جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1392/11/13 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 4635

 سمفوني توليد و توسعه صادرات ايران خودرو نواخته شد 

تحريم‌هاي بين‌المللي اخير اعمال شده بر صنعت خودرو شرايط بغرنج و حساسي را براي خودروسازان شكل داد. شركت ايران خودرو توانست با استفاده از منابع داخلي از بحران‌هاي ايجاد شده عبور كرده و به خودكفايي كامل در زنجيره تامين بينديشد. اين شركت همچنين توانست در مدت كوتاهي با جايگزيني منابع توليد داخل با منابع خارجي شرايط قبلي خود را بازيابد. توفيقاتي كه ايران خودرو در زمينه خودكفايي در توليد كسب كرد بر كسي پوشيده نيست و توليد در اين شركت هم‌اكنون به روال عادي بازگشته و همچنان رو به افزايش است.

به گزارش آفرينش،ميانگين توليد روزانه ايران خودرو در نيمه نخست سال جاري حدود يكهزار دستگاه بود كه اين ميزان در دو ماه نخست پاييز به يكهزار و 530 دستگاه افزايش يافت. در پاييز امسال توليد ايران خودرو 53درصد نسبت به نيمه نخست رشد داشت و تا رسيدن به ميانگين روزانه يك هزار و 800 دستگاه كه تحقق اهداف سالانه را در پي دارد، راهي نمانده است. توليد روزانه ايران خودرو در حال حاضر بين 1500 تا 1700 دستگاه و در آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل، 30درصد افزايش يافت. ايران خودرو در مهر و آبان امسال نيز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 23 درصد افزايش توليد داشت.

خطوط توليد ايران خودرو توان توليد روزانه بيش از 3هزار دستگاه را دارد و برنامه زمان‌بندي براي رسيدن به اين عدد تدوين شده است. ايران خودرو بر اساس برنامه، امسال 550 هزار دستگاه توليدميكند.

با افزايش توليد و عرضه بيشتر خودرو پيشبيني مي‌شود نفس تازه‌اي به جان بازار دميده شده و مشتريان با اطمينان بيشتري وارد ميدان خريد و فروش شوند. البته در ماه‌هاي اخير، كمبود عرضه، موجب افزايش تقاضا و برهم خوردن معادلات بازار شده است. افزايش قيمت بازار نيز مشتريان را در خريد خودرو دچار ترديد كرده است اما انتظار مي‌رود با بازگشت ايران خودرو به روال عادي توليد موانع موجود از ميان رفته و بازار به حالت عادي بازگردد. اين موضوع نشان از برتري و قدرت بالاي ايران خودرو در زورآزمايي با تحريم‌هاي بين‌المللي دارد چراکه موفق شده با درايت يكهزارع و مديريت صحيح منابع و خوداتكايي بر مشكلات ناشي از تحريم‌ها فائق آمده و مسير روشني را پيش روي صنعت خودروسازي كشور قرار دهد. ايران خودرو با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته برتري خود را در سطح خودروسازان كشور و منطقه حفظ و با اهداف توسعه‌اي خود براي بهبود شرايط فعلي تلاش خواهد كرد.

مشتريان، ولينعمتان ايران‌خودرو

سياست ايران‌خودرو توليد و عرضه محصول كيفي و با قيمت مناسب به مشتريان است. به گفته يکه زارع وظيفه ما اين است كه به خواسته منطقي و مستند مشتريان توجه كرده و در مسير احقاق حقوق آنان گام ‌برداريم؛ هر چند موارد مشابهي نيز وجود دارد كه چون قطعيت در صحت تقاضاي آنان وجود نداشته، مورد موافقت قرار نگرفته است. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو دست همه مشتريان را به گرمي مي‌فشارد و اميدواراست موفق به جلب رضايت مشتريان شود.

آغاز طراحي پلتفرم ملي

اقدامات اوليه طراحي پلتفرم كلاسB و C ايران خودرو آغاز شده و با توجه به وضعيت تامين منابع مالي مورد نياز و سياست‌گذاري شركت، ادامه پيدا مي‌كند.

اصولا طراحي و ساخت پلتفرم فرايندي بسيار پيچيده، زمان‌بر و سرمايه‌بر است و ايران خودرو براي نخستين‌بار در ايران، نسبت به انجام اين كار اقدام كرده است. اين موضوع در كنار افزايش هزينه‌هاي توليد در يكي دوسال اخير و همچنين افزايش قيمت ارز موجب افزايش قابل توجه حجم سرمايه‌گذاري مورد نياز براي اجراي اين پروژه شده است. توان مالي ايران خودرو نقش مهمي در اجراي موفقيت آميز پروژه پلتفرم به عنوان يك اقدام مشترك بين خودروساز و تامين‌كنندگان قطعات در كوتاه‌ترين زمان ممكن را دارد.

برخي اجزاي پلتفرم موردنياز قبلا در پروژه‌هاي توسعه‌اي شركت ايران خودرو طراحي يا به سطح مناسب عملكردي ارتقا يافته‌اند، اما بخش بزرگ ديگري از اين مجموعه بايد توسط ايران خودرو طراحي و جهت استفاده در پلتفرم جديد توسعه يابند.

با توجه به برنامه‌ريزيهاي انجام شده، كفي جديد براي پلتفرم جديد كلاسB و C توسط كارشناسان مركز تحقيقات در گام اول انجام شده و پس از آن نخستين بدنه جهت تكميل فرايند طراحي پلتفرم انجام و ساير قطعات و مجموعه‌هاي مورد نياز اعم از پلتفرمي و غير پلتفرمي نيز با مشاركت شركت‌هاي مرتبط درجه يك طراحي خواهند شد.

استراتژي محصول و صادرات

استراتژي مديريت ارشد ايران‌خودرو اين است كه در هر سال يك خودروي جديد عرضه و دو فيس‌ليفت (تغيير شكل يافته) خودرو ارائه كند. همچنين عرضه محصولات جديد با پلتفرم‌هاي مدرن در دستور كار ايران‌خودرو قراردارد. همكاري با خودروسازان جديد براي توليد خودروهاي جديد و بهبود كيفيت و قيمت رقابتي از ديگر برنامه‌هاي ايران‌خودرو است. در حال حاضر ايران‌خودرو داراي 8 سايت توليدخودرو دركشور و 5 سايت خارجي است و قصد دارد با فعال‌تر شدن سايت‌هاي خارجي، صادرات ‌خود را به 30 درصدمحصولات توليدي اين شركت برساند. طبق برنامه‌ريزي انجام شده در 4 سال آينده دو پلتفرم جديد براي عرضه 10 محصول جديد ارائه خواهد شد و علاوه‌بر اين طراحي و توسعه خودروهاي هيبريدي نيز در دستور كار قرار دارد. گروه صنعتي ايران خودرو بر اين باور است که در صورت رفع موانع خارجي و تسهيل مقررات، مي‌تواند حداقل 30درصد از توليدات خود را به بازار‌هاي جهاني صادركند. اين گروه صنعتي در مذاكره با شركاي خارجي اين ايده را در دستور كار خود قرار داده است و در حال حاضر محصولات ايران خودرو به دليل كيفيت و قيمت مناسب قابل رقابت در بازار‌هاي هدف است. از ديگر سو صادرات 50درصد توليدات از ايده‌آل‌هاي صنعت خودرو كشور است كه هنوز تا رسيدن به اين حجم فاصله زيادي داريم.

همكاري مشترك با خودرو‌سازان معتبر

مديريت ارشد گروه صنعتي ايران خودرو بهره‌گيري از سلايق مشتريان در طراحي و توليد محصول و توسعه بازار‌هاي صادراتي، ارائه خدمات متناسب با استاندارد‌هاي جهاني و همكاري با خودرو‌سازان معتبر را در دستور كار خود قرار داده است. بيش از نيمي از مشكلات صنعت خودرو ناشي از عوامل ديگري به جز تحريم‌هاي بين‌المللي بوده كه شناسايي نقاط ضعف و تلاش براي بهبود و رفع آن در دستور كار ايرانخودرو قرار گرفته است.

همكاري با شركتهاي خودروساز داخلي و خارجي معتبر نيز از راهكارهايي است كه موجب همافزايي و افزايش توان رقابتي گروه صنعتي ايرانخودرو در بازارهاي بين‌المللي ميشود. شركتهاي بزرگ خودروساز در جهان از ظرفيتهاي يكديگر در جهت تعالي و پيشرفت خود استفاده مي‌كنند كه اين امر در كشور ما نيز مي‌تواند در پيشرفت اين صنعت راهگشا باشد. اين همكاريها به گونهاي خواهد بود كه ايران را در چهار سال آينده تبديل به خودروساز و صادركننده مطرح در سطح منطقه و جهان كند.

روند افزايشي توليد

آمار توليد در پنج ماهه ابتداي سال جاري نشان از روندي افزايشي دارد. گروه صنعتي ايران خودرو موفق شد تيراژ توليد را از 6هزار و 899 دستگاه در فروردين ماه به 24هزار و 108هزار دستگاه انواع سواري در مردادماه امسال برساند.

اما آمار توليد حكايت از جهشي بي‌سابقه در افزايش توليد در ايران خودرو دارد به گونه‌اي كه از زمان شروع به كار در ابتداي سال 92 تا پايان مردادماه توليد در اين شركت چهار برابر شده است. به عبارت ديگر متوسط توليد در پنج ماهه گذشته ايران خودرو حدود 18هزار دستگاه است كه توليد مردادماه 33 درصد بالاتر از مقدار متوسط آن بوده است. به گفته مديران ايران خودرو روند افزايش توليد همچنان ادامه داشته و در ماه‌هاي آتي شاهد توليد و عرضه تعداد بيشتري از خودروهاي توليدي اين شركت خواهيم بود.

خاطر مشتريان جمع

با افزايش توليد و عرضه بيشتر خودرو پيش‌بيني مي‌شود نفس تازه‌اي به جان بازار دميده شده و مشتريان با اطمينان بيشتري وارد ميدان خريد و فروش شوند. در ماه‌هاي اخير، كمبود عرضه موجب افزايش تقاضا و برهم خوردن معادلات بازار شده است. افزايش قيمت بازار نيز مشتريان را در خريد خودرو دچار ترديد كرده است. اما انتظار مي‌رود با بازگشت ايران خودرو به روال عادي توليد موانع موجود از ميان رفته و بازار به حالت عادي بازگردد.

فائق شدن بر تحريمها

اين موضوع نشان از برتري و قدرت بالاي ايران خودرو در زورآزمايي با تحريم‌هاي بين‌المللي دارد. ايران خودرو موفق شده با مديريت صحيح منابع و خوداتكايي به مشكلات ناشي از تحريم‌ها فائق آمده و مسير روشني را پيش روي صنعت خودروسازي كشور قرار دهد. ايران خودرو با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته برتري خود را در سطح خودروسازان كشور و منطقه حفظ و با اهداف توسعه‌اي خود براي بهبود شرايط فعلي تلاش خواهد كرد.

برنامه توليد ايران خودرو براي سال 92 توليد و عرضه 550 هزار دستگاه انواع خودروي سواري است كه با تامين و خودكفايي قطعات اين امر محقق خواهد شد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي