جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1399/03/13 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 6404

وزير بهداشت:
بابت موج دوم کرونا در پاييز خيالمان راحت است

مطالعات نشان مي دهد؛
عدم تاثير لبنيات در پيشگيري از شکستگي استخوان ها در ميانسالي


يادداشت


خبرپزشكي


 وزير بهداشت:
 بابت موج دوم کرونا در پاييز خيالمان راحت است 

 وزير بهداشت گفت: اگر در پاييز با موج دوم کرونا روبرو شديم ديگر خيالمان راحت است که 20 ميليون سفير سلامت داريم و راحت تر مي‌توانيم با اين بيماري مقابله کنيم.به گزارش مهر، سعيد نمکي در افتتاحيه طرح هر خانه يک پايگاه سلامت اظهار کرد: گرچه نظام سلامت در کاهش مرگ و ميرها و ناتواني‌ها مؤثر بود اما همواره مي‌دانستم که با ساختار دولتي و بدون جامعه محور بودن نظام سلامت راهي به جايي نمي بريم.

وي افزود: براي اينکه بتوانيم جامعه محور به مسائل نگاه کنيم مجبور بوديم سطحي قبل از خانه‌هاي بهداشت را در محيط تعريف کنيم، بعد از اينکه ريل گذاري طرح‌هاي نظام سلامت را در 3 ماه انجام داديم به فکر افتاديم که چنين ساختاري هم اجرايي کنيم.

نمکي بيان کرد: با اين طرح مي‌خواهيم از درون خانواده‌ها فردي را بطلبيم که بتواند به عنوان رابط ما و خانواده‌ها باشد که به صورت آزمايشي در 3 استان همدان، سمنان، قزوين و شهرستان کاشان اجراکرديم.

وزير بهداشت خاطرنشان کرد: 20 ميليون سفير سلامت بزرگ ترين و مهم‌ترين افراد در اجراي طرح‌هاي ملي براي ما هستند وقتي ما 20 ميليون سفير فعال داشته باشيم ديگر لازم نيست هر روز وزير بهداشت در تلويزيون حاضر شود و از مردم التماس کند در شرايط کرونايي سفر نروند.وي گفت: چون بانوان محور اين حرکت هستند اين طرح را با نام حضرت زهرا (س) شروع مي‌کنيم.نمکي بيان کرد: اگر در پاييز با موج دوم کرونا روبرو شديم ديگر خيالمان راحت است که 20 ميليون سفير سلامت داريم و راحت تر مي‌توانيم با اين بيماري مقابله کنيم.


 مطالعات نشان مي دهد؛
 عدم تاثير لبنيات در پيشگيري از شکستگي استخوان ها در ميانسالي 

 در حالي که لبنيات منبع اصلي کلسيم براي سلامت استخوان ها است، اما در تحقيق جديد هيچ رابطه اي بين مصرف لبنيات و تراکم استخواني يا ريسک شکستگي در ميانسالي مشاهده نشد.به گزارش مهر، به گفته محققان دانشگاه جرج ميسون آمريکا، مصرف محصولات لبني تأثيري در بهبود تراکم استخواني يا پيشگيري از شکستگي در زنان در زمان ورود به دوره يائسگي ندارد. در دوره يائسگي، تغييرات هورموني موجب شکنندگي بيشتر استخوان‌ها مي‌شود.

محققان 1955 زن را به مدت يک دهه و از زمان 46 سالگي مورد بررسي قرار دادند. سالانه همه زنان تحت اسکن استخوان قرار مي‌گرفتند و در طول مطالعه سه بار پرسشنامه‌اي را در مورد ميزان مصرف لبنيات روزانه شأن تکميل کردند.

در طول 10 سال مطالعه اين زنان، 64 زن 72 بار شکستگي استخوان را تجربه کردند که با حوادث رانندگي يا جراحات ورزشي ارتباطي نداشت.«تيلور والاس»، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي‌گويد: «محصولات لبني بيش از ساير گروه‌هاي مواد غذايي حاوي مواد مغذي استخوان ساز است.»به همين دليل، محققان بر اين باور بودند که زناني که لبنيات بيشتري مصرف مي‌کنند با رسيدن به دوره يائسگي، استخوان‌هاي سالم‌تري دارند.اما نتايج مطالعه جديد، اين فرضيه را اثبات نکرد.

با اين حال محققان بر انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه تاکيد دارند.


 يادداشت 

 ويتاميني براي آرامش اعصاب!

ابراهيم علي آبادي

تمام مردم جهان مدت‎هاست درگير استرس‎هاي گوناگون هستند. فرقي نمي‎كند شما در كدام نقطه از جهان و در چه سطحي از امكانات زندگي كنيد؛ هميشه چيزهايي هست كه آرامش دروني و ذهني انسان را به هم مي‎ريزد، هميشه افرادي، افكاري و اعمالي هستند كه ما را دچار اضطراب مي‎كنند.

اين روزها اما متخصصان توصيه مي‎كنند به جاي روي آوردن به داروهاي ضد اضطراب و استرس بهتر است سطح ويتامين D بدن خود را افزايش دهيم.

بنابراين بهتر است براي مقابله با استرس و افسردگي به سراغ ويتامين D برويم، چرا كه كمبود ويتامين D ممکن است به افسردگي منجر شود. خطر ابتلا به افسردگي در افرادي که کمبود ويتامين D دارند، در مقايسه با کساني که سطح ويتامين D بالاتري دارند بيشتراست.

مقادير کم ويتامين D با اختلال افسردگي اساسي و جزئي و هم‌چنين اختلالات خلقي و کاهش سريع‌تر توانايي‌هاي شناختي همراه‌است. سطح پايين ويتامين D ممکن است عملکرد شناختي را مختل کند. زيرا گيرنده‌هاي ويتامين D در مناطقي از مغز وجود دارند که مسئول خلق‌وخو و رفتارهايي هم‌چون افسردگي هستند.بزرگسالان روزانه به‌طور متوسط به حدود 600 تا 800 واحد بين‌المللي (IU) ويتامين D نياز دارند.

اما معدودي از غذاها مانند قارچ، زرده تخم‌مرغ، ماهي‌هاي چرب مانند قزل‌آلا، شير، ماست، غلات صبحانه و آب‌پرتقال به‌طور طبيعي حاوي ويتامين D کافي براي تأمين نياز روزانه شما هستند.

متداول‌ترين راه دريافت اين ويتامين دريافت از طريق نور خورشيد است. بايد سعي کنيد سه‌بار در هفته بين ساعت‌هاي 10 صبح تا 3 بعدازظهر حدود 15 دقيقه در معرض نور آفتاب قرار بگيريد تا بتوانيد ويتامين D کافي دريافت کنيد.


 خبرپزشكي 

 راهکار‌هاي طلايي براي رفع خروپف

خروپف يک واکنش شايع در افراد است که علت‌هاي گوناگوني در بروز آن نقش دارند و با به کار بردن چند ترفند ساده مي‌توان آن را رفع کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خروپف يک عارضه شايع و صدايي آزار دهنده در ميان افراد است که معمولا در زمان خواب به دلايل گوناگون اتفاق مي‌افتد.

متخصصان معتقد هستند که خروپف به عوامل گوناگوني بستگي دارد، اما مهم‌ترين دليل آن به احتمال زياد وجود چربي اضافي در بدن است که با احساس فشار در گلو باعث توليد صداي ناهنجار مي‌شود.

برخي افراد براي فرار از بي خوابي يا تقويت اعصاب به مصرف قرص‌هاي ضد افسردگي اقدام مي‌کنند تا با اين روش آرامش را در خود تقويت کنند و زود‌تر به خواب بروند، اما بايد دانست که انجام اين کار‌ها نه تنها باعث بهبود وضعيت نمي‌شود، بلکه باعث افزايش خروپف در شما خواهد شد.

خروپف معمولا در هر سني رخ مي‌دهد، اما در سنين بين 40 تا 60 سال بيشتر اين اتفاق مي‌افتد. در صورت احساس خشکي و سوزش گلو پس از بيدار شدن بايد بدانيد که در زمان خواب خروپف کرده ايد.

علت بروز خروپف

تغذيه نامناسب، عوامل وراثتي، استعمال دخانيات، مصرف دارو‌هاي آرام بخش، افزايش وزن يا چاقي، سالخوردگي و بارداري از دلايل بروز خرو پف در افراد هستند.

کارشناسان تغذيه براي داشتن خواب راحت توصيه مي‌کنند که افراد بعد از ساعت 21 به هيچ عنوان غذاي سنگين مصرف نکنند و تنها از يک شام ساده مانند يک ليوان شير با دو عدد خرما، سالاد فصل با کمي روغن زيتون بدون سس مايونز يا مقدار کمي سس و ... استفاده کنند تا به اين ترتيب هم از افزايش وزن جلوگيري کنند و هم از شر خروپف خلاص شوند.

چند راهکار ساده براي درمان خروپف

محدود کردن مصرف نمک، استفاده از بالش بلند، استفاده از دمنوش گزنه و مريم گلي، باز کردن راه بيني از طريق سرم نمکي يا اسپري، تميز نگهداشتن اتاق به خصوص رختخواب، قرار دادن پياز نصفه در کنار تخت خواب، استفاده از دستگاه بخور، کاهش اضافه وزن و الگو برداري از رژيم غذايي مناسب و مفيد، خوابيدن به پهلو، انجام فعاليت بدني يا ورزش و پرهيز از استعمال دخانيات به خصوص سيگار باعث مي‌شود تا هنگام خواب خروپف نکنيد.

از آنجايي که برخي افراد براي داشتن خوابي راحت به مصرف قرص‌هاي آرام بخش اقدام مي‌کنند، بهترين گزينه اين است که استفاده از اين دارو‌هاي شيميايي را براي خود ممنوع کنيد؛ چرا که مصرف بي رويه اين دارو‌ها نه تنها باعث تشديد خروپف در شما مي‌شود، بلکه ممکن است تاثيرات مخربي بر ديگر اعضاي بدن به خصوص قلب و کبد داشته باشد.


 
سياسي
خبردانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي