جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/07/11 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 4541

 خبرها از عالم علم 

 شرط اصلي بارداري موفق

مصرف ويتامين ها براي گذر از يک بارداري موفق بسيار مهم است که خانم‌هاي باردار در طول بارداري بايد به آن توجه کنند

دکتر ميترا زراتي متخصص تغذيه به باشگاه خبرنگاران گفت: تغذيه در دوران بارداري از اهميت زيادي برخوردار است که نوع مواد غذايي و مصرف آن در دوران بارداري مي تواند نقش تعيين کننده در سلامت جنين و مادر دارد.

وي ادامه داد: خانم هاي بارداري که سابقه سقط هاي مکرر دارند به خصوص 3 ماهه ي اول بارداري بايد تغذيه مناسب داشته باشند و حتما بايد سطح ويتامين D را کنترل کنند زيرا کاهش مقدار ويتامين D در خانم هاي باردار باعث ضعف نقش سيستم ايمني در جنين و احتمال سقط هاي مکرر را افزايش مي دهد.

زراتي تصريح کرد: همچنين خانم هايي که دچار کم خوني فقر آهن هستند چند ماه قبل از بارداري بايد مکمل هاي آهن را مصرف کنند چون کاهش آهن باعث اختلال در اکسيژن رساني به جنين شده و باعث اختلال درتشکيل اندام‌ها و بافت جنين مي شود.

وي تصريح کرد: همچنين در دوران بارداري و قبل از بارداري براي پيشگيري از مسمويت حاملگي خانم ها از منابع حاوي آنتي اکسيدان مانند هويج، آناناس، ليموترش، کلم بنفش، انگور، گوجه فرنگي استفاده کنند.

زراتي توصيه کرد: البته از مصرف زياد هويج بايد جلوگيري کرد چون حاوي ويتامين A است که نقص جنيني ايجاد مي کند.

خواب‌ها از کجا مي‌آيند؟

تيمي از محققان فرانسوي بر اين باورند که خواب‌ديدن در اساسي‌ترين نوع خود، توسط brainstem مغز ايجاد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، اين ارگان بخشي از مغز و به نخاع متصل است و نقش مهمي را در تنظيم خواب (فرايندي «پايين-به-بالا» و نه نتيجه عملکردهاي بالاتر مغز) ايفا مي‌کند.

محققان حاضر در اين مطالعه بيماران مبتلا به نارسايي «فعالسازي خودکار» (auto-activation) را بررسي کردند. فعالسازي خودکار سندرومي است که مشخصه آن بي‌تفاوتي شديد است.

افراد داراي اين نارسايي، توانايي فعال‌کردن آني هر نوع فرايند شناختي يا عاطفي را از دست مي‌دهند.

آن‌ها داراي هيچ نوع فکري نيستند و اغلب به آرامي تمامي روز را در يک مکان و بدون صحبت‌کردن يا حرکت‌کردن مي‌نشينند.

چنانچه فردي آن‌ها را تحريک کند، مي‌توانند به سوال‌ها پاسخ گفته و خاطرات را به ياد آورند، اما در صورتي که به حال خود رها شوند، ذهن آن‌ها خالي مي‌ماند.

در صورتي که اين بيماران داراي افکار آني نيستند، اين سوال مطرح است که آيا آ‌ن‌ها خواب مي‌بينند؟

در اين تحقيق از 13 سوژه مبتلا به نارسايي و 13 سوژه کنترل خواسته شد که يک دفترياداشت خواب داشته باشند. محققان سپس اين دفترها را براي طولاني‌بودن، پيچيدگي و عجيب‌بودن آن‌ها تحليل کردند.

در نهايت، تمامي بيماران مبتلا به اين نارسايي خواب‌ديدن را گزارش نکردند، اما تعدادي از آن‌ها اين عمل را انجام دادند.

افرادي که خواب ديدن را گزارش کرده بودند (فقط چهار نفر از 13 نفر)، خواب‌هاي کوتاه‌تر و غيرعجيب‌تر را در مقايسه با گروه کنترل داشتند. گروه کنترل خواب‌هايي با سناريوهاي نرمال مانند راه‌رفتن را داشتند.

بيماراني که در طول روز داراي افکار آني نبودند، مي‌توانند هنگام خواب اين افکار را داشته باشند و اين موضوع نشان مي‌دهد که خواب‌ديدن بايد فرايندي «پايين-به-بالا» و اساسا يک reflex باشد.

ويتاميني حياتي براي قلب

مطالعات انجام شده در انستيتو سلامت جورجيا درايالات متحده امريکا، نشان داد که کمبود ويتامين D حتي در افراد سالم، موجب سخت و منقبض شدن ديواره شريان ها مي شود. اين بررسي ثابت کرد که کمبود اين ويتامين در سلامت و عملکرد عروق اختلال ايجاد کرده و موجب بالا رفتن فشارخون و افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي مي شود. با افزايش سطح ويتامين D در بدن، سلامت عروق ارتقا يافته و فشارخون کاهش مي يابد.

به گزارش سيمرغ، براي انجام اين تحقيق 554 فرد سالم با ميانگين سني 47 سال انتخاب شدند. ميانگين سطح هيدروکسي ويتامين D (فرم پايدار ويتامين D) در خون افراد شرکت کننده 31.8 نانوگرم در ميلي ليتر بود. در 14 درصد افراد گروه، کمبود ويتامين D (کمتر از 20 نانوگرم در ميلي ليتر) و در 33 درصد، ميزان ناکافي ويتامين D (کمتر از 30 نانوگرم در ميلي ليتر) مشاهده شد.

پژوهشگران توانايي انبساط عروق خوني اين افراد را مورد ارزيابي قرار دادند. نتايج نشان داد حتي با در نظر گرفتن عواملي مانند سن، وزن و ميزان کلسترول خون، در افراد مبتلا به کمبود ويتامين D، شريان ها سخت و سفت شده و عملکرد آنها دچار اختلال مي شود. نکته مهم اين که در افراد مبتلا به کمبود ويتامين D، اختلال در عملکرد عروق خوني مشابه بيماران ديابتي يا بيماران مبتلا به پرفشاري خون بود.

ديواره عروق خوني از يک لايه سلول هاي اندوتليال پوشيده شده است که انقباض و انبساط عروق را کنترل کرده و از تشکيل لخته هاي خوني که منجر به سکته مغزي و حملات قلبي مي شوند، پيشگيري مي نمايد.

نقش ويتامين D در عملکرد عروق هنوز به درستي شناخته نشده است. محققان معتقدند که مکانيسم اين عمل ممکن است مربوط به توانايي ويتامين D در تقويت سلول هاي اندوتليال و عضلات دربرگيرنده عروق خوني باشد. مکانيسم احتمالي ديگر نقش ويتامين D در کاهش ميزان آنژيوتانسين (هورموني که موجب افزايش فشارخون مي شود) و يا تنظيم التهاب است.

اغلب افراد، ويتامين D مورد نياز خود را از تماس پوست بدن با نور خورشيد و يا ازطريق مکمل هاي غذايي و غذاهاي غني شده مانند شير و غلات صبحانه، تامين مي کنند. تعداد محدودي از مواد غذايي از جمله ماهي هاي چرب و روغني به طور طبيعي حاوي ويتامين D هستند.

در ادامه اين تحقيق مشاهده شد که با افزايش سطح ويتامين D افراد شرکت کننده از طريق مکمل هاي غذايي و يا نور خورشيد در مدت 6 ماه، شاخص هاي سلامت عروق بهبود يافته و فشارخون پايين مي آيد. در 42 درصد افراد شرکت کننده با سطح ويتامين D ناکافي، پس از رساندن اين ويتامين به محدوده طبيعي بدن، فشارخون 4.6 ميلي متر جيوه کاهش نشان داد.

اين مطالعه ثابت کرد که ويتامين D در سلامت عروق خوني و پيشگيري از بيماري هاي مزمن به ويژه در دوران سالمندي از اهميت بالايي برخوردار است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي