تاریخ 1395/11/30 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 5496

با تحقيقات آزمايشگاهي

ترک اعتياد با تغييرات ژنتيکي

دانشمندان دانشگاه بريتيش کلمبيا با دستکاري ژنتيکي يک موش موفق شدند اين جونده را در برابر اعتياد به ماده مخدر کوکائين مصون کنند.

به گزارش مهر، هدف اصلي اين مطالعه يافتن الگوهاي مغزي ذهن افراد معتاد است و دانشمندان در تلاش هستند دريابند چه فعل و انفعالاتي در سطح مولکولي و سلولي ذهن اين افراد رخ مي دهد.

اين دانشمندان معتقدند که اعتياد يکي از اشکال يادگيري ذهني است که در مدارهاي مغز انسان رخ داده و در آن ثبت مي شود و براي يادگيري اين الگو بايد ارتباطات سيناپسي مغز انسان تقويت شود و چسب بيشتري به آن اضافه شود. منظور از چسب در اينجا پروتئيني به نام cadherin است که سلول هاي مغزي را در کنار يکديگر نگه مي دارد.

پژوهشگران مي گويند با افزودن cadherin بيشتري به سناپس هاي مغز ، مدارهاي مغزي اعتياد بيشتري پيدا کرده اند و اين امر به تشديد اين مشکل منجر مي شود.

اما اگر روند معکوسي طي شود، مي توان روند خو گرفتن به مواد مخدر و اعتياد را در مغز تغيير داد و اين مشکل را حل کرد. دانشمندان دانشگاه بريتيش کلمبيا که با آزمايش مغزي و ذهني بر روي تعدادي از موش ها توانسته اند اين موضوع را اثبات کنند، مي گويند مصرف مکرر مواد مخدر بستگي زيادي به عوامل ژنتيکي و بيوشيمي دارد و نمي توان موضوع را صرفا به اراده ضعيف يا قوي افراد مرتبط دانست.

بنابراين براي مداواي افراد معتاد به مواد مخدر بايد به اين موضوع نيز توجه کرد و از تجويز روش هاي درماني يکسان به اين افراد خودداري کرد. محققان مي گويند با تکميل اين تحقيقات مي توان در آينده با بررسي وضعيت ژنتيکي افراد پي برد که آنها تا چه حد مستعد اعتياد به مواد مخدر هستند.

به اشيا زل بزنيد تا روشن شوند!

شايد تصورکردن اين موضوع دشوار باشد، اما در آينده نه چندان دور براي روشن کردن وسايل برقي مانند لامپ منازل، تلويزيون و ... تنها کافيست براي مدت کوتاهي به آنها خيره شويد.

به گزارش ديجيتال ترندز، بر اساس اختراعي که به تازگي توسط آمازون به ثبت رسيده فناوري خاصي توسط اين شرکت ابداع شده که روشن کردن وسايل برقي را با زل زدن به آنها ممکن مي کند.آمازون تلاش براي ابداع اين فناوري را از ماه مي سال 2012 آغاز کرده بود، اما ظاهرا به تازگي موفق شده اختراع مذکور را به تکامل برساند.

Kenneth M. Karakotsios و Issac S. Noble به همين منظور عينک خاصي را طراحي کرده اند که براي کنترل وسايل برقي با نگاه کردن به آنها قابل استفاده است. البته اين عينک ها صدور فرامين ديگري را به صورت صوتي ممکن مي کنند. همچنين مي توان با استفاده ازعينک هاي ياد شده اطلاعاتي را در مورد اشياي پيراموني و حتي افرادي که دور و بر شما هستند، دريافت کرد.

به عنوان مثال با خيره شدن به يک کتاب مي توانيد از نام و مشخصات نويسنده، شرح حالي در مورد محتواي کتاب، کتاب هاي مرتبط، قيمت اين کتاب و نحوه خريد آن مطلع شويد.

کاربران علاوه بر زل زدن مي توانند براي روشن کردن هر ابزار کلمه روشن يا on را به کار ببرند و براي کم و زياد کردن صداي تلويزيون دست خود را بلند کنند. همچنين مي توان براي تعويض شبکه ها از روش هاي ديگري استفاده کرد.

عينک هاي ياد شده علاوه بر شناسايي چهره افراد مي توانند به ورودي ها يا خروجي هاي صوتي متصل شوند و لذا وقتي شما وارد يک اتاق شويد مي توانيد اطلاعاتي در مورد تمامي افراد حاضر در يک اتاق مانند اسامي و شغلشان دريافت کنيد.

کشف 60 سياره نزديک منظومه شمسي

محققان در جستجوي حيات خارج از زمين 60 سياره جديد کشف کرده اند که نزديک منظومه شمسي دور ستاره ها مي چرخند.

به گزارش ديلي ميل، اين کشف توسط گروهي از محققان بين المللي به رهبري دانشگاه هرتفوردشاير انجام شده است. ميان سياره هاي جديد، يک سياره ابرزميني (سياره اي فراخورشيدي) با حرارت بسيار زياد وجود دارد که Gliese411b ناميده مي شود و سطح صخره اي دارد. Gliese411b چهارمين سياره نزديک به منظومه شمسي است.

محققان معتقدند اين سياره نشان مي دهد تمام ستاره هاي نزديک به خورشيد داراي سياره هايي هستند که دور آن ها مي چرخند و برخي از آنها حتي شبيه زمين هستند.محققان همراه 60 سياره جديد شواهدي از 54 سياره ديگر نيز يافته اند. بنابراين احتمالا تعداد کل سياره هاي جديد به 114 سياره خواهد رسيد.اين نتايج براساس مشاهدات 61 هزار دانشمند از 1600 ستاره طي بازه زماني 20 ساله و توسط دانشمندان آمريکايي انجام شده است.

دکتر ميکو تومي رهبر اين تحقيق مي گويد: واقعا جالب است که دور تمام ستاره هاي نزديک ما سياره اي درحال دور زدن است.به هرحال اين سياره ها به انسان کمک مي کند درک بهتري از فرايندهاي تشکيل سيستم سياره ها بيابند و اهداف جالبي براي بررسي هاي آتي فراهم مي کنند.

نسخه چاپي ارسال به دوستان