جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1387/03/20 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 3059


كوتاه و خواندني

رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي خبرداد :
توزيع دفترچه سوالات برخي از رشته هاي کارشناسي ارشدعلوم پزشکي


آخرين خبر از جزئيات برگزاري کنکور سراسري سال 87


دايره المعارف آموزش عالي


ايجاد دوره بين الملل توسط دانشگاههاي تشرين سوريه و تربيت مدرس


 كوتاه و خواندني  

تمديد مهلت ارسال مدارک  پذيرفته شدگان مرحله اول آزمون دستياري دندان پزشکي

گروه آزمون وسنجش : مهلت ارسال مدارک پذيرفته شدگان مرحله اول بيست و دومين دوره آزمون دستياري دندان پزشکي تا آخر وقت اداري بيست و سوم خرداد ماه جاري تمديد شد.
دکتر اکبر فاضل، دبير شوراي آموزش دندانپزشکي و تخصصي وزارت بهداشت در گفت و گو با ايسنا، با بيان اينکه داوطلبان آزمون دستياري دندانپزشکي تا ديروز نوزدهم خرداد ماه براي ارسال مدارک مهلت داشتند، اظهار کرد: مهلت ارسال مدارک پذيرفته شدگان مرحله اول آزمون دستياري دندانپزشکي به دليل تعطيلات تا بيست و سوم خردادماه تمديد شد.
وي افزود: پس از ارسال مدارک و بررسي صحت و سقم مدارک داوطلبان، از ميان 750 نفر پذيرفته شده مرحله اول، اسامي 250 نفر به عنوان نتيجه نهايي اعلام مي شود.
به گفته وي، افراد مدعي بومي بودن درهر يک از استان ها که بومي بودن آنها منطبق با شرايط اعلام شده نمي باشد، بايد مدارک تاييد شده توسط دستگاه هاي ذيربط را به همراه مستندات مربوطه جهت بررسي به دبيرخانه شوراي آموزش دندانپزشکي و تخصصي ارسال کنند که البته صرف ارسال مدارک، دليلي بر تاييد نهايي نيست.
وي با اشاره به حذف سهميه آزاد در رشته هاي تخصصي دندانپزشکي، گفت: به دليل نياز شديد مراکز درماني و آموزشي دندان پزشکي، سهميه آزاد حذف و داوطلبان بايد پس از پذيرش در آزمون با انتخاب تعهدات خاص و عام ادامه تحصيل دهند.
دکتر فاضل درباره چگونگي اخذ تعهد خاص و عام ازداوطلبان به ايسنا گفت: داوطلبان تعهد عام بايد پس از فارغ التحصيلي 2/5 برابر مدت تحصيلشان در جايي که توسط دبيرخانه دندانپزشکي مشخص  مي شود، ارائه خدمت کنند. دبير شوراي آموزش دندانپزشکي و تخصصي وزارت بهداشت، افزود: اگر داوطلب بومي تعهد خاص را انتخاب کرده باشد بايد سه برابر ميزان تحصيلش به ارائه خدمات آموزشي يا درماني بپردازند. همچنين اگر وي در رنج قبولي دو برابر ظرفيت قرار داشته باشد، پنج درصد نمره خامش به نمره آن فرد اضافه مي شود و پس از آن با افراد غير بومي مقايسه و پذيرش مي شوند. گفتني است، آزمون دستياري دندانپزشکي 12 ارديبهشت ماه در هشت دانشکده دندانپزشکي دانشگاههاي علوم پزشکي تهران، شهيدبهشتي، اصفهان، مشهد، کرمان، تبريز، همدان و شيراز برگزار شد.

افزايش داوطلبان آزمون دکتري تخصصي داروسازي

گروه آزمون وسنجش : دبير شوراي آموزش داروسازي و تخصصي از افزايش 70 درصدي تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون دکتري تخصصي داروسازي خبر داد و گفت: با توجه به ايجاد 20 رشته - محل جديد تعداد شرکت کنندگان نيز به نسبت سال گذشته افزايش داشته است.
دکتر محمد شريف زاده در گفتگو با مهر افزود: آزمون پذيرش دانشجو در مقطع دکتري تخصصي D.Ph در رشته هاي سم شناسي، فارماکوگنوزي، شيمي دارويي، بيوتکنولوژي دارويي، فارماسوتيکس، داروسازي باليني، برگزار مي شود و براي نخستين بار نيز در رشته هاي داروسازي سنتي، کنترل دارو و اقتصاد و مديريت دارو پذيرش دانشجو صورت مي گيرد.
دبير شوراي آموزش داروسازي و تخصصي وزارت بهداشت يادآور شد: آزمون کتبي پذيرش دانشجو در مقطع دکتري تخصصي D.Ph در 23 خردادماه جاري در دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار مي شود و کارت ورود به جلسه آزمون دکتري تخصصي داروسازي در روزهاي 21 و 22 خرداد ماه جاري در وزارت بهداشت توزيع مي شود.
وي در خصوص افزايش ظرفيت پذيرش در دکتري تخصصي داروسازي خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره دکتري تخصصي رشته هاي مختلف داروسازي در دانشگاههاي علوم پزشکي تهران، تبريز، مشهد، اصفهان، شيراز، شهيدبهشتي، گلستان، ارتش و انستيتو پاستور ايران 111 نفر تعيين شده و با توجه به آئين نامه ظرفيت مازاد، 34 نفر نيز در ظرفيت مازاد پذيرش مي شوند.
شريف زاده در خصوص آزمون شفاهي اين دوره از پذيرش دانشجوي دکتري تخصصي در رشته هاي مختلف داروسازي گفت: پس از برگزاري آزمون کتبي دو برابر ظرفيت پذيرش در صورت کسب حد نصاب براي آزمون شفاهي معرفي مي شوند که زمان برگزاري آزمون شفاهي نيز در زمان مقتضي به اطلاع داوطلبان خواهد رسيد.
حدود 400 داوطلب در بيستمين دوره آزمون پذيرش دانشجوي دوره دکتري تخصصي (D.Ph) در رشته هاي مختلف تخصصي داروسازي ثبت نام کردند.

معاون آموزشي دانشگاه تربيت مدرس خبر داد:
افزايش 24 درصدي متقاضيان دوره هاي دکتري

گروه آزمون وسنجش : معاون آموزشي دانشگاه تربيت مدرس، با اشاره به ثبت نام بيش از 12 هزار داوطلب در آزمون دکتري اين دانشگاه گفت: تعداد متقاضيان ورود به دوره دکتري اين دانشگاه نسبت به سال گذشته 24 درصد رشد داشته که ثبت نام اين تعداد داوطلب براي ظرفيت 450 نفري پذيرش دکتراي دانشگاه، قابل توجه و مثال زدني است دکتر نادري منش در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به ارتقاي رتبه بيش از 33 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه در سال گذشته، اظهار کرد: از اين تعداد، 32 نفر به مرتبه دانشياري و 12 نفر به مرحله استادياري ارتقا يافته اند که اين امر نشان دهنده بهبود کيفيت توسعه علمي دانشگاه است.
وي افزود: دانشگاه در حال حاضر در مجموع داراي 60 استاد، 164 دانشيار، 257 استاديار و داراي يکي از بهترين هرم هاي هيات علمي در بين دانشگاه هاي کشور مي باشد.
به گفته وي، دانشگاه تربيت مدرس امروز جزو سه دانشگاه برتر کشور از نظر کيفيت، شرايط علمي، اعضاي هيات علمي و دانشجو قرار گرفته است که نشان دهنده تحقق برخي از اهداف پيش بيني شده دانشگاه و رسيدن به مرحله جديدي از رشد و شکوفايي در اين دانشگاه است.
معاون آموزشي دانشگاه تربيت مدرس، افتتاح واحد بين المللي دانشگاه را اقدام ديگر دانشگاه طي يک سال گذشته ذکر کرد و گفت: اميدواريم با پذيرش دانشجويان خوب و مستعد در واحد بين الملل دانشگاه، شاهد رشد و شکوفايي هرچه بيشتر اين واحد باشيم.

رييس دانشگاه بجنورد:
چهار رشته جديد در سال تحصيلي آينده به
 رشته هاي دانشگاه اضافه مي شوند

گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه بجنورد از افزايش چهار رشته جديد به رشته هاي تحصيلي اين مرکز آموزش عالي خبر داد و گفت: رشته هاي مهندسي معماري، مهندسي رايانه، کارشناسي علوم رايانه، کارشناسي جغرافيا و برنامه ريزي شهري در سال تحصيلي 88 -87 به رشته هاي اين دانشگاه اضافه مي شوند.
به گزارش ايسنا، دکتر محسن طالب زاده با بيان اينکه در حال حاضر هشت رشته تحصيلي در هشت گروه آموزشي در اين مرکز آموزش عالي داير است، اظهار کرد: اين رشته ها شامل رشته مهندسي شهرسازي، کارشناسي اقتصاد، مهندسي صنايع، کارشناسي حسابداري، کارداني معماري، کارداني رايانه، مهندسي عمران و کارشناسي مشاوره و راهنمايي هستند.
وي افزود: رشته هاي جديد در راستاي توسعه دانشگاه به جموعه اين رشته ها اضافه مي شوند.
رييس دانشگاه بجنورد در خاتمه گفت: در حال حاضر بيش از 400 دانشجو در دانشگاه بجنورد مشغول به تحصيل هستند.


  رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي خبرداد :
 توزيع دفترچه سوالات برخي از رشته هاي کارشناسي ارشدعلوم پزشکي 

گروه آزمون وسنجش : رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي، خبر داد: دفترچه سوالات برخي از رشته هاي آزمون کارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشکي براي اولين بار به صورت دو دفترچه جداگانه A و B در ميان داوطلبان توزيع مي شود.
مهندس کي قباد طاهر نژاد با بيان اينکه توزيع دو دفترچه مجزا بين داوطلبان به سلامت بيشتر برگزاري آزمون کمک مي کند ، به خبرنگار آفرينش گفت: همسان نبودن دفترچه هاي توزيع شده در بين داوطلبان، امکان تقلب را در آزمون کاهش مي دهد.
وي خاطرنشان کرد: آزمون کارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشکي دانشگاه هاي کشور 30 خرداد ماه در 45 رشته به صورت همزمان در دانشگاه هاي علوم پزشکي برگزار مي شود.
کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشکي طي روزهاي 28 و 29 خرداد ماه براساس شهر انتخابي داوطلبان توزيع مي شود.
رييس مرکز سنجش آموزش پزشکي در خاتمه زمان اعلام نتايج نهايي اين آزمون را شهريور ماه بيان کرد.


 آخرين خبر از جزئيات برگزاري کنکور سراسري سال 87  

گروه آزمون وسنجش : دکتر حسين توکلي در گفت وگو با خبرنگار آفرينش با تشريح جزئيات کنکور سراسري سال 87 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي کشور، اظهار کرد: ثبت نام از داوطلبان آزمون سراسري سال 87 از 16 آذر تا 10 دي ماه 86 انجام شد که طي آن هر داوطلب مي توانست بدون توجه به نوع ديپلم، متقاضي يکي از گروه هاي پنج گانه آزمايشي شود.
وي افزود: آزمون سراسري  سال 87 براي تمام داوطلبان گروه هاي آزمايشي علوم رياضي، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبان هاي خارجي  در يک مرحله و يک جلسه برگزار خواهد شد و داوطلبان هر يک از گروه هاي پنج  گانه در يک جلسه به سوالات عمومي و اختصاصي که به صورت تستي چهار گزينه يي است، پاسخ مي دهند.

اعمال 15 درصدي نمرات دروس امتحانات نهايي سراسري سال سوم دوره متوسطه
به گفته وي، در آزمون سراسري سال 87 نمرات دروس امتحانات نهايي سال سوم دوره متوسطه که به صورت سراسري و کشوري توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار مي شود، براي ديپلمه هاي نظام جديد سال هاي 84 ، 85 و 86 به ميزان 15 درصدي اعمال مي شود.
وي ادامه داد: به عنوان مثال در گروه هاي آزمايشي رياضي، علوم تجربي و انساني  نمرات 10 درس در کنکور سراسري به ميزان 15 درصد اعمال مي شود.
دکتر توکلي تصريح کرد: تاثير 15 درصدي سوابق تحصيلي بر اساس نمرات کتبي سال سوم دبيرستان داوطلبان و به صورت ترتيب نمرات با ضرايب متفاوت در هر يک از زير گروه هاي آزمايشي، گروه هاي آزمايشي مختلف است.

توزيع کارت ورود به جلسه کنکور 87 در روزهاي سوم و چهارم تيرماه
دکتر توکلي با بيان اينکه کارت هاي ورود به جلسه کنکور 87 در روزهاي دوشنبه، سوم و سه شنبه، چهارم تيرماه در 386 شهرستان و بخش مختلف کشور توزيع مي شود، تصريح کرد: همراه با کارت هاي ورود به جلسه، دفترچه هاي شرکت در آزمون در برگه راهنماي حوزه ها امتحاني نيز صادر مي شود و بر اين اساس داوطلباني که علاوه بر گروه آزمايشي اصلي خود در دو يا سه گروه ديگر نيز شرکت کرده اند بايد به هنگام دريافت کارت اصلي ، کارت هاي دوم و سوم خود را نيز دريافت مي کنند.
معاون سازمان سنجش با اشاره به برنامه زماني برگزاري کنکور 87 به ايسنا گفت: آزمون گروه آزمايشي علوم رياضي و فني صبح پنجشنبه 6 تير، گروه آزمايشي هنر بعدازظهر پنجشنبه 6 تير، علوم تجربي صبح جمعه 7 تير، زبان هاي خارجي بعدازظهر جمعه 7 تير و آزمون گروه آزمايشي علوم انساني صبح شنبه 8 تير برگزار مي شود.

تعداد سوالات و زمان پاسخگويي درگروه هاي آزمايشي پنج گانه
وي با بيان اينکه داوطلبان گروه هاي آزمايشي پنج  گانه بايد در جلسه آزمون به سوالات عمومي و اختصاصي مشخص شده پاسخ دهند، تصريح کرد: داوطلبان هر پنج گروه آزمايشي بايد به سوالات دفترچه شماره يک يا دفترچه سوالات عمومي حاوي 100 سوال عمومي در مدت 75 دقيقه پاسخ دهند. اين دفترچه حاوي 25 سوال زبان فارسي، 25 سوال زبان عربي، 25 سوال فرهنگ و معارف اسلامي و 25 سوال زبان انگليسي مي باشد.
وي افزود: داوطلباني که معارف غير اسلامي و يا زبان هاي خارجي غير از زبان انگليسي را انتخاب کرده اند نيز بايد به سوالات معارف ديني خود و به سوالات زبان هاي خارجي غير از زبان انگليسي که در دفترچه اي جداگانه به دفترچه سوالات عمومي ضيميه شده است، پاسخ دهند.
دکتر توکلي افزود: سوالات دفترچه عمومي از لحاظ عناوين دروس، تعداد سوالات، مدت زمان پاسخگويي براي هر پنج گروه آزمايشي يکسان است.
وي با اشاره به تعداد سوالات و زمان پاسخگويي در ساير گروه هاي آزمايشي تصريح کرد: داوطلبان گروه علوم رياضي و فني بايد علاوه بر پاسخگويي به سوالات عمومي  به 135 سوال تخصصي دفترچه شماره دو در مدت 175 دقيقه پاسخ دهند.
همچنين داوطلبان گروه هنر بايد علاوه بر سوالات دفترچه عمومي به سوالات دو دفترچه سوالات تخصصي نيز پاسخ دهند که بر اين اساس دفترچه شماره دو حاوي 60 سوال اختصاصي شامل درک عمومي هنر و درک عمومي رياضي فيزيک است که بايد در 65 دقيقه به آن ها پاسخ دهند. همچنين دفترچه شماره سه، حاوي 100 سوال تخصصي است که بايد در 100 دقيقه به آن ها پاسخ دهند.
وي افزود: داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي بايد علاوه بر سوالات دفترچه عمومي به سوالات دو دفترچه اختصاصي حاوي 25 سوال زمين شناسي در 20 دقيقه و 145 سوال تخصصي در 155 دقيقه پاسخ دهند.
معاون اجرايي سازمان سنجش در رابطه با نحوه پاسخگويي به سوالات گروه آزمايشي زبان هاي خارجي و علوم انساني، تصريح کرد: داوطلبان گروه زبان هاي خارجي انگليسي، فرانسه يا آلماني بايد علاوه بر سوالات دفترچه عمومي به 70 سوال اختصاصي در105 دقيقه پاسخ دهند و داوطلبان زبان هاي خارجي ايتاليايي و روسي نيازي به پاسخگويي به سوالات دفترچه اختصاصي ندارند.
همچنين داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني بايد علاوه بر سوالات دفترچه شماره يک به سوالات دو دفترچه اختصاصي شامل 35 سوال اختصاصي دفترچه شماره دو در 35 دقيقه و 145 سوال تخصصي دفترچه شماره 3 در 130 دقيقه پاسخ دهند.
معاون سازمان سنجش تاکيد کرد: در گروه آزمايشي علوم انساني داوطلباني که داراي گواهينامه پيش دانشگاهي نظام جديد متوسطه علوم و معارف اسلامي هستند، علاوه بر پاسخگويي به سوالات دفترچه هاي شماره يک، دو و سه بايد به 20 سوال اختصاصي اصول و عقايد و فقه در دفترچه شماره چهار نيز در 20 دقيقه پاسخ دهند.
دکتر توکلي در ادامه گفت: در کنکور سراسري سال 87، داوطلبان گروه هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، تجربي و انساني دو پاسخ نامه خواهند داشت و ضرورت دارد که سوالات عمومي را در پاسخنامه شماره يک و سوالات تخصصي را در پاسخنامه دوم وارد کنند. با اين حال در گروه هاي آزمايشي هنر و زبان هاي خارجي همانند سال هاي گذشته يک پاسخنامه ارايه مي شود.
وي با بيان اينکه آزمون جلسات امتحاني صبح، راس ساعت 8 صبح و بعدازظهر راس ساعت 30:15 آغاز مي شود، گفت: درهاي ورود به جلسه يک ساعت قبل از آزمون بسته مي شود و داوطلبان بايد يک ساعت قبل از بسته شدن دربهاي ورود به جلسه در حوزه هاي امتحاني حاضر شوند.

عدم طراحي سوال از فصول و بخش هاي حذف شده از سوي وزارت آموزش و پرورش
دکتر توکلي در خاتمه با بيان اينکه سوالات امتحاني کنکور 87 همانند سال هاي قبل، ازکتب دوران دبيرستان و پيش دانشگاهي طراحي مي شود، گفت: مطمئنا از فصول و بخش هاي حذف شده از سوي وزارت آموزش و پرورش سوالي طراحي نخواهد شد. همچنين سوالات تستي چهار گزينه يي هستند و همانند سال گذشته سعي شده تا سوالات مفهومي طرح شوند، بر اين اساس چنانچه داوطلبان کتب مربوطه را مطالعه کنند، مي توانند به سهولت به سوالات کنکور پاسخ دهند.


 دايره المعارف آموزش عالي 

ارزيابي استادان
(قسمت اول )
براي ارزيابي استادان شيوه هاي گوناگوني پيشنهاد شده ومورد استفاده قرار گرفته است که براي هر يک نيز تعريفي ارائه شده است .بعضي تعيين اهداف را از ابتدا مد نظر قرار مي دهند وپاره اي در پايان وبر اساس ان ،روش مورد نظر را انتخاب مي کنند .
مصاحبه هاي استخدامي : آزمونهاي دانش ، نگرش ومهارت ،نظر همکاران ،مشاهده کلاس ،نظر خواهي از دانشجويان درباره فرايند تدريس ،خود سنجي استاد وملاحظه رشد صلاحيت هاي حرفه اي وتخصصي استاد توسط هيئت ارزشيابي دانشگاه ،از جمله سبک هاي به کار گرفته شده براي ارزشيابي است که تاکنون مورد توجه قرار گرفته است .نتايج مطالعات مختلف در کشورهاي توسعه يافته از نظر آموزشي بيانگر اين واقعيت است که ايجاد پايگاه داده ها دردانشگاهها جهت بررسي تغييرات وتحولات در همه عناصر نظام ،به خصوص اعضاي هيئت علمي ،ايجاب مي کند که از تمامي شيوه ها براي بدست آوردن اطلاعات ارزشيابي استفاده شود .
بنابراين تلفيقي از تعاريف ارزشيابي هيئت علمي به عنوان شاخص مورد نظر قرار مي گيرد .علت واقعي اين امر ،جزئي نگر بودن هر يک از تعاريف وابزارهاي معرفي شده است .در ادامه بايد گفت : که بيشتر اعضاي هيئت علمي ومديران بي درنگ اعتراف مي کنند که نظامهاي جاري ارزشيابي تدريس ،رضايت بخش نيستند .آنها معتقدند که يک نظام ارزشيابي موفق ،الگويي گسترده نگر ،منظم وجامع است که  بازخورد مناسب را نسبت به فرايند آموزش به هيئت علمي ارائه داده و اجازه مي دهد کادر علمي در فضاي دانشگاه ،نقاط قوت وضعف خود را بيابند و نيازهايشان را برطرف کنند . فلسفه ارزشيابي هيئت علمي شاخص هاي مفيدي را براي هيئت علمي ،دانشجويان و کيفيت نظام مطرح مي کند .ارزيابي استادان اگر به شکل يک نظام ارزشي وبا شرکت فعال همه ذينفعان انجام گيرد ، مي تواند احساس رضايت ،حمايت ،کاهش نااميدي ،پرورش وتوسعه شخصي ،افزايش شايستگي ، اثربخشي،هيجان ،لذت ،مشارکت فعالانه ،شکوفايي استعدادها ،وافزايش توانايي تدريس را به همراه آورد .دانشجويان نيز به امتيازات بالاتري در اين نوع ارزشيابي دست مي يابند که يادگيري اثربخش ،بهبود آموزش فردي وجمعي ، به دست آوردن حداکثرخدمات آموزشي وپي بردن به ارزشمندي محيط يادگيري از آن جمله اند .همه اين پيامدها ومحصولات در طي يک تعامل نظام يافته آموزشي در هم مي آميزند وپيامدهاي ارزشمندي را براي موسسه ايجاد مي کنند.بهبود اعتماد عمومي نسبت به يک موسسه ،کمک به هيئت علمي ومديران در جهت امور مشارکتي وساختاري ،يافتن راه حل هاي اثربخش براي رفع نقاط ضعف عناصر درون موسسه ،دادن اطلاعات مفيد به مديران براي کمک به رشد وتوسعه هيئت علمي وکارکنان ،بهبود نظام ارزشيابي ،فراهم کردن استانداردهاي هماهنگ براي اثربخشي بيشتر ،حمايت اعضاي هيئت علمي وبهره وري از آن جمله اند (همان منبع )بنابراين ،اهميت ارزشيابي هيئت علمي وشايستگي بررسي وضرورت آن بي شک مورد نظر تمام صاحب نظران است .از گذشته بسيار دور تاکنون ،استادان وساير افرادي که با تدريس و آموزش سر وکار داشته اند براي پي بردن به ميزان موفقيت خود ،ميزان يادگيري فراگيرشان را مورد ارزيابي قرار داده اند .
اسکريون ،معتقد است که ارزشيابي صرفا کارکردهاي تکويني وتشخيصي را دنبال نمي کند .دورن بوش واسکات وجانسون وگلاسمن بر اين گفته صحه گذارده واظهار مي دارند که در سازمانهاي رسمي ،ارزشيابي زير دستان توسط مقام فرادست رايج ومتداول است .در بسياري از موارد ،مافوق براي نشان دادن اقتدارخود ،فرودستان را مورد ارزشيابي قرار مي دهد .اين کارکرد ممکن است کارکرد مديريت  وارزشيابي  قلمداد شود .اما در نظام آمو زش عالي ،ارزشيابي فعاليت هاي استاد وفرايند تدريس مورد نظر است .هر چند ظاهرا در بسياري از موارد ،ارزشيابان به بررسي وضعيت تدريس استاد از ديدگاههاي مختلف بسنده مي کنند ،اما ارزشيابي ،کليه ويژگيهاي مدرس ،از قبيل مدرک تحصيلي ،سن ،تجربه ،رشته ،توانايي کلاس داري ،نگرش و... را شامل مي شود .تا سالهاي آخر دهه 1980 م ،تنها تعداد کمي از پژوهشگران تحقيقات خود را بر تعيين ويژگيهاي تدريس اثربخش متمرکز کرده بودند .اين تحقيقات بيشتر بر مطالعات همبستگي بين رفتارهاي کلاسي مدرس با نتايج عملکرد دانشجويان متمرکز بود .پس از آن ،اين نوع پژوهشها بر تصميم گيري مدرس ،عقلاني ومنطقي بودن فرايند تدريس ،هدف مداري وانعطاف پذيري تدريس واصلاح مداوم فرايند تدريس تاکيد داشته اند .
هر چند داده هاي بدست آمده بر بهبود وضعيت وضعيت تدريس مي افزايد ،در اين بين نظرهاي افراطي وتفريطي  نيز مشاهده مي شود که صرفا به نقاطي خاص در اين فرايند اشاره مي کنند .مثلا،بعضي صرفا دانش محتوايي واصول تربيتي را تدريس موفق تلقي مي کنند .برخي تسلط کافي بر موضوع درسي ودانش وسيع ومهارت در کاربرد راهبردهاي آموزشي را تدريس اثربخش مي دانند .
معطوف شدن اين ديدگاهها به جنبه هاي خاصي از مهارت تدريس ،باعث مي شود ارزشيابان نيز به دنبال بررسي همين نقاط براي ارزشيابي باشند .در واقع ،ارزشيابي هم به شرکت کنندگان برنامه آگاهي مي دهد وهم هزينه ها را توجيه مي کند .ميلر نيز دلايل متفاوتي را براي ارزشيابي عملکرد استادان بر مي شمارد که از ان ميان ،مسئول بودن دانشگاه در قبال جامعه ،تداوم واشتغال استادان وآگاهي از اثربخش بودن تدريس را مي توانت ذکر کرد .به علت حساسيت موضوع ،پيتر سون ارزشيابي استادان را فرايندي با درجه قضاوتي بالا توصيف ميکند .
به هر حال ، يکي از موضوعات بسيار مهم وبحث انگيز در دانشگاهها ،مسئله ارزشيابي از کيفيت آموزش وتدريس است .عده اي معتقدند هر گونه ارزشيابي  از کيفيت تدريس را خود استادان ،همکاران ،مديران گروه ودانشجويان مي توانند انجام دهند .در يک موقعيت آرماني ،تمام اين افراد بايد در امر ارزشيابي دخالت داده شوند ،زيرا هر يک چشم انداز خص خود را درباره کار استاد ارائه مي دهند .همکاران معمولا براي قضاوت درباره اينکه آيا مطالب جديد ودقيقا نمونه دست اول واصلي هستند ،درموقعيت بهتري نسبت به دانشجويان قرار دارند ، در حاليکه دانشجويان در مقايسه با مدير گروه وهمکاران بهتر ميتوانند درباره تدريس استاد قضاوت کنند .در مقابل ارزشيابي توسط همکار ودانشجويان ،خود ارزشيابي قرار دارد که بر اساس بررسيهاي انجام شده همبستگي کمي با ديگر سنجش هاي تدريس اثر بخش دارد .
وايلز ،خود سنجي را روشي مثبت قلمداد مي کند .از طرفديگر براي عملي شدن اين وع ارزشيابي ،الزاما بايد فرهنگ ارزشيابي و رضايت نسبت به آن موجود باشد ،که وايلز بدان اشاره نکرده است .دو راه اساسي براي قضاوت درباره تدريس از طريق دانشجويان معرفي کرده است .مقايسه عيني اثربخشي استاد بر اساس آموخته هاي دانشجويان ومقياس ذهني بر اساس ارزشيابي دانشجو از اثربخشي استاد است .به گفته کلينجر ،1971م دانشجويان مي توانند يک منبع خوب يا منشا» عالي اطلاعاتي براي ارزشيابي از اثربخشي تدريس استادان باشند ، اما اين ارزشيابي بايد برنامه ريزي شده باشد وبه صورت منظم ومنطقي وبا توجه کامل به روان شناسي سنجش ،طراحي واجرا شود .نشريه نيوتودي مسائل جالبي را مطرح مي کند که از ان جمله ميتوان به مواردي جون استفاده از جلسات کلاسي،صندوق پيشنهادها ،طرح سوالات در جلسات کلاسي وواکنشهاي دانشجويان به عنوان منابع ارزيابي غيررسمي استاد اشاره کرد . ويندر چشم انداز ارزشيابي را چنين بيان ميکند ارزشيابي استادان در آينده بايد نيازهاي دانشجويان را به نمايش بگذارد ،به مدرسان فرصت يادگيري روشهاي تدريس جديد را بدهد وتوصيه هايي از جانب مديران وهمکاران براي مدرس به عنوان ره آورد داشته باشد که چگونه در کلاسهايشان تغيير ايجاد کنند .
(ادامه دارد ...)


 ايجاد دوره بين الملل توسط دانشگاههاي تشرين سوريه و تربيت مدرس  

گروه آزمون وسنجش : مسئول کميته مشترک علم و فناوري ايران و سوريه گفت: ايجاد دوره هاي بين المللي ميان دانشگاههاي سوريه و تربيت مدرس مي توانند زمينه ساز خوبي براي به اجرا در آمدن پروژه دانشگاه فارابي باشند.
دکتر عليرضا جهانگيريان در گفتگو با مهر افزود: از اين رو موافقتهايي در زمينه ايجاد دوره بين المللي مشترک ميان دانشگاه تشرين سوريه و دانشگاه تربيت مدرس در 3 رشته صورت گرفته است که بر اساس آن از توان اعضاي هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس استفاده مي شود.
وي اظهار داشت: براي تاسيس دانشگاه فارابي شعبه دانشگاه تربيت مدرس در سوريه نيز تفاهمات اوليه انجام شده است و در آخرين سفر مسئولين آموزش عالي ايران به سوريه مقرر شد، کميته اجرايي براي عملياتي کردن اين پروژه تشکيل شود.
معاون فناوري وزارت علوم گفت: مسائل حقوقي مربوط به اين موضوع نيز در کشور سوريه انجام و زمين نيز براي احداث دانشگاه مشخص شده است.
وي افزود: راه اندازي دانشگاه فارابي حداقل يک تا 2 سال طول مي کشد و تا آن زمان دانشجويان در ساختمانهاي ديگري به صورت موقت پذيرش مي شوند.


 
ورزشي و در قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
دانش و پژوهش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
آزمون و سنجش
خبر دانشگاه
آگهي هاي روزنامه آفرينش