان و پروتئين يک شروع خوب براي يک روز پرانرژي هستند.براي داشتن يک صبح پرنشاط همراه با حالي خوش، خوب است آب و ليمو را هم امتحان کنيد؛ اين نوشيدني فاقد کالري و کافئين است و مقداري ويتامين C دارد. ويتامين C به عنوان يک آنتي‌اکسيدان در تقويت سيستم ايمني بدن نقش دارد، از پوست‌تان در برابر آفتاب محافظت مي‌کند و براي ايجاد کلاژن، پروتئيني که ساختار اساسي پوست، تاندون‌ها و رباط‌هاي شما را فراهم مي‌کند، ضروري است. بدين منظور فقط به يک ليوان آب و آب نصف ليمو (1 قاشق غذاخوري يا 15 ميلي ليتر) نياز داريد که حدود 10درصد از RDI شما را براي ويتامين C را فراهم مي‌کند.


  مقاله 

 راه هايي براي سلامت مو

مهسا خدامراد

شامپو‌ها چربي‌هاي طبيعي مو را از بين مي‌برند. وقتي موهايتان را بيش از اندازه مي‌شوييد، مو‌ها خشک مي‌شوند. هرچه مو‌ها بيشتر خشک شوند، بيشتر گره مي‌خورند. وقتي سعي مي‌کنيد اين گره‌ها را باز کنيد، اين کار باعث شکستن مو‌ها و موخوره مي‌شود.

موخوره يکي از شايع‌ترين آسيب‌هاي مو‌ است و بيشتر در ميان زنان وجود دارد. در اين حالت، لايه‌ي محافظ انتهاي مو از بين مي‌رود و مو شکننده و چند شاخه مي‌شود.

اگر هميشه موهايتان را بالاي سرتان يا به شکل دم اسبي در يک نقطه‌ي ثابت مي‌بنديد، بايد در مدل موهايتان تجديد نظر کنيد، چون اين کار مي‌تواند فشار زيادي به آن نقطه از سر شما وارد کند. با گذشت زمان، اين فشار باعث شکستن مو‌ها مي‌شود، به ويژه زماني که مو‌هاي خيس تان را بالاي سرتان ببنديد.

تا زماني که از محصولات مناسبي براي مراقبت از موهايتان استفاده کنيد، نيازي به استفاده‌ي منظم از شفاف کننده‌هاي مو نيست. در حقيقت، ضرر محصولات شفاف کننده بيشتر از فايده‌ي آن‌ها است.

براي جلوگيري از به وجود آمدن موخوره، در هنگام استفاده از شامپو و نرم کننده، به موهايتان محکم چنگ نزنيد. اين مسأله در زمان باز کردن گره‌هاي مو‌ها کارتان را سخت مي‌کند و باعث خشک شدن و ريزش مو‌ها مي‌شود. تنها يک بار موهايتان را با يک شانه‌ي دندانه درشت شانه بزنيد و سپس اجازه دهيد با سرازير شدن آب، مو‌ها آبکشي شوند.

اگرچه محکم کشيدن حوله به مو‌ها به طور مستقيم منجر به موخوره نمي‌شود، اما اين کار مي‌تواند باعث گره خوردن مو‌ها شود. زماني که سعي مي‌کنيد گره‌ها را باز کنيد، اين کار باعث شکستن مو‌ها مي‌شود.

مو‌هاي خيس نسبت به مو‌هاي خشک شکننده‌تر هستند بنابراين شانه کردن موي خيس مي‌تواند باعث آسيب ديدن آن شود. مو‌هاي خيس به دليل تغيير ميزان انعطاف پذيري شان، منعطف و کشش پذير هستند و مي‌توانند به راحتي پاره شوند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي