تاریخ 1396/04/27 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 5603

سياره ها از گل به وجود آمده اند!

تحقيقي جديد نشان مي دهد احتمالا سياره هاي منظومه شمسي به جاي شهاب سنگ از توپ هاي گلي بزرگ ساخته شده اند.

به گزارش مهر به نقل از اسپيس، نتايج يک تحقيق جديد احتمالا درک ما از چگونگي تشکيل زمين و سياره هاي ديگر منظومه شمسي را دگرگون خواهد کرد.

درحاليکه دانشمندان به طور گسترده معقتدند سياره ها ازشهاب سنگ ها به وجود آمده اند، محققان دانشگاه کورتين و «انسيستو علوم سيارات» به اين نتيجه رسيده اند که احتمالا آنها از توپ هاي بزرگ گلي ساخته شده اند!

طبق اين تحقيق احتمالا دانه هاي حاوي يخ گردوغبار کهکشاني در سال هاي اوليه تشکيل منظومه شمسي تحت تاثير گرماي راديواکتيو ذوب شده اند. به اين ترتيب کره هايي از آب و گرد و غبار به وجود آمدند که مواد اوليه تشيکل سياره ها بودند.

در اين تحقيق دانشمندان حرکات دانه هاي صخره ها و گل را در شهاب سنگ هاي کربني کندريت با رايانه شبيه سازي کردند.

دانشمندان معتقدند شهاب سنگ هاي کربن کندريتي، مواد اوليه ساخت سياراتي مانند زمين بوده اند.

هرچند اين اشيا آسماني داراي يخ نيز بودند و ذرات ريز غبار را به خود جذب کردند، محققان اشاره مي کنند هيچ فرايندي براي تبديل شدن آنها به سنگ پس از آب شدن يخ ها هم اکنون وجود ندارد.

بنابراين محققان معتقدند هسته سياره ها به جاي صخره از گل تشکيل شده است.

کشف کوچک‌ترين ستاره جهان

منجمان دانشگاه کمبريج موفق به کشف کوچک‌ترين ستاره کيهان شدند.

به گزارش ايسنا به نقل از ديلي‌ميل، اين جرم کيهاني فقط اندکي بزرگ‌تر از زحل است و کشش گرانشي سطح آن 300 برابر قوي‌تر از جاذبه‌اي است که انسان‌ روي زمين حس مي‌کند.

ستاره جديد EBLM J0555-57Ab نام گرفته و به دانشمندان در جستجوي حيات بيگانه کمک خواهد کرد. ستاره‌هاي کم‌نور و کوچک، کانديداهاي ايده‌آلي براي شناسايي سياره‌هاي به اندازه‌ زمين هستند. اين سيارات ممکن است بر روي سطح‌شان آب مايع داشته باشند و چنين عنصري براي شکل‌گيري حيات بيگانه کليدي است.

دانشمندان براي شناسايي سيارات شبيه زمين، به اندازه‌گيري تيرگي(کم‌نوري) ستاره‌اي نياز دارند که سياره‌ها از مقابل آن عبور مي‌کنند. اين عمل براي ستاره‌هاي داراي اندازه معمولي تقريبا غيرممکن است زيرا آنها بيش از حد شفافند و سياراتي که حول‌شان مدارگردي مي‌کنند هيچ تيرگي قابل تشخيصي ايجاد نمي‌کنند. با اين حال، ستاره‌هاي کوچکي مانند EBLM J0555-57Ab به اندازه‌ کافي کم‌نور هستند تا بتوان اندازه و جو سيستم‌هاي سياره‌اي‌شان را شناسايي کرد.

نمونه ديگري از يک ستاره کوچک، کوتوله فوق سرد Trappist-1 است که توسط 7 سياره به اندازه زمين محاصره شده و ماه فوريه گذشته توسط دانشمندان ناسا کشف شد. ستارهEBLM J0555-57Ab جرمي کوچک‌تر از سياره Trappist-1 دارد اما اندازه‌اش دو سوم آن است.

کوچک‌ترين ستاره کيهان که حدود 600 سال نوري از زمين فاصله دارد، کوچک‌تر از مشتري بوده با اين حال جرم آن 85 برابر اين غول گازي است.

دانشمندان درباره ستاره‌هاي کوچک‌تر دانش کمي دارند زيرا اندازه کوچک و شفافيت پايين‌ آن‌ها شناسايي‌شان را دشوار کرده است. ستاره EBLM J0555-57Ab به اندازه‌ کافي جرم دارد تا هسته‌هاي هيدروژن را طي عمل همجوشي به هليم تبديل کند و اين فرآيندي کليدي در شکل‌گيري ستارگان است.

عمل همجوشي هيدروژن، انرژي خورشيد و همچنين اکثر ستارگان را تامين مي‌کند و دانشمندان در تلاش براي بازتوليد آن به عنوان منبع انرژي قدرتمند بر روي زمين هستند.

چنانچه اين ستاره کوچک‌تر از اندازه کنوني‌اش بود، فشار موجود در مرکز آن براي روي دادن اين فرآيند به اندازه کافي نبود.

ستاره EBLM J0555-57Ab بخشي از يک سيستم ستاره‌اي دوگانه است بدين معنا که دو ستاره حول يک نقطه در فضا و در امتداد سيارات‌شان مدارگردي مي‌کنند. ستاره جديد هنگام عبور از مقابل ستاره بزرگ‌تر همراه شناسايي شد اين در حالي است که منجمان معمولا از اين شيوه براي شناسايي سياره‌ها و نه ستارگان استفاده مي‌کند.

نسخه چاپي ارسال به دوستان