جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/04/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 4474

 ماندگار بر جريده عالم  

به مناسبت سي‌امين سالگرد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي، روزنامه آفرينش ضمن فراخوان از مخاطبان روزنامه براي ارسال مقالات و ديدگاه‌هاي خود، هر روزه در صفحه2 برخي مقالات و سخنراني‌هاي آقاي دكتر عبدالله جاسبي را منتشر مي‌كند.

 اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام –FUIW-

شوراي اجرايي / اجلاس دوازدهم

دانشگاه کويت، دولت کويت، 14 ربيع الاول 1428 هجري قمري، 2 آپريل 2007

سند در مورد موضوع 3.4 از پيش نويس دستور کار:

(پيش نويس راهنماي کيفيت و اعتبار سنجي براي دانشگاه هاي جهان اسلام)

قسمت شانزدهم

موانع

مشکلات زيادي است که مانع پياده شدن متد کيفيت در سيستم آموزشي است.

درميان آنها مهمترين اين مشکلات عبارتنداز:

1- متمرکز شدن روي هدف هاي کوتاه مدت با يک گروه زيادي از ذينفعان در سيستم يادگيري، يک مشکل در تعريف اولويت ها درميان خدماتي که قراراست به آنها داده شود وجود دارد و يک مشکل هم درانتخاب معيارها براي ارزيابي کيفيت اين خدمات مطرح است.

2- بي ثباتي و تغيير بازگشت کننده در مديريت به خاطر جايگزيني مديران دريک واحد که به آنها فرصت براي فهم وپياده کردن متد کيفيت به دليل اختلاف منافع هر مدير داده نمي شود.

3- تمرکز روي ارزيابي عملکرد و نه روي رهبري معقول که به افراد کمک مي کند که يک کيفيت بالايي تحقق پيدا کند و احتمالا به نتيجه مديريت با مرکز ترس بيانجامد.

4- سيستم اطلاعات متمرکز: بدين معني که دانشکده به فن آوري مدرن در ساختن مکانيزم هاي ارتباط براي توزيع اين اطلاعات ميان ايده هاي بررسي شده در دانشگاه و انتقال آنها به تصميم گيرندگان در زمان مناسب وابسته نيست.

5- عدم تقارن بين رفتارهاي رهبري آموزشي و بيانات آنها: اين کار به از دست رفتن تعادل بين هدف هاي کوتاه مدت و ميان مدت منجر مي گردد.

6- واقعيتي که برخي کارگران از تکميل وظايفشان به صورت بخشي يا کامل منصرف مي شوند: در بسياري از دانشگاه ها در همه سطوح واينکه آنها تلاشي راکه بايد انجام دهند نمي دهند، منجر به بي قانوني در عمل وکاهش کفايت سازماندهي مي گردد.

در پرتو موارد فوق، به نظرمي رسد مشکلات و موانع زيادي هنگام کاربرد متد کيفيت براي سيستم آموزش دانشگاه به وجود مي آيد ؛ از اين رو آنهايي که در راس اين سيستم هستند ناگزير هستند تا تلاش هاي زيادي را اعمال نمايند تا بدين ترتيب از اين موانع پرهيز کنندو براي ممانعت از آن بهترين تلاش خودرا به عمل آورند.

دبليو اي دِمين برخي خطاها را که ممکن است خطرناک شود تعريف کرده است، که مديريت را مجبور مي کند راه هاي اصلاح آنها را بررسي نمايد. او اين خطاها را هفت خطاي کشنده در مديريت کيفيت ناميده است:

1) تمرکز روي هدف هاي سود آوري کوتاه مدت،

2) طبيعت زود گذر هدفي که بهبود را تضمين نمي کند،

3) بي کفايتي در سيستم هاي بکاربرده شده در ارزيابي عملکرد پرسنل، همچنين متدها و پايه هايي که اصلي براي راه اندازه گيري شايستگي به وجود مي‌آورند،

4) تغييرات مداوم در مديريت سطح بالا،

5) فقدان توسعه کيفيت در توليد از گام نخست،

6) هزينه بالاي توليد،

7) مديريت سازمان تنها براساس شکل سخت آن، بدين معني که تصميم ها در پرتو داده هاي موجود وبدون توجه به نياز دريک تلاش براي تحليل آنها گرفته مي شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي