جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/08/21 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 4572

  حالت تهـوع  

 ترجمه: پيروز پاليزي

قسمت دوم و پاياني

تنظيم قند خون

در بانوان غير باردار، کاهش ميزان قند خون با نشانه‌هايي مثل تهوع مرتبط بوده و بنابراين ممکن است، اين مسئله در بانوان باردار تشديد شود. براي کمک به نگه داشتن تهوع تحت کنترل، با خوردن خوراکي کوچک اما وعده‌هايي بيشتر، ميزان قند خون را منظم نگه داريم. اکثر بانوان ظاهرا با خوراکي‌هايي از کربوهيدرات‌هاي ساده و مقدار بسيار کمي از پروتئين به خوبي کنار مي‌آيند. ضروري است تا مصرف اين خوراکي‌ها درست از هنگامي که از خواب برمي‌خيزيد، شروع و طي تمامي روز ادامه يابد.

سعي کنيد تا تمامي ميوه‌ها، چربي‌ها و پروتئين براي مصرف روزانه در دسترس باشد و در نتيجه هر زماني‌که مايليد کمي از آنها ميل کنيد و تغيير ميان‌وعده‌ها نيز شما را از احساس خستگي از وعده‌هاي خوراکي باز مي‌دارد. تلاش کنيد تا از مصرف شکر و کربوهيدارت‌هاي تصفيه شده پرهيز کنيد، چراکه باعث نوسانات شديد قند خون شما مي‌شوند و ممکن است، واکنش به مصرف اين نوع از خوراکي‌ها، توليد بيش از اندازه انسولين باشد که حتي به ميزان کمتر قند خون نسبت به قبل منجر شود.

در يک برنامه مطلوب، مخلوط کردن پروتئين‌ها با کربوهيدرات‌ها و چربي‌ها ياري‌رسان است، زيرا اين ترکيب به کنترل ترشح قند در خون کمک مي‌کند و به نوسانات کمتر قند خون و در نتيجه احساس پُري طولاني‌تر منجر مي‌شود.

اما، در سه ماهه اول بارداري، زماني‌که تهوع در بدترين حالت خود است، مهم‌ترين مسئله براي به يادسپاري، برقراري مجموع خوراکي عادي، براي تامين انرژي مورد نياز است. بنابراين اگر اين مسئله به معناي خوردن فقط نان باشد، در نتيجه اين‌چنين عمل کنيد. در اين مرحله از بارداري سوخت در دسترس از بيشترين اهميت برخوردار است، زماني‌که ميزان تهوع شما کاهش يافت، نوع تغذيه مصرفي خود را مي‌توانيد بهبود بخشيد.

مکمل‌هاي ويتامين‌ها

تحت تاثير اين حقيقت که در بارداري نياز به آهن بيشتر است، بسياري از مکمل‌هاي بارداري سرشار از آهن است. اين مطلب در سه ماهه آخر بارداري اهميت بسياري دارد.

آهن همچنين به افزايش مشکلات گوارشي مرتبط بوده است، بنابراين بانواني که با تهوع مبارزه مي‌کنند، احتمالا مصرف مولتي‌ويتامين‌هاي خود را به سه ماهه آخر موکول کنند (اما مصرف اسيد فوليک خود را متوقف نکنيد).

به ياد داشته باشيد، زماني‌که تهوع متوقف شد، مصرف آنها را دوباره آغاز کنيد. طعم ماهي مانندي را که از مکمل‌هاي روغن امگا احساس مي‌کنيد، واقعا مي‌تواند تهوع آور باشد. از آن‌جايي‌که مي‌دانيم، رشد مغز و چشمان جنين طي هفته بيست و يکم بارداري به حداکثر مي‌رسد، از مصرف روغن امگا نيز طي مرحله تهوع مي‌توانيد صرف‌نظر کنيد. به جاي آن، استفاده از مکمل‌هاي بدون طعم مي‌تواند ياري‌رسان باشد.

نسبت جنبه‌هاي خوب به بد

جنبه مثبت تهوع و استفراغ چنين پنداشته مي‌شود، بانواني که به آن دچار شده‌اند (به شکل ملايم آن)، به نظر از نتايج بهبود يافته يا بهتر بارداري بهره‌مند شده‌اند، مثل احتمال کمتري براي سقط‌جنين‌ها، زايمان‌هاي زودرس، مرده‌زايي، وزن کم هنگام تولد، رشد به عنوان عقب مانده و کاهش مرگ و مير نوزادان.

اگر احساس تهوع صبحگاهي شدت يافت، مراجعه به پزشک يا ماما را به ياد داشته باشيد و پيش از متوقف ساختن مصرف ويتامين‌ها يا مکمل‌ها، اجراي آنرا با مراقب پزشکي خود مشورت کنيد. آگاهي از اين‌که با اين مشکل تنها نيستيد و به سلامتي آنرا پشت سر خواهيد گذاشت، ياري رسان است.

خوراکي‌هايي که به بهبود تهوع کمک مي‌کند

کراکرها

ساده بودن کراکرها در برقراري آرامش شکم به شما کمک مي‌کند.

آب

نيم‌ساعت پيش از وعده غذايي، آب بنوشيد.

ليمو

مزه و نيز رايحه ليمو براي کاهش تهوع شناخته شده است.

نعناي دم کرده

مزه نعنا به بهبود تهوع و نيز به سرزندگي دوباره کمک مي‌کند.

ژله

ژله بدون ايجاد احساس خوردن خوراکي سنگين، به شما احساس پُري شکمي مي‌دهد و نيز به برقراري آب بدني کمک مي‌کند.

چوب شور

اين خوراکي به پوشش داخل شکمي شما کمک کرده و نمک آن نيز فشار خون شما را بيشتر مي‌کند.

زنجبيل

از شربت زنجبيل تا دم کرده آن، اين خوراکي تهوع را از شما دور مي‌کند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي