جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/10/20 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 4339

 توليد همراه با صعود کيفيت در ايران خودرو 

زماني رضايت مشتريان جلب مي شود که قيمت و کيفيت خودرو با قيمت و کيفيت خودروي مشابه در خارج از کشور يکسان باشد.در هر صورت مسير ايران خودرو در راه رشد، درست و تلاش ها ارزشمند است؛ اما کيفيت اولويت اصلي ايران خودرو است .کاهش قيمت تمام شده، ارايه خدمات پس از فروش مناسب، کاهش مصرف سوخت و آلايندگي و ارتقاي ايمني عمده ترين شاخص هاي ارزيابي صنعت خودروسازي در دنيا است.آن چه موجب فاصله ميان محصولات ايران خودرو با محصولات خارجي مي شود، فضاي کسب و کار صنعتي است.از اين رو تمام تلاش مجموعه شرکت به طور مداوم روي کيفيت و توسعه محصول متمرکز شده است.

نيم نگاهي بر فعاليت هاي سالهاي اخير شركت ايران خودرو نشان مي دهد اين شركت توانسته است در زمينه هاي مختلف از قبيل طراحي محصول جديد، توليد، فروش و خدمات پس از فروش و صادرات موفقيت هاي چشم‌گيري را كسب كندو از اين طريق در جهت تامين سود ذي نفعان خود گام هاي بلندي بردارد که اين ارز آوري را براي اقتصاد ملي بهمراه داشته است .

توليد محصولات كم مصرف و غيرآلاينده ايران خودرو، مجهز به قواي محركه با موتورهاي مدرن و پربازده خانواده EF7,TU, K4M, XU7/L4, Suz در سال 90 افزايش چشم‌گيري داشته است. در دي ماه سال 90 با توليد 319 هزار دستگاه از محصولات كم مصرف، ركورد سال 89 شكسته شد.

بدين ترتيب هم‌گام با سياست هاي گروه صنعتي ايران خودرو مبني بر توليد محصولات سبز و غيرآلاينده و منطبق با استانداردهاي زيست محيطي، سهم توليد محصولات كم مصرف در بين محصولات سواري در سال 90، نيمي از محصولات توليدي ايران خودرو را به خود اختصاص داد كه نسبت به سهم 36 درصدي سال 89 جهش قابل توجهي داشته است.

نبض توليد در بخش ايران خودرو

با توجه به زيرساخت هاي موجود در ايران خودرو، خودكفايي در تمامي فرآيندهاي توليد موتورهاي كم مصرف با سرعت بالايي درحال تحقق است.گروه صنعتي ايران خودرو بر اساس يک هدف راهبردي به تمامي فرايند طراحي و توليد انواع موتورهاي کم مصرف دست يافته و اين توانمندي را با استفاده از جديدترين فناوري ها تعميق خواهد بخشيد.

ايران خودرو درنظر دارد با افزايش عمق ساخت داخل و افزايش تيراژ توليد موتورهاي استراتژيك EF7 و TU5 و موتور 1.4 و رساندن تعداد توليد به يك ميليون دستگاه در سال 95، كليه محصولات خود را مجهز به اين موتور كند تا از اين طريق دست‌يابي به توليد خودروهاي سبز را تحقق بخشد.

ايران خودرو براي ارتقاي تكنولوژيكي موتورهاي موجود نيز (EF7 و TU5 و موتور 1.4) برنامه هاي بهبودي را طراحي كرده است. ارتقاي آلايندگي موتورها به استاندارد يورو 4 و 5 و کاهش مصرف سوخت خودروها و دست‌يابي به ميانگين مصرف سوخت حدود هفت ليتر در چشم انداز 1393 از جمله اهداف اين طرح است.

طراحي و توسعه خانواده موتور ملي ديزل براي محصولات فعلي و آينده كه قابليت تطابق با استانداردهاي آلايندگي يورو 4، 5 و 6 را داشته باشد و همچنين طراحي و توسعه سه کلاس موتور بنزيني و دو کلاس موتور ديزلي جديد براي به کارگيري بر روي پلتفرم هاي جديد و دست‌يابي به ميانگين مصرف سوخت کم‌تر از پنج ليتر و استاندارد آلايندگي يورو 5 و 6 از ديگر اهداف و برنامه هاي ايران خودرو در حوزه موتور است.

شركت ايران خودرو درنظر دارد در سال هاي آينده با به کارگيري فناوري ميکرو هيبريد بر روي محصولات بتواند دست كم 10 درصد از مصرف سوخت خودروها را كاهش دهد. به کارگيري فناوري مايلد هيبريد بر روي پلتفرم‌ها و موتورهاي جديد ايران خودرو نيز كه ديگر برنامه ايران خودرو است منجر به كاهش حداقل 20 درصد مصرف سوخت خودروها خواهد شد. همچنين توسعه دو واريانت گيربکس دستي شش سرعته براي محصولات جديد و توسعه دو واريانت گيربکس اتوماتيک جهت به کارگيري بر روي محصولات پلتفرم هاي جديد نيز در دستور كار ايران خودرو براي توسعه گيربكس خودروها قرار دارد.

تنوع سبد محصولاتي ايران خودرو

طي سه سال اخير با توجه به نيازسنجي هاي انجام شده و تعهد ايران خودرو براي تامين خواسته هاي مشتريان، محصولات جديدي به بازار عرضه شده است.

سمند SE

اعمال بهبودهاي کيفي و تغييرات ظاهري قسمت عقب و داشبورد، تقويت ايمني خودرو، استفاده از سيستم مالتي‌پلکس (فاز دو ) و نصب موتور EF7 بنزيني از جمله ويژگي هاي فني اين نوع سمند است.

سورن ELX

سورن جديد با ارايه مجموعه هاي جديد؛ شامل مجموعه داشبورد، مجموعه رودري‌ها، دستگيرهاي داخلي، مجموعه کنسول، صندلي‌هاي جلو (استراکچر و فوم)، صندلي عقب و ارايه فيچرهاي جديد کيسه هوا سمت شاگرد، مجموعه بخاري اتوماتيک و ... براي جلب رضايت مشتريان به بازار عرضه شده است.

پارس سال LX

پژو پارسLX با داشتن کيسه هوا براي راننده، شيشه بالابرهاي آنتي ترپ وPOWER WINDOWS ، صندلي‌هاي برقي جلو، رينگ آلومينيومي، PACK LOOK، آيينه تاشو، آنتن اکتيو، طرح چوب جديد و کروز کنترل توانسته است مشتريان زيادي را به سمت خود جذب كند.

پژو 207

در پژو 207 نوع جديدي از استايل و تجهيزات خودروي محبوب پژو 206 ارايه شده است. اين خودرو نيز مانند 206 داراي محبوبيت بالايي نزد مشتريان است.

رانا

خودرو جديد و مطابق با استانداردهاي روز اروپا كه در حال حاضر كشور هاي زيادي تقاضاي خريد اين خودرو زا دارند.

سوزوکي 2.4 ليتري

كلينيك هاي برگزار شده خودروي سوزوكي و نيازسنجي از مشتريان منجر به توليد مدل جديد از خودروي SUV سوزوکي با حجم موتور 4/2 ليتري در شرکت ايران خودرو خراسان شد. اين محصول قدرت رقابت پذيري بالايي در بازار محصولات شاسي بلند دارد.

ارتقاي كيفيت ،بزرگترين هدف

به منظور ارتقاي كيفي محصولات توليدي و براساس شاخص هاي اصلي؛ ازجمله آديت تركيبي، C/100 و رضايتمندي مشتريان CSI، پروژه هاي بهبود كيفي تعريف و طي سال هاي 88 تا 90 به اجرا گذاشته شد. تعداد 117پروژه محصولي درسال 88 به اجرا گذاشته شد. 263 پروژه محصولي، زير ساختي و خدمات در سال 89 و تعداد 458 پروژه در سال گذشته به اجرا درآمد. از عناوين اصلي پروژه ها مي توان از پروژه هاي بهبود محصولي، پروژه هاي ارتقاي فرايند توليد جهت افزايش رضايت مشتريان و طرح ها و برنامه هاي ارتقاي كيفيت زيرساخت ها نام برد.

ركورد شكني در توليد خودروي كم مصرف

در پايان سال گذشته ( 90 ) تيراژ توليدات ايران خودرو به بالغ بر 772777 دستگاه انواع خودرو رسيد. ايران خودرو در اسفندماه اين سال موفق به شكستن ركورد توليد سال 89 شد. همچنين ركوردشكني محصولات كم مصرف نيز در دي ماه اين سال رخ داد.

توليد صادرات محور

عزم ايران خودرو براي افزايش صادرات، در سال 90 نيز ادامه يافت. در دهه فجر اين سال 200 هزارمين خودروي ايران خودرو صادر شد. ورود به بازارهاي جهاني و رقابت با خودروهاي موجود در بازارهاي هدف، از جمله اهداف ايران خودرو در حوزه صادرات است. صادرات محصولات ايران خودرو در پنج سال اخير افزايش چشم‌گيري داشته است. به گونه اي كه 92 درصد از صادرات دهه گذشته مربوط به نيمه دوم دهه 80 است.

ايران خودرو در سال 88 با بازنگري در سياست هاي صادراتي برمبناي اصول مديريت هزينه،‌ موفق شد 33هزار و 482 هزار دستگاه خودرو را به كشورهاي هدف خود صادر كند.

در پي بازديد مقام معظم رهبري در سال 89، بازنگري و احياي مجدد صادرات بر مبناي منويات مقام معظم رهبري، با تمركز بر برند ملي و بازارهاي كشورهاي اسلامي منطقه، صادرات از شبكه ايران خودرو در دستور کار قرار گرفت. از نتايج اين امر مي توان به رشد 20 درصدي صادرات تعدادي 89 نسبت به سال قبل و عبور صادرات از مرز 40 هزار دستگاه خودرو، صدور نزديك به 30 درصد از توليدات خودروي ملي، كسب سهم 84 درصدي خودروي ملي از صادرات 89، رشد 225 درصدي صادرات خودروي ملي در سال 89 نسبت به سال 88 اشاره كرد.

حضور جدي در بازار هاي بين المللي

يكي از دغدغه هاي مديران ايران خودرو در سه سال اخير ارتقاي برند ملي و توليد دومين خودرو با برند ملي بوده است. از اين رو توليد آزمايشي و متعاقبا توليد انبوه خودروي رانا طي سال 90 و 91 در دستور كار قرار گرفت. اين خودرو هم‌گام با پيشرفت ها و فناوري هاي نوين صنعت خودروسازي، به روز شده و هم اكنون در اختيار مشتريان خاص خود است.تامين نياز بازار به خودروهاي كار از ديگر برنامه هاي ايران خودرو است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي