جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/10/04 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 4606

 ايران خودرو يکي از معتبر ترين شركت هاي صنعتي در زمينه كيفيت محصول 

مهندس يکه زارع،‌مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو بر مشتري مداري و رعايت حقوق مشتريان به عنوان سرفصل فعاليت‌هاي اين شركت تاكيد و تمركز فراوان دارد و اين موضوع به وضوح در برنامه‌هاي اجرايي قابل مشاهده و ارزيابي است.

در اين راستا، ايران خودرو ضمن بهبود روند توليد، کيفيت و تنوع محصول، استفاده از فناوري روز و عرضه پلت فرم ها و محصولات جديد به طور مستمر، به موضوع رضايت مشتريان، تامين قطعات با کيفيت از طريق شرکت ايساکو، ارائه خدمات پس از فروش در نقاط مختلف کشور توجه داشته است.

به گزارش آفرينش،در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي، گروه صنعتي ايران خودرو با هفت محصول در فرآيند جايزه ملي کيفيت ايران شرکت كرد و براي دومين بار موفق به دريافت تنديس برنزين شد. در اين دوره، معاونت توليد قطعات پرسي تنديس برنزين و معاونت توليد سواري براي محصول سمند و شرکت خدمات پس از فروش – ايساكو -، گواهي اشتهار به كيفيت چهارستاره دريافت كردند. معاونت نيرومحركه براي موتور تي يو5، ايران خودرو خراسان براي خدمات مونتاژ و سيستم جامع توليد، گواهي اشتهار به كيفيت سه ستاره و معاونت نيرومحركه نيز براي موتور ايكس يو 7 گواهي اشتهار به كيفيت دوستاره دريافت كردند.

برنامه هاي ايران خودرو در زمينه توسعه، تنوع و ارتقاي كيفيت محصولات و خدمات، كاهش بهاي تمام شده و ارتقاي بهره‌وري، در بين مشتريان به نظر سنجي نهاده و نظرات آنان تحليل مي شود. در اين راستا اهداف رضايت مشتريان بر اساس انواع تيپ هاي محصولات و سالن هاي توليدي تعيين شده و ضمن دسته بندي مشخصات به دو دسته قابل دسترس و سخت، سيستم جديدي براي دريافت علل نارضايتي مشتريان طراحي و اجرا شده است.

موفقيت ايران خودرو در ارزيابي کيفي محصولات

در ارزيابي چهار هفته منتهي به 11 دي‌ماه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد، تندر90 ايران خودرو درمرتبه چهارم خودروهاي سواري و قبل از تندر پارس خودرو و هيونداي آوانته قرار گرفت.

گزارش هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، بيانگر بهبود مستمر در فرآيندهاي توليد تندر90 ايران خودرو و برتري محرز آن در مقايسه با تندر 90 پارس خودرو است. مقايسه نتايج گزارش اخير شركت بازرسي با ابتداي سال 91 حكايت از 11 درصد بهبود در شاخص هاي اندازه گيري شده و برتري نسبت به تندر 90 پارس خودرو دارد.

بر پايه نتايج آديت 00611 رنو، تندر 90 ايران خودرو در سه دوره پي در پي نشان سر آمدي در كيفيت "Excellence" را دريافت كرد و در ارزيابي‌هاي AVES شركت رنو در شاخصHEBDO نيز در جايگاه برتري نسبت به تندر 90 پارس خودرو قرار گرفت.

تندر90 ايران خودرو در سال جاري بار ديگر لوح تقديرکيفيت رنو را دريافت کرد كه در مراسم مربوط به اهداي لوح تقدير توسط رنوپارس، فيس ليفت تندر 90 ايران خودرو رونمايي شد.

ايران خودرو نشان سبز با درجه عالي و مجوز آديت سيستمي 611 براساس استانداردهاي رنو را نيز به دست آورد كه بر اساس آن، خطوط توليد و فرآيندها كه پيشتر توسط کارشناسان شرکت مادر آديت مي شد، توسط ايران خودرو آديت و فقط به رنو گزارش داده خواهد شد. اجازه انجام آديت سيستمي 611 رنو، از ميان تمامي سايت هاي رنو در خارج ازفرانسه، فقط به دو سايت توليدي در اسپانيا و کلمبيا داده شده و ايران خودرو سومين سايت دريافت کننده اين مجوز است. شرط دريافت اين مجوز اين است که سه دور متوالي محصولات و فرآيند توليد محصولات، نشان عالي دريافت کنند.

فناوري هاي روز دنيا

نخستين خودروي سواري با موتور ديزل ملي در سال 92 توسط ايران خودرو به بازار عرضه خواهد شد. اين موتور يکي از پرقدرت ترين موتورهاي روز دنياست و در مقايسه با موتورهاي رقيب کارکرد چشمگيري است و اين موضوع نشان دهنده تنوع محصول و سوخت و توجه به استانداردها و فناوري هاي روز دنياست که به بهبود کيفيت و رضايت مشتريان نيز منجر خواهد شد.

ايران خودرو توان لازم براي تجهيز خطوط رباتيک خود را داراست. به طور نمونه راه اندازي خطوط توليد رباتيک محصولات جديد (رانا و دنا) از اين دسته اند.

براي پوشش بازارهاي هدف صادراتي، توليد رانا در 9 مدل مورد نظر است. توليد انبوه اين محصول از خرداد سال جاري آغاز شده است.

دنا جديدترين محصولات ايران خودرو نيز بر روي پلتفرم ارتقا يافته سمند طراحي و توليد شده است. دنا و رانا با موتور اي.اف.7 (موتور ملي) بنزيني و نيز پايه گازسوز به بازار عرضه خواهند شد.

توليد موتور ايکس.يو.ام و طراحي و توسعه موتور ديزل ملي ايران خودرو از برنامه هاي ديگر اين شرکت به شمار مي آيد. در ضمن طراحي و توليد نوع ديزلي موتور اي.اف.7 در دستور کار قرار گرفته است.

افزايش بهره وري نيروي انساني که اخيرا نيز عامل رشد شرکت بوده، با جديت بيشتر پيگيري شده و ايران خودرو با بهره گيري از ابزارها و شيوه هاي نوين، ضمن افزايش بازدهي عوامل توليد، قيمت تمام شده محصول را کاهش مي دهد. اين خودروساز بزرگ، کيفيت را يک راه بي پايان دانسته و برنامه هاي لازم براي اجراي اين مهم را دنبال خواهد کرد.

سه دهه پس از توليد پيکان، ايران خودرو توانست در مسير خودروساز شدن گام بردارد. تحقق اين مهم الزاماتي را پيش روي آن قرار داد كه طراحي خودرو و ايجاد برند از آن جمله بود. طراحي بدنه، نخستين هدفي بود كه ايران خودرو در اين رهگذر برگزيد و بسترهاي آن را فراهم ساخت. از اين رو در سال 73 با بهره گيري از فارغ التحصيلان نخبه کشور يكي از بزرگ ترين مراكز تحقيق و توسعه خودروسازي راه اندازي و به دنبال آن پژوهش هاي لازم براي طراحي و ساخت نخستين خودروي ملي در اين شرکت آغاز شد. برآيند اين تجربه كاملا جديد در ايران، طراحي و توليد سمند با تلاش مهندسان ايراني و همكاري مشاوران مطرح خارجي بود. از اين رو سمند در سال80 رونمايي و به بازار عرضه شد، اما حركت در راه بهبود و ارتقاي اين محصول و عرضه محصولات مدرن تر بر اساس پلتفرم سمند همچنان ادامه يافت. سمند از نظر شاخص هاي گوناگون مانند مصرف سوخت و آلايندگي در شرايط مطلوبي قرار گرفت. بدنه مقاوم، ابعاد مناسب و فضاي بزرگ داخل اتاق و صندوق عقب، فرمان پذيري خوب و سيستم هشدار دهنده هوشمند، آن را به يك خودروي مشتري پسند تبديل كرد.

با طراحي و توليد قواي محركه ملي، ايران خودرو دومين گام بلند را براي خودروساز شدن برداشت. گام نخست طراحي بدنه بود كه با سمند اتفاق افتاد و گام سوم نيز طراحي پلتفرم ملي بود. بر پايه اين پروژه، دو پلتفرم در كلاس هاي «بي» و «دي» طراحي و توليد و در مجموع 11 مدل خودرو تا پايان دهه 90 بر روي اين پلتفرم ها عرضه شد.

اين که ايران خودرو همواره در ارائه و معرفي طرح ها و خودروهاي جديد پيشتاز بوده است، با آمدن خودروي سمند اثبات شد و با طراحي، توليد و عرضه "رانا" از اواسط سال 91 تداوم يافت. رانا خودرويي با سطح ايمني خودروهاي مدرن جهان با هدف ارتقاي برند ملي و عرضه محصولي به روز، در پروژه اي با نام X12 و در كلاس ابعادي «سي» تعريف شد. توسعه پلتفرم ايران خودرو در کنار توسعه محصول جديد، توسعه سهم صادرات و تضمين تداوم توليد در سايت هاي خارج از کشور در آينده از ديگر هدف هاي ايران خودرو از عرضه راناست. افزون بر بهره گيري از ظرفيت هاي توليد و ساخت داخل قطعات و مجموعه ها، سطح ايمني رانا در تصادف با آخرين استانداردهاي اروپايي منطبق بوده و ضمن تامين استاندارد آلايندگي يورو4، قابليت دست يابي به استاندارد يورو 5 را نيز داراست. در اين محصول موتورهاي تي.يو.5 و اي.اف.7 به كار رفته و در مرحله بعدي موتور اي.اف.4 نيز كه سومين موتور از خانواده موتور ملي اي.اف است، در آن به كار گرفته خواهد شد.

پس از رانا، محصول جديد و پيشرفته تري با نام دنا در قالب پروژه اي با نام NX7 طراحي و متولد شد. اين محصول نيز در كلاس دي به صورت پايه به علاقه مندان خودروهاي لوكس عرضه خواهد شد. ايران خودرو با عرضه اين محصول ضمن حفظ و ارتقاي برند سمند در بازار داخل، به دنبال ايجاد مزيت رقابتي براي برند ايران خودرو در بازارهاي داخلي و توسعه صادرات است. دنا از فناوري و تجهيزات مناسب براي رقابت در بازارهاي داخلي و صادرات برخوردار است. اين خودرو كه با موتور توربوشارژ اي.اف.7 توليد شده، با استانداردهاي ايمني تصادف انطباق دارد. دنا از سال آينده به توليد انبوه خواهد رسيد.

ملک تهراني قائم مقام ارشد ايران خودرو شد

طي حكمي از سوي يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، عباس ملكي تهراني به سمت قائم مقام ارشد و مالي و اقتصادي مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو منصوب شد. در حكم مهندس يكه زارع آمده است: نظر به تعهد، تخصص، سوابق و شايستگي هاي ارزشمند جنابعالي به موجب اين حكم به سمت قائم مقام مالي و اقتصادي مدير عامل منصوب مي شويد.

رجاء واثق دارم با اعمال تدبير و درايت جنابعالي در جايگاه هدايت و رهبري فعاليت هاي مرتبط با امور مالي و اقتصادي ايران خودرو و شركت هاي تابعه گروه به گونه اي برنامه ريزي و سازمان دهي مي شود كه چشم انداز، اهداف و استراتژي هاي گروه طي يك برنامه جامع و كارآمد محقق گردد.

هاشم يكه زارع در مراسم معارفه قائم مقام ارشد و مالي و اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو در جمع مديران ارشد با اشاره به سوابق ملكي تهراني متذكر شد: اميدوارم تمامي بخش هاي گروه صنعتي ايران خودرو بتوانند از خدمات و سوابق قائم مقام ارشد استفاده كنند و منافع ايران خودرو را در صدر برنامه هاي خود قرار دهند.

ملكي تهراني نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در گروه صنعتي ايران خودرو يادآور شد: اميدوارم به كمك همكارانم، ايران خودرو بار ديگر بتواند جايگاه شايسته خود را كسب كرده و با اهداف تعريف شده، جايگاه بالاتري نيز كسب كنيم.

وي تصريح كرد:اراده جدي براي پيشرفت اين گروه صنعتي وجود دارد و با استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود مي توانيم به موفقيت هاي چشم گيري دست يابيم.

قائم مقام ارشد مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو از معاونان و مديران ارشد درخواست كرد،براي تحقق اهداف و برنامه ها، تشكيل كارگروه هاي تخصصي را پي گيري كنند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي