جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/12/01 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 4371

 10 روش تبديل استرس به آرامش 

مديتيشن، انديشيدن به مسئله ديگر، کشيدن نفس عميق، نگاه کردن به اطراف، نوشيدن چاي سبز، عشق ورزيدن، ماساژ، گذراندن مدت زماني در خارج از منزل، گوش دادن به موسيقي و استراحت دادن به مغز 10 روشي هستند که مي‌توانند استرس انسان را به آرامش تبديل کند.

به گزارش ابتکار ؛ اگر زندگي پر از استرس، آرامش را از شما گرفته، روش‌هاي تمدد اعصاب مي‌تواند شما را به زندگي عادي برگرداند. بعضي از اين روش‌ها فقط 5 دقيقه و يا حتي کمتر زمان لازم دارد.استرس کم مي‌تواند ذهن را متمرکز کند ولي اگر زياد شود، آسيب‌هاي فکري و جسمي زيادي به انسان مي‌زند.به گزارش هلث، اما آرميدگي و تمدد اعصاب مي‌تواند توازن را به زندگي بازگرداند و حتي ممکن است برخي از خطرات مربوط به استرس را کاهش دهد.در زير 10 روش براي کاهش استرس معرفي شده است که در هر زمان و مکان مي‌توان آنها را انجام داد.

مديتيشن

مديتيشن انجام يک سري حرکات سخت و در آوردن صداهاي عجيب نيست بلکه انجام هر حرکت يا کار تکراري که موجب آرامش شود، مي‌تواند نوعي مديتيشن باشد مثل پياده روي، شنا، نقاشي، بافندگي و حتي رانندگي.وقتي ذهن شما درگير کار، روابط دوستانه يا خانوادگي است، بهتر است براي 5 تا 10 دقيقه به هيچ چيز فکر نکنيد و اجازه دهيد ذهنتان کمي آرام شود. اگر اين کار را هر روز انجام دهيد متوجه خواهيد شد که به مرور زمان استرس شما کم مي‌شود.

انديشيدن به مسئله ديگر

اگر ذهنتان آن قدر درگير مشکلات است که نمي‌توانيد مديتيشن کنيد، حواستان را به يک موضوع ديگر پرت کنيد. مثلا مکاني که دوست داريد به آن سفر کنيد و يا خانه روياهايتان را تصور کنيد.هدف از اين کار دور کردن استرس است. هر چه تصور شما به واقعيت نزديک تر باشد، احساس آرامش بيشتري خواهيد داشت.

کشيدن نفس عميق

استرس و عصبانيت باعت کوتاه تر و تند شدن تنفس مي‌شود، اين در حالي است که آرامش با نفس‌هاي عميق و آرام همراه است. پس براي تغيير وضيعيت تنش، حالت نفس کشيدن خود را تغيير دهيد.

نگاه کردن به اطراف

کلر مايکلز نويسنده کتاب 10 راه حل ساده براي از بين بردن استرس مي‌گويد: قدرت تمرکز براي داشتن زندگي راحت و معنا دار ضروري است. تمرکز حواس يعني توجه کامل بر انجام يک کار در يک زمان مشخص، پس از چند بعدي بودن و انجام يک کار در لحظه خودداري کنيد. زندگي کردن در زمان حال مي‌تواند کمک زيادي به کم شدن نگراني‌هاي بکند و آرامش بيشتري به شما دهد.تمرکز بر اشياي اطراف تمرين خوبي براي از بين بردن استرس است. لذت بردن از رنگ و بوي گل ها، گوش دادن به صداي آواز پرندگان و يا نگاه کردن با دقت به يک درخت از جمله اين کارها است.

نوشيدن چاي سبز

اگر اهل خوردن قهوه هستيد، بهتر است سعي کنيد به جاي قهوه چاي سبز بنوشيد. نوشيدن قهوه استرس را زياد مي‌کند در حالي که چاي سبز آرام بخش است. نيکولاس پريکان نويسنده کتاب7 راز سلامتي و زيبايي مي‌گويد: چاي سبز باعث سلامت و زيبايي مي‌شود.

عشق ورزيدن

يکي از راه‌هاي کم کردن استرس و داشتن آرامش، دوستي با حيوانات خانگي و يا صحبت کردن با دوستان است.

وقتي با دوست خود در مورد مسايل خوب صحبت مي‌کنيد، در واقع استرس خود را کم مي‌کنيد. به گفته متخصصان، روابط اجتماعي به مغز کمک مي‌کند بهتر فکر کند و فرد را تشويق مي‌کند که براي مسائلي که قبلا حل آنها غير ممکن بود، راه حل مناسب پيدا کند. مطالعات نشان مي‌دهد روابط فيزيکي مثل نوازش يا بغل کردن به کاهش فشار خون و استرس کمک مي‌کند.

ماساژ گرفتن

وقتي عضلات شما گرفته است و وقت کافي براي مراجعه به متخصص نداريد با استفاده از روش ساده زير مي‌توانيد خود را ماساژ دهيد.

دو دست خود را روي شانه و گردن قرار دهيد، شانه و گردن خود را با انگشتان به آرامي فشار دهيد، به آرامي شانه‌هاي خود را ماساژ دهيد.

زماني را در خارج از منزل يا محل کار سپري کنيد

افراد بالغ هم به تفريح احتياج دارند. پس اگر احساس کرديد که بيش از حد معمول استرس داريد و يا عصباني هستيد، يک جاي آرام و ساکت براي استراحت پيدا کنيد که بتوانيد استرس و مشکلات خود را فراموش کنيد.

چند نفس عميق بکشيد و سعي کنيد خود را آرام کنيد. به خاطر داشته باشيد که زمان هميشه در دستان شماست، پس آرام باشيد.

گوش دادن به موسيقي

موسيقي مي‌تواند ضربان قلب را کاهش و روح را تسلي دهد. متخصصان مي‌گويند: هنگامي که استرس شما زياد مي‌شود، با گوش دادن به يک موسيقي آرام و مطبوع به کاهش ضربان قلب و استرس خود کمک کنيد.

تحقيقات نشان داده اند که گوش کردن موسيقي سنتي آرام بخش است.

استراحت دادن به مغز

30 ثانيه کافي است تا استرس شما جاي خود را به آرامش دهد. براي اين کار بايد ذهن خود را به سمت موضوعات جالب و مثبت منحرف کنيد.

با تصور هر چيزي که به شما انرژي مثبت مي‌دهد، شروع کنيد براي مثال تصويري از فرزند و يا همسرتان، تصور جواهر مورد علاقه شما که براي خريدش پول پس انداز کرده ايد و تمام فکر‌هايي که براي مدت کوتاهي مي‌تواند لبخند را روي لبان شما بياورد، مي‌تواند شما از يک فرد عصبي به فردي آرام تبديل کند


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي