جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/01/31 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5533

 خبر 

 10الزام براي کارآفريني آموزش عالي؛

دانشگاه‎هايي که نسل سومي مي شوند

دانشگاه نسل سوم يا کارآفرين واژه اي است که در چندسال اخير به ادبيات آموزش عالي کشور وارد شده و با تحقق آن در کشور راهي براي رفع مشکلات اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي گشوده خواهد شد.

خبرگزاري مهر - دانشگاههاي ايران در سال هاي گذشته تلاش کردند از نسل اول آموزش عالي که اولويت آن تنها تربيت نيروي متخصص بود به نسل دوم دانشگاهها که هدف آن پژوهش و توليد علم بود حرکت کنند و امروز نيز به دنبال دستيابي به نسل سوم آموزش عالي به معناي تربيت نيروي انساني کارآفرين و مرتبط با صنعت هستند.

دانشگاه کارآفرين به نهادي اطلاق مي شود که علاوه بر آموزشهاي تئوري، مهارتهاي لازم شغلي را نيز براساس رشته‌هاي تحصيلي به دانشجويان آموزش مي‌دهد و با حمايت و پشتيباني از ايده‌هاي جديد و خلاق دانشجويان و اساتيد زمينه تبديل دانش به محصول را فراهم مي‌کند که اين امر موجب سرمايه‌گذاري براي اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي خواهد شد.

قابليت دانشگاههاي برتر کشور براي قرار گرفتن در نسل سوم دانشگاهها

تبديل دانش به محصول و ايجاد کسب و کارهاي نوآورانه از اولويتهاي دانشگاههاي نسل سوم و کارآفرين به شمار مي‏رود که دانشگاههاي برتر نيز طي چندسال گذشته فعاليتهاي خود را در اين مسير قرار داده‏اند.

دانشگاههاي سطح يک کشور با توسعه مراکز رشد و نوآوري خود قدم در تربيت نيروهاي کارآفرين گذاشته‏اند که به گفته وحيد احمدي معاون پژوهشي وزارت علوم اين امر موجب شده تا اين دسته از دانشگاهها بتوانند در آينده به مراکز آموزش عالي نسل سوم تبديل شوند.

وي معتقد است با روندي که در دانشگاههاي کشور طي شده مي‌توان اميد داشت که طي سالهاي آينده به دانشگاههاي نسل سوم دست پيدا کنيم تا براين اساس بخشي از مشکلات اشتغال فارغ‌التحصيلان رفع شود.

معاون پژوهشي وزارت علوم گفت: برخي دانشگاههاي کشور ارتقا به دانشگاه نسل سوم را آغاز کرده‌اند و در مجموع مي‌توان گفت اين قابليت در دانشگاههاي برتر و برخي دانشگاههاي سطح دوم کشور ديده مي‌شود.

احمدي عنوان کرد: دانشگاه نسل سوم داراي ارتباط موثر با صنعت و مراکز رشد، نوآوري و بين‌المللي فعال است.

وي اظهار داشت: استانداردهاي مربوط به دانشگاه نسل سوم احصا شده است و مواردي مانند تعدد شرکتهاي خروجي يا زايشي، ميزان ارتباط با صنعت و ميزان سرمايه‎گذاريهاي دانشگاهها بخشي از اين استانداردها به شمار مي‎رود.

معاون پژوهشي وزارت علوم که معتقد است تبديل دانشگاهها به نسل سوم نيازمند طي شدن يک فرآيند است، افزود: حداقل 3 تا 4 سال زمان نياز داريم تا برخي دانشگاههاي کشور به اين سطح دست يابند.

احمدي گفت: باتوجه به تلاش برخي از دانشگاههاي کشور مي‎توان اميد داشت طي 3 سال آينده بتوانيم به چند دانشگاه نسل سوم در کشور دست يابيم.

کارآفريني در دانشگاه‎ها نيازمند فرهنگسازي است

محمدعلي برخورداري، رئيس دانشگاه علم و صنعت فرهنگسازي را يکي از الزامات دستيابي به دانشگاه کارآفرين و نسل سوم مي‎داند و معتقد است که جامعه علمي و صنعتي کشور بايد ديدگاه خود را به سمت کارآفريني حرکت دهد.

وي گفت: تمامي دانشگاههاي کشور بايد قدم در راه کارآفريني بگذارند چراکه اکنون توجه دولت و کشور نيز به سمت توليد، فناوري و اشتغال است.

رئيس دانشگاه علم و صنعت افزود: همه دانشگاهها براي دستيابي به کارآفريني بايد برنامه‎ريزي کنند اما باتوجه به اينکه دانشگاههاي فني و مهندسي مستقيما با موضوع اشتغال صنعتي و فناوري مواجه هستند، بنابراين نقش بسزايي درراستاي ايجاد دانشگاههاي نسل سوم و کارآفرين دارند.

برخورداري اظهار داشت: دانشگاههاي فني و مهندسي درحال برنامه‏ريزي براي رسيدن به نسل سوم دانشگاهها هستند اما براي دستيابي به اين مهم نمي توان زمان تعيين کرد چراکه اين موضوع نوعي فرآيند به شمار مي‎‏رود.

احمد معتمدي رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير نيز حرکت دانشگاهها به سمت کارآفريني را يکي از الزمات امروز آموزش عالي مي‏داند و معتقد است، دانشگاهها بايد براي رسيدن به اين هدف برنامه‏ريزي کنند.

وي افزود: در دانشگاه صنعتي اميرکبير برنامه راهبردي اين دانشگاه با هدف توسعه فعاليتهاي بين‎المللي و تبديل شدن به دانشگاه نسل سوم تدوين شده است و اکنون تمامي برنامه‎هاي اجرايي دانشگاه در اين راستا صورت مي‏گيرد.

دانشگاههاي علامه طباطبايي و صنعتي اصفهان از دانشگاههاي پيشرو در حوزه آموزشهاي مهارتي فوق برنامه به دانشجويان هستند تا از اين طريق بتوانند علاوه بر آموزش دروس آکادميک دانشجويان خود را براي مهارت‎آفريني و ورود به بازار کار تربيت کنند.

اين دانشگاهها از سال 95 دوره‌هاي مهارتي با محوريت دوره‎هاي عمومي، زندگي، مديريتي، اقتصادي، بازار، کارآفريني و دانش‏بنياني را براي دانشجويان طراحي کرده‎اند که دانشجويان پس از گذراندن اين دوره‌ها مدارک مهارتي دريافت مي‎کنند.

محمود مدرس هاشمي رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان در اين خصوص گفت: دانشگاههاي کشور بايد به سمتي حرکت کنند تا دانشجويان آنها پس از اتمام تحصيل بتوانند به راحتي وارد بازار کار شوند.

وي افزود: دانشجويان با آموزشهاي مهارتي مي‏توانند براي آينده شغلي خود برنامه ريزي کنند و تنها به دنبال جذب در ادارات دولتي نباشند.

13 دانشگاه داراي برنامه براي ورود به کارآفريني

دانشگاههاي برتر کشور از جمله مراکز آموزشي کشور هستند که در چند سال اخير موضوع تبديل شدن به نسل سوم و توسعه کارآفريني را مطرح و براي دستيابي به اين موضوع اقدام به تدوين برنامه کرده‏اند.

ارتقا به نسل سوم دانشگاهها در برنامه‏هاي راهبردي دانشگاههاي برتر و سطح يک کشور تدوين شده است.

اين مراکز آموزشي در برنامه‏هاي راهبردي خود موضوع تبديل شدن به دانشگاههاي نسل سوم را تبيين کرده‏اند و طبق اعلام مسئولان اين دانشگاهها به دنبال عملياتي‎سازي اين روند هستند.

دانشگاه صنعتي شريف نيز در برنامه راهبردي خود توسعه ظرفيت تجاريسازي، سازماندهي قراردادهاي صنعتي، حمايت از ايجاد و توسعه شرکتهاي دانش‌بنيان و تسهيل فعاليتهاي توسعه‌گري و ارائه خدمات کسب و کار تخصصي را محورهاي ارتقاي اين نهاد به دانشگاه کارآفرين و نسل سوم تعيين کرده است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي