جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/11/16 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 4359

 خبرها از عالم علم 

 تاثير احتمالي ويتامين‌ها بر اوتيسم

ترجمه: پيروز پاليزي

مصرف مکمل‌هاي اسيد فوليک پيش از لقاح جنين و در سه ماهه اول بارداري احتمالا بيش از پيشگيري از ناهنجاري‌هاي مادرزادي عمل کرده و ممکن است، خطر ابتلا به اوتيسم را کاهش بخشد. پژوهشگران يافتند، مادران کودکان رشد کرده بطور عادي، مصرف بسيار زياد روزانه اسيد فوليک در ماه اول بارداري خود را گزارش کرده‌اند و آنهايي که کودک‌شان تاخير رشدي داشتند، مصرف کمتر از ميانگين در سه ماه پيش از بارداري را گزارش کردند. هر خانمي که احتمال بارداري او مي‌رود، روزانه به حداقل 600 ميکروگرم اسيد فوليک (يا فولات، شکل طبيعي اين ويتامين B) نياز دارد. از مدت‌ها پيشتر دولت‌ در برخي از کشورها براي کاهش رخداد ناهنجاري در سيستم عصبي جنين‌، براي افزودن اسيد فوليک اضافي در پودر غلات کامل صبحانه و ديگر محصولات غلات دستور صادر کرده است.

منبع: www.niniplus.com

راز هاي يخچالي

نگهداري نادرست مواد غذايي در يخچال موجب فساد زودتر مواد غذايي و يا حتي بروز مسموميت هاي غذايي مي شود.به گزارش جهان به نقل از مديکال هلت نيوز؛ به گفته متخصصان انگليسي بيشتر افراد از نگه داري درست مواد غذايي در يخچال بي خبرند که اين موضوع در مورد چند ماده غذايي اهميت بيشتري دارد.

1- شير بايد در دماي مناسب و در انتهايي ترين قسمت يخچال نگه داري شود نگه داري شير در واقع وقتي درب يخچال باز مي شود شير با هواي گرم تماس پيدا مي کند و به رشد باکتري ها کمک مي کند.

2- پوست تخم مرغ منافذ زيادي دارد به همين دليل وقتي تخم مرغ ها را خارج کارتن نگه داري کنيد رطوبت آن تبخير مي شود به همين دليل تخم مرغ‌ها را در جعبه کاغذي و اصلي آن نگه داري کنيد.

3- قبل از نگه داري باقيمانده غذا ها در يخچال از سرد شدن آن ها مطمئن شويد در غير اين صورت باکتري در غذا تکثير مي يابد باعث مسموميت غذايي مي‌شود. 4- منجمد کردن گوشت بهترين روش براي نگه داري آن است اما اگر مي خواهيد گوشت را در يخچال نگه داري کنيد بايد آن را در ظرف در بسته اي و در انتهاي يخچال بگذاريد و نبايد بيشتر از 12 ساعت در يخچال بماند.

5- براي اين که پنير کپک نزند و بوي نامطبوعي ندهد بايد اطراف آن هوا جريان داشته باشد اما بسته بندي هاي کارخانه اي مانع از اين جريان مي شود پس بهتر است پنير را در کاغذي نازک بپيچيد و آن را درون کيسه فريزر بگذاريد اما در کيسه را نبنديدو در طبقه وسط يخچال نگهداري کنيد.

نشانه‌هاي افسردگي زمستاني

افسردگي زمستاني، عارضه‌ اي خلقي است که در طول دوره‌اي از سال که روزها کوتاه و ميزان تابش نور خورشيد کم مي‌شود، برخي افراد را مبتلا مي‌کند.

به گزارش تعامل، يک مشکل، وقتي يک بيماري محسوب مي شود که واقعا شما را از کار و زندگي انداخته باشد، يعني تاثير واضحي در روند عادي زندگيتان گذاشته باشد؛ اگر سر کار مي رويد، در شغلتان، اگر محصل يا دانشجوييد در نمره‌هايتان، اگر ازدواج کرده ايد در رابطه با همسرتان، اگر هنوز مجرديد در رابطه با خانواده تان مشکلي ايجاد کند.

البته اگر هنوز اين تاثير را نديده ايد و مشکلتان در سطح «مشکل» مانده و به «بيماري» نرسيده هم معنايش اين نيست که دست روي دست بگذاريد تا «بيماري بالقوه» تان به «بيماري بالفعل» تبديل شود. يعني شما هر چه زودتر براي رفع مشکلتان دست به کار شويد، زودتر از بروز بيماري پيشگيري کرده ايد.

بايد طي يک دوره زماني شما دچار نشانه هاي آن بيماري باشيد تا بيمار به حساب بياييد. در مورد افسردگي اين زمان دو هفته است.

البته کمي تصورش سخت است که شما مدت دو هفته، آن هم تقريبا هر روز و آن هم در بيشتر ساعات روز، دچار نشانه هاي افسردگي باشيد.

افسردگي، يک نشانه مهم و اصلي دارد؛ احساس غمگيني و پوچي در اکثر ساعات روز. اين احساس غمگيني، با آن احساس غمي که گاهي اوقات سراغ همه ما مي آيد، فرق دارد و خيلي شديدتر است

افسردگي «شدت» دارد، يعني در يک فرد با ايجاد چند تا مشکل کوچک در کار و خانواده اش افسرده مي شود، يکي کار و زندگي اش فلج مي شود و يکي که از همه شديدتر است، مي خواهد خودکشي کند.

بعضي از افسردگي ها به طور ناگهاني و بي هوا سراغ آدم مي آيند و زمان خاصي هم براي آنها نمي توان در نظر گرفت. اما بعضي از افسردگي ها وقت خاصي دارند؛ مثلا «افسردگي پيش از قاعدگي» و «افسردگي بعد از زايمان» در خانم ها و «افسردگي فصلي» در همه افراد.

نشانه هاي افسردگي زمستاني:

افسردگي فصلي بيشتر در فصول سرد سال، يعني پاييز و زمستان بروز مي‌کند. به عبارت ديگر افسردگي فصلي، بيشتر در فصل هاي کم نور سال (روزهاي ابري) خودش را نشان مي دهد.

افسردگي فصلي از فصل پاييز شروع مي شود و تا اواخر زمستان ادامه دارد.

نشانه اي افسردگي زمستاني عبارتند از:

1- اندوه: همه انواع افسردگي، يک نشانه مهم و اصلي دارند؛ احساس غمگيني و پوچي در اکثر ساعات روز.

همانطور که گفتيم اين احساس غمگيني، با آن احساس غمي که گاهي اوقات سراغ همه ما مي آيد، فرق دارد و خيلي شديدتر است.

2- اشتهاي زياد: در خيلي از افسردگي ها، اشتهاي آدم کم مي شود، اما در افسردگي زمستاني، اشتها زياد مي شود؛ مخصوصا ميل به خوردن غذاهاي شيرين و کربوهيدراتي.

3- افزايش وزن: وقتي آدم خيلي غذا و شيريني بخورد، معلوم است که چاق مي شود.

4- احساس خستگي: احساس کوفتگي و خستگي بي دليل و بدون کار زياد هم سراغ افسردگان زمستاني مي آيد.

5- تمايل به خوابيدن: درست مثل موجوداتي که به خواب زمستاني مي روند، افسرده هاي زمستاني هم دلشان نمي خواهد از رختخواب بلند شوند.

6- اختلال در تمرکز: افسرده هاي زمستاني فقط جسم به هم ريخته ندارند، بلکه آنها نمي توانند ذهنشان را مثل گذشته مرتب کنند و روي موضوعي تمرکز کنند.

7- تحريک پذيري عصبي: افسردگان زمستاني زودتر مي رنجند و زودتر هم از کوره در مي روند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي