جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1395/12/16 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5509

 شهروندان شهر آجيلي در روزهاي عيد 

 الف – صداقتي

همه ي عيد ، با تمام خريد ها و هزينه هاي سبک و سنگين ، دوست داشتني و يا خسته کننده اش يک طرف ، تهيه و مصرف آجيل يک طرف. اين همه ي ماجراست : همه ي ما از خوردن آجيل لذت مي بريم. حتي اگر بر سر انواع آن اختلاف داشته باشيم ، نمي توانيم از خير خريدن و خوردنش بگذريم. آجيل ، يک جور هويت ملي – فرهنگي براي ماست . عنصري که به عيد نوروز و سال جديد ما معنا و مفهوم چندگانه سنتي ، مدرن و اخيرا پزشکي و درماني داده است. بسياري از ما ، از فوايد بسيار انواع آجيل و استفاده روزانه ي آن آگاه شده ايم و به اين ترتيب دامنه استفاده از آجيل به ساير روزهاي سال هم کشيده شده است.

تراکم استفاده از آجيل در روزهاي عيد و توجه ويژه به آن ، ما را ملزم مي کند که اگر از فوايد انواع آجيل آگاه هستيم ، نسبت به مضرات استفاده ي بيش از اندازه ي آن هم آگاه شويم و سال جديد را به خير و نيکي وبا سلامتي آغاز کنيم.

آجيل منبع سرشاري از پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌هاي آنتي اکسيدان است . مغزها در هرم غذايي در گروه گوشت‌ها قرار مي‌گيرند و پروتئين، آهن، روي، کلسيم، پتاسيم و بسياري از ديگر مواد معدني ارزشمند ي دارند که براي جسم و سلامتي آن بسيار مفيدند. وقتي که شما براي خريدن آجيل مي رويد ، البته از قبل فروشنده ها ترکيبات معمول و سني آن ها را براي تان آماده کرده اند ، که شامل انواع مختلفي مي شود.

- آجيل شور: اين نوع آجيل مخلوطي است از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپني، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندي. متاسفانه اين نوع آجيل، رايج‌ترين و پرطرفدارترين نوع آجيل در ايام نوروز است.

- آجيل شيرين: شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندي. اگرچه از اين نوع آجيل کمتر از بقيه آجيل‌ها در ايام نوروز استقبال مي‌شود اما حضور مغز گردو در اين ترکيب يک مزيت بسيار بزرگ محسوب مي‌شود.

- آجيل چهار مغز: اين آجيل از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندي تشکيل شده است.

شما مجبور نيستيد به ترکيباتي که فروشنده ها براي تان آماده کرده اند ، جواب مثبت بدهيد. شما مي توانيد برحسب سليقه و نياز بدن و نيز با توجه به بيماري هاي خودتان ، انواع مختلف ديگر آجيل و ترکيبات متفاوتي را انتخاب کنيد. ذائقه ، سليقه و نياز واقعي شماست که مي تواند ترکيب ويژه ي شما را هم لذيذ کند و هم مفيد و بي ضرر.

چند دليل خوب براي خوردن آجيل

01 آجيل‌ها پرکالري هستند و هر گرم آجيل 5کالري انرژي غذايي توليد مي کند. از نظر ارزش تغذيه اي، يک نعلبکي آجيل داراي تقريبا 600کالري انرژي است و اين مقدار معادل دو بشقاب برنج است.

02آجيل منبع پروتئين، ويتامين‌ها و مواد معدني مختلف است. ويتامين‌اي (E ) و پروتئين آرجيني موجود در آجيل به حفظ سلامت رگ‌هاي خوني، کاهش فشار خون و پيشگيري از حملات قلبي کمک مي‌کند. خوردن غذاهاي حاوي ويتامين اي، از جمله آجيل، باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان مي‌شود. آنتي اکسيدان‌هاي موجود در اين ماده غذايي از اکسيد شدن و تخريب سلول‌ها و بروز بيماري هايي مانند ديابت هم جلوگيري مي‌کند.

03آجيل سرشار از فيبر است. فيبرهاي غذايي، هم به تسهيل اجابت مزاج کمک مي کنند و هم نوعي احساس سيري در شخص ايجاد مي‌کنند و به اين ترتيب مانع پرخوري مي‌شوند. فيبرهاي غذايي در پيشگيري از بدخيمي‌هاي روده بزرگ هم بسيار مفيدند.

04ثابت شده که مغزهاي گردو، فندق، بادام، پسته، بادام زميني و انواع تخمه، دستگاه دفاعي بدن را در مقابله با عوامل خارجي تقويت مي‌کند.

(5مغزها علاوه بر کاهش کلسترول خون و کاهش ميزان ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي، در پيشگيري از پوکي استخوان و بيماريهاي دوران پيري نيز تاثير به سزايي دارند.

چند دليل براي احتياط در خوردن آجيل و زياده روي نکردن در مصرف آن

01 وجود چربي‌هاي متراکم در انواع آجيل در افزايش وزن و بروز چاقي موثر است. مصرف زياد آجيل باعث جمع شدن انرژي و چربي بيش از حد مورد نياز در بافت‌هاي بدن مي‌شود و افزايش وزن را در پي دارد. براي جبران ضررهاي ناشي از مصرف آجيل، حجم مواد غذايي را در هر وعده ي اصلي، بخصوص شام، کم کنيد و به اندازه ي کافي تحرک بدني و ورزش داشته باشيد.

02 معمولا در تهيه ي انواع آجيل‌ها از مقاديري زيادي نمک استفاده مي‌شود.بنابراين مصرف بي‌رويه ي آجيل، مخصوصا اگر ميزان نمک آن بيش از حد متعارف باشد، ممکن است عوارضي را به خصوص براي بيماران قلبي عروقي، افراد مبتلا به فشار خون، و بيماران کليوي به همراه داشته باشد.

03 آجيل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامين‌کننده بخشي از انرژي غذايي روزانه مان مصرف شود، مفيد است. اما بيماران مبتلا به فشار خون بالا بايد حسابي مواظب باشند. چون مصرف آجيل‌هاي شور مي‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهاني و ايست قلبي شود.

04 بعضي از اقلام آجيل، به خصوص آجيل‌هاي شيرين، داراي چسبندگي زيادي هستند و خيلي راحت به دندان‌ها مي‌چسبند و تا ساعت‌ها در حفره دهاني باقي مي‌مانند. يادتان باشد که حتما در فاصله کوتاهي بعد از خوردن چنين موادي دندان‌هاي خود را مسواک بزنيد تا از فساد آنها جلوگيري شود.

05 بعضي از ترکيبات موجود در آجيل، مانند بادام زميني، براي بعضي افراد به شکل آلرژن عمل مي‌کند. آلرژن يعني ماده‌اي که مي‌تواند براي شخص حساس، ايجاد حساسيت و آلرژي بکند. افرادي که به بادام زميني يا به ديگر اقلام موجود در آجيل حساسيت داشته باشند، با مصرف آن دچار واکنش‌هاي حساسيتي مي شوند که اين واکنش‌ها در بعضي از موارد مي‌تواند بسيار شديد و حتي کشنده باشد. به همين خاطر توصيه مي‌شود که اين دسته از اشخاص از خوردن آجيل يا آن اقلام خاص چشم پوشي کنند. افراد مبتلا به آسم هم بايد از خوردن آجيل و خشکبار به طور کلي پرهيز کنند. به عبارت ديگر، اين بيماران منع استفاده از خشکبار و آجيل دارند.

06 بيماران مبتلا به ديابت نيز بايد ميزان تقريبي انرژي و کربوهيدرات آجيل مصرفي روزانه خود را محاسبه کنند و آن را از کل کالري و کربوهيدرات دريافتي روزانه خود کم کنند.

08 بهتر است سالمندان از آجيل‌هاي تا حد ممکن کم رنگ استفاده کنند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي