جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/03/12 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 5007

 معاون اقتصادي بانك مركزي:
 تورم ناشي از افزايش قيمت بنزين کمتر از دو درصد است 

 وزير اقتصاد در خصوص اصلاح قيمت بنزين که منجر به افزايش 300 توماني بهاي آن شد، گفت: اين افزايش قيمت تاثيري معنادار بر نرخ تورم کشور نخواهد داشت.به گزارش آفرينش، علي طيب نيا در حاشيه بيست و پنجمين همايش سالانه سياستهاي مالي، پولي و ارزي در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشي در خصوص تاثير افزايش 300 توماني نرخ بنزين بر نرخ تورم، گفت: هرچند اين افزايش انجام شده اما تاثيري بر نرخ تورم کشور نخواهد داشت.

گراني بنزين حداکثر 2 درصد تورم دارد

پيمان قرباني معاون اقتصادي بانک مرکزي با اعلام اينکه تورم ناشي از افزايش قيمت بنزين کمتر از دو درصد خواهد بود، اظهارداشت: افزايش نرخ بنزين تاثير معناداري بر تورم نخواهد داشت؛ هر چند که تعديل قيمت حامل‌هاي انرژي تاثير موقتي را بر روي شاخص توليدکننده و مصرف کننده مي گذارد.

وي ادامه داد: امسال نيز سايز تغييرات اندک است، ضمن اينکه بايد به اين امر توجه داشت که عملا نرخ بنزين هزار تومان در جامعه قرار داشت و آنچه که برآورد شده توسط دستگاه‌هاي مختلف اين بود که تعديلات در حداکثر خود مي‌تواند دو درصد باشد اما اين با فرض اين بود که ابتداي سال انجام مي شد اما از آنجا که با وقفه انجام شده است، آثار آن در سال 94 بسيار کمتر از آن خواهد بود.

در همين رابطه ،رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس نهم گفت: هرگز اين طور نيست که با ثابت ماندن قيمت بنزين در پايه 700 تومان، فقرا و نيازمندان تبعات اقتصادي آن را متحمل نمي‌شوند.

غلامرضا تاجگردون گفت: توقف قيمت موجب افزايش شکاف قيمتي در هزينه تمام شده و قيمت عرضه شده در يکي دو سال قبل شد.نماينده مردم گچساران در مجلس افزود: سال گذشته شيب تورم نزولي و تحت کنترل بود؛ به همين دليل امکان افزايش قيمت‌ها وجود نداشت.

با تک نرخي شدن قيمت بنزين انتظار تورمي بالاتر از تورم سال گذشته وجود دارد.اگر قيمت بنزين بر پايه 700 تومان باقي ‌مي‌ماند عملا منابع عظيمي از کشور بابت يارانه هدر مي‌رفت.

وي با بيان اينکه تک نرخي شدن قيمت بنزين الزام‌آور بود، گفت: اگر قيمت بنزين بر پايه 700 تومان باقي ‌مي‌ماند عملا منابع عظيمي از کشور بابت يارانه هدر مي‌رفت. دولت 39 هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت مي‌کند که تنها 28 هزار ميليارد تومان آن ناشي از هدفمندسازي يارانه‌هاست. اين فاصله قيمتي بايد به شکلي جبران مي‌شد.رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس پيشنهاد داد: بخشي از اين فاصله قيمتي از طريق حذف يارانه ثروتمندان و مابقي آن با تعديل قيمت حامل‌هاي انرژي بايد جبران شود. البته طبق قانون هدفمندسازي دولت مي‌تواند تا سقف 95 درصد فوب خليج‌فارس قيمت بنزين را افزايش دهد.تاجگردون متذکر شد: وقتي نرخ سوخت پايين باشد باز سهم قابل توجهي از يارانه انرژي به جيب ثروتمندان مي‌رود و هرگز اينطور نيست که با ثابت ماندن اين نرخ، فقرا و نيازمندان تبعات اقتصادي آن را متحمل نشوند.

نماينده مردم گچساران در مجلس در پيشنهادي خواستار نظارت جدي وزارت صنعت، معدن و تجارت بر صاحبان صنايع بزرگ و خودروسازان و کاهش مصرف انرژي شد و افزود: با آزادسازي قيمت بنزين دولتمردان بايد تکليف صنايع و خودروهاي پرمصرف را مشخص کنند.

افزايش قيمت بنزين بر اساس تکاليف بودجه 94 بود

افزايش قيمت بنزين تکليف قانوني بودجه بود و نمايندگان مجلس آنرا در بودجه امسال پيش بيني کرده بودند.

اکبر کميجاني در همايش سالانه سياستهاي مالي، پولي و ارزي در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي مبني بر اين که آيا بانک مرکزي بررسي هاي لازم را در ارتباط با تاثير افزايش نرخ بنزين بر نرخ تورم انجام داده يا خير؟ گفت: افزايش قيمت بنزين تکليف قانوني بودجه بوده و نمايندگان مجلس آن را در بودجه پيش بيني کرده اند، هرچند اين افزايش تاثير معناداري در روند تورم نخواهد داشت.قائم مقام بانک مرکزي افزود: همچنان انتظار داريم تورم امسال روند کاهشي داشته باشد البته تورم در حال حاضر به وضع چسبنده تر خود رسيده و انتظار اينکه به يکباره مانند سال 93 که نرخ تورم 19,1 درصد کاهش داشت را در سال جاري شاهد باشيم، نداريم.

قيمت بنزين همچنان کمتر از قيمت فوب خليج فارس است

مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت با اشاره به اين که قيمت بنزين مي توانست به قيمت فوب نزديکتر شود، گفت: قيمت تعيين شده بنزين واقعي نبوده و قابل هضم براي جامعه است.

نصرت اله سيفي درباره تک نرخي شدن بنزين اظهارداشت: قيمت بنزين مصوب شده مي توانست بالاتر از قيمت کنوني باشد زيرا اين قيمت جديد هنوز کم است.

مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت با اشاره به اين که در قانون هدفمندي يارانه ها آمده است که قيمت حاملهاي انرژي بايد 90 درصد فوب خليج فارس باشد، افزود: قانون هدفمندي را براي بنزين مي توانستيم امسال تمام کنيم و به قيمت فوب خليج فارس که حدود 1400 تومان است، برسانيم.

سيفي با اشاره به واقعي سازي قيمت بنزين، يادآور شد: در صورتي که قيمت بنزين واقعي مي شد، يکي از حاملهاي انرژي به قيمت فوب خليج فارس نزديک مي شد و براي ديگر حاملهاي انرژي براي رسيدن به قيمت تمام شده آنها، برنامه ريزي انجام مي شد.

مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت با بيان اين که وقتي قيمتها درست باشد، مديريت مصرف سوخت نيز درست مي شود، اظهار داشت : تنظيم روابط، پايه اي دارد که اگر آن پايه اشتباه باشد، تنظيم روابط نيز مشکل دار مي شود.وي با اشاره به اين که هم اکنون رابطه ميان تاکسي و مسافر، خودروساز و خريدار و تعميرکار به دليل حالت يارانه اي بودن، مشخص نيست، ادامه داد: اگر قيمت بنزين واقعي شود مردم سعي مي کنند در صورت امکان کارهايشان را از طريق تلفن انجام دهند که بسياري از تنظيمات روابط جامعه بستگي به اين عوامل دارد.

سيفي درباره رابطه تأثير افزايش قيمت بنزين با مصرف در جامعه تصريح کرد: هم اکنون با افزايش قيمت بنزين، تأثيري در مصرف و ترافيک شهر مشاهده نمي شود، پس مشخص است که قيمت تعيين شده بنزين واقعي نبوده و براي جامعه قابل هضم است، اين بدان معناست که جامعه توانسته است قيمت بنزين 1000 توماني را در روابط اقتصادي هضم کند، از اين رو مي توان گفت مشکلي وجود ندارد و خيابانها خلوت تر نشده اند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي