جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1394/09/03 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 5148

 دلايل غافلگير کننده بد رفتاري کودکان  

 به گزارش آفرينش وبه نقل از سايت باغ دارو کودکان با رفتارشان است که احساسات و افکارشان را نشان مي دهندو غالباً از طريق رفتار آنچه را که نمي توانند به زبان بياورند، بيان مي کنند.هنگام تعيين قوانين و انضباط هايي که به بد رفتاري منجر مي شود، بررسي علل احتمالي در رابطه با مشکلات رفتاري مي تواند کمک کننده باشد.

آن ها به توجه نياز دارند

وقتي بچه ها به توجه نياز دارند، بد رفتاري به شدت معنا پيدا مي کند. بچه‌ها اغلب هنگامي که والدين با تلفن صحبت مي کنند يا هنگام ديد و بازديد با دوستان و اقوام و مشغوليت هاي ديگر، احساس مي کنند کنار گذاشته شده اند و بنابراين ناله مي کنند، اوقات تلخي مي کنند و يا خواهر و برادر ديگر را کتک مي زنند تا جلب توجه نمايند. حتي اگر اين توجه، توجه منفي باشد باز هم آن را طلب مي کنند.بچه ها مي خواهند يک بزرگ تر به آن ها نگاه کند، صحبت کند و به آن ها کمي توجه نمايد. ناديده گرفتن رفتارهاي منفي و تحسين رفتارهاي مثبت، يکي از بهترين راه هاي مقابله با جلب توجه است.

از ديگران کپي برداري مي کنند

آن ها خواه بدرفتاري يک همکلاسي در مدرسه را ببينند يا چيزي را از تلويزيون، آن را تکرار خواهند کرد. محدود کردن آنچه که کودکان در معرض آن قرار مي گيرند، بسيار حائز اهميت است.به برنامه هاي تلويزيوني که بچه ها مي بينند، بازي هاي ويديويي و يا منظره هاي آنلاين نظارت داشته باشيد. براي آموزش رفتارهاي مناسب در موقعيت هاي مختلف به کودک خود، يک مدل رفتاري سالم طراحي کنيد.

محدوديت ها را امتحان مي کنند

هنگام وضع قوانين، وقتي که اجازه انجام کاري را به آن ها نمي دهيد، مشتاقند که با آن روبه رو شوند. آن ها محدوديت ها را محک مي زنند، فقط براي اين که بفهمند وقتي قوانين را مي شکنند چه عواقبي خواهد داشت.اينکه محدوديت ها را به طور واضح روشن کنيد و نتايج را به صورت مداوم بررسي نماييد، بسيار مهم است.اگر بچه ها فکر کنند که احتمال کمي وجود دارد تا از چيزي دور شوند، بيشتر تمايل دارند آن را امتحان کنند.اگر برايشان روشن کنيد که پس از هر قانون شکني، يک پيامد منفي دريافت خواهند کرد، کم تر قوانين را زير پا مي گذارند.

فقدان مهارت

گاهي مشکلات رفتاري ريشه در کمبود مهارت ها دارد.کودکي که مهارت اجتماعي ندارد، ممکن است به کودکي ديگر آسيب برساند.کودکي که مهارت حل مسئله ندارد، ممکن نيست اتاقش را تميز کند، زيرا وقتي که اسباب بازي هايش در جعبه اسباب بازي جا نمي شود، نمي داند چه بايد بکند.

از نظم و انضباط استفاده کنيد تا مهارت هاي جديدي که به بهبود رفتار کودک کمک مي کند را به او بياموزيد.وقتي کودک شما بد رفتاري دارد، به جاي اينکه نتيجه را به او نشان بدهيد، به او ياد دهيد که در عوض، چه کاري مي تواند انجام دهد.جايگزين هاي بد رفتاري را به او نشان دهيد تا بدين طريق بتواند از اشتباهاتش درس بگيرد.

استقلال طلبي

بچه ها معمولاً براي اثبات استقلال خود، رفتارهاي قطعي و قوانين را زير پا مي گذارند.آن ها در هر مرحله از رشد و نمو، معمولاً استقلال بيشتري مي خواهند.اما در اکثر مواقع نياز به انضباط و راهنمايي دارند، زيرا هنوز براي آن حد از استقلالي که فکر مي کنند حقشان است، آماده نيستند. به عنوان مثال، کودکان پيش دبستاني ياد مي گيرند که کارهاي بيشتري را خودشان انجام دهند و معمولاً دوست دارند که مهارت جديدشان را نشان دهند. در اين بين تلاش مي کنند تا مستقل شوند وممکن است جدال طلب تر شوند و با بي احترامي رفتار کنند.

ممکن است نوجوانان براي اينکه نشان دهند بزرگ شده اند و خودشان مي توانند تصميم گيري کنند؛ سرکش شوند،قوانين را عمداً زير پا بگذارند و سعي کنند به بزرگ ترها نشان دهند که آن ها نمي توانند مجبورشان کنند به انجام کاري که دوست ندارند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي