جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
دریافت Pdfارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1386/04/16 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - شنبه نسخه شماره 2803

  درهشتمين آيين آواي دوست و مراسم پاياني جشنواره آواي مهرزنان موسيقي دان ايران تجليل شدند
 به انتظاري که براي موسيقي بانوان داشته ايم، نرسيده ايم  

پنجشنبه 14  تير در تالار وحدت همزمان با سالروز ميلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر، تجليل از بانوان پيشکسوت موسيقي برگزار شد  و با اهداي جوايزبه برگزيدگان جشنواره  آواي مهر به پايان رسيد. دراين برنامه با حضورحسين دهلوي، کمال پورتراب،  يوسف زماني،  عسگرپور، بابک رضايي و عباس سجادي از هنگامه اخوان، سوسن اصلاني،  افليا پرتو، مليحه سعيدي، مهرنگ صفاييه، آذر هاشمي و ارفع اطرايي به عنوان پيشکسوتان موسيقي بانوان تقدير شد.
اين برنامه توسط موسسه ي نغمه ي شهر و سازمان فرهنگي ، هنري شهرداري تهران برگزارشد .درابتداي برنامه بابک رضايي،  مدير عامل انجمن موسيقي ايران به روي صحنه آمد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبري در ديدار با بانوان کشور فرمودند، جمهوري اسلامي بعد از انقلاب بهترين فرصت ها را براي بانوان مهيا کرده است، اين يک واقعيت انکار ناپذير است و با آمار و اصول علمي قابل اثبات است. وي افزود: امروزه براي فعاليت هاي ورزشي بانوان شرايط خوبي درحال مهيا شدن است، بايد سعي کنيم امور فرهنگي ايشان را نيز افزايش دهيم و جا دارد که برخي از فرهنگسراها به صورت تخصصي و دايمي به مساله ي موسيقي بانوان بپردازند.
رضايي تاکيد کرد: مقداري بعد از انقلاب فضا در عرصه هاي مختلف براي بانوان پيدا شده، اما دراين فضا به انتظاري که براي موسيقي داشته ايم، نرسيده ايم. البته قبول مي کنيم که برخي قصور از طرف مديران بوده، اما در موسيقي بانوان بستر وسيعي براي فعاليت وجود دارد که تلاش بيشتر ايشان در اين زمينه را مي طلبد.
وي خاطرنشان کرد:  انتظار مي رود پيشکسوتان، هنرجويان را بيش از پيش ياري کنند تا به شان واقعي بانوي ايراني دست پيدا کنيم. رضايي از سوي انجمن موسيقي قول داد که با تمامي وجود همراه بانوان باشيم و از هيچ کمکي دريغ نکنيم. سپس، آهو ايراني،  نوازنده ي تنبور به اجراي قطعه اي به صورت تک نوازي پرداخت. فريبا يوسفي، شاعر نيز در اين برنامه حضور داشت که به دکلمه ي قسمتي از آثارش پرداخت. در ادامه ي نمايش مستند شاهد بيوگرافي و سخنان پروين صالح و مهدخت فجر بوديم; صالح که اساتيدي چون معروفي،  حسين تهراني،  وزيري تبار و ... داشته به دعوت مرحوم پيرنيا به برنامه ي گل هاي راديو رفته و به عنوان نوازنده ي ويولا به فعاليت پرداخته و همچنين به دعوت مرتضي حنانه براي تلويزيون دعوت شده است.
وي 20  سال همکاري با فرامرز پايور را بهترين دوره ي آموزشي خود مي داند. مهدخت فجر که دليل علاقه به ترانه سرايي را، عشق به موسيقي مي داند، اولين ترانه اش به نام هميشه بهار گيلانه را در سال 1349  سروده که خوانندگي آنرا ناصر مسعودي برعهده داشته است.
وي که امکان همکاري با سيمين بهبهاني، معيني کرمانشاهي، عماد خراساني، هوشنگ ابتهاج و فريدون مشيري را در شوراي شعر راديو داشته است، معتقد است، ترانه سرا بايد موسيقي را بفهمد نه اينکه موسيقي دان باشد; بلکه با موسيقي آشنا بوده و همانند يک آهنگساز که شعر را مي فهمد، موسيقي را دريابد. يک آهنگساز نيز شاعر نيست، اما درک مطلوبي از شعر دارد. سپس غزال ناظر فصيحي، نوازنده ي پيانو و از شاگردان فخري ملک پور، به همراه حسن آزاده فر،  نوازنده ي تنبک به اجراي برنامه پرداختند.
معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نيز در سخناني گفت: با ديد سطحي، امروز به نظر مي رسد بخشي از عرصه ي هنر با برخي از مسائل مديريتي در جدال به سر مي برد. اما من اين موقعيت را موقعيت گفت وگو مي نامم و معتقدم ما هيچ گاه پس از انقلاب گفت وگوي کامل و صحيحي بين سه رکن هنر، مديريت و مردم نداشته ايم، اين برنامه مي تواند نشان دهنده ي همين گفت وگو باشد. محمد مهدي عسگرپور افزود: جريان هاي کم مايه، مبتذل، تلقي درستي از هنر ندارند و هنر را همان چيزي مي دانند که خود ارايه مي کنند و اين موجبات سوتفاهم را فراهم مي کند. او تصريح کرد:  گوشه نشيني و کنج عزلت گزيدن تنها وضع کشور ما را بدتر مي کند و کم کم شکل صحيح هنر از ياد مي رود. پس از آن، ژوان شاطريان، هنرمند خردسال، به اجراي برنامه پرداخت و ارفع اطرايي، دبير جشنواره، گفت: هميشه درباره ي گذشته ي زن موسيقي دان ايراني، تحقيقاتي کرده ام و در تاريخ افتخارات ايراني هميشه شاهد ردپاي زن هنرمند و آگاه به مطالب ديده مي شود. وي خاطرنشان کرد: در شاهنامه آنجا که نام يلان و پهلوانان مي ايد، همراه با نام زنان موسيقي دان، آزاده، فتنه و سوسن است و جالب است بدانيد خالق مولودي ها با تم هاي مختلف زن ها بوده اند، آن هم زن هايي که پشت پرده هاي حرمسرا بودند. اطرايي تاکيد کرد: نقش زن را در لالايي ها و برخي رجزخواني ها نمي توان انکار کرد. اين نخستين بار است که زن موزيسين به عنوان تجليل به روي صحنه مي آيد
آذر هاشمي، نماينده ي هيات داوران جشنواره، نيز گفت: جشنواره ي موسيقي بانوان در برگيرنده ي ويژگي هاي مختلفي است، اما مهمترين ويژگي آن حس غالب بر موسيقي است، به لحاظ تکنيکي و اجرا نمي توان آن را به صورت اختصاصي بررسي کرد چرا که موسيقي متعلق است به تمامي اقشار جامعه و جنسيت در آن تاثيري ندارد.
وي با تاکيد بر اين اعتقاد که اکثر شرکت کنندگان آثار قابل توجهي ارايه کرده اند، گفت: عمده ترين نقطه ضعف اين جشنواره وسيع و فراگير نبودن فراخوان ها بوده است که در هنرستان ها و مراکز آموزش عالي پخش نشده است.
هاشمي افزود: پيشنهاد هيات داوران برايا جشنواره هاي بعدي مشخص کردن گروه سني است، در اين جشنواره هيات داوران از حدود 80  اثر ارسال شده، 33  اثر تک نوازي و تک خواني و 15  گروه براي شرکت در مرحله ي دوم انتخاب شد، که نتايج نهايي برگزيدگان اين جشنواره به معناي ضعيف بودن ديگر آثار نبوده است.
وي تاکيد کرد:  اين سوال مطرح مي شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چه دليل و توضيح موجهي براي حذف جشنواره ي گل ياس دارد که اکنون دو سال است برگزار نمي شود؟ در بخش نخست اهداي جوايز آواي مهر، تک نوازي و تک خواني، آهو ايراني، نوازنده ي تنبور،  زهرا نادري،  نوازنده ي دف، اينانلو، تک خوان پاپ، فريبا آذرگون، نسرين هوشمندزاده و ساناز ميلاني، تک خوان پاپ، پونه زارعي، سنتور و ساغر خادم، تنبک جوايزي را دريافت کردند،. همچنين جايزه ي ويژه به ژوان شاطريان خردسال ترين نوازنده ي جشنواره  نيز داده شد.
منتخبان بخش کلاسيک هم شبنم حسين زاده، فلوت، گلبرگ گيو، فلوت، روشنک نوشين، فلوت و شقايق خانزادي، آواز کلاسيک، بودند و داوران در دو بخش موسيقي سنتي و سازهاي کوبه يي دو مقام را انتخاب کردند.
گروه سمن بويان به سرپرستي الهام کاظمي در مقام نخست و گروه آوين به سرپرستي ماهور احمدي در مقام سوم موسيقي سنتي قرار گرفت. گروه مدينا، به سرپرستي مهرسيما سعادت و گروه مشتاق به سرپرستي نازنين بحيرايي مقام اول و سوم در سازهاي کوبه يي را به دست آوردند. در بخش جنبي نيز گروه طره به سرپرستي منصوره علي مردي با مضمون حرکات مووزن آييني جايزه اي را دريافت کردند. از مسوولان برگزاري جشنواره در بخش اجرايي نيز تقدير شد .قسمت پاياني نماهنگ متعلق به خاطره پروانه و مهربانو توفيق بود و به اين نکته اشاره شد که اقدس خاوري هنگامي که براي اولين بار اجرا مي کرد استاد صبا، به ياد مادر،  نام خاطره پروانه را براي وي انتخاب کرده است.
پيامي نيز از خاطره پروانه، که به دليل کسالت براي دريافت جايزه حضور نداشت، خوانده شد. در بخش تجليل ويژه از بانوان در هشتمين آيين آواي دوست از مهربانو توفيق، پروين صالح، مهدخت فجر، فخري ملک پور و دکتر آذين موحد تقدير شد که موحد جايزه اش را نپذيرفت و گفت: جنس زن اصولا "غير" به حساب مي آيد و تا زماني که اين مرزهاي جنسيتي از بين نرود، اين جايزه را نزد شما به امانت مي گذارم تا روزي با اعتقاد و ايماني بيشتر آنرا دريافت کنم. در بخش پاياني اين برنامه نيز گروه مدينا به سرپرستي مهرسيما سعادت، سه قطعه ي چشمه و موج منظومه ووصل را به روي صحنه بردند. اين برنامه از ساعت 18 آغاز و نزديک به چهار ساعت ادامه داشت.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش