جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/06/06 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 4511

 نکاتي براي جلوگيري از پيري زودرس  

پيري براي انسان روندي اجتناب ناپذير است اما با رعايت نکاتي مي توان از عوارض پيري زودرس جلوگيري کرد و از سن واقعي خود احساس رضايت بيشتري داشت.

به گزارش ايرنا، متخصصان براين باورند که مي‌توان با رعايت 11 نکته کليدي احساس شادابي بيشتري داشت و در اين راه بايد عادت هايي که موجب مي شود ظاهر انسان پيرتر به نظر برسد، کنار گذاشت.

زود بخوابيد

دير خوابيدن و کمبود خواب باعث مي شود ظاهر انسان پيرتربه نظر برسد.

کمبود خواب باعث ايجاد پف چشم و افتادگي و خستگي پلک هاي چشم مي شود.

ورزش روزانه

هر فرد بايد روزانه حداقل نيم ساعت ورزش کند. ورزش ميزان «هورمون کورتيزول» را در بدن کاهش و ميزان توليد هورمون هاي مفيد مانند تستوسترون را افزايش مي دهد.

علاوه بر آن فشار خون بالا را کنترل مي کند و خلق و خو را بهبود مي بخشد.

پرهيز از خوراکي هاي شيرين

مصرف زياد قند روند پيري قسمت هاي مختلف بدن را افزايش مي دهد.

مصرف قند زياد نه تنها باعث افزايش وزن مي‌شود بلکه خطر بروز بيماري ديابت و حتي ناراحتي پوستي به ويژه آکنه و چين و چروک را افزايش مي دهد.

هنگام مصرف قند، روندي به نام «گليکيشن» رخ مي دهد. در اين روند، قند در جريان خون به پروتئين‌ها مي چسبد و مولکول هاي جديد به نام (AGES) ايجاد مي کند که پوست را آسيب پذير مي کند.

در صورت تمايل به خوردن شيريني مي‌توان از شکلات تلخ با قند پايين استفاده کرد.

ترک سيگار

هرچه زودتر استعمال دخانيات را کنار بگذاريد تا طول عمرتان افزايش يابد.

نتايج تحقيقات نشان مي دهد، افراد سيگاري که در 35 سالگي سيگار را ترک مي کنند نسبت به افرادي که سيگار کشيدن خود را ادامه مي دهند، هشت سال بيشتر عمر مي کنند.

دود سيگار باعث رهايي راديکال هاي آزاد مي شود و خطر بروز هر نوع بيماري از جمله سرطان، بيماري قلبي و مرگ زودرس را افزايش مي دهد.

ماليدن چشم

اگر مي خواهيد ظاهر جواني داشته باشيد، چشم‌هاي خود را نماليد زيرا اين امر به تدريج باعث شکسته شدن «کلاژن» و در نهايت چين و چروک و شکسته شدن مويرگ ها مي شود.

براي تسکين درد و التهاب چشم به جاي ماليدن چشم مي توانيد دو کيسه چاي سبز را پس از دم کردن چاي و خنک شدن آن، به مدت 10 دقيقه روي چشم بگذاريد.

استفاده از کرم هاي حاوي ويتامين K و D و رعايت يک برنامه غذايي معتدل موثر است.

تغيير پي در پي وزن

با حفظ يک وزن مناسب جوان بمانيد. کاهش و افزايش متوالي وزن، خطر بيماري قلبي و ديابت را افزايش مي دهد.

روي شکم نخوابيد

روي شکم خوابيدن به پوست صورت آسيب مي‌رساند.

تماس پوست صورت با بالشت هايي از جنس کتان، کلاژن هاي پوست را مي شکند و چين و چروک‌هاي دائمي به وجود مي آورد.

بر اثر اختلال در گردش خون اين قسمت از صورت که به سمت بالش قرار دارد، پوست قادر به بازسازي نيست بنابراين براي حفظ ظاهر جوان پوست به پشت يا پهلو بخوابيد.

کنترل استرس

استرس حاد با بيماري هاي متعددي ارتباط دارد، از جمله بيماري قلبي عروقي، آسم و اختلال خود ايمني، بنابراين با کاهش استرس مي توانيد از بروز اين خطرات پيشگيري کنيد.

برنامه غذايي سالم

خوردن هله هوله يا غذاهاي آماده و سرشار از نمک، چربي و کلسترول روند پيري و چاقي مفرط فرد را تسريع مي کند.

با افزايش وزن، خطر بروز بيماري قلبي عروقي و ديابت نيز افزايش مي يابد.

اجتناب از خوردن غذاهاي آماده و رو آوردن به غذاهاي سبوس دار خطر بروز بيماري ها را کاهش مي دهد.

اسيد چرب «امگا 3» موجود در ماهي هاي چرب مانند سالمون و تن، گردو و دانه کتان، التهاب بدن را کاهش مي دهد و در حفظ سلامت پوست نقش مهمي دارد.

نوشيدن آب به ميزان لازم

افزايش ميزان مصرف آب کليد جواني است. آب براي حفظ رطوبت پوست و رسيدن ماده مغذي لازم به پوست مهم است.

کمبود آب باعث خشکي، کشيدگي و پوسته پوسته شدن پوست مي شود که به فرد ظاهري مسن مي دهد. پوست خشک، حالت ارتجاعي کمتري دارد و براي ايجاد چين و چروک مستعدتر است.

خصومت و دشمني

سعي کنيد بدي هاي ديگران را فراموش کنيد و کينه اي نباشيد در غير اين صورت به تدريج احساس فرسودگي خواهيد کرد.

نتايج بررسي هاي متعدد، ارتباط بين بخشش و سلامت جسمي را نشان مي دهد.

نبخشيدن ، فعاليت عصبي را افزايش مي دهد و باعث مي شود کيفيت خواب شما پايين بيايد.

کينه داشتن، استرس را افزايش مي دهد.

پس ديگران را ببخشيد تا عمر طولاني تري داشته باشيد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي