جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/07/14 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 4543

 وظايف پيش از بارداري  

 قسمت دوم

7. حواستان به مصرف ماهي باشد

اگر از طرفداران ماهي هستيد بايد حواستان به تغذيه خود باشد. با اينکه ماهي منبع اسيدهاي چرب اومگا 3 (که براي رشد مغز و بينايي کودک شما بسيار مهم است) و همچنين پروتئين، ويتامين D و ديگر مواد مغذي است، اما با اين حال حاوي جيوه نيز هست که مي تواند خطرناک باشد.

بسياري از کارشناسان معتقدند، زنان باردار بايد به طور متوسط ماهي مصرف کنند و بهترين تغذيه نيز ممانعت از خوردن ماهي هايي است که جيوه زياد دارند.

سازمان دارويي و غذايي جهاني توصيه مي کند، زناني که قصد باردار شدن دارند از خوردن گوشت ماهي هايي همچون کوسه، اره ماهي و شاه ماهي خالدار خودداري کنند و بيشتر از 170 گرم تن ماهي در طول هفته مصرف نکنند. بهتر است از مصرف ماهي هاي رودخانه اي که خودتان صيد کرده‌ايد نيز خودداري کنيد مگر اينکه مطمئن باشيد آلوده نيستند.

سازمان دارويي و غذايي جهاني توصيه مي کند، زنان باردار در طول هفته حدود 340 گرم ماهي مصرف کنند.

8. برنامه ورزشي براي خود تعيين و آن را دنبال کنيد

هم اکنون يک برنامه ورزشي براي تناسب اندام خود تعيين کنيد و بر اساس آن پيش برويد. به اين ترتيب مي توانيد بارداري سالم تري داشته باشيد. ورزش کردن تاحدي که کمي هم عرق کنيد مي تواند در فرونشاندن استرس هاي پيش از بارداري نيز مفيد باشد.

تمرينات ورزشي سالم شامل 30 دقيقه ورزش ملايم همچون پياده روي، دوچرخه سواري يا ورزش‌هاي کاهش وزن در بيشتر روزهاي هفته است.

براي افزايش انعطاف بدن، ورزش هاي کششي يا يوگا انجام دهيد. بعد از باردار شدن نيز تمرينات ورزشي خود را ادامه دهيد.

اگر تاکنون ورزش در برنامه روزانه شما وجود نداشته است، آن را اضافه کنيد و از برنامه هاي ساده‌اي همچون پياده روي بين 10 تا 20 دقيقه در روز شروع کنيد.

يا مي توانيد از تمرينات ساده اي همچون استفاده از پله ها به جاي آسانسور يا پارک کردن ماشين در فاصله اي دورتر از محل کار و پياده رفتن يک قسمت از مسير کمک بگيريد.

9. پيش دندانپزشک برويد

هنگامي که مي خواهيد خود را براي بارداي آماده کنيد حتما بايد به سلامت دهان خود نيز رسيدگي کنيد.

تغييرات هورموني در طول بارداري مي تواند منجر به بيماريهاي لثه شود.

در دوران بارداري ميزان استروژن و پروژسترون افزايش مي يابد و همين مساله باعث مي‌شود لثه در مقابله با باکتري ها رفتاري متفاوت نشان دهد و منجر به تورم لثه ها شود.

اين تورم باعث مي شود هرباري که دندان هاي خود را مسواک مي زنيد يا نخ دندان مي کشيد، لثه‌ها خونريزي کنند.

خانم هايي که پيش از باردار شدن همه مشکلات لثه و دندان هاي خود را برطرف مي کنند، در دوران بارداري مشکلات کمتري در اين رابطه خواهند دشت. حتما پيش از باردار شدن دندانپزشکي برويد و دندانهاي خراب خود را درست کنيد.

10. به سابقه پزشکي خود توجه کنيد

سعي کنيد در رابطه با سابقه پزشکي خود و همسر خود اطلاعات کسب کنيد و ببينيد سابقه بيماري هاي ژنتيکي همچون سندروم داون، کم خوني داسي شکل، تصلب کيستي بافت ها، تاي-ساکز يا ناهنجاري هاي خوني نداشته باشيد.

شما همچنين بايد بدانيد در بستگان و فاميل خود کسي دچار عقب ماندگي ذهني يا بيماري هاي جسمي ديگري همچون بيماري هاي قلبي يا نقص لوله عصبي نباشند.

دکتر شما بايد همه سابقه پزشکي شما را بررسي کند و مطمئن شود که شما و همسرتان مشکل ژنتيکي نداريد.

11. توجه به مسايل مالي

به دنيا آوردن و پرورش کودک هزينه هاي زيادي دارد.

شما پيش از باردار شدن بايد همه هزينه هاي مرتبط با بارداري، زايمان و رشد و مدرسه رفتن کودک خود را برآورد کنيد.

مي توانيد براي کم کردن بخشي از هزينه ها از بهترين بيمه اي که امکانات بيشتري دارد، استفاده کنيد.

اگر پزشک يا ماماي خاصي مد نظر شماست، هزينه هاي ويزيت و ... را برآورد کنيد. اگر مي توانيد از هزينه هاي کنوني خود کم و پس انداز کنيد تا بعد از تولد کودک، با مشکل مواجه نشويد.

12. توجه به سلامت رواني خود

موسسه پزشکي آليس دومار مي گويد، زناني که از افسردگي رنج مي برند، دوبرابر بيشتر از زنان سالم در معرض مشکلات ناباروري قرار دارند.

افرادي که افسرده هستند نمي توانند به خوبي از خود مراقبت کنند، در نتيجه نمي توانند از فرزندانشان نيز مراقبت کنند.

بر اساس اعتقاد برخي کارشناسان، باردارشدن در دوران افسردگي بسيار دشوار است.

دومار پيشنهاد مي کند زناني که در خانواده آنها سابقه افسردگي وجود دارد، پيش از بارداري حتما سلامت روان خود را کنترل کنند.

اگر نشانه هايي از افسردگي همچون علاقه نداشتن به مسايلي که قبلا از آنها لذت مي برديد، تغيير در ميل و اشتياق هاي خود، تغيير در عادتهاي خواب، نداشتن انرژي يا داشتن احساس نااميدي و بي ارزش بودن را در خود مشاهده کرديد، حتما به تراپيست يا روانشناس مراجعه کنيد.

دو درمان بسيار موثر افسردگي، مشاوره و دارودرماني است و بيشتر بيمارها، با تلفيق هر دو درمان با هم مداوا مي شوند.

اگر مصرف دارو براي شما الزامي بود، روانپزشک داروهايي براي شما تجويز خواهد کرد که پيش از بارداري و دوران بارداري براي شما ضرر نداشته باشد. البته مي توانيد از روش هاي مديريت استرس همچون مراقبه و يوگا نيز استفاده کنيد.

ادامه دارد...


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي