جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1387/03/26 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 3064


«مايکل مور» و انتشار دفترچه راهنماي استهزا آميز انتخابات آمريکا

نگاهي به فيلم سينمايي "زن دوم" ساخته سيروس الوند
به دنبال جذابيت از دست رفته

با حضور سروش صحت، سيروس ابراهيم زاده، راضيه برومند و...
تصويربرداري فيلم تلويزيوني «بازي» ازنيمه گذشت

به دليل پخش مسابقه فوتبال;
سريال «روزگار قريب» اين هفته پخش نمي شود


فيلم "پر" آماده پخش از شبکه يک است


اجراي 18 نمايش در تماشاخانه هاي تهران


تله فيلم «مانگرو» در روزهاي پاياني تدوين


«حامد بهداد» در کنسرت جديد دارکوب ها مي خواند


21 نمايش در بخش صحنه اي جشنواره تئاتر بانوان اجرا مي شود


كوتاه هنري


 «مايکل مور» و انتشار دفترچه راهنماي استهزا آميز انتخابات آمريکا  

«مايکل مور» مستندساز معترض و جنجالي با انتشار دفترچه  راهنماي استهزا آميز انتخابات آمريکا، بار ديگر خبرساز شد.
 به گزارش آفرينش به نقل از پايگاه خبري فيلم کوتاه، خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام کرد در آستانه گرم شدن رقابت ميان نامزدهاي دموکرات و جمهوري خواه براي انتخابات رياست جمهوري آمريکا، مور کتاب جديد خود را با عنوان «راهنماي انتخابات مايک» وارد بازار مي کند.
بنا بر اين گزارش، اين کتاب که يک دفترچه راهنماي استهزا آميز درباره انتخابات امسال است، روز 19 آگوست توسط انتشارات «گرند سنترال» عرضه خواهد شد.
اين در حالي است که حدود يک ماه پيش اعلام شد مور در مستند جديد خود بار ديگر موضوعي سياسي را دستمايه قرار مي دهد و دنباله اي بر مستند فارنهايت 9/11 مي سازد.
«مور» هنگام دريافت جايزه اسکار براي مستند بولينگ براي کلمباين در سال 2002، در سخنراني خود به شدت به جرج بوش رئيس جمهور آمريکا حمله کرد.
او دو سال بعد و در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال 2004 فارنهايت 9/11 را درباره سياست هاي بوش پس از حادثه يازدهم سپتامبر روي پرده سينماها داشت، اما اين فيلم و تلاش بسياري از هنرمندان آمريکايي از انتخاب مجدد بوش جلوگيري نکرد.  کتاب قبلي او در سال 2003 با عنوان خوش تيپ، کشور من کجاست؟ منتشر شد که بيش از يک ميليون نسخه فروخت.


  نگاهي به فيلم سينمايي "زن دوم" ساخته سيروس الوند
 به دنبال جذابيت از دست رفته 

سيروس الوند، يکي از کارگردانان نام آشنا و پيشکسوت سينماي ايران است که سابقه اي ديرپا در ساخت فيلم هاي جذاب، خوش ساخت و جوان پسند دارد; نگاهي به سابقه فيلمسازي الوند نشان مي دهد که او به خوبي نبض تماشاگر ايراني را مي شناسد و هرگاه اراده کرده و فيلمي در حال و هواي سينماي جوان پسند خود ساخته، آن فيلم با استقبال فراوان مخاطبان گوناگون مواجه شده  است; دستهاي آلوده، مزاحم، فرياد زير آب، يکبار براي هميشه، گوشه اي از استعداد و توانايي هاي سيروس الوند در اثبات اين مدعا هستند. اين را داشته باشيد تا به موقعش.
اقتباس ادبي، يکي از گره هاي ناگشوده در سينماي ايران است; تجربه نشان داده که به دلايل عديده، سينماي ايران هيچگاه نتوانسته در زمينه اقتباس ادبي به موفقيت قابل توجهي دست يابد و از همين روست که در نگاهي به آمار توليدات سينماي ايران از ابتدا تاکنون به اين نتيجه مي رسيم که سهم اقتباس سينمايي از انبوه اين توليدات، بسيار ناچيز بوده است. ضمن اينکه در اکثر قريب به اتفاق فيلم هايي که بر اساس آثار مهم و غير مهم ادبي ايران ساخته شدند و رنگ پرده را به خود ديدند، استقبال تماشاگران (آنهم به دلايل گوناگون) نا اميد کننده بوده است و به عبارت روشنتر، گيشه نتوانسته انتظارات تهيه کننده و کارگردان را برآورده سازد; اين را نيز همينجا داشته باشيد.
فيلمنامه "زن دوم" آنگونه که در شناسنامه فيلم آمده، بر اساس رماني به همين نام نوشته مينو کريم زاده و توسط وي به همراه فرشته طائرپور به نگارش در آمده  و داستان دلدادگي مهتاب کسري (نيکي کريمي) و بهرام فرزان (محمدرضا فروتن) است که گذر زمان و رخدادهاي گوناگون نيز نمي تواند اين عشق را کمرنگ سازد; و ظاهرا چون فيلمنامه و فيلم تا حد زيادي به رمان "زن دوم" در نگارش و ساخت وفادار بوده اند، کليت فيلم و داستان بر مبناي يک داستان عاشقانه و ملودرام شکل گرفته و دقيقا تمام قواعد اين گونه سينمايي نيز در آن رعايت شده است; متاسفانه فرصت خواندن رمان مذکور را نداشته ام اما خاطرم مي آيد که از اواسط دهه شصت در مملکتمان، رمان هايي عاشقانه، بازار کتاب را اشباع کردند و عجبا که با استقبال بسيار زيادي در سراسر کشور مواجه شدند و اينگونه کتابها به چندين و چند ده چاپ  رسيد و اين مساله شگفت آور در حالي رخ مي داد که ساير کتابها با عناوين و موضوعاتي غير از عنوان ذکر شده، شايد به زحمت تيراژي معادل 2-3 هزار جلد را در يک مملکت شصت و هفتاد ميليوني به خود اختصاص  مي دادند ( والبته هنوز هم در بر روي همان پاشنه مي چرخد). و باز هم به خاطر دارم که يکي از پيشگامان اين سبک داستان نويسي، خانم "فهيمه رحيمي" بودند که يکي دو اثرشان را خواندم و اصلا نپسنديدم و لذت نبردم.
تماشاي فيلم "زن دوم" و به تبع آن رو دررويي با داستان فيلم، از ابتدا مرا به ياد همان دوران و همان کتابها و همان افراد انداخت و به يادم آورد که در آن داستانها چه اشکهايي که ريخته نمي شد و چه دلهايي که نمي سوخت و چه عشاقي که به معشوق نمي رسيدند و چه و چه و چه و عجبا که پس از نزديک به دو دهه باز هم چنين داستانهايي همچنان مجال بروز و ظهور مي يابند و تبديل به فيلم سينمايي مي شوند.
وفاداري بيش از حد به فيلمنامه و روند حوادث، آنقدر کند است که پس از دو سوم از گذشت داستان، مخاطب، ديگر رغبتي براي ادامه و پيگيري آن ندارد; گره هاي گوناگوني که  در فيلمنامه، با دليل و بي دليل گنجانده شده و پي در پي نيز گشوده مي شوند. (بازگشت کتايون، همسر سابق بهرام، بارداري مهتاب، ظهور مجدد امير در شيراز، جانباز بودن امير و جندين مورد ديگر، بخشي از اين گره ها هستند) نه تنها نمي توانند به ايجاد روند حرکتي مناسب در فيلمنامه ختم شوند بلکه تنها و تنها، آن را به ملودرام هاي معروف تصنعي اشک و آه نزديک مي سازند که اين تمهيد نيز کارگر نمي افتد و مخاطب سينما در سالهاي پاياني دهه هشتاد شمسي استقبال شايسته اي ازآن بعمل نمي آورد. اگر چه شايد ذائقه مخاطب ما همچنان در استقبال از کتابها و رمانهاي اينچنيني هيچ تغييري نکرده اما به هر حال مديوم سينما، بسيار متفاوت تر از حوزه ادبيات است و باعث نمي شود که اقبال مخاطب به يک کتاب عاشقانه پر سوز و گداز، سبب استقبال از نسخه سينمايي آن نيز بشود. به همين اينها اضافه کنيد همان مشکل و گره تاريخي را که در ابتداي اين مقال در خصوص اقتباس ادبي در سينماي ايران خدمتتان عرض کردم تا در يابيد که واقعيت چه فاصله دور و درازي آرمان ها و ايده آل هاي اينچنيني دارد.
به لحاظ ساختاري نيز موضوع قابل توجهي در فيلم به چشم نمي خورد. موسيقي ناصر چشم آذر که ظاهرا قرار است به اشک و آه و ملودرام فيلم بيفزايد به قدري غليظ خود را به فيلم تحميل کرده که در برخي صحنه ها تماشاگر تصور مي کند با فيلمي موسيقايي رودر رو است ! حجم زياد موسيقي در طول فيلم به گونه اي که در هر فرصتي که پيش آمده از موسيقي استفاده شده، نتيجه اي معکوس داده و بجاي اينکه در جهت تسهيل ارتباط تماشاگر با کليت اثر عمل کند، تبديل به سوهان روحي براي اعصاب تماشاچي نگونبخت شده است. از ديگر سو  ضرباهنگ کند فيلم که بخشي از آن احتمالا ناشي از مقيد بودن کارگردان به تمام فيلمنامه و در واقع وفاداري کامل سيروس الوند به رمان زن دوم است، سبب شده تا اين ريتم کند و کشدار در طول فيلم جاري و ساري شود و علاوه بر اينکه زمان فيلم را به 120 دقيقه برساند، کاري با تماشاگر انجام دهد که از اواسط فيلم مدام در جاي خود اينطرف و آنطرف شود.
بازي ها نيز کاملا معمولي است و محمدرضا فروتن به همراه نيکي کريمي که ايفاگر نقشهاي اصلي هستند تا امير آقايي و آنا نعمتي و سحر ذکريا، هيچ ويژگي و نوآوري خاصي در بازيهايشان ندارند و هماني بودند که در فيلمها و سريالهاي قبلي هم ديده بوديم. نه ذره اي کمتر و نا اندکي بيشتر.
ميماند در اين ميان بحث کارگرداني که در عجبم کارگرداني همچون سيروس الوند با تمام خصايصي که از او در ابتداي اين مقال ذکر کردم ، توانسته و حاضر شده که فيلمي اينچنين بسازد. آيا ميزان نبض تماشاگر امروز از دستان سيروس الوند خارج شده يا اينکه کهولت سن و يا روز و حال و زار و نزار سينماي امروز ايران که ديگر حال و حوصله اي براي کسي باقي نگذاشته مسبب ساخت چنين فيلم ضعيفي شده است؟ مگر چند کارگردان مانند سيروس الوند در سينماي ما باقي مانده که اين قدرت را دارند که فيلمهايي بسازند تا بعد از سه- چهار دهه همچنان طراوات خود را حفظ کنند؟ فريادزير آب را که يادتان نرفته؟
اميدواريم در فيلم بعدي الوند، شاهد دلمشغولي هاي هميشگي او باشيم و اميد وار به اينکه او اينبار استثنا و بر سر بي حوصلگي، نبض تماشاگر را ول کرده و او را به امان خدا رها ساخته و فيلم بعديش همچنان رد پاي جذابيت و طراوات آثار مختص سيروس الوند را با خود به همراه خواهد داشت. جذابيتي همچون شام مهتاب.


  با حضور سروش صحت، سيروس ابراهيم زاده، راضيه برومند و...
 تصويربرداري فيلم تلويزيوني «بازي» ازنيمه گذشت 

  تصويربرداري فيلم تلويزيوني «بازي» به کارگرداني «سروش صحت» از نيمه گذشت.
 به گزارش آفرينش، فيلم تلويزيوني «بازي» به کارگرداني «سروش صحت» و نويسندگي «عليرضا محمودي» با تهيه کنندگي مشترک «مصطفي عزيزي» و «همايون اسعديان»، اين  روزها در مراحل مياني تصويربرداري است.
بنابر اين گزارش، بهاره رهنما، سروش صحت، سيروس ابراهيم زاده، راضيه برومند، اردشير کاظمي، حميد مهين دوست، علي صادقي، ناصر اسدي آذر، طوفان مهرداديان و....در اين فيلم که به سفارش شبکه سه سيما ساخته مي شود بازي مي کنند.
اين فيلم، داستاني امروزي را روايت مي کند.جلال و هديه ماموريت دارند دو شمعداني را به مراسم عقد پسر و دختر جواني در خارج از کشور برسانند. آنها در انجام اين ماموريت با مشکلات فراواني روبه رو مي شوند.
درساخت اين فيلم تلويزيوني محمد کاظمي (مدير تصويربرداري)، رضا ترابي (طراح صحنه)، خشايار موحديان (تدوين)، هادي افشار (صدابردار)، ژرژ هاشم زاده (برنامه ريز)، مهرزاد خواجه اميري (آهنگساز)، مهدي آقامحمدي (مديرتوليد)، آسيه حيدري (منشي صحنه)، مهتاب حمزه نژاد (طراح چهره پردازي) ، معصومه نورزاد (روابط عمومي) و مهدي دل خواسته (عکاس) همکاري مي کنند.


 به دليل پخش مسابقه فوتبال;
 سريال «روزگار قريب» اين هفته پخش نمي شود  

 مجموعه تلويزيوني «روزگار قريب» به کارگرداني «کيانوش عياري» اين هفته به دليل پخش مسابقه فوتبال به روي آنتن نخواهد رفت.
 به گزارش آفرينش، مجموعه تلويزيوني «روزگار قريب» که روزهاي دوشنبه از شبکه سوم سيما پخش مي شود، اين هفته 27 خرداد ماه به دليل پخش زنده مسابقه فينال جام حذفي فوتبال بين دو تيم استثلال تهران و پگاه گيلان پخش نخواهد شد.  بنابر اين گزارش مجموعه «روزگار قريب» که به زندگي دکتر «محمد قريب» مي پردازد، به کارگرداني «کيانوش عياري» در مرکز سيما فيلم ساخته شده است.
در اين سريال که در 36 قسمت 45 دقيقه اي ساخته شده مهدي هاشمي، شهاب کسرائي، ناصر هاشمي، کاوه آهنگر و پرهام کرمي نقش دکتر قريب را در سنين مختلف او بازي کرده اند.


 فيلم "پر" آماده پخش از شبکه يک است  

فيلم تلويزيوني "پر" به کارگرداني داريوش ربيعي و بازي مهتاب نصيرپور آماده پخش از شبکه اول سيما است.
به گزارش آفرينش،  به نقل از روابط عمومي سيما ، فيلم 90 دقيقه اي "پر" به تهيه کنندگي حسين مروي و بازي نصيرپور، نيکو خردمند، بهروز بقايي، اليزابت اميني، محمد شاداني و ... در گروه فيلم و سريال شبکه اول سيما تهيه شده است.
"پر" درباره جراحي به نام مرجان کامکار است که بر سر دوراهي نفرت و عشق سرگردان است. او طي يک عمل جراحي پيرمردي را از مرگ نجات مي دهد و خيلي زود متوجه مي شود کسي را که از مرگ نجات داده، پدر اوست. پدري که از بدو تولد او را نديده است.
از عوامل پروژه تلويزيوني "پر" مي توان به ناصر محمودکلايه مدير تصويربرداري، محمدرضا قومي طراح گريم، محمديوسف قوچاني طراح صحنه و لباس، محسن نژاداصفهاني مدير توليد، حسين غضنفري تدوين، اميد رئيس دانا آهنگساز، آرش اسحاقي صداگذار و احمد اردلان صدابردار اشاره کرد.حسين مروي هم اکنون مشغول تهيه فيلم تلويزيوني "خانه ساحلي" به کارگرداني صادق کرميار براي شبکه اول سيما است.


 اجراي 18 نمايش در تماشاخانه هاي تهران  

درکنار تمرين گروه هاي نمايشي براي شرکت در جشنواره تئاتر بانوان و عروسکي، تالارهاي تهران در ادامه فعاليت هاي خود ميزبان 18 نمايش هستند.
 به گزارش آفرينش، به نقل از روابط عمومي تئاتر شهر در حالي که تماشاخانه هاي تهران ميزبان بيش از 15 نمايش هستند که برخي از گروه هاي نمايشي نيز خود را براي شرکت در جشنواره تئاتر بانوان و جشنواره بين المللي تئاتر عروسکي آماده مي کنند.
بنا بر اين گزارش، در مرکز تئاتر کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان نمايش «موجود خجالتي» اجرا مي شود، اين نمايش را کوروش جهانشاهي با برداشتي از شيوه هاي نمايش هاي سنتي ايراني مانند نقالي، خيمه شب بازي و تخت حوضي براي کودکان و نوجوانان کارگرداني و به صحنه برده است.
اين نمايش که جهانشاهي متن آن را خود نوشته است، سال گذشته به عنوان يکي از 8 اثر برگزيده مسابقه نمايشنامه نويسي تک نفره و دو نفره از ميان 42 اثر ارسال شده به دبيرخانه معرفي شد و اکنون قرار است از روز 25 خرداد با بازي گري رضا کاکويي و محمد هوشمند پور در مرکز تياتر کانون به روي صحنه رود.
در حوزه هنري نيز دو نمايش روي صحنه است، نمايش «روزگار و نغمه هايش» به نويسندگي محمد چرمشير و کارگرداني نيما گودرزي تا سوم تيرماه در تماشاخانه ماه حوزه هنري روي صحنه مي رود.
نمايش «بازي نامه فرود» به کارگرداني رهام مخدومي نيز در تماشاخانه مهر حوزه ي هنري ساعت 30:19 به صحنه مي رود.
همچنين بر اساس اعلام روابط عمومي تئاترشهر، نمايش «کانال کميل» به کارگرداني کورش زارعي با 21 اجرا توانسته هفت هزار و 390 تماشاگر داشته باشد، اين نمايش ساعت 19  در تالار اصلي مجموعه تئاترشهر به صحنه مي رود. اين نمايش تا 31 خرداد ماه اجرا دارد و بعد از آن نيز نمايش «بيژن و منيژه» به کارگراني محمود عزيزي روي مي رود.
نمايش «روياي نيمه شب پاييزي» به نويسندگي نغمه ثميني و کارگرداني کيومرث مرادي نيز با 14 اجرا توانسته در هفته گذشته 868 تماشاگر جذب کند، اين نمايش در تالار قشقايي و ساعت 30:19 اجرا مي شود، بعد از اين نمايش هم «مرگ تدريجي آقاي ترکاشوند» به کارگرداني رويا تيموريان و مسعود رايگان روي صحنه خواهد رفت.
کارگاه نمايش نيز ساعت 20 ميزبان اجراي نمايش «ماکوندو» به کارگرداني آزاده انصاري است که اين نمايش در روزهاي پنج شنبه و جمعه دو اجرا دارد. «ماکوندو» با 19 اجرا، 793 تماشاگر داشته و بعد از اين اثر نيز نمايش « در جمعيت گم شد » به کارگرداني مشترک سعيد هاشم پور و جلال تجنگي اجرا مي شود.
 در تالار چهارسو نيز نمايش «ماچيسمو» به کارگرداني محمد يعقوبي همچنان روي صحنه است و اين نمايش که با 6 اجرا 536 تماشاگر داشته، با پايان اين نمايش «يادگار زريران» با کارگرداني قطب الدين صادقي در تالار چهارسو اجرا مي شود.
در تالار سايه نيز نمايش «پاي پياده» نوشته اسلاو ميروژک و کارگرداني داوود دانشور اجرا مي شود. اين نمايش ساعت 45:19 روي صحنه مي رود و با 5 اجرا 159 تماشاگر داشته، تالار سايه بعد از اين اجرا ميزبان نمايش «هتل پلازا» به کارگرداني کورش نريماني است.  در فرهنگسراي نياوران نيز نمايش «کمدي مرگ» نوشته وودي آلن و به کارگرداني محسن ميرزاخواني اجراي خود را در ساعت 45:18 ادامه مي دهد.
به گزارش فار س، در تالار مولوي نيز سه نمايش اجرا مي شود، نمايش «ترانه اي براي آيدا» نوشته  حميدرضا نعيمي و به کارگرداني سيامک موحدي ساعت 30:17در تالار اصلي مولوي اجرا مي شود.
علي اکبر عليزاده نيز با پنج قطعه کوتاه از نمايشنامه هاي «ساموئل بکت» در تالار مولوي اجرا دارد، اين نمايش ساعت 20 روي صحنه مي رود.
نمايش «پاييز هزار و سيصد و جنگ» با طراحي، نويسندگي و کارگرداني مصطفي کوشکي نيز از اين هفته ساعت 30:18تالار کوچک مولوي روي صحنه مي رود.
بر اساس اين گزارش، نمايش «قرباني» به کارگرداني سيروس همتي، ساعت 19 روي صحنه مي رود و به اجراي خود ادامه مي دهد و نمايش «موهاي بلوند» به کارگرداني اصغر خليلي نيز در خانه نمايش اداره تئاتر ساعت 30:18 اجرا خواهد شد.
تماشاخانه  «سنگلج» ميزبان نمايش «عروسي حاکم ملاير با دختر شاه پريون» نوشته داوود فتحعلي بيگي و کارگرداني فرزانه ارسطو در ساعت 30:19 است.
تالار هنر نيز ميزبان دو نمايش است، نمايش هاي «وقتي نخودي غول مي شود» با کارگرداني افسانه زماني و نمايش «عروسک» به کارگرداني علي محمد رحيمي اجرا دارند.  نمايش «شعله در زمهرير» به کارگرداني محمدرضا مداحيان هم ساعت 19 در تالار وحدت به صحنه مي رود. بعد از اين نمايش نيز نادر رجب پور نمايش خود را در تالار وحدت اجرا خواهد کرد.


  تله فيلم «مانگرو» در روزهاي پاياني تدوين  

فيلم تلويزيوني «مانگرو» به کارگرداني «مهدي صباغ زاده» روزهاي پاياني تدوين خود را سپري مي کند.
 به گزارش آفرينش به نقل از سايت خبري سيما فيلم، تله فيلم «مانگرو» به کارگرداني «مهدي صباغ زاده» و تهيه کنندگي «حسين طاهري» پس از انجام تدوين نهايي و بازبيني در مرکز سيما فيلم به روزهاي پاياني توليد خود نزديک مي شود.
بنابر اين گزارش، اين تله فيلم به قلم «فرهاد توحيدي» به عنوان فيلمنامه نويس به رشته تحرير در آمده است.
«مانگرو» داستان سرگرد نبوي را روايت مي کند. او پس از دستگيري مدعي مي شود که نيروي نفوذي پليس است، ولي هيچ مدرکي مبني بر حضور او در مرکز پليس موجود نيست، تا اين که...
حسين طاهري، تهيه کننده «مانگرو» با اشاره به اتمام مراحل فني اظهار داشت: کار تدوين تمام شده و تيتراژ پاياني نيز در حال ساخت است.
وي در ادامه در خصوص موسيقي «مانگرو» افزود:فعلا اتودهايي زده شده و قرار است به زودي وضعيت نهايي موسيقي آن مشخص شود.
فريبرز عرب نيا، عبدالرضا اکبري، جهانگير الماسي، مينا نوروزي، رامتين خداپناهي و ميرمحمد تجدد در اين تله فيلم ايفاي نقش کرده اند.
تدوين «مانگرو» توسط «حسين غضنفري» انجام شده است و اين روزها «آرش اسحاقي» نيز کار صداگذاري آن را انجام مي دهد.س
ساير عوامل توليد اين تله فيلم عبارتند از: غلامرضا آزادي(مديرتصويربرداري)، سعيد ملکان(طراح گريم)، مجيد ميرفخرايي(طراح صحنه و لباس)، فرامرز بيات(مديرتوليد) و فاطمه السادات سيدي (منشي صحنه).


 «حامد بهداد» در کنسرت جديد دارکوب ها مي خواند  

در کنسرت جديد گروه دارکوب که از 29 خرداد به مدت سه روز در اريکه ايرانيان برگزار مي شود، حامد بهداد خوانندگي دو قطعه از کنسرت را بر عهده خواهد داشت.
صمد طالقاني، مدير برنامه هاي گروه «دارکوب» با اعلام اين خبر به فارس گفت:گروه موسيقي «دارکوب» کنسرت خود را از 29 خرداد ماه به مدت سه روز در اريکه ايرانيان برگزار مي کنده که ساعت اجراي اين کنسرت در دو سانس 19 تا 21 و 21 تا 23 است.
وي ادامه داد:اين کنسرت از 12 قطعه تشکيل شده که دو قطعه از آن را حامد بهداد مي خواند و خوانندگي دو قطعه ديگر نيز بر عهده حسن نجف است.
طالقاني يادآور شد:گروه دارکوب از 10 هنرمند تشکيل شده که در اين کنسرت همايون نصيري، دارا دارايي، بهرام آقاخان، امير حاجيلي،بابک بروجردي، وحيد روحاني، شروين مهاجر و پيام رونق به هرنمايي مي پردازند. همچنين همايون نصيري سرپرستي گروه دارکوب را عهده دار است.


 21 نمايش در بخش صحنه اي جشنواره تئاتر بانوان اجرا مي شود  

 17 اثر نمايشي در بخش مسابقه صحنه اي و 4 نمايش در بخش جنبي هفتمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان اجرا مي شوند.
 به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي هفتمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان، نمايش هاي «عروس پيامبر» نوشته حسن باستاني و به کارگرداني مجيد واحدي زاده از اردبيل، «سوز ماهي» نوشته عليرضا زارعي و به کارگرداني مشترک عليرضا زارعي و باقررمضان زاده از ميناب، «يک روز روشن خدا» نوشته يوسف فخرايي و به کارگرداني پوريا کريمي از لاهيجان، «رستگاري در ساعت »25 نوشته حميدرضا حنيفي و به کارگرداني ياسر محمودي از ساري، «شب هزار و يکم» نوشته بهرام بيضايي و به کارگرداني سارا نيک طبيعت از رشت، «خانه» نوشته زهره مجابي و به کارگرداني تلما حسين پور از رشت، «ماه در محاق» نوشته علي بانگين و به کارگرداني کريم علي خواه از اروميه، «خيال روي خط موازي» نوشته ميلاد اکبرنژاد و به کارگرداني هادي شيباني از تربت حيدريه، «تنهايي و سکوت بر پهنه برهوت» نوشته و کار ماندانا عبقري از تهران، «زنان مشروطه» نوشته اميرامجد و به کارگرداني پريناز آل  آقا از تهران، «مثل هيچ کس» نوشته علي کوچکي و به کارگرداني بهار کريم زاده از تهران، «بازيگر و زنش» نوشته علي نصيريان و به کارگرداني بهناز جعفري از تهران، «بيست سال و نه ماه و سيزده روز» نوشته زهرا فرجي و به کارگرداني آرش فصيح از تهران، «ماريانا پيندا» نوشته و کار بنفشه اعرابي، «گادن پارتي در برف» نوشته چيستا يثربي و به کارگرداني پرستو گلستاني از تهران و نمايش «راحيل» نوشته چيستا يثربي و به کارگرداني مسعود منصوري از تهران در بخش مسابقه نمايش هاي صحنه اي هفتمين جشنواره تئاتر بانوان اجرا مي شوند.
در بخش جنبي هم نمايش هاي «همسري براي زندگي» نوشته «يوجين اونيل» و به کارگردان امير قرباني از تربت حيدريه، «مثل خاري در انگشت» نوشته «فرانسواز ساگان» و به کارگرداني حنانه قشني از تبريز، «سياوش و سودابه» نوشته گئورگ دافي و به کارگرداني علي برجي از تهران و نمايش «عروس پستي دو قبضه» نوشته داريس هاوارد به کارگرداني فرهاد تجويدي ازتهران به صحنه مي روند.
هفتمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان از 4 تا 15 تيرماه در سه بخش مسابقه نمايش صحنه اي مسابقه نمايش هاي خياباني و بخش جنبي صحنه اي و خياباني در تهران برپا مي شود.


 كوتاه هنري 

قدرداني از کارگردانان برتر ژانرهاي سينمايي در جشن منتقدان

 از کارگردانان ژانرهاي مختلف سينماي ايران در جشن بزرگ منتقدان و نويسندگان سينماي ايران که دهم تيرماه در تالار وحدت برگزار مي شود، قدرداني به عمل مي آيد.
 به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي بخش نويسندگان و منتقدان سينماي ايران، يزدان عشيري، مدير روابط عمومي جشن بزرگ منتقدان و نويسندگان سينماي ايران با اعلام اين خبر، افزود: کميته ارزشيابي جشن، طرحي را با هدف شناسايي و معرفي برترين کارگردانان ژانرهاي مختلف سينماي ايران به اجرا در مي آورد که بر اساس اين طرح قرار است بهترين کارگردانان سبک ها و ژانرهاي مختلف گزينش و مورد قدرداني قرار گيرند.
وي ادامه داد: بهترين کارگردانان سينماي انقلاب و دفاع مقدس، بهترين کارگردان سينماي کمدي، بهترين کارگردان سينماي ملودرام، بهترين کارگردان سينماي کودک و نوجوان، بهترين کارگردان سينماي اجتماعي و بهترين کارگردان سينماي ديني و استعلايي در اين جشن مورد قدرداني قرار مي گيرند. عشيري اظهار داشت: اين شش کارگردان از ميان فيلمسازان و کارگردانان سي سال انقلاب اسلامي انتخاب مي شوند و انتخاب کنندگان آنها منتقدان و نويسندگان سينماي ايران هستند. وي اضافه کرد: قدرداني از کارگردانان برتر از جمله برنامه هاي جشن بزرگ منتقدان و نويسندگان سينماي ايران است که در کنار ده ها برنامه ديگر، دهم تيرماه در تالار وحدت صورت خواهد گرفت.

نمايش مستندي درباره «بابک بيات»
در سالن سينما حقيقت

به مناسبت شصت و دومين سالگرد تولد «بابک بيات» آهنگساز برجسته و فقيد کشور، برنامه اين هفته کانون فيلم سينما حقيقت «مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي» به نمايش و تحليل فيلم مستند بلند «بن بست» ساخته «مصطفي شيري» اختصاص يافته است.
 به گزارش  "آفرينش "به نقل از روابط عمومي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي، اين فيلم مستند که توليدآن، قريب  سه سال به طول انجاميده، روايتگر زندگي و آثار موسيقايي (موسيقي فيلم) بابک بيات، در گفت و گو با وي و هنرمندان نام آشنايي چون بهرام بيضايي، احمدرضا احمدي، آيدين آغداشلو، فريدون شهبازيان، مسعود کيميايي و ... است.برپايه اين گزارش، فيلم مستند بلند «بن بست» راس ساعت 17 عصر دوشنبه (27 خردادماه 1387) در سالن «سينما حقيقت» به نشاني خيابان سهروردي شمالي، ميدان شهيد قندي، شماره 17، روي پرده رفته و سپس جلسه گفت و گو با کارگردان (مصطفي شيري) و دوستان وي، برگزار خواهدگرديد.گفتني است،عوامل توليد مستند «بن بست» به اين شرح هستند: پژوهشگر و کارگردان: مصطفي شيري/ تصويربردار: حامد بديعي/ تدوينگر: بهمن کيارستمي/ صدابرداري: ايمان مشعل چيان/ صداگذاري و ميکس: کامبيز صفاري، محمد سالک/ تهيه کننده: مرکز گسترش سينماي مستند وتجربي.  

 با اجراي جلال مقامي
«سينماي ديني» به زودي بر روي آنتن مي رود

جلال مقامي، گوينده و دوبلور پيشکسوت صدا و سيما چندي قبل با پيوستن به گروه توليد «سينماي ديني» کارش را به عنوان مجري بخش هاي ابتدايي و پاياني اين مجموعه آغاز کرد.
 بنابر اعلام فرشاد منجزي، تهيه کننده «سينماي ديني»، جلال مقامي به عنوان مجري در شروع هر برنامه صرف باز کردن بستر موضوعي و شرحي بر عناوين آن، برنامه را آغاز مي کند.گفت وگو با مهمانان برنامه به عهده دو تن از کارشناسان اين مجموعه است و مجري صرفا در دو بخش عنوان شده، برنامه را بدون حضور ميهمان اجرا مي کند.
مجموعه «سينماي ديني» در حال حاضر ضبط بخش هاي ابتدايي و پاياني را با حضور مجري از سر مي گذراند. از طرفي بخش هايي نيز از فيلم هاي سينمايي ياد شده گزينش شده تا در لا به لاي هر برنامه و متناسب با موضوع آن، نمايش داده شود.


 
ورزشي و در قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
دانش و پژوهش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
آزمون و سنجش
خبر دانشگاه
آگهي هاي روزنامه آفرينش