جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1385/11/03 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - سه شنبه (سوم محرم الحرام 1428) نسخه شماره 2683

  کاتوزيان:
 ال 90 بايد هم قيمت پيکان باشد  

 حميدرضا کاتوزيان و حجت الاسلام علي بنايي از سوي کميسيون اصل 90 به عنوان اعضاي پيگيري قيمت خودروي ال90 و نصب موتورهاي مدنظر در قرارداد اين خودرو انتخاب شدند.
حميدرضا کاتوزيان نايب رييس کميسيون صنايع و معادن با اعلام اين خبر به ايسنا افزود: به زودي بنده و آقاي بنايي مخبر کميسيون اصل 90مساله اجراي مفاد قرارداد ال90 و الحاقيه هاي آن را به عنوان ناظران کميسيون اصل نود پيگيري مي کنيم و مراقب هستيم تا انحرافي در اين قرارداد صورت نگيرد.
وي با اشاره به اين که قيمت خودروي ال90 بر اساس قرارداد بايد به گونه اي در نظر گرفته شود که اين خودرو جايگزين پيکان شود، تصريح کرد: زماني که اين قرارداد تنظيم شد براي آن يک هدف قيمتي در نظر گرفته شده بود و مقرر شده تا خودرويي با قيمت 5 تا 6 ميليون تومان براي خريداران به بازار بيايد و اين خودرو جايگزين پيکان شود.
نماينده تهران ادامه داد: البته آقايان بعد از چندي گفتند نمي توانند اين خودرو را با اين قيمت به بازار بياورند و گفته مي شد که قيمت اين خودرو بايد نزديک به 7 ميليون تومان باشد.
کاتوزيان با بيان اين که قيمت گذاري هدف يک امر متداول در ميان خودروسازان دنياست، اظهار داشت: اشکال اين قرارداد در اين بود که قيمت خودرو بر اساس يورو نوشته شده بود يعني آن که خودروي استاندارد ال90 قيمتش نزديک به 6750 يورو تمام شود.
وي تصريح کرد: در آن زمان اعتراض بنده آن بوده که اين خودرو بايد در ايران توليد شود چون شرکت رنوپارس يک شرکت ايراني است و نسبت به اين مساله که در قرارداد قيمت به يورو نوشته شده بود نيز اعتراض داشتم، چون اين موضوع با توجه به نوسانات بازار ارز مي تواند اهداف پروژه را برهم بريزد.
نايب رييس کميسيون صنايع و معادن با تاکيد بر اين که قرارداد در حال حاضر از تمام اهداف قيمتي خود دور شده است اظهار داشت: در حال حاضر صحبت بين 8 تا 9 ميليون تومان براي قيمت اين خودرو عنوان شده است که اين در حالي است که نه فرمان اين خودرو هيدروليک است، نه شيشه هاي آن برقي است و نه کولر دارد و حتي من در مورد موتور آن نيز مطمئن نيستم که از موتوري که در قرارداد آمده استفاده کنند.
کاتوزيان با بيان اين که شايد اين مقدار قيمت خودرو به دليل نوسانات قيمت يورو بوده است، تصريح کرد: هدف اصلي اين پروژه، جايگزيني خودروي ال90 به جاي پيکان بود، اما متاسفانه در حال حاضر اين خودرو مانند ساير خودروها قيمت گذاري مي شود و تابع شرايط بازار است يعني نگاه مي کنند که بازار                             آيا کشش دارد که اين خودرو با قيمت بالاتري به فروش برسد يا خير؟ و بر همين اساس سياست قيمت گذاري ال90 اعمال شده است. وي افزود: امروز در ميان بازار خودروسازان اين نگاه وجود دارد که ببينيم خودرو را تا چه اندازه مي توان در بازار گران فروخت حتي اگر قيمت ساخت خودرو پايين تمام شود، ولي چون بازار کشش پرداخت بالاتري دارد به قيمت بالاتري به بازار عرضه مي شود که متاسفانه به نظر مي رسد خودروي ال90 نيز دچار اين آفت شده است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش