جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1395/08/08 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 5406

 از بيني نفس بکشيم يا از دهان ؟ 

 الف - صداقتي

البته که طبيعي ترين راه تنفس ، بيني است . و اين اندام براي همين کار اختصاص يافته است. ولي اغلب ما ، معمولا از هر دو راه و شايد هم بيشتر، از راه دهان نفس مي کشيم. به خصوص وقتي که سرما خورده باشيم ، آلرژي داشته باشيم و يا دچار مشکلات سينوسي و نيز پوليپ بيني باشيم.

تنفس دهاني علاوه بر اين که باعث خشکي لبها و دهان مي شود، در افزايش پوسيدگي دندان و نيز بيماري هاي لثه نيز موثر است. اگر نفس کشيدن از دهان ، به مدت طولاني و در طول سال ها انجام شود، باعث گنبدي شکل شدن کام و در نتيجه ايجاد مشکل در تنفس مي شود. همچنين تنفس از دهان ، باعث بزرگ تر شدن لوزه ها و تنگي حلق و ايجاد مشکل براي بلع مي شود. تنفس از بيني ، بر روي کيفيت زندگي ما تاثير زيادي مي گذارد، هوايي که از طريق بيني وارد ريه مي شود ، ابتدا در مخاط بيني به دماي مناسبِ بدن مي رسد و در اين ضمن با توليد شدن گاز نيتريک اکسيد از غشا و مخاط بيني و رسيدن آن توسط هواي تنفس شده به ريه ، موجب جذب بهتر اکسيژن توسط اين عضو مي شود. اين گاز ، در عين حال باعث از بين رفتن ميکرب ها و باکتري هايي مي شود که به وسيله هواي تنفس شده قصد ورود به بدن را دارند. ما در هنگام تنفس از دهان از دستگاه تصفيه ي بيني استفاده نمي کنيم و به اين ترتيب انواع و اقسام ميکرب ها و باکتري ها مي توانند به راحتي وارد بدن ما شود.

تنفس از راه بيني مزيت ديگري هم دارد و آن تقويت حس بويايي است. پرزهاي بويايي که در بيني وجود دارند در درک طعم و مزه ي غذا نيز به ما کمک مي کنند. پس اگر فردي کمتر از راه بيني تنفس کند، پرزهاي بويايي او کم کم ضعيف مي شود و فرد در چشيدن طعم واقعي غذا و لاجرم اشتها و علاقه به غذا ، دچار مشکل مي شود.

نفس نکشيدن از بيني باعث مي شود فرد به خر وپف واختلال خواب شبانه مبتلا شود. کودکاني که نمي توانند از بيني نفس بکشند ، معمولا در تکلم مشکل دارند. احساس خستگي مفرط مي کنند و احتمال ابتلاي آنان به بيماري هاي قلبي در آينده بيشتر است.

تداوم تنفس با دهان روي فيزيک صورت نيز تاثيرات منفي مي گذارد و باعث کشيده تر شدن صورت و درازتر شدن آن و جلو آمدن فک مي شود. در اين صورت افرادي که به تنفس از راه دهان عادت کرده اند بهتر است که به يک متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه کنند. تا در صورت وجود هر مشکلي ، سريع آن را برطرف کنند. در اين صورت پزشک ضمن برطرف کردن مشکلات آناتوميک ، به فرد روش درست تنفس از راه بيني را نيز آموزش مي دهد.

تنفس درست و از راه بيني ، فوايد شگفت انگيزي دارد که توجه به آن ها باعث بهبود ، شيوه ي زندگي ما در ابعاد مختلف مي شود. وقتي ما از راه بيني نفس مي کشيم، از نظر ذهني هوشيارتريم. استرس کمتري احساس مي کنيم. انرژي و نشاط بيشتري داريم. عمل سم زدايي از بدن ، بهتر و سريع تر انجام مي شود. غذا بهتر هضم مي شود و گردش خون بهتري نيز در بدن اتفاق مي افتد.

با تنفس از راه بيني ، سلول ها خيلي بهتر مي توانند خود را ترميم کنند و احتمال ابتلا به بيماري هاي برونشي نيز کاهش مي يابد.

وقتي از راه بيني تنفس مي کنيد، شکم شما مانند شکم نوزادان بالا مي آيد، در اين حالت 5 ثانيه نفس خود را حبس کنيد و سپس به آرامي از راه دهان بازدم را انجام دهيد. و باز 5 ثانيه صبر کنيد. اين نوع تنفس اگر به مدت طولاني انجام شود، هم به شما آرامش مي دهد و هم باعث مي شود اکسيژن کافي به بدنتان برسد.

آن چه اهميت دارد اين است که بتوانيم هوا را به آرامي اما عميق از راه بيني به درون بکشيم. و هنگام تخليه ي آن از راه دهان ، سعي کنيم که ريه ها کاملا تخليه شوند. در طول تنفس ، عضله هاي شکمي ، به خصوص ديافراگم را در اين فرآيند دخالت دهيد. با پايين کشيده شدن ديافراگم در هنگام تنفس از بيني ريه ها حجم بيشتري از هوا را مي توانند دريافت کنند.

وقتي تنفس عميق و درست داشته باشيد، در دقيقه تنها مي توانيد ، 6 تا 8 بار تنفس کنيد . در حالي که معمولا افراد ، در هر دقيقه 20 بار نفس مي کشند و اين نشان از عدم تنفس صحيح است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي