جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/09/09 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 4585

 خبر پزشکي 

 راهکارهايي براي نجات از درد سينوس

جوزف سالينگ

مترجم: ساجده کياني فر

يک سرماخوردگي تنفس شما را دشوار مي کند. زماني که سينوس‌هاي شما گرفته مي شود نيز ممکن است دچار مشکل شويد مخصوصا در ناحيه پيشاني، چشم ها، گونه ها و بيني. درد شما ممکن است وقتي صورت تان را لمس مي کنيد با سرتان را پايين مي گيريد تشديد شود.

شما براي درد سينوس ناشي از سرما خوردگي نيازي به پزشک نداريد. اين درد نيز در کنار نشانه هاي ديگر سرماخورگي شما بهتر مي شود. گرچه گاهي ممکن است باکتري موجود در سينوس هاي مسدود شده منجر به عفونتي به نام سينوزيت شود. سينوزيت حاصل از عفونت باکتريايي ممکن است دردي طولاني تر از يک سرماخوردگي معمولي به همراه داشته باشد. پزشک شما ممکن است برايتان آنتي بيوتيک تجويز کند. درد سينوس شما خواه ناشي از سرماخوردگي و يا عفونت باکتريايي باشد با اين توصيه ها مي توانيد آن را برطرف کنيد.

از اسپري بيني سديمي استفاده کنيد: از پزشکتان بخواهيد نوعي اسپري بيني ساده به شما پيشنهاد دهد. اين اسپري تورم سينوس شما را کم کرده و مخاطي که بيني تان را دچار احتقان کرده برطرف مي کند. شما مي توانيد با مشورت پزشک و داروساز 6 بار در روز بدون نگراني از عوارض جانبي از آن استفاده کنيد.

از دستگاه بخور استفاده کنيد: سينوس هاي تنگ به هواي مرطوب پاسخ خوبي مي دهند. استفاده از دستگاه بخور مخصوصا در زمان خواب شب کمک به باز شدن و کم شدن فشار سينوس هاي شما مي کند. همچنين نشستن در حمام بخار يا دوش آبگرم يا نفس عميق بخار گرم را امتحان کنيد.

از کمپرس گرم استفاده کنيد : تورم را با گذاشتن دستمال گرم و مرطوب روي پيشاني، چشم هاو گونه هاتان کمتر کنيد.

از اسپري بيني ضداحتقان استفاده کنيد: اين اسپري هاي بيني تراکم اخلاط بيني را مخصوصا در بدو سرماخوردگي برطرف مي کنند. مصرف بيش از سه روز توصيه نمي شود چرا که ممکن است گرفتگي شما را بدتر کند.

از مسکن استفاده کنيد: مسکن هايي نظير استامينوفن، ايبوپروفن، يا ناپروکسن درد سينوس را آرام مي کنند. اما مصرف آسپيرين توسط کودک يا نوجوان خطرناک است.

اگر درد سينوس شما بعد از 10 الي 14 روز بهبود نيافت از مسئول بهداشت تان بپرسيد. شايد نياز به آنتي بيوتيک يا درمان هاي ديگر داشته باشيد.

منبع: WWW.WebMD.COM

چاي را با توت يا خرما مصرف نکنيد

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ قند خرما، توت و به طور کلي هر ماده قندي هنگامي که با آب جوش يا چاي داغ تماس پيدا مي‌کند بدن تمام شيريني‌هاي آين مواد را جذب کرده و انرژي موجود در آنها جذب بدن نمي شود.

گفتني است چاي و قهوه در تمام کشورهاي دنيا نوشيدني‌هاي بسيار رايجي هستند که افراد عادت دارند آنها را با مواد شيرين مصرف کنند اما قند اين مواد به سلامت دندان‌ها آسيب رسانده و سبب بالا بردن قند خون و در نهايت ديابت مي‌شود. گفتني است مصرف ميوه‌هاي خشک در کنار چاي بهترين گزينه به جاي قند، خرما و توت است. پزشکان بر اين باورند مصرف ميوه‌هاي خشک انرژي مورد نياز بدن را فراهم کرده و براي سلامتي ضرري ندارند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي