جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/03/20 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 4447

 خبرها از عالم علم 

ورزش با برنامه و منظم سبب تقويت قلب مي‌شود

سرپرستار بخش قلب بيمارستان 22 بهمن نيشابور گفت: ورزش اگر به اندازه، با برنامه و منظم باشد عاملي مهم براي تقويت قلب است.

به گزارش عرش نيوز : علي‌اکبر بلوکي افزود: سكته قلبي در اثر تنگي شديد و انسداد عروق تغذيه‌كننده عضله قلب به‌وجود مي‌آيد.

وي بيان داشت: علت اصلي و مهم تنگي و انسداد عروق كرونر قلب، سفت و سخت‌شدن جدار عروق كرونر قلب يا تصلب شرايين است.

سرپرستار بخش قلب بيمارستان 22 بهمن نيشابور عوامل مؤثر و مساعد‌كننده بيماري‌هاي عروق كرونر را افزايش چربي‌هاي مضر خون(LDL-VLDL)، افزايش فشار خون، مصرف سيگار، عدم تحرك، بيماري قند، چاقي و فشارهاي رواني و ارث نام برد.

بلوکي عنوان کرد: فعاليت‌هاي بدني مناسب، مداوم و منظم در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي دخالت دارد و ميزان مرگ و مير در اثر سكته قلبي در ميان ورزشكاران 25 درصد كمتر از افراد غير ورزشكاران و عادي است.

وي خاطرنشان کرد: ورزش قلب را نيز مانند ديگر اعضاي بدن نيرومند مي‌كند. سرپرستار بخش قلب بيمارستان 22 بهمن نيشابور ادامه داد: فعاليت و حركت موجب باز شدن عروق قلبي نمي‌شود بلكه از انسداد بيشتر عروق جلوگيري مي‌كند و از سويي با تشكيل شريان‌هاي جانبي قلب وخون‌رساني بيشتر به قلب به سيستم قلبي و عروقي كمك مي‌كند.

بلوکي اظهار داشت: هدف ورزش و توانبخشي قلبي، بهبود فعاليت عضلات استخواني و بافت عصبي، عضلاني قلب براي كار مؤثر و بهتر با فعاليت كمتر است.

وي يادآور شد: فعاليت اندام فوقاني، فشار بيشتري به بدن فرد در مقايسه با فعاليت اندام تحتاني وارد مي‌كند و در نتيجه به بيماران قلبي توصيه مي‌شود تا زمان تثبيت وضعيت قلبي عروقي آنها با دستان خود فعاليت‌هاي شديدي را انجام ندهند.

سرپرستار بخش قلب بيمارستان 22 بهمن نيشابور بيان داشت: بيماران قلبي در شروع برنامه ورزش، سه بار در هفته، با شدت كم و با مدت 20 تا40 دقيقه انجام دهند که شامل سه مرحله گرم كردن، تمرين يا فعاليت ورزشي و سردكردن است.

بلوکي افزود: مرحله مهمتر تمرين براي بيماران قلبي، وضعيت و مرحله سرد كردن ورزش است زيرا در اين مرحله بسياري از حوادث قلبي و عروقي ايجاد مي‌شود و فرد مبتلا به بيماري قلبي با وجود اينكه طي ورزش هيچ‌گونه عارضه‌اي را متحمل نشده است بدون سردكردن به سكته قلبي دچار مي‌شود.

وي گفت: تمرين‌هاي تنفسي، پياده‌روي تند، پرش درجا، شنا، دوچرخه‌سواري، طناب‌بازي، اسكي و قايق‌راني از ورزش‌هاي مخصوص براي تقويت قلب است.

بلوکي خاطرنشان کرد: بهترين ورزش پياده‌روي است که با دو تا پنج دقيقه شروع و سپس روزانه يک تا دو دقيقه به آن اضافه مي‌شود تا به 35 تا 45 دقيقه برسد.

سرشار از اسيدهاي آمينه ضروري

چلغوز، دانه‌اي پرچرب و سرشار از اسيدهاي آمينه ضروري و اسيدهاي چرب غيراشباع مفيد است.

به گزارش سيمرغ، شايد نام چلغوز از نظر برخي افراد جامعه معني و مفهوم خوبي نداشته باشد و عده‌اي آن را ناسزا بدانند، اما اشتباه نكنيد.

چلغوز فحش نيست! بلكه دانه‌اي آجيلي و سودمند است كه مغزآن شبيه به تخمه آفتابگردان بوده و طعمي مشابه بادام و پسته دارد. مشهدي‌ها اين دانه را بخوبي مي‌شناسند و از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص آن هستند. اگر سفري به قسمت‌هاي مختلف استان خراسان داشته باشيد حتما از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب اين استان، چلغوز را در مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي خشكبار بارها خواهيد ديد.

دانه‌اي قهوه‌اي رنگ كه وقتي آن را در پوسته چوبي‌اش مي‌بيني به ياد هسته خرما مي‌افتي. اين دانه را وقتي بو مي‌دهند با صوت خاصي سر باز مي‌كند و دانه چلغوز از آن خارج مي‌شود.

در واقع چلغوز، ميوه نوعي صنوبر بزرگ با برگ‌هاي سوزني كوتاه و ضخيم بوده كه بومي پاكستان، افغانستان و شمال شرق ايران از جمله شيروان است.

در قديم شيرازي‌ها و اراكي‌ها چلغوزخور قهاري بودند، اما امروزه در شمال بخصوص گيلان و در سراسر مشهد مصرف آن متداول شده است.

اما پرسش اينجاست چلغوز چه مزيت تغذيه‌اي يا درماني دارد كه با توجه به قيمت گران آن مردمان برخي شهرها و استان‌هاي كشورمان به مصرف آن روي آورده‌اند‌؟

چلغوز، مزيت آجيل را دارد

چلغوز، دانه‌اي پرچرب و سرشار از اسيدهاي آمينه ضروري و اسيدهاي چرب غيراشباع مفيد است. روغن آن همچون روغن زيتون از افزايش كلسترول بد خون جلوگيري كرده و سرخرگ‌ها را از آسيب حفظ مي‌كند و از حملات قلبي مي‌كاهد.

به دليل كمك به كاهش تري‌گليسريد خون يار مهربان كبد است و به جهت فيبر و چربي بالا كور‌كننده خوب اشتهاست. پتاسيم و منگنز آن به تعادل فشار خون كمك كرده و منيزيم اين دانه از بي‌خوابي‌هاي شبانه مي‌كاهد و دردهاي عضلاني، خستگي مفرط، تنش و اضطراب را بر‌طرف مي‌كند.

چلغوز به دليل دارا بودن ويتامين‌هاي A، E و K براي شادابي و سلامت پوست و تقويت چشم نافع است. نياسين يا همان ويتامين B3 آن براي تقويت حافظه و حفظ شادابي روح و روان موثر است و آهن گياهي آن به اكسيژن‌رساني سلول‌ها و بافت‌هاي بدن كمك مي‌كند.

خصوصيات تغذيه‌اي و درماني چلغوز تقريبا با انواع مغزهاي آجيلي برابري مي‌كند، اما ويژگي قابل توجه، ميزان بالاي تركيبات آنتي‌اكسيداني چلغوز است كه مي‌تواند راديكال‌هاي مضر حاصل از واكنش‌هاي مخرب بدن را به‌طور نسبي خنثي كند.

اما لازم است بدانيد اين دانه طبع بسيار گرمي دارد و براي همه افرادي كه مزاج خشك دارند همچون صفراوي‌ها و سوداوي‌ها مناسب نيست و مصرف آن فقط به مزاج‌هاي رطوبي همچون دموي بويژه بلغمي‌ها توصيه مي‌شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي