جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1387/06/09 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 3123

وزير علوم خبر داد :
شمار جمعيت دانشجويي کشور به مرز 5 3/ ميليون تن در سال تحصيلي جديد مي رسد


تاريخ نتايج نهايي آزمونهاي جامع علوم پايه و پيش کارورزي اعلام شد

معاون آموزشي وزارت بهداشت خبر داد:
اجراي پايلوت کامل برنامه پزشکي عمومي در چهار دانشگاه از ابتداي مهر


دايره المعارف آموزش عالي


تاريخ اعلام نتايج آزمون کارداني پيوسته دانشگاه آزاد اسلامي سال 87


تاريخ نتايج و ظرفيت پذيرش کنکور سراسري دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد


كوتاه و خواندني


 وزير علوم خبر داد :
  شمار جمعيت دانشجويي کشور به مرز 5 3/ ميليون تن در سال تحصيلي جديد مي رسد 

گروه آزمون  و سنجش : وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينکه جمعيت دانشجويي کشور ايران در آغاز سال تحصيلي جديد به سه ميليون و 500 هزار نفر مي رسد، گفت: اين رقم در کنار جمعيت 70 ميليوني کشور ايران مبين آن است که به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت 5 هزار دانشجو در کشور تحصيل مي کنند.
به گزارش ايسنا ، دکتر محمد مهدي زاهدي در ديدار با وزيرآموزش ملي کشور ترکيه با اشاره به حضور اخير رييس جمهور ايران در کشور ترکيه،  با ارائه گزارشي اجمالي از وضعيت آموزش عالي ايران، گفت: افزود: از جمعيت کل آموزش عالي کشور ايران در سال تحصيلي جديد، يک ميليون مربوط به دانشگاه پيام نور، يک ميليون و 200 هزار نفر مربوط به دانشگاه آزاد و 500 هزار نفر مربوط به علمي کاربردي است و مابقي نيز دانشجويان در دانشگاه هاي دولتي مشغول به تحصيل هستند.
وي تعداد کل اعضاي هيات علمي را در مجموعه آموزش عالي حدود 50 هزار نفر عنوان و گسترش دوره هاي تحصيلات تکميلي را از جمله برنامه هاي اصلي وزارت علوم بيان کرد و اظهار داشت: توسعه علم و فناوري بدون توسعه تحصيلات تکميلي ميسر نيست.
زاهدي با بيان اينکه ايران آمادگي کامل براي گسترش روابط علمي بين دو کشور را داراست، گفت: ايران اسلامي و ترکيه قابليت هاي بالايي دارند و همکاريهاي علمي دو کشور موجب ارتقاي علم در جهان اسلام خواهد شد.
وي همچنين خواستار تشکيل کميته مشترک ميان دو کشور ايران و ترکيه شد تا ضمن بازنگري در آيين نامه هاي قبلي، زمينه هاي همکاريهاي مشترک ميان دو کشور بررسي و تدوين شود.
وزير علوم در پايان تصريح کرد: کشور ايران از کشور ترکيه انتظار دارد تا براي فعاليت اساتيد کرسي زبان فارسي که به کشور ترکيه اعزام مي شوند، مساعدت لازم صورت گيرد.


 تاريخ نتايج نهايي آزمونهاي جامع علوم پايه و پيش کارورزي اعلام شد  

گروه آزمون و سنجش : آزمونهاي جامع علوم پايه پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي و امتحان پيش کارورزي پزشکي دو روز گذشته 7 شهريورماه  در 32 دانشگاه علوم پزشکي کشور به صورت همزمان برگزار شد.
به گزارش مهر، اين دوره از امتحانات، سي و نهمين دوره امتحان جامع علوم پايه پزشکي، بيست و نهمين دوره امتحان جامع علوم پايه دندانپزشکي، سي امين دوره امتحان جامع علوم پايه داروسازي و چهل و دومين دوره امتحان پيش کارورزي پزشکي بود.
آزمونهاي جامع علوم پايه پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي و پيش کارورزي به منظور ارتقا» سطح علمي هماهنگي و يکنواختي کيفيت آموزش در کليه دانشگاهها بر اساس مصوبه ستاد عالي انقلاب فرهنگي و مصوبه گروه پزشکي شوراي عالي برنامه  ريزي انجام مي پذيرد.
کليد اوليه سوالات آزمون ها ساعت 18دو  روز گذشته در پايگاه اينترنتي ir.hdi.bme .www در دسترس دانشجويان قرار گرفته است و دانشجويان تا پايان وقت اداري امرو.ز 9 شهريور مهلت دارند  اعتراض خود را نسبت به کليد اوليه سوالات اعتراض اعلام کنند.
نتايج نهايي امتحانات جامع علوم پايه پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي و امتحان پيش کارورزي پزشکي روز 13 شهريورماه به اطلاع دانشجويان خواهد رسيد و دانشجويان تا 20 شهريورماه امکان اعتراض به نتايج نهايي را خواهند داشت.
يک هزار و 15 نفر در دوره سي و نهم امتحان جامع علوم پايه پزشکي، 632 نفر در دوره سي ام امتحان جامع علوم پايه داروسازي، 817 نفر در دوره بيست و نهم امتحان جامع علوم پايه دندانپزشکي شهريور و يک هزار و 364 نفر نيز در دوره چهل و دومين امتحان پيش کارورزي شرکت داشته اند.
آزمون پيش کارورزي با 200 سوال و در مدت 200 دقيقه، آزمون جامع علوم پايه پزشکي با 210 سوال و در مدت 160 دقيقه، آزمون جامع علوم پايه دندانپزشکي با 200 سوال در مدت 150 دقيقه و آزمون جامع علوم پايه داروسازي با 178 سوال در مدت 180 دقيقه برگزار شده است.


 معاون آموزشي وزارت بهداشت خبر داد:
 اجراي پايلوت کامل برنامه پزشکي عمومي در چهار دانشگاه از ابتداي مهر  

گروه آزمون  و سنجش : معاون آموزشي وزارت بهداشت از اجراي پايلوت کامل برنامه پزشکي عمومي از مهرماه امسال براي دانشجويان جديد دانشگاههاي علوم پزشکي مازندران، اصفهان، يزد و لرستان خبر داد.
دکتر بهرام عين الهي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينکه سال گذشته دانشگاه هاي علوم پزشکي مازندران،  اصفهان، يزد و لرستان وارد طرح اجراي آزمايشي برنامه پزشکي عمومي شدند، اظهار کرد:  البته در اجراي اين طرح از تجربيات دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي استفاده شده ولي اين برنامه تفاوت زيادي با آن دارد، سعي شده که نقاط ضعف را نداشته باشيم و در مقابل نقاط قوت بيشتر ديده شود.
وي درعين حال تصريح کرد: البته به دانشگاه هاي ديگر اجازه داده شده که به صورت پازل و مقطعي هر کدام از ارکان اين برنامه را اجرا کنند.
عين اللهي با بيان اينکه در برخي از دانشگاه هاي علوم پزشکي ، دانشکده هاي مديريت وجود دارد، اظهار کرد: وجود دانشکده مديريت در چند دانشگاه علوم پزشکي نقطه قوتي براي وزارت بهداشت است.
وي با اشاره به ارتقاي رشته هاي دانشکده هاي مديريت، گفت: اين رشته ها تا مقاطع کارشناسي ارشد ودکتراي تخصصي( Phb) ارتقا مي يابند.
وي با بيان اينکه امروزه رشته MBA در دنيا حرف اول را مي زند، تصريح کرد: افزايش کاربري و ارتقاي رشته هاي مديريت و مقاطع آن يکي از برنامه هاي مهم وزارت بهداشت است.
معاون آموزشي وزارت بهداشت افزود: امروزه بحث مديريت فقط مربوط به مديريت دولتي نمي شود بلکه بحث بازاريابي و اينکه چگونه از علوم مختلف در همه جا استفاده کنيم در همه جاي دنيا مطرح است، به عنوان مثال رشته بيولوژي سلولي مولکولي دوره MBA داريم براي اينکه بتوانند از بايولوژي در همه جا استفاده کنند.


 دايره المعارف آموزش عالي 

 انتقال  آموزش به جامعه علمي

( قسمت دوم )
 
بطورکلي تغييرات اقتصادي درشرايط نوين به طرق مختلف بر ماهيت مهارتهاي مورد نياز بازار کار تاثير گذار مي گذارد ؟ نگاهي به ويژگيهاي اقتصادي در يک جامعه علمي واطلاع از شرايط ونيازمنديهاي آن ، به سياست گذاران آموزش عالي کمک مي کند تا به تناسب برنامه هاي آموزشي دانشگاهها به آن شرايط بيشتر توجه کنند . بررسي ومقايسه ويژگيهاي اقتصادي ونيروي کاري يک جامعه در دو مرحله صنعتي فورديسم وپست فورديسم و انتظارات هر يک از اين مراحل از برنامه ريزان آموزشي ، به افزايش اين درک کمک خواهد کرد . در حال حاضر، تغييرات وسيعي در شرايط و ويژگيهاي مشاغل مختلف ازجمله پيدايش مشاغل و فعاليتهايي که تاکنون موجود نبوده يا شناخته نشده اند ،ايجاد شده يا در شرف ايجاد است .بر اساس مطالعات سازمان همکاري اقتصاد وتوسعه ،نظامهاي آموزشي در صدد تاکيد بر مهارتها و شايستگيهاي مناسب براي بازار کار آينده است .طبق اين پژوهشها ، دنياي آينده مشاغل با رشد در بخش خدمات و فناوريهاي برتر فرايندهاي کار همراه است .بعضي ازمحققان اين واقعيت را بيان کرده اند که درآينده ،رشد فرصتهاي شغلي بيشتر در عرصه نصب ، نگهداري وتعمير کالاها وخدمات پردازش اطلاعات مديريت وديگر مشاغل دفتري و خدمات شخصي روي مي دهد .اين مفروضات به روشني به نوع خاصي از قابليت هاي آموزش رسمي مرتبط  نمي شود .اما اين حوزه هاي نوين شغلي مستلزم مهارتهاي اجتماعي چشم گيري هستند واحتمالا فرصتهاي زيادي را براي جوانان فراهم مي کنند بنابراين اگر فرضيه رشد بيشتر در موقعيت هاي شغلي در بخش خدمات تاييد گردد ، نيروي کار در اين بخش به مهارتهاي نوين و بالاتري نيازخواهد داشت ، زيرا عرصه تغييروتنوع در اين حوزه ازفعاليت هاي شغلي بسيار گسترده وسريع است .در نتيجه بازار کار وفناوريهاي جديد نيازمند افرادي ماهر خواهد بود که به طرز مناسبي تربيت شده و از تحرک وپويايي بالايي برخوردار باشند .در چنين بازاري ، افرادي مورد نياز خواهند بود که براي انجام دامنه مشخصي از وظايف ومسئوليتهاي شغلي آموزش ديده باشند ، نه اينکه به صورت تکراري فقط به سرهم کردن و مونتاژ قطعات بپردازند .به همين خاطر ما شاهديم که حتي در شرايطي که نرخ بيکاري بسيار بالا است، کمبود نيروهاي ماهر محسوس است ، به نحوي که سازمانها و شرکتهايي که خواهان کسب موقعيت هاي نوين اقتصادي هستند مجبورند جهت تغيير يا بهبود مهارتهاي نيروي کاري خود بکوشند ودر جستجوي راهبردهاي مناسبي برآيند .تغييرات ايجاد شده در ساختار صنعتي سبب تغيير در تکنيکهاي انجام کار ، تخصص گرايي ،تغيير در الگوي تقاضا براي خدمات و ورود کشورها به رقابتهاي بين المللي نظير پيوستن کشورها به کنوانسيونها ، قرار دادها وسازمانهاي بين المللي نظير سازمان تجارت جهاني شده است .اين عوامل کيفيت وکيفيت نيروي انساني مورد نياز اين بازار ملتهب را دستخوش تغييرات اساسي کرده است در چنين شرايطي وتحت تاثير اين مجموعه عوامل که باعث شده بازار کار وضعيتي ناپايدار متغير پيدا کند ، ضرورت توجه وباز نگري در ماهيت مهارتهايي که بايد از طريق نظام آموزشي در جوانان ايجاد گردد ، دو چندان شده است به نحوي که مرزبندي مهارتهاي نيروي کار به مهارتهاي قديم وجديد تقريبا در متون علمي مربوطه جا افتاده است وبر آموزش اشکال جديد مهارتها بيش از پيش تاکيد مي گردد .اگر مهارتهاي جديد را آن دسته از مهارتهايي بدانيم که مستلزم سطح  بالاتري از قابليتها وتواناييهاي عمومي و مشترک ، توانايي انعطاف پذيري وانتقال پذيري از زمينه اي به زمينه ديگر و  ورزيدگي  عقلي وتفکر خلاق باشد ، سياست گذاران وبرنامه ريزان آموزشي بايد به تامين شرايط مناسب جهت توجه به اين مهارتها در برنامه هاي درسي ،مخصوصا در آموزش متوسطه وعالي ،بيش از پيش اهتمام ورزند .

نتايج و انتظارات کار فرمايان : شکاف مهارتي
نتايج نظر سنجي از مديران کارخانجات وکارفرمايان شرکتها آشکار مي سازد که بنگاههاي اقتصادي طي يک دو دهه پيش تغيير کرده وبه تکامل فرايند تغيير در سالهاي آينده ادامه خواهند داد .اين تغييرات با انقلاب مداوم اطلاعات و از طريق آگاهي روز افزون از ضرورت پاسخ گويي در مقابل مشتريان ،ارباب رجوع  وديگر افراد ذينفع وبا اتخاذ يک راهبرد بين المللي تسريع مي گردد .از نتايج تحقيقات انجام شده ، استنتاج مي گردد که بنگاهها وسازمانهاي اقتصادي بدون لايه از کوچک شده ، نوگرا ومتاثر از فناوري اطلاعات ، نيازمند افرادي قابل تطبيق ، سازگار وتحول پذيرند.کارکنان قابل تطبيق ، کساني هستند که خود را به سرعت با فرهنگ کار سازگار ودر گروهها کار مي کنند ، از مهارتهاي اجتماعي بالايي برخوردارند ،به خوبي ارتباط برقرار وضمن پذيرش مسئوليت با کارايي واثربخشي جهت ارتقاي ارزش سازمان خود فعاليت مي کنند . در اين خصوص کارفرمايان در جستجوي افرادي هستند که ايده هاي روشن داشته وبتوانند با ديگران ارتباط برقرار کنند وآنها را در قالب گروههاي کاري  سازمان دهند وهمکاران خود را جهت پذيرش راهبردهاي نوين تشويق نمايند .کارکنان تحول پذير آنهايي هستند که مي توانند جهت ايجاد تحول در سازمان خود ، تغيير را پيش بيني وهدايت نمايند .در اين رابطه نيز کارفرمايان به افرادي نياز دارند که بتوانند از سطوح عالي تر مهارت نظير تحليل ،نقد ، خلاقيت وارتباطات چند لايه اي وچند گانه ، براي تسهيل فعاليت گروههاي کاري خلاق ونوآور استفاده نمايند .به عبارت ديگرمديران صنايع و شرکتها انتظار دارند به دانش آموختگاني دسترسي داشته باشند که به جاي آموزش ومهارت در يک شغل ويژه ، از سطح گستره تري از آموزش برخوردار باشند .تحقيقات ديگر در اين زمينه نيز ديدگاهها و چشم اندازهاي مشابهي را در ارتباط با نيازها وانتظارات کارفرمايان از دانش اموختگان ترسيم مي کنند ، اما هنوز پيچيدگيها وابهاماتي در اين زمينه وجود دارد.مطالعاتي که در انگلستان راجع به آينده آموزش عالي صورت گرفت ،بيشتر به مسئله کمبود متخصص ،مخصوصا در قلمرو فناوري اشاره کردند .مديران صنايع و مسئولان منابع انساني به طور مستمر بيان مي کنند که در جهت موفقت در محيط کار ،افراد در آينده بايد دامنه اي از ويژگيهاي شخصي وعقلانيرا در خود توسعه دهند که در گذشته در برنامه هاي تحصيلي ودرسي موسسات آموزش عالي گنجانده نشده است.از نظر کارفرمايان ، دانش آموختگان علاوه بر مهارتهاي فني ،بايد ويژگيهاي تعاملي مشترکي ، از جمله مهارتهاي ارتباطي ،کارگروهي ومهارتهاي شخصي را نيز دارا باشند .اين مهارتها براي برقراري ارتباط رسمي وغير رسمي يا دامنه وسيعي از افراد در داخل وخارج وسازمان ،مرتبط شدن واحساس راحتي با افراد در همه سطوح سازمان وعوامل برون سازماني اثر گذار ،ايجاد وحفظ روابط همگام با تغيير شرايط ،کار اثربخش در گروهها و انطباق مجدد از موقعيتي به موقعيت ديگر ودر شرايط دائما متغير کار ،ضروري اند .ويژگيهاي شخصي ،نگرشها و تواناييهايي هستند که تمايل وتوانايي عقلي وعلمي را براي ياد گيري وتداوم آن ،توانايي جستجوي امور و پديده ها ،تمايل به خطر پذيري ونشان دادن آمادگي ،انعطاف پذيري وسازگاري براي پاسخ گويي ،توانايي درک امور وپيشبرد وتغيير مهارتهاي فردي ورواني نظير خود انگيزشي ،اتکا به نفس وخود راهبري را نشان مي دهند .اين مهارتها وويژگيهاي عقلاني وشخصي ،از نظر انطباق با فرهنگ کار ،انجام وظيفه توسعه ايده ها ، آمادگي ومسئوليت پذيري وکمک به سازمانها در برخورد با تغييرات براي دانش آموختگان دانشگاهي از اهميت بالايي برخوردار هستند و به همين خاطر آنها را مهارتهاي اساسي يا کليدي مي نامند . در واقع مهارتها يا شايستگيهاي  کليدي ،دانش ، بينش ،نگرشها ومهارتهايي هستند که سبب تحرک وپويايي افراد در روابط اجتماعي با سايرين ، انتقال موفقيت آميزاز شغلي به شغل ديگر ،حضور موثر در در فعاليت هاي گروهي ،ودر نوآوري ونوانديشي آنان در حل مسائل مربوط مي شود .ابعاد عمده اين شايستگيها را مي توان در شش بعد مختلف ، اما مرتبط تعيين وتحليل کرد.
 (ادامه دارد .. .)


  تاريخ اعلام نتايج آزمون کارداني پيوسته دانشگاه آزاد اسلامي سال 87  

گروه آزمون  و سنجش : به گزارش روابط عمومي مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي  نتايج آزمون کارداني پيوسته دانشگاه آزاد اسلامي  که صبح ديروز برگزار شد ، مهر ماه اعلام مي شود.
بر اساس اين گزارش ، آزمون کارداني پيوسته دانشگاه آزاد اسلامي با شرکت 161 هزار نفر برگزار شد که 78 درصد شرکت کنندگان مرد و 22 درصد زن بودند.
 گفتني است اين آزمون در 211 حوزه در واحد هاي سراسر کشور برگزار شد. 


 تاريخ نتايج و ظرفيت پذيرش کنکور سراسري دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد  

گروه آزمون و سنجش : نتايج کنکور سراسري دانشگاه آزاد اسلامي روز سه شنبه 12 شهريورماه اعلام مي شود.
به گزارش ايسنا، نتايج کنکور سراسري دانشگاه آزاد اسلامي روز سه شنبه از طريق سايت اينترنتي مرکز آزمون به نشاني www.azmoon.comاعلام مي شود.
گفتني است براساس اعلام، حدود 300 هزار نفر در آزمون کارشناسي دانشگاه آزاد اسلامي پذيرفته مي شوند.
کنکور دانشگاه آزاد اسلامي در رشته هاي پزشکي و غيرپزشکي با شرکت بيش از 900 هزار داوطلب در تير ماه سال جاري برگزار شد.


 كوتاه و خواندني  

برگزيدگان جشنواره هاي رازي  و خوارزمي بدون کنکور ادامه تحصيل مي دهند

گروه آزمون  و سنجش : معاون بنياد ملي نخبگان از اقدام رئيس اين بنياد در راستاي تعيين تکليف نحوه ورود برگزيدگان جشنواره هاي خوارزمي و رازي به دانشگاه يا مقاطع بالاتر بدون شرکت در کنکور خبر داد و گفت: معاون علمي رئيس جمهوري رسيدگي به اين موضوع با قيد فوريت را خواستار شده است.
به گزارش مهر، سيد مهدي فخرايي در دومين همايش ملي نخبگان جوان در سالن اجلاس سران گفت: رئيس بنياد ملي نخبگان طي نامه اي به تاريخ 6 شهريور ماه خطاب به دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواستار شد که مشکلات پذيرفته شدگان جشنواره هاي خوارزمي و رازي براي ورود به دانشگاه بدون شرکت در کنکور سراسري با قيد فوريت در دستور کار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گيرد تا مشکل آنها براي سال تحصيلي جديد که چند هفته ديگر آغاز مي شود، رفع شود.
وي با يادآوري اينکه اعطاي اعتبار پژوهش و نوآوري بنياد ملي نخبگان و اعطاي اعتبار پژوهشي ويژه پژوهشگران جوان مانند استادياران با سن کمتر از 40 سال با سابقه کمتر از سه سال استخدام از فعاليتهاي بنياد ملي نخبگان در سال جاري است، گفت: اين اعتبار براي انجام تحقيقات و تکميل دستاوردهاي نخبگاني که در يک جشنواره تحقيقاتي پذيرفته شده يا در دانشگاه تحقيقاتي کرده اند ، پرداخت مي شود و از طريق يکي از مراجع قانوني نظارت و هزينه کردن اعتبارات پژوهشي در کشور در اختيارشان قرار مي گيرد.
معاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان خاطرنشان کرد: اين اعتبار پژوهشي در دانشگاههايي که داراي ساختار و قوانين پژوهانه يا اعتبار پژوهشي ويژه اساتيد هستند، مي تواند بر مبناي قوانين اعتبار پژوهشي دانشگاه هزينه شود، در غير اين صورت اين اعتبارات بر طبق ضوابط صندوق حمايت از پژوهشگران هزينه خواهد شد.
دکتر فخرايي در تشريح روش هزينه کردن اعتبار پژوهشي ويژه پژوهشگران جوان گفت: براي کار تحقيقاتي بايد يک پيشنهاد يا طرح اوليه ارائه تا اعتبار بر مبناي آن پيشنهاد به تدريج پرداخت شود. در صورتي که اختراع  و دستاورد علمي منجر به ساخت و طراحي دستگاه يا از جشنواره تحقيقاتي برگزيده شده باشد، پژوهشگر اين دستاورد علمي مي تواند براي تکميل ، نمونه سازي و تجاري سازي، پيشنهاداتي را به صندوق حمايت از پژوهشگران ارائه کنند.
وي افزود: همچنين اگر فرد نخبه استاد دانشگاه است، مي تواند طرح اوليه تحقيق را به دانشگاه مربوطه خود ارائه کند و با نظارتي که شوراي پژوهشي دانشگاه يا کميته مربوط در صندوق حمايت از پژوهشگران خواهند داشت، اعتبار مربوط به پژوهش خود را هزينه کند.
دکتر مهدي فخرايي افزود: براي سال 87 اعتبار پژوهشي نوآوري بنياد ملي نخبگان براي برگزيدگان رتبه اول جشنواره خوارزمي 400 ميليون ريال و براي نفرات دوم و سوم نيز به ترتيب 300 و 200 ميليون ريال بود. همچنين براي جشنواره فن آفريني شيخ بهايي نيز نفرات اول تا سوم اعتبارات پژوهشي خود را دريافت خواهند کرد.
وي ميزان اعتبار پژوهشي نفرات اول تا سوم جشنواره رازي را به ترتيب 250 ، 150 و 100 ميليون ريال عنوان کرد و گفت: ساير جشنواره هاي تخصصي که ممکن است براي رشته هاي مختلف برگزار شود، هنوز از نظر استاندارد شدن داوريها ، کيفيت ورود و شمول در بنياد ملي نخبگان به رسميت شناخته نشده اند.
 
وزير آموزش ملي ترکيه: بورسهاي تحصيلي ترکيه براي دانشجويان ايراني تکميل نمي شود

گروه آزمون و سنجش : وزير آموزش ملي ترکيه با تاکيد بر تبادل دانشجو ميان ايران و ترکيه گفت : ترکيه براي ورود دانشجويان ايراني به اين کشور سالانه 12 بورس در نظر دارد که اين تعداد تکميل نمي شود. به گزارش مهر، حسين چليک در ديدار با وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري کشورمان با بيان اينکه ايران در سالهاي اخير پيشرفتهاي بسياري داشته است از اکتشافات و توليدات علمي کشور در سالهاي اخير ابراز خوشحالي کرد. وي به بيان گزارشي از وضعيت آموزش عالي ترکيه پرداخت و گفت: در کشور ما 30 دانشگاه وجود دارد که سه چهارم دولتي و بقيه در قالب اتحاديه ها تاسيس شده اند. وزير آموزش ملي ترکيه تعداد دانشجويان با تحصيلات عاليه اين کشور را 3 ميليون و تعداد اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي اين کشور را 100 هزار نفر اعلام کرد و گفت: کشور ترکيه بر اساس شاخصهاي ISI در رتبه 4 قرار داشت که اين رتبه در سالهاي اخير بين 18 تا 20 در حال تغيير است.
وي اظهار داشت: در 5 سال اخير 54 دانشگاه در کشور ترکيه تاسيس شده که 41 دانشگاه دولتي است و 20 دانشگاه به زبان انگليسي تدريس مي کند. چليک با بيان اينکه ما معتقديم که هر کشوري حتي اگر بدون نقص باشد بايد از ساير کشورها تجربياتي کسب کند گفت: ترکيه در سال يک هزار نفر از دانشجويان را درمقاطع کارشناسي ارشد و دکتري براي ادامه تحصيل به کشورهاي ديگر اعزام مي کند و تعداد 70 هزار دانشجوي ترکي نيز با هزينه شخصي در دانشگاههاي خارج از اين کشور تحصيل مي کنند.وي افزود: در دهه 70 تا 80 تعداد زيادي دانشجوي ايراني در دانشگاههاي ترکيه تحصيل مي کردند اما پس از واقعه 11 سپتامبر ادامه تحصيلات دانشجويان خاورميانه در حوزه آمريکا و اروپا سخت شد از اين رو بايد شرايطي را در ترکيه ايجاد کرد تا دانشجويان ايراني بيشتري در دانشگاههاي ترکيه حضور داشته باشند.


 
ورزشي و در قلمرو ورزش
سياسي
دريچه هنر
دانش و پژوهش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
خبر و دانشگاه
آزمون و سنجش
آگهي هاي روزنامه آفرينش