جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/10/16 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 4613

 رابطه ورزش با پوکي استخوان و کاهش خطر چاقي 

 
مهناز زرافشار، دكتراي طب مكمل، در گفت‌و‌گو با تسنيم با بيان اينکه ورزش به کنترل وزن کمک کرده و خطر چاقي را 50 درصد نسبت به افراد بي تحرک کاهش مي‌دهد، اظهار داشت: بزرگترين مزيت ورزش احساس نشاط است به دليل اينکه زماني که افراد شروع به ورزش مي‌کنند، مواد نشاط‌آور طبيعي از مغز آزاد و در خون رها مي‌شوند. به گفته وي اين مواد نشاط‌آور طبيعي که بنام اندروفين‌ها معروفند به ما احساس شادابي مي‌دهند و احساس اعتماد به نفس و اطمينان بيشتري افراد پيدا مي‌کنند و در اين شرايط زندگي لذت‌بخش‌تر و شيرين‌تر مي‌شود.

اين دکتراي طب مکمل گفت: مشخص شده که ورزش تقويت کننده سيستم اسکلتي بدن است و متراکم بودن آن ارتباط مستقيمي با ميزان فعاليت بدني و فشارهاي مکانيکي دارد و به طور مثال در فضانورداني که به مدت طولاني در فضا به سر مي‌برند، به دليل بي‌‌وزني و يا در بيماران مزمن که به مدت طولاني بستري شده يا پايشان گچ گرفته شده و تحرکي ندارند، تراکم استخواني به‌ شدت کاهش يافته و بسيار مستعد شکستگي مي‌شوند. اين همان پديده اي است که به آن «پوکي استخوان» مي‌گويند و در افراد سالمند به طور شايع ديده مي‌شود. زرافشار افزود: پوکي استخوان منجر به دردهاي متوسط تا شديد و مزمن اسکلتي مي‌شود و زندگي عادي فرد را تحت تأثير قرار مي‌‌دهد

همچنين ورزش موجب به تأخير انداختن پديده‌ سالمندي يا پير شدن مي‌کند چرا که با افزايش سن، مصرف انرژي پايه کاهش مي‌يابد. به ازاي هر 10 سال افزايش سن در بزرگسالي، ميزان مصرف انرژي پايه حدود 2 تا 3 درصد کاهش مي‌يابد که گفته مي‌شود به دليل از دست دادن توده‌ عضلاني بدن و افزايش بافت چربي است. وي خاطرنشان کرد: اين تغييرات در ترکيب بدن را مي‌توان با ورزش کاهش داد. ورزش موجب حفظ توده‌ي عضلاني بدن و افزايش مصرف انرژي پايه شده هم‌چنين از يبوست و بيماري‌هاي قلبي و عروقي جلوگيري مي‌کند


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي