جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
دریافت Pdfارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1386/01/16 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران- پنجشنبه -ميلادرسول اكرم(ص)و امام صادق (ع)مبارك باد. نسخه شماره 2727

 سرمقاله 


دانشگاه مجازي : ويزاي ورود به هزاره سوم

خبر راه اندازي نخستين دانشگاه سايبر در ژاپن که از طريق اينترنت دوره هاي آموزشي خود را در اختيار دانشجويان قرار مي دهد، مصداق بارزي از انقلاب اطلاعات در آموزش عالي و ورود به عصر جامعه شبکه اي است.
کشور ما به لحاظ ظرفيت هاي بالاي علمي نخبگان جوان خود که نمود بارز آن در فناوري             هسته اي بوضوح قابل مشاهده است براي همگامي با تحولات پرشتاب عصر جديد، نيازمند بازنگري جدي در حوزه آموزش عالي است. در اين مسير، اهميت آينده نگري مسئولانه در زمينه تحولات               بين المللي در حوزه آموزش عالي کمتر از اهميت آينده نگري درباره فناوري هسته اي نيست. زيربناي پيشرفت هاي هسته اي در گرو دانش و تخصص نخبگان ايراني در محيطي بالنده و پويا همچون دانشگاه تجلي مي يابد و پيشروي به سوي دانشگاه مجازي گريزناپذير است.
دانشگاه هاي مجازي با سرعت پرشتاب و خيره کننده اي در آينده نزديک سهم عمده اي از توليد علم را به خود اختصاص خواهد داد. در اين حالت براي انطباق با معيارها و تحولات جهاني، پيش از هر اقدامي تقويت زيرساخت هاي اطلاعاتي را مي طلبد.
يکي از پيامدهاي فناوري هاي نوين ارتباطات و اطلاعات، دگرگوني مفاهيم سنتي است و ورود به قرن  بيست و يکم، بازنگري در تعاريف اين مفاهيم را ضروري مي سازد. "سواد" يکي از مفاهيم دگرگون شده عصر جديد است.
اگر تا چند سال يا چند دهه قبل ، از نهضت سواد آموزي سخن به ميان مي آمد و سواد به معناي خواندن و نوشتن تعريف مي شد، امروز از نهضت توليد علم و سواد اطلاعاتي سخن رانده مي شود که مي توان آن را دسترسي، تجزيه و تحليل، پردازش و طبقه بندي اطلاعات با استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي تعريف کرد.
تاثيرات ناشي از سواد اطلاعاتي در آموزش عالي وتعامل بين استاد و دانشجو به عنوان عناصر هويت بخش اين نهاد، از جمله موضوعات قابل تاملي است که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه ساختار آموزش عالي کشور ما، هنوز با رويکردهاي نوين ناشي از فناوري هاي اطلاعات همگام نبوده است اما گسترش روزافزون اين فناوري ها، تاثيرات خود را بر فضاي آموزشي دانشگاه ها و شيوه ارتباطات اساتيد و دانشجويان تحميل کرده و در آينده چالش هاي عميقي ميان اين دو قشر دانشگاهي ايجاد خواهد کرد.
کاهش شکاف اطلاعاتي ميان دانشجو و استاد از مهم ترين اين تاثيرات است. اگر در سال ها يا دهه هاي پيشين، اساتيد به خاطر برخورداري از منابع و دانش انحصاري ناشي از جزوه و منابع محدود مکتوب يا شفاهي از توانمندي اطلاعاتي بيشتري نسبت به دانشجويان برخوردار بودند، امروز اينترنت فاصله اين شکاف را کاهش داده است. در هزاره جديد، استادي که مجهز به سواد اطلاعاتي و دانش روز نباشد، با پرسش هاي انبوه و بي پاسخي مواجه خواهد شد که دليل عمده آن، عدم آگاهي لازم از فناوري هاي نوين است.
اگر تا ديروز اساتيد به دانشجويان اطلاعات علمي جديد مرتبط با رشته تحصيلي شان را منتقل مي کردند، امروز قبل از ورود به کلاس، اين دانشجويان هستند که اطلاعات جديدي به اساتيد منتقل مي کنند.                                                                                                                                                                                              ادامه در صفحه 9


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
گزارش
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش