جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/07/11 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 5104

 تندر 90 اتوماتيک، يک سر و گردن بالاتر از استانداردها 

 اين روزها زندگي شهر نشيني براي همه يک ويژگي مشترک دارد که نامش ترافيک است. بسياري از ما هر روز ساعاتي را در ترافيک مي‌گذرانيم و گاهي با گوش کردن به موزيک مسکني به فضاي خسته کننده‌اش تزريق مي کنيم.

اما براي گيربکس دستي خودرويمان مسکني وجود ندارد و مدام مجبور به نيم کلاچ کردن و تعويض دنده هستيم. عملي که شايد آنقدرها به چشم نيايد اما باعث افزايش خستگي در بدن و بالا رفتن استهلاک خودرو مي‌شود. احتمالا به دليل قرار داشتن محل کار يا منزل در نقاط شلوغ شهر، بايد به اجبار اين ترافيک طاقت فرسا را تحمل کنيم اما به نظر شما راه حلي براي آرامش جسم و روح در ترافيک وجود دارد؟ احتمالا شما هم مي‌خواهيد يک خودروي مجهز به گيربکس اتوماتيک را پيشنهاد کنيد تا از شر تعويض دنده‌هاي مداوم خلاص شويد. اما کدام خودرو و با چه ويژگي‌هايي؟

مناسب ترين خودروي مجهز به گيربکس اتوماتيک در ايران

خودروهاي مختلفي در بازار خودروي کشور وجود دارند که با گيربکس اتوماتيک ساخته مي شوند. يکي از اين خودروها تندر 90 اتوماتيک است که حدود سه سال از عرضه آن توسط ايران خودرو مي‌گذرد. تندر اتوماتيک فقط توسط ايران خودرو توليد مي‌شود و بايد گفت يک سرو گردن از تندر 90 استاندارد بالاتر است. هر چند پيشرانه اين خودرو همان نمونه 1.6 ليتري تندر 90 است که مي‌تواند 105 اسب بخار نيرو توليد کند و نمودار گشتاورش هم تا 140 نيوتن متر در دور 3750 بالا مي‌رود اما، گيربکس اتوماتيک اين خودرو داستان ديگري دارد. اين گيربکس توسط کمپاني معروف ZF آلمان طراحي و ساخته شده است. تورک کانورتور( مبدل گشتاور که وظيفه انتقال گشتاور را در گيربکس اتوماتيک بر عهده دارد) اين گيربکس که با کد CT2 شناخته مي‌شود، توانايي تحمل گشتاوري تا 240 نيوتن متر را دارد. حتي رنو ورژني از همين گيربکس را بر روي مدل نيمه لوکس مگان نصب کرده، اما نکته جالب اين که گيربکس مورد استفاده در تندر 90 اتوماتيک به دليل اصلاحاتي که در تورک کانورتورش صورت گرفته است، دنده ها را با فشار کمتري تعويض مي‌کند و دوام آن افزايش يافته است. اين گيربکس که در حالت تيپ ترونيک هم عملکرد مناسب و بدون تاخيري دارد، مي‌تواند در حالات رانندگي اسپرت عصاي دست راننده باشد. برنامه ريزي نرم افزار سامانه الکترونيکي آن به گونه‌اي است که در شتاب گيري‌هاي ناگهاني، اگر تشخيص بدهد که معکوس کردن دو دنده آسيبي به گيربکس نمي‌رساند، به جاي يک دنده دو دنده معکوس مي کشد تا شتاب گيري خودرو به بيشترين حد ممکن برسد. به بياني ساده‌تر، گيربکس حتي توانايي معکوس کردن دنده از 4 به 2 را دارد. البته از اصلاحات صورت گرفته روي آن نبايد چشم پوشي کرد زيرا کيفيت انتقال گشتاور در گيربکس تندر 90 اتوماتيک، حتي از رنو مگان 2000 سي سي هم بهتر است. کيفيت بالاي اين گيربکس باعث شده رنو از آن در کراس اور داستر و چند محصول ديگر نيز استفاده مي‌کند. از هم خانواده‌هاي ديگر تندر 90 اتوماتيک بايد به رنو ساندرو اشاره کرد که آن هم از همين گيربکس بهره مي برد.

خوشبختانه تندر 90 از باکيفيت‌ترين توليدات داخلي به شمار مي‌رود و همواره در سال‌هايي که ساخته شده ، در بالاترين رده‌هاي کيفي بازار قرار گرفته است. از اين رو تاييديه کيفيت اين خودرو را کمپاني رنو فرانسه و سازمان استاندارد ايران صادر کرده‌اند. مجوزي که در تاريخ 30 دي ماه سال 1391 از سوي وزارت صنايع و معادن براي توليد تندر 90 اتوماتيک در ايران خودرو صادر شد و براي بزرگ ترين خودروساز خاورميانه بيش از 67 ميليارد ريال هزينه در بر داشت. البته کيفيت ساخت بالا و محبوبيت اين خودرو در بازار نشان مي‌دهد ايران خودرو به درستي و هدف مند عمل کرده است.

از جمله قابليت‌هاي ديگر تندر 90 اتوماتيک بايد به قابليت حرکت خودرو در مسيرهاي لغزنده اشاره کرد. براي استفاده از اين امکان کافي است از حالت حرکت در مسير لغزنده گيربکس که توسط دکمه‌اي در کنار دسته دنده فعال مي‌شود، استفاده کنيد. در اين حالت گشتاور انتقالي به چرخ ها کاهش يافته و خودرو با دنده دو شروع به حرکت مي‌کند. اين نوع برنامه ريزي در گيربکس اين خودرو باعث مي‌شود ديناميک حرکتي تندر در مسيرهاي لغزنده افزايش يافته و چرخ‌ها دچار هرزگردي نشوند. همچنين براي مطلع شدن از وضعيت دنده درگير نيز يک نمايشگر در ميان نشانگرها راننده را راهنمايي مي‌کند. دسته دنده ارتفاع بلندي دارد ولي ارگونومي کابين را برهم نزده است و براي استفاده از آن لازم نيست به جلو خم شويد.

اين تندر اتوماتيک ايران خودرو را مي‌توانيد از روي شکل جديد سپرش تشخيص بدهيد زيرا در بخش زيرين سپر و ورودي هاي هوا به سمت رادياتور و ديسک هاي چرخ ، تغييراتي انجام شده که اتفاقا اين خودرو را به روز‌تر کرده است. مصرف سوخت 8.3 ليتري اين خودرو در سيکل ترکيبي نيز يکي از ويژگي‌هاي مناسب آن است که باعث مي‌شود تندر 90 اتوماتيک به عنوان خودروي مناسب براي تردد در ترافيک شهرها و گذر از جاده‌هاي برون شهري شناخته شود. اين خودرو را بايد جزو ارزان‌ترين خودروهاي مجهز به گيربکس اتوماتيک در کشور به حساب آورد که البته از نظر کيفيت عملکرد گيربکس نه تنها از همه رقيبان عملکرد بهتري دارد بلکه، حتي مي‌توان گيربکس اين خودرو را با خودروهاي يک کلاس بالاتر نيز مقايسه کرد. جک J5 اتوماتيک يکي از رقيبان تندر 90 اتوماتيک ايران خودرو است که حجم موتوري معادل 1834 سي سي دارد و مقايسه آن با تندر شايد آنقدرها منصفانه نباشد. اما جک حتي با پيشرانه‌اي که نسبت به تندر 234 سي سي حجيم تر است و 6 اسب بخار نيز قوي‌تر( قدرت پيشرانه جک J5 به 111 اسب بخار مي رسد)، باز هم نمي‌تواند از پس تندر 90 اتوماتيک برآيد و اين پيروزي را بايد به حساب دقت در طراحي ضرايب گيربکس تندر گذاشت. حتي برليانس سري H300 که به بازار ارائه شده است از نظر قيمت و کلاس بندي در رده تندر 90 جاي مي‌گيرد اما با توجه به گشتاور 131 نيوتن متري پيشرانه‌اش نمي‌تواند برنده پيکار با تندر 90 اتوماتيک باشد. برليانس در تيپ مجهز به گيرباکس اتوماتيک حتي از تندر 90 هم چند ميليوني گران‌تر است.

تندر 90 اتومانيک را بايد خودروي ارتقاء يافته‌اي برشمرد که ضمن حفظ محاسني همچون صندوق عقب 510 ليتري و کيفيت مونتاژ بالا، استهلاک پايين، بازار دست دوم خوب، فراواني قطعات يدکي و خدمات پس از فروش مناسب، مي‌تواند عبور از شهر‌ها و جاده‌ها را براي سرنشينان و به خصوص راننده سهل‌تر کند. ضمنا مصرف سوخت پايين تندر 90 اتوماتيک باعث مي شود کم تر در صفوف پمپ بنزين بايستيد. همچنين شبکه گسترده خدمات پس از فروش ايران خودرو هميشه مي‌تواند پاسخ گوي مشتريان باشد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي