جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/06/04 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 4509

 حقوقي 

 ميزان مهريه در صورت فوت زوج يا زوجه در دوران نامزدي

گروهي بر اين عقيده اند که چون در قانون تنصيف مهريه قبل از عمل زناشوئي طبق ماده 1092 صرفاً در طلاق بوده و ذکري از فوت يکي از زوجين نشده است، کل مهر به زوجه يا وراث تعلق خواهد گرفت. دکتر امامي و دکتر صفائي نيز در کتاب " مختصر حقوق خانواده " [آثار ازدواج- ص 167- بند 169] قيد نموده اند که مرگ يکي از زوجين در دوران نامزدي تاثيري بر مهر ندارد و تنصيف مهريه را صرفاً در طلاق بصورت يک قاعده استثنائي!؟ دانسته و با اشاره به نظر مشهور علماي سابق در تعلق کل مهر در فوت زوج (رجوع به کتاب شرح لمعه) بيان نموده اند که البته نظر برخي علما نيز در تنصيف بوده است و در ادامه مولفين با وجود جاي اختلاف در حکم مساله، با قطعيت تعلق کل مهر را به فوت زوجه نيز تسري داده اند ( که البته خارج از عرف بوده و اين امري است که در حيطه فتواي مراجع مي باشد و نه نظر شخصي موکلين بدون اقامه ادله شرعي معتبر). نکته ديگر اينکه مولفين در بند بعدي (170) خود ابراز نموده¬اند که مالکيت زن به نصف متزلزل مهر منوط به دخول است و در واقع نفي نکته قبلي مي باشد.

محقق قمي در جامع الشتات مي فرمايد:"مشهور کل مهر است، ولکن احاديث معتبره دلالت بر تنصيف دارد"(ج4 ص347) معلوم نيست با وجود اينکه احاديث معتبره دلالت بر تنصيف دارند، چطور مشهور کل مهر است؟( نقل از سعيد رنجبر- وکيل دادگستري)

در کتاب شرايع الاسلام نيز ذکر گرديده که مشهور علماي اماميه سابق شروط تعلق مهريه را موارد " نزديکي- ارتداد زوج – فوت " ذکر نموده اند، ولي مدرکي از قرآن و روايات بر فوت ذکر نگرديده و در ادامه مولف {مرحوم محقق حلي} رواياتي معتبر را بيان نموده اند که نظر به نصف در فوت دارند. مراجع عظيم الشان عصر حاضر بر اين عقيده اند که به مجرد عقد زن مالک مهر مي شود که نصف آن ثابت و نصف ديگر متزلزل و موقوف به دخول است [امام خميني (ره)- جلد چهارم ترجمه تحرير الوسيله- مساله 15].

صاحب جواهر با اشاره به روايات شش گانه صحيح در ارتباط با نظر مشهور علماي پيشين چنين مي فرمايد: "هيچ يك از روايات تاب اين جمع را ندارد چون ناهماهنگى پيش مى آيد، به اين بيان كه وقتى روايت مى گويد هر دو نصف مى برند ظاهرش اين است كه هر دو نصف مهر را به سبب موت مى برند و استقرار مهر كامل در هيچ يك نيست ولى شما مى گوييد زوجه به حسب وجوب الهى نصف مى برد و زوج كه نصف مى برد به حسب وجوب المهر نيست بلكه نصفش به ميراث برگشته است، پس روايت ناهماهنگ مى شود. جواب ديگر اين كه هميشه مرد نصف نمى برد چون زنانى هستند كه از شوهر سابق بچّه دارند كه اين زوجها از زوجه ربع ارث مى برند و زنانى كه از شوهر سابق بچه دارند فرد نادر نيستند" .

نغمه رنجبر – کارشناس حقوقي


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي