جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1393/10/24 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 4903

 خبر پزشکي 

 براي پيشگيري از پوسيدگي دندان به فکر جايگزين‌هاي موقت باشيد

براي پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها بهتر است علاوه بر مسواک و خميردندان، به فکر جايگزين‌هاي موقت نيز بود که از جمله اين جايگزين‌ها مي‌توان به برخي از مواد غذايي اشاره کرد. مهيار قيوم‌آبادي دندانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: مسواک زدن اقدامي بسيار مناسب و لازم است که البته در کنار آن، بهتر است از ساير روش‌ها نيز براي پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها استفاده کرد.

وي تصريح کرد: براي پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها بهتر است علاوه بر مسواک و خميردندان، به فکر جايگزين‌هاي موقت نيز بود که از جمله اين جايگزين‌ها مي‌توان به برخي از مواد غذايي اشاره کرد.

قيوم‌آبادي، با اشاره به تحقيقاتي که تاکنون در خصوص تأثير مواد غذايي مختلف بر روي دندان‌ها صورت گرفته است، تأکيد کرد: آجيل از مهمترين موادي است که مي‌تواند در دهان مواد قليايي توليد کرده و اسيدهاي حاصل از باکتري‌ها را خنثي کند و از اين طريق احتمال پوسيدگي دندان‌ها را کاهش دهد.وي گفت: پنير نيز مي‌تواند اسيد ناشي از باکتري‌ها را خنثي کرده و از اين طريق به کاهش احتمال پوسيدگي دندان‌ها کمک کند.

قيوم‌آبادي افزود: برخي از آدامس‌ها به ويژه آدامس‌هايي که حاوي مواد قليايي هستند نيز با خنثي کردن اثر اسيدي ناشي از باکتري‌هاي پوسيدگي‌زا، از بروز پوسيدگي دندان تا حدودي پيشگيري مي‌کنند.

از مصرف هويج غافل نشويد

يک کارشناس تغذيه با تاکيد بر اهميت گنجاندن هويج در برنامه غذايي روزانه گفت: انرژي ناچيز، فيبر غذائي فراوان، بافت سفت و مزه‌ شيرين اين سبزي، ‌سبب شده تا خوردن آن براي رفع حس گرسنگي در کساني که رژيم کاهش وزن دارند، بسيار مناسب باشد. طاهره مهرآزما با اشاره به اينکه هويج نوعي گياه ريشه‌اي از خانواده‌ جعفري است که برگ‌هاي سبز آن در سطح خاک و ريشه‌ گوشتي و خوراکي آن در زير خاک رشد مي‌کند، گفت: ساير اعضاي اين خانواده را گياهاني مانند رازيانه، شويد و کرفس تشکيل ‌مي‌دهد.

وي گفت: اين سبزي، در سراسر سال در دسترس است، اما نوعي از آن را به نام زردک يا هويج ايراني، مي‌توان در فصل‌هاي پائيز و زمستان تهيه کرد. در هنگام خريد، هويج‌هايي که بافت سفت، سطح صاف، بدون ترک خوردگي و رنگ نارنجي تيره دارند، انتخاب کنيد. هويج‌هاي سالم را بعد از شستن و ضدعفوني کردن، خشک کنيد و در دستمال نخي بپيچيد و داخل کيسه‌ نايلوني تميز، در يخچال نگه داريد. مهرآزما با بيان اينکه هويج، گياهي پر آب، کم انرژي و فاقد چربي است، گفت: اين سبزي منبع سرشاري از کاروتنوئيدها بويژه بتاکاروتن است. رنگ زرد يا نارنجي اين سبزي نيز، به خاطر وجود همين رنگدانه‌هاست. رنگدانه‌ بتاکاروتن، در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شود. علاوه بر اين هويج حاوي فيبرغذائي، ويتامين C و انواع مواد معدني مثل پتاسيم است. اين کارشناس تغذيه هويج را خوراکي مغذي و مناسبي براي ميان وعده کودکان و نوجوانان دانست و گفت: از اين سبزي در کنار ميوه و خوراکي‌هاي ديگر، در زمان مدرسه‌ فرزندان‌تان استفاده کنيد. هويج رنده کرده (به شکل فالوده)، خوراکي خوشمزه‌اي براي ميان وعده‌ منزل است. علاوه بر اين‌ها، استفاده از اين سبزي به شکل خام يا آب پز در انواع سالاد (سالاد کاهو و کلم، اولويه، ماکاروني)، باعث بهبود طعم، مزه و افزايش ارزش تغذيه‌اي آن‌ها مي‌شود.وي گفت: با افزودن هويج رنده کرده به بسياري از غذاها مثل ماکاروني، استانبولي پلو، لوبياپلو، کتلت، کوکو، سوپ، آش، خوراک حبوبات مي‌توان ميزان ويتامين A را در آن‌ها افزايش داد. از هويج آب پز يا تفت داده در کنار بسياري از غذاها، براي تزيين بشقاب غذا و بالا بردن کيفيت غذائي آن‌ها استفاده کنيد. پخت هويج در کمي روغن، باعث جذب بهتر بتاکاروتن آن مي‌شود.

منبع: همشهري


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي