جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1391/12/17 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 4385

 روشهاي کاهش اثر آلودگي هوا بر بدن  

با توجه به اينکه اين روزها هواي تهران براي گروه‌هاي حساس در وضعيت ناسالم قرار دارد براي کاهش اثر آلودگي هوا بر بدن بايد نکاتي را مورد توجه قرار داد.

روشهاي کاهش اثر آلودگي هوا بر بدن

به گزارش سلامت نيوز به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان نظام پرستاري ؛ وضعيت نا سالم براي گروه هاي حساس به اين معني است که هواي فعلي در افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي، ريوي و افراد مسن و به خصوص کودکان باعث افزايش علايم تنفسي و تشديد بيماري قلبي ريوي مي شود.

آلاينده هاي مختلفي در هوا وجود دارد که باعث عوارض گوناگوني در بدن مي شوند به عنوان مثال سرب موجب افزايش فشار خون در بزرگسالان و اختلال عصبي رفتاري در کودکان مي شود و منوكسيد كربن هم بر دستگاه قلبي عروقي اثر گذاشته و موجب افزايش مرگ و مير بيماران قلبي عروقي مي شود.

ذرات معلق در هوا نيز مي توانند تا شاخه هاي انتهايي ريه نفوذ کرده و باعث عوارضي مانند خارش و التهاب مجاري تنفسي، تنگي نفس، دردهاي مربوط به تنفس عميق، مشکلات تنفسي، نفس نفس زدن، سردرد و احساس خستگي مي شود.

کودکان، سالمندان و افراد حساس در اين شرايط بايد فعاليت طولاني در فضاي باز را به کمترين ميزان کاهش دهند.

آلودگي هوا ابتدا باعث تضعيف سيستم ايمني و سپس بروز آلرژي و ساير عوارض مي شود، بنابراين مهمترين مسئله در کاهش عوارض آلودگي هوا بر بدن، افزايش سيستم ايمني از طريق تغذيه صحيح و اجتناب از مواد غذايي مضر است.

استفاده از مواد غذايي مانند آب و شير و لبنيات فراوان، سرشار از ويتامين هاي E، D ، C و سبزيجات و سيفي جات توصيه مي شود.

- ويتامين E در روغن‌هاي گياهي، گردو، بادام، زيتون، جوانه گندم، جگر و سبزيجات داراي برگ سبز وجود دارد.

- سبزيجاتي مثل طالبي، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند.

- شير و لبنيات به خصوص پنير و ماست هم به علت داشتن کلسيمي مي‌توانند جذب عناصر سنگين مثل سرب را کاهش دهند.

- آب مهمترين دفع کننده سموم از بدن است و تمام کساني که در معرض آلودگي هوا قرار دارند بايد روزانه 2 برابر آب بيشتري نسبت به گذشته مصرف کنند.

- سبزيجاتي مثل بروکلي، کلم قرمز، فلفل دلمه‌اي، سيب زميني،کنگر، مارچوبه و ميوه هاي کوچک مثل تمشک، زغال اخته، توت فرنگي و آلو خشک سرشار از آنتي اکسيدان‌ها هستند.

- غذاهاي دريايي غني از موادي هستند که با سموم ترکيب شده و سموم را از دسترس سلول خارج مي کنند.

- غلات، زرده تخم مرغ، مارگارين، قارچ و جگر حاوي ويتامين D هستند.

- مواد حاوي ويتامين C شامل توت فرنگي، کلم بروکلي، گريپ فروت، گوجه فرنگي، انبه، ليمو، گل کلم، سيب زميني، هندوانه، اسفناج،کلم، نارنگي و مرکبات، کيوي و ديگر ميوه‏ها و سبزي‏ها است.

مواد غذايي مضر نيز شامل تنقلات کم ارزش مثل چيپس، پفک و نوشابه‌هاي گازدار، رنگ هاي غذايي، طعم دهنده ها، کمپوت ها، کنسروها، گوشت هاي آماده مثل سوسيس و کالباس ها و مواد غذايي آماده و حتي شيريني ها و بيسکويتها و انواع شکلاتها مي شود، اين مواد به دليل اختلال در جذب عناصر مفيد در بدن مي‌توانند اثرات سوء آلودگي هوا را 2 برابر کنند.

بايد توجه داشت که علاوه بر اينکه هوا در فضاهاي باز، آلوده است هواي منازل نيز داراي ميزاني از آلودگي است و توصيه هاي زير براي پاک کردن هواي منازل توصيه مي شود:

- داشتن گل و گياهان در کاهش آلودگي هواي خانه موثر است. گياهان دي‏اکسيدکربن را به اکسيژن تبديل و هوا را تصفيه مي‏کنند و قادرند آلاينده‏هاي مضر را از بين ببرند.

- گياهان موجب پاکيزه و مرطوب شدن هوا شده و بررسي‏ها نشان داده است علايمي مانند سردرد، استرس، خواب‏آلودگي و سرماخوردگي در صورت وجود گل و گياه در خانه کاهش مي يابد.

- گياهاني مانند پيچک، فيکوس، شيپوري، زنبق، سرخس، گل داوودي و نخل مرداب براي نگهداري در منازل توصيه مي شود.

- براي مساحت 9 مترمربع حداقل يک گياه آپارتماني لازم است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي