جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1387/06/11 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 3125


كوتاه وخواندني


ضوابط گسترش بومي گزينيوسهميه هاي جديد در آزمون سراسري تصويب شد


نحوه انتشار اسامي پذيرفته شدگان آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد

جعفريان خبر داد:
اجراي اصلاح نظام آموزش پزشکي در دانشکده پزشکي تهران


دايره المعارف آموزش عالي


 كوتاه وخواندني 

 تاريخ اعلام  اسامي  قبول شدگان دستياري دندانپزشکي وزارت بهداشت

گروه آزمون وسنجش : نتايج بيست و دومين دوره آزمون پذيرش دستياري دندانپزشکي تا 15 شهريور ماه اعلام مي شود.
به گزارش خبرنگار آفرينش ، نتايج نهايي اين آزمون از طريق سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت به نشاني bme/ ir.hdi.sanjesh.www اعلام مي شود.
گفتني است، 2هزار داوطلب در آزمون دستياري دندانپزشکي شرکت کرده اند که ظرفيت پذيرش به 270 نفر اختصاص مي يابد. 
 بر اساس اين گزارش ، بيست و دومين دوره آزمون پذيرش دستياري دندانپزشکي ارديبهشت ماه با حضور 2 هزار داوطلب در 8 دانشکده دندانپزشکي دانشگاه هاي علوم پزشکي تهران، شهيد بهشتي، اصفهان، مشهد، کرمان، تبريز، همدان و شيراز برگزار شد.

اعلام تاريخ ثبت نام دانشجويان جديدالورود کارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي شاهرود

گروه آزمون وسنجش : ثبت نام پذيرفته شدگان جديدالورود کارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي شاهرود از 11 تا 13 شهريور صورت مي گيرد.
به گزارش ايسنا، دکتر قاضي مدير تحصيلات تکميلي دانشگاه صنعتي شاهرود با بيان اين مطلب، افزود: 302 نفر امسال در 30 رشته گرايش مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي شاهرود پذيرفته شدند که از اين افراد درخواست مي شود در مهلت تعيين شده براي ثبت نام مراجعه کنند.
وي در ادامه از پذيرفته شدگان درخواست کرد قبل از عزيمت به دانشگاه جهت اطلاع از مدارک و نحوه ثبت نام دانشگاه به نشاني سايت ir.ac.shahroobut.www مراجعه کنند.
 
افزايش رشته هاي تحصيلات تکميلي
 دانشگاه علوم پزشکي زاهدان

گروه آزمون وسنجش : رشته هاي کارشناسي ارشد و دستياري دانشگاه علوم پزشکي زاهدان افزايش و رشته هاي کارداني اين دانشگاه به کارشناسي ارتقا يافت.
به گزارش مهر، شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشکي وزارت بهداشت با ايجاد 5 رشته کارشناسي ارشد و 2 رشته دستياري دندانپزشکي اندودونتيکس و بيماريهاي دهان و تشخيص و 2 رشته کارشناسي شنوايي شناسي و گفتار درماني در دانشگاه علوم پزشکي زاهدان موافقت به عمل آورد. دانشگاه علوم پزشکي زاهدان مي تواند از مهر ماه سال 87 در اين رشته نسبت به پذيرش دانشجو اقدام کند.
اين دانشگاه در مقطع کارشناسي ارشد رشته هاي آموزش بهداشت 4 نفر با اختصاص 50 درصد ظرفيت بومي، رشته بيوشيمي 4نفر، فيزيولوژي 2 نفر، علوم تشريحي 2 نفر و بهداشت محيط 3 نفر را با همکاري دانشگاه علوم پزشکي ايران آموزش مي دهد. همچنين 2 نفر در دوره دستياري تخصصي رشته اندودانتيکس، 2 نفر در دوره دستياري تخصصي رشته بيماريهاي دهان و تشخيص از مهرماه در دانشگاه علوم پزشکي زاهدان مشغول به تحصيل مي شوند. ظرفيت پذيرش در مقطع کارشناسي رشته شنوايي شناسي 15 نفر و رشته گفتار درماني نيز 15 نفر است که آموزش اين افراد از بهمن ماه سال جاري آغاز مي شود. همچنين برخي از رشته هاي کارداني دانشگاه علوم پزشکي زاهدان با موافقت شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشکي وزارت بهداشت به کارشناسي ارتقا يافت که از آن جمله مي توان به ارتقاي کارداني علوم آزمايشگاهي به کارشناسي علوم آزمايشگاهي، کارداني راديولوژي به کارشناسي راديولوژي، کارداني تکنسين اتاق عمل به کارشناسي اتاق  عمل، کارداني هوشبري به کارشناسي هوشبري اشاره کرد.
 
زمان آغاز فعاليت حوزه هاي دانشجويي اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : آغاز فعاليت آموزشي حوزه هاي دانشجويي شهيد بهشتي همزمان با فعاليت دانشگاههاي کشور خواهد بود.
مدير حوزه هاي دانشجويي شهيد بهشتي درگفتگو با مهر با  اعلام اين خبر گفت : شروع 10 مرکز آموزشي وابسته به اين مراکز، همزمان با آغاز به کار دانشگاههاي کشور خواهد بود.
حجت الاسلام حيدرزاده افزود: پذيرش ورودي هاي جديد نيز از بهمن ماه از ميان دانشجويان جديد الورود علاقمند به تحصيل علوم اسلامي انجام خواهد شد.
 
رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي ايران خبر داد:
استخدام رتبه هاي برتر برد تخصصي و فوق تخصصي پزشکان در دانشگاه ايران

گروه آزمون وسنجش : دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درمان ايران نفرات برتر برد تخصصي و فوق تخصصي اين دانشگاه را استخدام مي کند.  
به گزارش برنا، رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني ايران در مراسم تقدير از نفرات برتر برد تخصصي و فوق تخصصي پزشکان که صبح ديروز در دانشگاه ايران برگزار شد، گفت: دانشگاه به منظور حمايت و تشويق اين افراد تصميم گرفته است نفرات برتر خود را به استخدام درآورد.
مهدي فتحي ضمن اشاره به نو پا بودن دانشگاه علوم پزشکي ايران اذعان داشت: علي رغم اينکه در مقايسه با دانشگاه هاي ديگر نوپا هستيم اما به خوبي توانسته ايم جاي خود را در محيط هاي علمي باز کنيم.وي افزود: در حال حاضر مسئوليت بهداشت و درمان نيمي از جمعيت استان تهران به عهده دانشگاه علوم پزشکي ايران است و در اين دانشگاه 7200 دانشجوي مشغول به تحصيل هستند که اين گستردگي فعاليت و انجام حرکت هاي علمي را با مشکل روبه رو کرده است.
فتحي تصريح کرد: استراتژي علمي دانشگاه از دو سال پيش تا کنون اين بوده که از رشته هاي کارداني کاسته شده و بيشتر سعي و تلاش خود را روي دوره هاي تخصصي معطوف کنيم.
وي با اشاره به تقويت مرکز مطالعات توسعه آموزش در دانشگاه عنوان کرد: در راستاي رسيدن به اين هدف دانشگاه تقويت مرکز مطالعات توسعه آموزش ( ddc) را در دستور کار خود قرار داده است.رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي ايران افزود: در حال حاضر تقويت بعد پژوهش و مرکز تحقيقات دانشگاه هم در اولويت قرار دارد.
 
ثبت نام کارشناسي ارشد دانشگاه تهران آغاز شد

گروه آزمون وسنجش : معاون آموزشي دانشگاه تهران گفت: ثبت نام پذيرفته شدگان مقطع کارشناسي ارشد ناپيوسته روزانه و نوبت دوم دانشگاه تهران از ديروز 10 شهريور آغاز و تا 13 شهريور به مدت چهار روز به صورت الکترونيکي ادامه خواهد داشت.   
محمود کمره اي در گفت و گو با برنا ، با اشاره به مدارک مورد نياز ثبت نام افزود: پذيرفته شدگان کارشناسي ارشد سال 8788 براي ثبت نام بايد يک قطعه عکس، تصوير شناسنامه، تصوير کارت ملي، تصوير موافقت نامه کتبي آموزش و پرورش، تصوير موافقت نامه قوه قضائيه در خصوص ترخيص طرح سربازي، تصوير حکم مرخصي سالانه يا موافقت کتبي سازمان متبوع را تهيه کنند.
وي ادامه داد : علاوه بر موارد فوق همچنين بايد تصوير گواهي رتبه اولي صادر شده توسط معاونت دانشجويي وزارت علوم، تصوير فيش واريزي بابت شهريه (سيستم نوبت دوم)، تصوير فرم روزنامه تاييد شده، تصوير گواهي کارشناسي و يا تصوير دانشنامه، تصوير کارت پايان خدمت، تکفل، پزشکي دائم و کارت معافيت دائم را نيز بايد تهيه کنند.
معاون آموزشي دانشگاه تهران توصيه کرد : داوطلبان پيش از ورود به سيستم، تصوير اسکن شده موارد فوق را با دقت 150bpi و با حجم حداکثر 400 کيلو بايت تهيه و سپس جهت ثبت نام اقدام کنند.
وي ادامه داد : ثبت نام دانشجويان جديد الورود کارشناسي سال 8788 نيز براساس برنامه زمان بندي شده از 23 شهريور آغاز و تا 27 شهريور ماه به صورت الکترونيکي انجام خواهد شد .
کمره اي با اشاره به نقل و انتقال دانشجويي افزود : براي نقل و انتقال دانشجويي ظرفيتي مشخص نشده و طبق آيين نامه، نقل وانتقال فرزندان اعضاي هيات علمي، پذيرفته شدگان هم رتبه که توسط سازمان سنجش هرسال معرفي مي شوند و همچنين تعدادي از دانشجويان به صورت موردي با موافقت دانشگاه مبدا و مقصد قبل از شروع سال تحصيلي جديد صورت مي گيرد.
وي با بيان اين مطلب که در سال جاري سه هزار د انشجوي کارشناسي ارشد و 4200 دانشجوي کارشناسي پذيرفته شده اند، تصريح کرد : براساس تقويم آموزشي دانشگاه تهران شروع کلاس ها از دوم مهرماه آغاز مي شود .


 ضوابط گسترش بومي گزينيوسهميه هاي جديد در آزمون سراسري تصويب شد  

گروه آزمون وسنجش : شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضوابط مربوط به گسترش بومي گزيني در آزمون سراسري دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و اختصاص سهميه به جانبازان روشندل براي پذيرش بدون آزمون در مقاطع تحصيلات تکميلي را تصويب کرد.
به گزارش ايسنا، شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضوابط مربوط به گسترش بومي گزيني در آزمون سراسري دانشگاهها و موسسات آموزش عالي را تصويب کرد.
بر اين اساس سازمان سنجش آموزش کشور موظف است بر اساس گسترش رشته هاي آموزش عالي  و با هماهنگي وزارتين علوم و بهداشت حداقل 65 درصد حجم پذيرش دانشجو در دوره هاي روزانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالي را به صورت بومي استاني انجام دهد.
همچنين دانشگاه آزاد اسلامي موظف است با هماهنگي وزارتين علوم و بهداشت حداقل 70 درصد حجم پذيرش دانشجو در کليه رشته ها را به صورت بومي استاني انجام دهد.

اختصاص سهميه به داوطلبان جزيره ابوموسي در آزمون سراسري
بر اساس اين گزارش ، شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد وزير علوم در خصوص ماده واحده اختصاص سهميه به داوطلبان جزيره ابوموسي در آزمون سراسري دانشگاهها  و موسسات آموزش عالي را تصويب کرد.
بر اين اساس، به داوطلبان بومي جزيره ابوموسي براي ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي استان هرمزگان، سهميه ويژه اختصاص مي يابد.

اختصاص سهميه به جانبازان روشندل براي پذيرش بدون آزمون در مقاطع تحصيلات تکميلي
به گزارش ايسنا، شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين ، پيشنهاد وزارت بهداشت در خصوص ماده واحده اختصاص سهميه به جانبازان روشندل براي پذيرش بدون آزمون در مقاطع تحصيلات تکميلي را نيز تصويب کرد.
بر اساس اين ماده واحده جانبازان روشندل با معرفي بنياد شهيد و امور ايثارگران و به شرط احراز معدل معين در مقطع قبلي ، مجازند يک نوبت بدون شرکت در آزمون در مقاطع بالاتر تحصيلات تکميلي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي تحصيل کنند. 


 نحوه انتشار اسامي پذيرفته شدگان آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : به گزارش روابط عمومي مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي ، اسامي پذيرفته شدگان آزمون سراسري پزشکي وغير پزشکي سال 87 اين دانشگاه  روز سه شنبه 12 شهريور ماه در پايگاه اعلام نتايج آزمونها به نشاني www.azmoon.com، راهنما و نحوه ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون در هفته نامه فرهيختگان و پايگاه اطلاع رساني مرکز آزمون به نشاني www.azmoon.comروز سه شنبه 12 شهريور ماه منتشر مي شود .
شايان ذکر است ، راهنما ونحوه ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون در هفته نامه فرهيختگان ، روزنامه آفرينش و پايگاه اطلاع رساني مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي به نشاني  www.azmoon.comروز سه شنبه 12 شهريور ماه منتشر مي شود .
 بر اساس اين گزارش ، تعداد داوطلبان آزمون سراسري پزشکي و غير پزشکي مجموعا بيش از هشتصد و هشت هزارنفر مي باشد که ازاين تعداد بيش از نيمي آنان را زنان تشکيل مي دهند .
اين گزارش در خصوص تعداد رشته  شهرهايي که داوطلبان در آن پذيرفته مي شوند مي افزايد ، داوطلبان درآزمون سراسري غير پزشکي  در 5997 رشته شهر و در آزمون  نيز  پزشکي  161 در رشته شهر با يکديگر به رقابت پرداختند ونسبت به سال گذشته تعداد اين رشته شهرها حدود هشت درصد افزايش نشان مي دهد .


 جعفريان خبر داد:
 اجراي اصلاح نظام آموزش پزشکي در دانشکده پزشکي تهران  

گروه آزمون وسنجش : رئيس دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اين نکته که آموزش پزشکي عمومي در دانشگاههاي بزرگ نياز به بازنگري جدي دارد از اجراي 4 پروژه تحقيقاتي براي اصلاح نظام آموزش پزشکي عمومي در دانشگاه علوم پزشکي تهران خبر داد.
دکتر علي جعفريان در گفتگو با مهر افزود : دانشگاه علوم پزشکي تهران از 3 سال گذشته بازنگري نظام آموزش پزشکي عمومي را آغاز کرده است و اکنون در مرحله مياني پروژه نهايي اين اصلاحات قرار داريم.
وي اضافه کرد: ويژگيهاي فرد فارغ التحصيل در رشته پزشکي مهمترين پروژه اي است که تعريف شده و براي اين کار بايد توجه داشت که فرد فارغ التحصيل بايد داراي چه توانمندي ها باشد.
جعفريان با اشاره به پروژه هايي که تاکنون در اين زمينه انجام گرفته است، گفت: جمع آوري نظرات فارغ التحصيلان ، مصاحبه با تمامي دست اندرکاران آموزش پزشکي عمومي در سطح دانشکده پزشکي و تعيين توانمندي هاي فارغ التحصيل رشته پزشکي بخشي از اين پروژه ها بود که نتايج بسيار قابل توجهي از آن بدست آمد و بخش مهمي از ايرادات بخش آموزش مشخص شد. وي اضافه کرد: مشخصات يک پزشک فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشکي تهران و تطابق آن با آموزش و اجراي اصلاحات مورد نظر مهمترين بخش اين پروژه است که اکنون در دست اجرا است.
رئيس دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران يادآور شد: اجراي اين اصلاحات به طور متوسط يک سال زمان مي طلبد. در حال حاضر طرح بازنگري در دوره فيزيوپاتولوژي در حال انجام است و در فازهاي کارآموزي ، پيش کارورزي و کارورزي در آينده انجام مي گيرد. فکر مي کنيم اجراي کامل اين اصلاحات گام بزرگي در اصلاح آموزش پزشکي عمومي خواهد بود.
وي با اشاره به ويژگي هاي خاص دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران خاطرنشان کرد: 74 سال از زمان فعاليت اين دانشکده مي گذرد و اولين بناي دانشگاه تهران نيز ساختمان قديمي دانشکده پزشکي است که در ميراث فرهنگي ثبت شده است. اين دانشکده برجسته ترين اعضاي هيئت علمي را در خود جذب کرده و در سه سال گذشته 70 نفر از 100 نفر اول کنکور علوم تجربي در اين دانشکده به ادامه تحصيل پرداخته اند.
جعفريان تاکيد کرد: اين دانشکده زيرساخت هايي دارد که به افراد متکي نيست تعداد بالاي بيمارستان هاي آموزشي و بيمارستان هاي تک تخصصي منحصر به فرد و مديريتي که در 10 سال گذشته به صورت پايدار ادامه يافته است اما اين به معني اين نيست که دانشجوي پزشکي که در اين دانشکده تربيت مي شود کاملا بدون نقص است. تا زماني که بخواهيم به اين هدف برسيم راه طولاني در پيش داريم.
وي اظهار داشت: معتقدم دانشجويان پزشکي که از دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران فارغ التحصيل مي شوند جزيي از بهترين پزشکان عمومي فارغ التحصيل اين کشور هستند و زماني که به خارج از کشور مي روند هم جز بهترين و موفق ترين ها هستند. اين نشان مي دهد که دانشگاه از نظر تئوري آموزش درست ارائه مي کند و در امتحانات جامع در دو دهه اخير نيز اين موفقيت بسيار بارز است اما اين مسئله به اين معني نيست که اين افراد الزاما هم در پزشکي موفق هستند و اين به دليل اشکالات در آموزش است.
رئيس دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اين نکته که آموزش باليني در کشور آموزش به روز و خوبي نيست، گفت: اين اشکال به صورت کلي وجود دارد، اما در اين ميان يک دانشگاه مانند دانشگاه علوم پزشکي تهران به دليل ماهيت و جايگاه خود انتظار زيادي از آن مي رود و به همين دليل وارد جنبه هاي تخصصي و فوق تخصصي مي شود و پزشکي عمومي در اين دانشگاهها همانند ساير دانشگاه هاي بزرگ با مشکل مواجه مي شود. 


 دايره المعارف آموزش عالي 

انتقال  آموزش به جامعه علمي

( قسمت سوم )
جنبشهاي اجتماعي جديد از بازيگران عمده  درعصر جهاني شدن وجامعه مدني جهاني هستند. در شرايط کنوني ، اين جنبشها ،  بيشترين قدرت را در بسيج  اکثريت مردم  براي          
تعقيب منافع ومقاصد مشترک دارند .جنبشهاي اجتماعي جديد خود را به مبارزه در سطح فرايند محدود نمي سازند ونمي خواهند که در نظام سياسي وفرايندهاي رسمي آن جذب شوند ، بلکه به دنبال شکستن قيود نظام موجود ودگرگوني در ارزشها و هنجارهاي حاکم بر آن هستند .گرچه جنبشهاي اجتماعي به طور عام وجنبشهاي اجتماعي جديد به طور خاص ، اساسا پديده اي جديد ومرتبط با عصر نوگرايي هستند وخاستگاه اوليه آنها کشورهاي اروپايي وآمريکاست ، اما به دليل توسعه فناوريهاي ارتباطاتي واطلاعاتي ، شاهد ظهور آنها در ساير کشورهاي جهان هستيم .جوامع در حال گذار ، مستعد ترين جوامع براي ظهور اين جنبشها هستند ، زيرا در اين جوامع از يک سو سنتها وارزشها که معيار و عامل همبستگي بوده اند در حال تحليل رفتن هستند واز سوي ديگر همبستگي زنده و پويا  با معيارهاي جديد (قانون ،اخلاق مدني وشهروندي )کاملا نهادينه نشده است .نظامهاي سياسي گوناگون بسته به چگونگي رويکرد خويش به اين جنبشها (تهديد و يا فرصت تلقي کردن آنها براي تامين منافع مالي خويش ) در برابر آنها به دو شکل متفاوت از خود واکنش نشان مي دهند .برخي آنها را مانعي براي پيشبرد منافع ملي خويش دانسته وبا اتخاذ سياست دفع ، به شدت به مقابل با آنها برخاسته وهر گونه گرايش وتبادل ملت به سوي آنها را مخاطره آميز تلقي مي نمايند .برخي از کشورهاي ديگر وبطور مشخص کشورهايي که از يک نظام سياسي مشروعيت زا برخوردار هستند ، به اين پديده به عنوان فرصتي مناسب براي تعميق همبستگي بين اقشار مختلف جامعه ونيز بين ملت و هيئت حاکمه نگريسته و کوشش مي نمايد تا از طريق اتخاذ ساز وکارها وفضا سازيهاي مناسب ، آنها را در جهت پيشبرد منافع ملي خويش  هدايت وراهبري نمايند .جمهوري اسلامي ايران همچون ساير نظامهاي سياسي  در حال توسعه وگذار ، خواه ناخواه در معرض ظهور چنين جنبشهايي قرار داشته وخواهد داشت .اينکه اين جنبشها ، در فرايند اصلاحات  جاري در کشور چه تاثيري داشته و دانشگاه ودانشگاهيان به عنوان پيش قراولان جريان اصلاح طلبي در کشور مواجهه با آنها ، چه سياست وبرخوردي بايد اتخاذ نمايند .موضوع اصلي نوشتار حاضر است .به عبارت ديگر ،مسئله اصلي اين مقاله عبارت از اين است که دانشگاهها به عنوان يکي از حاملان اصلي جريان اصلا طلبي در کشور ، بايد چه  برخورد  و سياستي درباره پديده نوظهور جنبشهاي اجتماعي جديد اتخاذ واجرا نمايند .
نگارندگان با اعتقاد به مفروضاتي نظير در حال گذار دانستن جامعه ايران ، بازگشت ناپذيربودن فرايند اصلاحات ، ظهور حتمي جنبشهاي اجتماعي در جامعه ايران و لزوم فرصت تلقي کردن آنها براي گذار مسالمت آميز از شرايط دوران گذار ، به اين فرضيه اعتقاد دارند که دانشگاهها با اتخاذ يک راهبرد مناسب در زمينه بستر سازي وهدايت جنبشهاي اجتماعي جديد در حال ظهور مي توانند نقش مثبت وکارآمدي در تحکيم وتثبيت جنبش اصلاح طلبي اخير در کشور ايفا نمايند .
با ذکر اين مقدمه ، مقاله حاضر در سه بخش ارائه مي شود .در بخش اول که به بحث اصلي مقاله اختصاص دارد ،به ارائه يک بحث نظري درباره جنبشهاي اجتماعي بطور کلي وجنبشهاي اجتماعي جديد به طور خاص پرداخته مي شود .در بخش دوم ،شرايط وموقعيت کنوني ايران در ارتباط با اين جنبشها مورد بحث وبررسي قرار مي گيرد ودر بخش سوم که به نتيجه گيري اختصاص داده شده است ،ضمن محک زدن فرضيه مقاله ،پيشنهادهايي درباره ايفاي نقش دانشگاهها  در اين زمينه ارائه خواهد شد .انديشمندان علم والا جتماع وسياست در مورد جنبشهاي اجتماعي تعاريف گوناگوني ارائه داده اند که به برخي از مهم ترين آنها اشاره مي شود .بنيار تعريف جنبشهاي اجتماعي در علوم اجتماعي مغرب زمين ، بيش از هر منبع ديگري ، وام دار تعريفي است که در ترنر وکيليديان ارائه داده اند اين دو جامعه شناس در کتاب ارزشمند خود گفتار دسته جمعي که منبعي کلاسيک به شمار مي رود ،جنبشهاي اجتماعي  را اقدام دسته جمعي مجموعه اي از افراد جامعه مي دانند که براي تبليغ و ترويج نهايتا عملي ساختن يک تغيير يا جلوگيري از تغييري در جامعه ويا بخش وپاره اي از جامعه (يعني در بين گروه وعده اي از افراد جامعه ) بسيج شده و به آن مبادرت مي ورزند .جنبشهاي اجتماعي ايران را مي توان با توجه به معيارهايي نظيرکميت يا وسعت جنبش (تعداد شرکت کنندگان يا گستره جنبش )برد جنبش (در سه سطح ،محلي ،ملي وبين المللي )مدت ودوره جنبش سه شکل محدود ،متوسط وطولاني مدت واهداف جنبش (اهداف خاص يا عام در جهت دگرگوني جامعه )طبقه بندي نمود .جنبشهاي اجتماعي در فرايند حيات خويش ،داراي کارکردهاي مختلف ومتنوعي هستند ، اما در اين ميان از سه کارکرد ويژه ومنحصر به فرد برخوردارند که مي توانند آنها را از ساير کنشهاي اجتماعي متمايز سازند .کارکرد رابطه با ميانجي بودن ، جنبشهاي اجتماعي کارگزاران  اجتماعي بين افراد از يک طرف و ساختمان وحقايق  اجتماعي واز طرف ديگر اولا موجب شناساندن جامعه وساختمان اجتماعي آن به اعضاي جنبش و سايرين شده ثانيا وسيله ارتباطي موثري براي مشارکت توده مردم در جامعه محسوب مي شوند .کارکرد ايجاد آگاهي جمعي ، جنبشهاي اجتماعي ذاتا موجب ايجاد وگسترش نوعي شعور جمعي سياسي در جامعه يا بخش خاصي از آن مي گردند .در حقيقت مبارزه مستمر وسازمان يافته در متن جامعه به شرکت کنندگان در جنبشهاي اجتماعي کمک مي کند تا ساختار جامعه ،ارزشهاي حاکم بر آن وتوان وامکانات خود را بهتر بشناسد کارکرد فشار ،جنبشهاي اجتماعي که اغلب ائتلافي ازاحزاب وگروههاي داراي نفوذ عمده هستند ، نقش بسيار مهمي در گذار نظامهاي سياسي ايفا مي نمايند .ساموئل هانگتينتون با اشاره به فرايند تغيير در ساخت اجتماعي واقتصادي جوامع از حالت ساده به پيچيده ، بر اين اعتقاد است که شکل گيري شکافهاي فرهنگي ،ساسي واجتماعي ونيز گسترش آگاهي وتحول فکري ناشي پيچيده شدن ساخت اجتماعي واقتصادي جوامع در حال گذار ،شرايط مناسبي براي پيدايش وفعاليت جنبشهاي اجتماعي فراهم مي سازد واين جنبشها نقش بسزايي در جهت نهادينه شدن مردم سالاري ودمکراتيزسيون در جامعه خود دارند .
آلن تورن جامعه شناس معروف غربي در بحث درباره ماهين جنبشهاي اجتماعي ،اصول سه گانه ذيل را از مختصات جنبشهاي اجتماعي مي داند .
  اصل هويت : مهم ترين اصل جنبشهاي اجتماعي ، هويت اعضا» وگروههاي تشکيل دهنده آنهاست ومنظور آن است که جنبش ،سخنگو و مدافع منابع چه گروههايي است .
اصل ضديت : جنبشهاي اجتماعي همواره به عنوان يک جنبش اعتراضي ومخالف بوجود مي آيند .
اصل عموميت: محدود بودن اهداف يا مخاطبان ،جنبشهاي اجتماعي هميشه ارزشهاي همگاني وعام مورد پذيرش افراد جامعه را مطرح مي سازند .آنها با طرح ايده هايي نظير آزادي ، رفاه ملي ،عدالت ،استقلال  وغيره مي کوشند تا گروهها ،طبقات  واقشار مختلف جامعه را به سوي خود جذب نمايند .
گسترش ارتباطات وانقلاب در فناوريهاي اطلاعاتي ،فروپاشي بلوک شرق ونظام ارزشي وايدئولوژيک آن ، رشد وگسترش انديشه هاي پست مدرن ، اعتراض برخي از اقشار ، طبقات و اقليتها نسبت به پيامدهاي غير عادلانه ،غير اخلاقي وتبعيض آميز جوامع پسا صنعتي ،فراگير شدن مباحث مربوط به جهاني شدن و...از اواخر دهه 1980 م موجب پيدايش جنبشهاي اجتماعي جديدي شده اند که متمايز با نوع سنتي وپيشين خود هستند .اين جنبشها که به اعتقاد گوندر فرانک از قدرت بسيج مردمي بالايي براي تبعيت مقاصد خود برخوردارند ،غالبا بيرون از نهادهاي سياسي واجتماعي جوامع وحتي متمايز از نوع پيشين جنبشها ،از حد اقل تشکيلات سازماني برخوردار هستند .
لزوم تفکيک  جنبشهاي اجتماعي جديد از نوع پيشين خود که توسط نظريه پردازاني همچون آلن تورن ،آلبرتو ملوچي  وگوندر فرانک مورد تاکيد واقع شده دلايلي دارد که به برخي از انها اشاره خواهد شد .
(ادامه دارد ...)


 
ورزشي و در قلمرو ورزش
سياسي
دريچه هنر
دانش و پژوهش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
خبر و دانشگاه
آزمون و سنجش
آگهي هاي روزنامه آفرينش