تاریخ 1387/01/19 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 3009

درمان هموفيلي، افسانه اي که به حقيقت پيوست

باکتريهايي که آنتي بيوتيکها را مي خورند!

ابداع يک سيستم دارورساني جديد در ابعاد ميکرومتر

بيماران مبتلا به ايدز اميدوار باشند

بوتوکس مي تواند از صورت به مغز برود

كوتاه و خواندني

درمان هموفيلي، افسانه اي که به حقيقت پيوست

سازمان غذا و داروي آمريکا زينتا (Xyntha) را تاييد کرد. زينتا نوعي پروتئين خوني است که براي لخته شدن خون ضروري بوده و اکنون به روش مهندسي ژنتيک ساخته مي شود. در بيماري هموفيلي اين پروتئين که فاکتور 8 ناميده مي شود وجود ندارد يا اثربخشي آن کاهش يافته است.به گزارش محيا نيوز زينتا براي کنترل يا پيشگيري از خونريزي که در بيماران مبتلا به هموفيلي در اثر بروز جراحت يا پس از آن و اغلب خود به خود رخ مي دهد تاييد شده است. زينتا براي پيشگيري از خونريزي حين جراحي در افراد مبتلا به هموفيلي A نيز تاييد شده است.FDA در مقاله اي عنوان کرد، در آمريکا حدود 15000 نفر به اين اختلال نادر مبتلا هستند که تقريبا به طور انحصاري مردان را درگير مي کند.براي ساخت زينتا، ژن هاي به دست آمده از سلول هاي تخمدان هامستر چيني، براي توليد پروتئيني که در هموفيلي وجود ندارد مهندسي شدند. اين سلول ها عاري از ميکروب هستند و متحمل فرايندي مي شوند که به منظور غير فعال کردن ويروس ها طراحي شده است.سخنگوي FDA اعلام کرد، عوارض جانبي گزارش شده در طي آزمايشات باليني عبارت اند از سردرد و تب که در بيشتر موارد خفيف تا متوسط هستند. در بدن دو نفر از 89 بيماري که به مدت 50 روز با اين دارو درمان شدند آنتي بادي عليه زينتا ساخته شد که نشان از موثر بودن درمان است.
زينتا به وسيله کمپاني داروسازي وت ساخته مي شود.

باکتريهايي که آنتي بيوتيکها را مي خورند!

گروهي از دانشمندان آمريکايي در کشف شگفت انگيزي بعضي از باکتريها را شناسايي کردند که نه تنها نسبت به آنتي بيوتيکهاي موجود مقاوم هستند بلکه مي توانند اين آنتي بيوتيکها را به عنوان غذا استفاده کنند. به گزارش مهر، از زماني که الکساندر فلمينگ در سال 1928 پنسيلين را کشف کرد، آنتي بيوتيکها به آساني مي توانستند باکتريهاي مضر را نابود کنند و به عنوان "قاتلان" اين ميکروبها شناخته شوند.اين در حالي است که در سالهاي اخير به نظر مي رسد باکتريها نسبت به اين مواد بسيار مقاوم شده اند و اکنون نيز تيم تحقيقاتي "جورج چرچ" از مدرسه پزشکي دانشگاه هاروارد با بررسي خاک 11 منطقه در آمريکا به کشف شگفت انگيزي رسيدند. اين محققان که نتايج يافته هاي خود را در تازه ترين شماره  مجله "ساينس" منتشر کرده اند، در خاک اين مناطق باکتريهايي را کشف کردند که نه تنها در برابر آنتي بيوتيکهاي موجود مقاوم بوده و 50 برابر قويتر از ديگر ارگانيسمهاي بيماريزا هستند بلکه مي توانند اين مواد را به عنوان غذا مصرف کنند. جورج چرچ در اين خصوص اظهار داشت: "بسياري از باکتريهايي که در زمينهاي مختلف کشف شدند نه تنها مي توانند در مقابل آنتي بيوتيکها مقاومت کنند بلکه در حقيقت از مواد باکتري کش به عنوان تنها منبع غذايي خود استفاده مي کنند."اين تيم تحقيقاتي که در حال بررسي ارگانيسمهاي حاضر در خاک بودند که توانايي انتقال سموم را از سلولز گياهان دارند و مي توانند از اين سموم به عنوان غذا استفاده کنند، کشف کردند که اين باکتريها حتي مي توانند آنتي بيوتيکها را هم مصرف کنند.به گفته اين دانشمندان، وقتي که اين ميکروبها مورد هجوم بيش از 18 آنتي بيوتيک رايج قرار گرفتند، توانستند در تمام انواع اين آنتي بيوتيکها رشد کنند. اين کشف هشدارهاي گذشته را در خصوص توسعه "ابر باکتريهاي پرقدرتي" که در مقابل آنتي بيوتيکها مقاوم هستند تائيد مي کند.

ابداع يک سيستم دارورساني جديد در ابعاد ميکرومتر

يک گروه تحقيقاتي در موسسه فناوري ماساچوست (MIT) به سرپرستي پروفسور پولا هاموند، استاد مهندسي شيمي، پوشش نازکي را طراحي کرده اند که مي تواند در صورت کاشته شدن در داخل بدن انسان (implant) دوزهاي معيني از دارو را به محل اثر آن برساند و همانند يک ميکرودارو عمل نمايد. ويژگي جديد اين سيستم آن است که مي توان اين پوشش را با امواج حاصل از فعاليت يک ميدان الکتريکي باز نمود و دارو را آزاد کرد. به گزارش برنا، اين پوشش معمولا در حدود 150 nm ضخامت دارد و مي تواند در مناطق ويژه اي از بدن کاشته شود. اين پوشش ها از لايه هايي تکرار شونده از جنس دو ماده ساخته شده اند: يک رنگدانه با بار منفي و يک مولکول دارويي با بار مثبت و يا يک مولکول دارويي خنثي که در پوششي از يک مولکول با بار مثبت قرار گرفته است. مولکول رنگدانه مورد استفاده که در اين مورد Blue Prussian مي باشد (مولکولي مشتق از فريک فروسيانيد با رنگ آبي تيره که مورد تاييد FDA است)، مولکول دارويي را در بر مي گيرد و دارو را در محل اثرش به موقع آزاد مي کند. اين فرآيند زماني رخ مي دهد که يک پتانسيل الکتريکي با اين پوشش نازک برخورد مي کند و موجب مي شود که مولکول رنگدانه ي Blue Prussian بار منفي خود را از دست بدهد و پوشش نازک باز گردد و در نتيجه دارو آزاد شود. پس بنا بر اين ميزان داروي فرستاده شده و زمان رسيدن آن به محل اثر در اين روش به وسيله برقراري ولتاژ الکتريکي و يا قطع آن دقيقا قابل کنترل است.اين پوشش ها مي توانند بسته هاي مجزايي از داروها را با خود حمل نمايند و به صورت جداگانه آزاد کنند که اين ويژگي مي تواند در شيمي درماني بيماران سرطاني سودمند باشد و به همين جهت اکنون مورد مطالعه اين گروه تحقيقاتي قرار گرفته است.از آن جايي که اين پوشش ها لايه لايه ساخته مي شوند، مي توان به آساني ساختار آنها را مشخص کرد . هم چنين اين پوشش ها مي توانند بر روي هر سطحي با هر اندازه و شکلي قرار بگيرند و انعطاف پذيري بيشتري را نسبت به سيستم هاي قبلي که تاکنون با اين اندازه طراحي شده اند، نشان مي دهند. يک مزيت ديگر اين پوشش ها آن است که به راحتي مي توان آنها را با استفاده از انواع تکنيک ها در مقياس انبوه (صنعتي) توليد نمود.
اين پوشش هاي نازک احتمالا مي توانند براي انتقال داروها در بيماري هاي سرطان، ديابت، صرع و غيره به کار گرفته شوند و نيز امکان دارد بتوان به کمک اين پوشش هاي نازک، سيستم هايي را طراحي کرد که دارو را به صورت خودکار در مکان و زمان مورد نياز آزاد نمايد. نتايج کار اين گروه تحقيقاتي در قالب مقاله اي، در شماره ي 11 فوريه نشريه پيشرفت هاي علمي آکادمي ملي علوم، به چاپ رسيده است.

بيماران مبتلا به ايدز اميدوار باشند

محققان آمريکايي معتقدند، در بالغين مبتلا به عفونت HIV امکان تحريک غده تيموس براي توليد سلول هاي T جديد در سيستم ايمني وجود دارد. عفونت HIV سلول هاي T را تخريب مي کند که اين امر منجر به کلاپس سيستم ايمني و عفونت شديد مي شود. به گزارش محيا نيوز غده تيموس در کودکي سلول هاي T توليد مي کند اما به تدريج عملکرد خود را از دست داده و معمولا در بزرگ سالي غير فعال مي شود. اين بدان معناست که براي بالغين مبتلا به عفونت HIV، توليد سلول هاي T جديد براي بازسازي دوباره سيستم ايمني تحليل رفته شان مشکل است. تا مدت ها تصور مي شد که فعال کردن دوباره توليد سلول هاي T در تيموس امکان پذير نيست. اين بررسي جديد که به وسيله محققان موسسه ويروس شناسي و ايمونولوژي گلداستون و دانشگاه کاليفرنيا سان فرانسيسکو (UCSF) انجام شد، اولين پژوهشي است که نشان مي دهد اين نوع درمان مي تواند به بالا بردن عملکرد تيموس در بالغين کمک کند. نتايج اين تحقيق که 2 سال به طول انجاميد و 22 بالغ مبتلا به ايدز را دربرداشت نشان داد که هورمون رشد (GH) درماني، حجم تيموس را افزايش مي دهد و تعداد سلول هاي T که جديد ساخته مي شوند را بيش از دو برابر مي کند. نتايج اين بررسي در شماره مارس مجله      clinical Investigation منتشر خواهند شد.دکتر لورا ناپوليتانو محقق موسسه گلداستون و دستيار پروفسور پزشکي UCSF در مقاله اي گفت: "اين نتايج مهر تاييدي بر يافته هاي اوليه اي هستند که نشان مي داد مي توان فعاليت تيموس را در انسان ها بازيافت کرد."ناپوليتانو ادامه داد: "بهبود توليد سلول هاي T ممکن است براي درمان برخي بيماري ها مانند بيماري ايدز يا پيوند مغز استخوان سودمند باشد. اين يافته ها به درک ما از چگونگي توليد سلول هاي T اطلاعات جديدي مي افزايند. اين نتايج گام مهمي در براورد اين نکته است که آيا ممکن است روزي برسد که درمان هاي ايمني براي بيماران نيازمند به سلول هاي T بيشتر سودمند باشند يا خير. محققان مي گويند، البته براي مشخص شدن اين که آيا تحريک توليد سلول هاي T جديد واقعا براي بيماران مبتلا به ايدز يا هر فرد ديگري سودمند است يا خير تحقيق بيشتري لازم است.

بوتوکس مي تواند از صورت به مغز برود

محققان دريافته اند داروي بوتولينوم نوروتوکسين نوع يک يا همان بوتوکس(Botox )که براي از بين بردن چين و چروک به صورت تزريق مي شود، مي تواند پس از تزريق از صورت به سيستم اعصاب مرکزي برود.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري شين هوا، اين کشف دانشمندان ايتاليايي ، نگراني هاي جديدي را در مورد چگونگي فعاليت اين سم و عوارض ناخواسته اي که مي تواند در بر داشته باشد، برانگيخته است.
توکسين بوتولينيوم با نابودسازي پروتئيني به نام  25-SNAP ارتباط بين سلولهاي عصبي را از بين مي برد. اين اختلال باعث فلج ماهيچه هايي مي شود که توسط سلولهاي عصبي کنترل مي شوند.
خاصيت فلج کنندگي اين سم به پزشکان کمک مي کند تا برخي بيماريها از جمله لوچي چشم را درمان کنند.
جراحان پلاستيک نيز از دوزهاي اندکي ازآن براي فلج کردن ماهيچه هاي صورت استفاده مي کنند تا از اين طريق چين و چروک ها و خطوط صورت کمتر به چشم آيد. گروهي از محققان ايتاليايي کاربرد ديگري از اين سم را در درمان صرع، ارزيابي کردند.اما زماني که تاثير اين سم را بر روي موشهاي مبتلا به صرع بررسي مي کردند به شواهدي از وجود آثار آن روي هر دو بخش مغز اين حيوان ، حتي زماني که فقط به يک طرف بدن موش تزريق شده بود، دست يافتند. محققان با استفاده از دوزهايي شبيه به آنچه که به انسان تجويز مي شود، بوتولينوم را به هر دو چشم، ناحيه سبيل و مغز موشهاي طبيعي تزريق کردند.
اين پژوهشگران براي مشاهده مسير و چگونگي حرکت سم بوتولينوم در درون سيستم عصبي ، آثار پروتئين هاي  25-SNAP را رديابي کردند. در مورد بوتولينوم نوع يک يعني نوعي که در بوتوکس استفاده مي شود رد آثار اين پروتيين ها در طول عصب هايي که از محل تزريق شده سرچشمه مي گيرند و در عصب هاي اطراف ، يافتند. اين توکسين حتي به بخش هايي از ريشه مغز نيز رسيد. متيو کالو مجري اين تحقيقات گفت يک پروتئين مهم موجود در اين توکسين در جايي فعال مي شود که به هيچوجه پزشکان قصد فعال کردن آن را ندارند. با اين حال کريستوفر ون بارتلد عصب شناس دانشگاه نوادا مي گويد نيازي به هشدار نيست. به گفته او در طول 25 سالي که از کاربرد بوتوکس مي گذرد، شکايات اندکي عليه آن مطرح شده اما به اعتقاد او زياده روي در استفاده از اين سم مي تواند نگران کننده باشد. وي افزود توانايي اين سم براي حرکت در سيستم عصبي مي تواند جنبه مثبتي نيز داشته باشد و به پزشکان کمک کند تا اختلالات مغزي از جمله صرع را درمان کنند. نتايج اين تحقيقات در نشريه نوروساينتيست منتشر شده است.

كوتاه و خواندني

نوزدهمين کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران برپا مي شود

نوزدهمين کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران با محوريت پيشگيري از سرطان ها 10 تا 13 خرداد ماه سال 87 در مرکز همايش هاي رازي تهران بر پا مي شود.  دکتر ايرج خسرونيا رييس اين کنگره با اعلام خبر فوق افزود: با توجه به شيوع انواع سرطان ها در کشور، محور اصلي اين کنگره بر سرطان ها و پيشگيري از آنها تعيين شده است. وي با اشاره به اين که صنعتي شدن، آلودگي هوا، استعمال دخانيات، مصرف غذاهاي آماده، فريزري و سرخ کرده باعث شيوع سرطان ها در سال هاي اخير در ايران شده است، آگاهي رساني به پزشکان را در زمينه هاي فوق به عنوان اهداف اين کنگره عنوان کرد. دکتر خسرونيا تصريح کرد: در اين کنگره جديدترين يافته ها در زمينه هاي خون، قلب، کليه، بيماريهاي ريوي، اعصاب،  روماتولوژي، کليه،  نفرولوژي،  گوارش، غدد مطرح خواهد شد. وي هدف از برپايي اين کنگره را افزايش دانش پزشکان در زمينه درمان هاي جديد از يک سو و از سوي ديگر بررسي مشکلات پزشکان در حضور مسئولان جامعه پزشکي برشمرد. رييس نوزدهمين کنگره جامعه پزشکان متخصصان داخلي گفت: با توجه به شيوع مسموميت افراد با گاز دي اکسيد کربن مباحث مربوط به اين حوزه نيز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
وي ادامه داد: بررسي شيوع پديده چاقي در جامعه،  کاهش مصرف لبنيات، افزايش تنقلات در جامعه و ... از ديگر مباحثي است که طي روزهاي برپايي کنگره مورد بحث و هم انديشي شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. دکتر خسرونيا همچنين از برپايي دو کارگاه در زمينه آندوسکوپي دستگاه گوارش و اسپرومتري (دستگاه سنجش تنفس) نيز خبر داد. رييس نوزدهمين کنگره جامعه پزشکان متخصصان داخلي گفت:  همچنين براي پزشکان شرکت کننده در اين کارگاه شامل متخصص داخلي، فوق تخصص هاي داخلي، پزشکان عمومي و جراحان عمومي از وزارت بهداشت درخواست امتياز شده که به محض موافقت با آن مراتب اعلام خواهد شد. وي ادامه داد: با توجه به ضرورت داشتن گواهي براي پزشکاني که در مطب هايشان از وسايل فوق استفاده مي کنند، براي اين گروه از پزشکان گواهي صادر خواهد شد.

پيام سازمان بهداشت جهاني (WHO) به مناسبت روز جهاني بهداشت

پيام رييس دفتر منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت به مناسبت روز جهاني سلامت( 7 آوريل 2008) در مراسم بزرگداشت اين روز در مرکز همايش هاي بين المللي رازي قرائت شد .
به گزارش خبرنگار واحد مرکزي خبر در بخشي از پيام جزايري که مبشر شيخ نماينده سازمان جهاني بهداشت در جمهوري اسلامي ايران ان را قرائت کرد آمده است: تغييرات آب و هوا، تاثيرات عميق و شديدي بر بسياري از عوامل اساسي موثر بر سلامت از جمله: آب، غذا، هوا و محيط زيست مي گذارد که اين مورد خود اثر مستقيم بر عوامل مخاطره زاي سلامت در منطقه و جهان دارد. در اين پيام همچنين امده است : قرارگرفتن در معرض هواي گرم و يا شديدا سرد تاثير مستقيم بر سلامت انسان داشته است و يا افزايش احتمال خطر بيماري و مرگ را به همراه دارد بنابراين ما نيازمند کار جدي براي محافظت از سلامت انسان در اين برهه حساس تغييرات آب و هوا هستيم. تغييرات آب و هوا تاثير جدي بر غذا، منابع آب و هوايي که ما تنفس مي کنيم، مي گذارد و در کشورهاي منطقه مديترانه شرقي که با کمبود منابع آب مواجه هستند اين تاثير بر دسترسي منابع آب قابل مشاهده است. در اين پيام با اشاره به اينکه آلودگي هوا يکي از مهمترين مشکلات در ايران و به خصوص در تهران و برخي از کلان شهرهاست افزوده شده است :آمارها مويد وجود ارتباط ميان آلودگي هوا و ميزان مرگ ناشي از بيماري هاي قلب و عروق و بيماري هاي تنفسي است.
در اين پيام با بيان اينکه نظام سلامت بايد براي مديريت عوامل خطرزاي جديد و بيماريهاي ناشي از آن آماده باشد تصريح شده است: لازم است که تمام کشورها براي آموزش سلامت با هدف اطمينان از مشارکت افراد و جامعه براي دستيابي به آينده اي سالمتر براي همه سرمايه گذاري کنند.

کاهش چروکهاي پوستي

تحقيقات نشان داد ويتامين C و امگا شش نقش مهمي در کاهش چروکهاي عمقي پوست دارند. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، مصرف ويتامين C و اسيدلينوميک که يک نوع اسيدچرب از خانواده امگا شش است چروکهاي پوستي را کاهش مي دهد. بنابراين گزارش، مطالعات بر روي 3000 آمريکايي انجام شد. محققان بر روي قند، وزن، فعاليت فيزيکي، مواد غذايي، قرارگيري در آفتاب و کيفيت پوست (خشکي و چروک) 4025 زن مسن 40 تا 74 ساله تحقيق کردند.همچنين تحقيقات نشان داد افرادي که از موادغذايي سرشار از مواد ويتامين C، اسيدچرب امگا سه استفاده کردند و فعاليت بدني داشتند کاهش چروک در آنان بيشتر ديده مي شود.

علائم حساسيت بيني مشابه سرماخوردگي
 بروز مي کند

از آنجا که در حساسيت بيني همان علايم و نشانه هاي سرماخوردگي بروز مي کند، اغلب حساسيت هاي فصلي يا دائمي به اشتباه به عنوان سرماخوردگي هاي مکرر يا طولاني مدت تلقي مي شود.دکتر عبدالحميد حسين  نيا، متخصص گوش و حلق و بيني گفت وگو با ايسنا، گفت: در حساسيت هاي بيني، علايم و نشانه هاي سرماخوردگي مانند آبريزش، عطسه، خارش بيني، چشم و گلو ظاهر مي شود که ممکن است از نظر عموم مردم حساسيت هاي بيني به عنوان سرماخوردگي هاي مکرر تلقي شود. اين متخصص گوش و حلق و بيني با اشاره به تفاوت ميان سرماخوردگي و آلرژي خاطرنشان کرد: علت سرماخوردگي ويروسي است و دوره بهبود آن کوتاه است. در صورت درمان و يا عدم درمان سرماخوردگي، بيماري پس از سه الي چهار روز بهبود مي يابد. بنابراين بروز علايم سرماخوردگي به مدت طولاني به حساسيت مربوط است که مي تواند فصلي يا دائمي باشد. وي، تب و کوفتگي بدن را از علايم بارز سرماخوردگي دانست و ادامه داد: در حساسيت بيني، تب و علايم عمومي مانند کوفتگي بدن بروز پيدا نمي کند. اين در حالي است که در سرماخوردگي، تب خفيف، کوفتگي عمومي و گرفتگي عضلات مشاهده مي شود. متخصص گوش و حلق و بيني با بيان اين که حساسيت بيني ممکن است مربوط به يک فصل خاص باشد، گفت: در فصل بهار حساسيت به گرده  گل ها، در تابستان حساسيت به چمنزارها و در پاييز حساسيت به کپک ها و ذرات قارچ معلق در هوا را شاهد هستيم. دکتر حسين نيا با اشاره به نحوه  درمان حساسيت هاي فصلي يا دائمي بيني گفت: درمان حساسيت هاي بيني به طور کامل امکان پذير نيست بلکه توسط اقدامات دارويي قابل کنترل است و پس از پايان يافتن داروها مجددا علايم و نشانه هاي حساسيت بروز مي کند. در حساسيت هاي فصلي با پايان يافتن فصل مربوطه، حساسيت بيني کاهش يافته و خود به خود برطرف مي شود. وي درمان حساسيت بيني را منوط به شناخت ماده  آلرژن دانست و ادامه داد: از بين رفتن حساسيت بيني منوط به شناخت ماده  آلرژن در مراکز آلرژي است و در نهايت حساسيت بيني با تجويز واکسن هاي مربوط به آن، از بين خواهد رفت. دکتر حسين نيا با اشاره به نقش پيشگيري در بروز حساسيت بيني گفت: با بستن راه عبور گرده ها در فصل بهار و عدم مواجهه با مواد آلرژن مانند ذرات گرد و غبار و پشم و ذرات حيواني، حساسيت بيني، کاهش مي يابد. وي در اين باره ادامه داد: افرادي که به گياهان و درختان بومي يک منطقه حساسيت دارند در صورت نقل مکان به منطقه  ديگر، حساسيت بيني از بين خواهد رفت. دکتر حسين نيا در پايان با بيان اين که ارتباط زنجيره اي حساسيت بيني، سينوزيت و آسم پديده  غير معمولي نيست، گفت: عدم کنترل حساسيت بيني، سينوزيت هاي چرکي را به دنبال خواهد داشت که مي تواند تا مدت ها بيمار را درگير کند. حساسيت  بيني ممکن است آسم را به دنبال داشته باشد.

عوارض متعدد استرس و اضطراب

استرس عوارض متعددي در بدن ايجاد مي کند. به گزارش واحد مرکزي خبريه نقل ازتلويزيون فاکس نيوز، وارد آمدن فشار و استرس انسان را بيمار مي کند و اين مسئله در دنياي کنوني به يک اپيدمي تبديل شده است. اين شبکه افزود پزشکان مي گويند استرس با تغييراتي که در ترشح هورمون هاي ايجاد مي کنند، باعث عوارضي مانند سردرد،خستگي،ناراحتي هاي معده،سوزش معده و از دست دادن تعادل مي شود. استرس هم چنين در برخي باعث کاهش وزن و در برخي بر عکس باعث اضافه وزن مي شود. به طوريکه به اعتقاد پزشکان، استرس مي تواند معضل چاقي را فراگير کند. پزشکان مي گويند استرس چنان ناگهاني و هم چنين به آرامي بر انسان وارد مي شود که نمي توان عوارض ايجاد شده در بدن را به آن ارتباط داد.از اين رو توصيه مي شود افراد مضطرب و نگران هميشه با پزشک خود در تماس باشند و با محدود کردن استرس ها زندگي شادتري داشته باشند.

فعاليت بدني در سنين بالاي 40 سال مانع از سکته مغزي مي شود

افرادي که پس از سن چهل سالگي فعاليت بدني کافي دارند، در مقايسه با ديگران کمتر دچار سکته هاي مغزي مي شوند.  دکتر کيانوش انوري، فوق تخصص مغز و اعصاب، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهارداشت: ارتباط بين ورزش کردن و سلامت عروق متعدد بدن در بسياري از مطالعات پيشين نشان داده شده است که با اينکه به نظر مي رسد فعاليت بدني هر چه در سنين پايين تري آغاز شود با فوايد بيشتري همراه خواهد بود.وي گفت: بايد تصريح کرد شروع فعاليت بدني در سنين بالا هم با نتايج خوبي همراه است.
دکتر انوري تاکيد کرد: تحقيقات نشان مي دهد به طور کلي در افرادي که در سنين بالاي چهل سال فعاليت بدني خوبي دارند و از جمله آنکه ورزش هاي خاصي را انجام مي دهند، در مقايسه با ديگران کمتر دچار سکته هاي مغزي مي شوند.

ورزشي و قلمرو ورزش