جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1395/08/18 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 5415

 چرا يک شعر يا آهنگ مدام در ذهن‌تان تکرار مي‌شود؟ 

 
تيمي از محققان انجمن روانشناسي آمريکا با انجام يک پژوهش مقياس بزرگ توانسته‌اند دليل علمي تکرار بي‌اختيار يک شعر يا آهنگ در ذهن را کشف کنند.

به گزارش ايسنا،کرم گوش، کرم مغزي، خارش گوش و حتي سندرم تکرارهاي غيراختياري، بعضي از اسم‌هايي هستند که در مورد اين موضوع به‌کار مي‌روند.

اصطلاح «کرم گوش» يا (earworm) در حقيقت مشتق از يک کلمه آلماني با همين نام هست. در موسيقي آلمان اين اصطلاح در مورد گونه‌اي از آهنگ‌ها به کار مي‌رود که ريتم تندي دارند و در آن‌ها بعضي از جملات موسيقي بارها و بارها تکرار مي‌شوند. به گونه‌اي که در عين جذابيت و زيبايي، حالتي آزار دهنده به خود مي‌گيرند. در اصطلاح بين‌المللي کرم گوش به بخش‌هاي معمولا کوتاهي از يک ترانه يا آهنگ گفته مي‌شود که به‌صورت ناخودآگاه وارد ذهن شخص شده و او احساس مي‌کند در حال شنيدن آن موسيقي است. اما در حقيقت هيچ منبع صوتي در حال پخش آن نيست.

در بسياري موارد افرادي که به اين موضوع دچار مي‌شوند حتي دليل و خاطره‌اي از چگونگي ابتلا به آن ندارند. يعني در خاطرشان نيست کجا، چه وقت و يا حتي از چه منبعي آن را شنيده و به قولي به آن مبتلا شده‌اند.

محققان به مقايسه اين تکرارهاي بي‌اختيار با ساير آهنگ‌هايي پرداختند که در همان زمان شهرت يافته بودند اما در ذهن تکرار نمي‌شدند.

کلي جاکوبوفسکي، مولف ارشد اين تحقيق اظهار کرد: اين آهنگ‌هاي جذب کننده داراي چند ويژگي مشترک هستند از جمله اينکه ضرب‌آهنگ تندي دارند که با يک شکل ملوديک مشترک و فواصل يا تکرارهاي غير معمول همراه است.

براي مثال برخي از آن‌ها از يک الگوي مکرر گام بالا و پائين پيروي مي‌کنند و برخي ديگر، نت‌هاي بيشتري را تکرار مي‌کنند که با فواصل غيرمنتظره همراه هستند.

محققان با بررسي اين تکرارهاي آهنگين غيراختياري همچنين توانستند شيوه عملکرد شبکه‌هاي مغزي دخيل در احساسات، حافظه و افکار خود انگيخته را در افراد مختلف درک کنند. محققان به عنوان راه‌حل‌هايي براي خلاصي از اين تکرارهاي ذهني مي‌گويند بهتر است حواس خود را پرت کرده و اجازه دهيد تا بطور طبيعي اين حالت کمرنگ شود يا آهنگ مورد نظر را تا انتها گوش دهيد يا شعر را تا انتها بخوانيد تا ديگر گرفتار تکرار آن نشويد.

اين يافته‌ها در مجله Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts منتشر شده است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي