جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/07/11 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 4541

 سرمقاله 

 دولت يازدهم و نگاهي نو به قفقاز و آسياي مركزي

علي رمضاني

استقلال 15 جمهوري پيشين از اتحاد جماهير شوروي يکي از بزرگترين رويدادها‌ي سده بيستم بود و ايران جزو نخستين کشورهايي بود که استقلال اين جمهور‌ي‌ها را به رسميت شناخت. .

در اين دوره در حاشيه درياي مازندران ، ايران با 4 کشورآذربايجان، روسيه ، تركمنستان و قزاقستان همسايه شد و در خط مرزي شمالي خود از منتهي اليه شمال شرقي تا انتهاي شمالي غربي با کشورهاي ترکمنستان، آذربايجان و ارمنستان همسايه شد.. در اين حال 12 کشور جدا شده از شوروي عملا ظرفيت‌هاي مختلف براي مبادله با ايران دارند اما نداشتن راه به آب‌هاي آزاد از مشكلات انها است در مقابل ايران يکي از امن ترين و مناسبترين راه‌‌ها براي دسترسي آنها به آب هاي بين المللي است.گذشته از اين از مشترکات فرهنگي، تاريخي، ديني، پتانسيل‌هاي اقتصادي و تجاري اين کشورها بستر مناسبي براي تعامل آنها با ايران است.

در اين حال با روي كار آمدن دولت جديد در ايران و همچنين انجام نخستين سفر آقاي رو حاني به منطقه در واقع اكنون بسترها و پتانسيل هاي گوناگوني فراروي ايران در آسيا مركزي و قفقاز گشوده شده است. در اين راستاهر چند که اين منطقه براي کشورهاي ديگر مثل آمريکا، چين، اتحاديه اروپا، ترکيه، هند، حتي کشورهاي عربي نيز فرصت مناسبي به شمار مي‌رود و تلاش گسترده اي را براي نفوذ در اين منطقه وسيع آغاز کرده اند اما ايران نيز با توجه به پيوندهاي زباني فرهنگي و ديني با منطقه آسياي ميانه و قفقاز ظرفيت بالايي براي فعاليت‌هاي اقتصادي و تجاري، فرهنگي و حتي امنيتي دارد و اين امر ميتواند براي دولت جديد نوعي اولويت باشد.

به عبارت ديگر يکي از مهمترين و بزرگترين بسترها براي حضور و فعاليت ما در آسياي ميانه و قفقاز ظرفيت هاي فرهنگي است و اين حوزه بايد بيش از مسائل اقتصادي و سياسي مورد توجه قرار گيرد. در بعد ديگري در بخش حمل و نقل و ترانزيت مي‌توانيم به يک انتقال‌دهنده مهم تبديل شويم چرا كه كشورهاي اين منطقه بيشتر راه ارتباطي مناسبي با خاور دور اروپا و امريكا نداشته و ناگزير به بهره گيري از دريا و خليج فارس هستند.

دربعد ديگري دولت يازدهم بايد با هماهنگي و بر اساس برنامه ريزي مشخص کار کند و با کارها و تحقيقات خوبي و هماهنگي در راستاي هم افزايي حرکت ‌کند. در اين شرايط هر چند روسيه بازيگر سنتي و غالب منطقه و چين در حال حاضر نقش روزافزوني پيدا کرده و شريک تجاري نخست اکثر کشورهاي منطقه به شمار مي روند، و حتي اتحاديه اروپا و آمريکا و قدرت‌هاي کوچکتري مثل ترکيه، اسرائيل و هند و عربستان فضاي منطقه را به ميدان رقابت‌ تبديل کرده‌اند اما دولت يازدهم با نگرش جديدي به روابط با دنيا دارد مي‌تواند با تغييراتي در سياست خارجي و اولويت‌بندي‌هاي منطقه‌اي ايران نقش ايران را در
منطقه بالا برد.

آنچه مشخص است حضور در منطقه از طرف ايران به شکل سياسي و اقتصادي و فرهنگي در قالب سفارتخانه ها، رايزني‌هاي اقتصادي و فرهنگي گسترده بوده و همچنان هم ادامه دارد‌.

اما از آنجا كه فعلا سياست آمريکا و غرب و کشورهاي عربي و ترکيه در منطقه، سياست «همه چيز منهاي ايران» است دولت جديد جدا از روابط دوجانبه‌ با تک تک کشورها به سوي منطقه‌گرايي و همگرايي‌هاي منطقه‌اي نيز حركت كند اين امر در صوتي ميسر است كه ديپلماسي موثر و کارآمدي داشته باشيم تا از آسيب‌هاي احتمالي به قدرت ملي و منافع ملي جلوگيري شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي