جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/03/11 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5568

 خبرهاازعالم علم 

 خوراکي هايي که شما را شاد مي کنند

آذر فخري

قسمت اول

بسياري از ما، به هر دليلي، گاهي احساس افسردگي و کسالت مي کنيم. و اگر حواسمان به اين افسردگي گاه به گاه و درمان آن نباشد، مي بينيم که رفته رفته ، دوره ي زماني اين افسردگي ها طولاني تر مي شود. و در نهايت به عمقي از کسالت و احساس بيهودگي مي رسيم که احساس مي کنيم به کمک نياز داريم.

شما هم حتما اين جمله را بارها و بارها شنيده ايد که " انسان ، آن چيزي است که مي خورد. ) باور کنيد يا نه ، اين جمله واقعيت دارد. و مهم تر از همه اين که منشاء بسياري از افسردگي هاي ما نيز غذاهايي است که وارد بدن مي کنيم.

آن هايي که رژيم غذايي مي گيرند و مي خواهند به وزني مناسب برسند، احتمالا احساس نوعي " سوگواري " در درون را تجربه کرده اند. نخوردن بسياري از مواد غذايي که بدن به آن ها نياز دارد ، دقيقا باعث نوعي حس سوگواري و اندوه در انسان مي شود.

چرا ؟

با نخوردن يا کم خوردن، بدن را تحت فشار قرار مي دهيم. و اگر رژيم غذايي درستي نگرفته باشيم، در درجه ي اول، در ترشح هورموني ، آسيب خواهيم ديد.

يکي از مهم ترين هورمون هايي که ما را برمي انگيزد و به ما نه فقط انرژي که انگيزه ي فعاليت و زندگي مي دهد، هورمون سروتونين است. نخوردن برخي خوراکي ها و ميوه ها، از توليد و بازجذب اين هورمون در بدن مي کاهد.

چه بايد کرد؟

سراغ منيزيم برويد. منيزيم ماده اي است که در ترشح هورمون سروتونين نقش زيادي دارد. مواد‌غذايي حاوي منيزيم با توليد سروتونين ، باعث سلامت روحي و افزايش انرژي در انسان مي‌شود. شما مي‌توانيد با مصرف مواد خوراكي‌ حاوي منيزيم نياز بدن خود را به اين ماده تامين كنيد. بادام، پسته، آووكادو، اسفناج، تخم‌كدو و آفتابگردان، سويا، ماهي قزل‌آلا، صدف خوراكي و حبوباتي مثل گندم، ‌جو، برنج قهوه‌اي و لوبيا سرشار از منيزيم هستند.

اگر مي‌خواهيد به تعادل روحي برسيد، برنامه غذايي‌تان را كامل كنيد. يعني چربي، كربوهيدرات، پروتئين و مواد مغذي مفيد ديگر را در وعده‌هاي غذايي روزانه خود بگنجانيد و يادتان باشد كه به مقدار كافي مايعات بنوشيد. وعده‌هاي غذايي‌تان را حذف نكنيد در عوض به‌جاي وعده‌هاي سنگين، وعده‌هاي سبك بيشتري را در برنامه غذايي خود جاي دهيد. سعي كنيد برنامه تغذيه منظمي داشته باشيد و از ميوه و سبزي‌ها استفاده كنيدکم کردن وعده ي غذايي عوارض جانبي براي سلامت و حالت روحي دارد.

ادامه دارد..


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي