جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/04/27 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 5603

 ديابت و 7 راهبرد نجات بخش بينايي 

 
براي به حداقل رساندن آسيب ناشي از رتينوپاتي و کند کردن آهنگ پيشرفت آن بايد قند خون خود را تا حد امکان نزديک به سطح عادي نگه داريد.

ديابت هر ساله بينايي افراد بسياري را در سراسر جهان مي گيرد و بر همين اساس، يکي از دلايل مطرح نابينايي محسوب مي شود. رتينوپاتي ديابتي حتي در نام خود نيز رابطه نزديک بين ديابت و چشم انسان را نشان مي دهد. اين بيماري در نتيجه آسيب ناشي از بيماري ديابت به شبکيه چشم شکل مي گيرد.

به گزارش عصر ايران به نقل از "رودال ولنس"، رتينوپاتي ديابتي شايع‌ترين عارضه ديابت نوع 2 محسوب مي شود. تقريبا 100 درصد افراد مبتلا به ديابت نوع 1 و 70 درصد افراد مبتلا به ديابت نوع 2 در نهايت به رتينوپاتي ديابتي مبتلا مي شوند، که البته در بيشتر موارد با از دست دادن بينايي همراه نيست.

به گفته پژوهشگران، غربالگري سالانه براي رتينوپاتي ديابتي و مديريت عوامل خطرآفرين ديابت به کاهش احتمال نابينايي در نتيجه بيماري کمک خواهد کرد. در ادامه با برخي از بهترين راهبردها بيشتر آشنا مي شويم.

قند خون خود را مديريت کنيد

براي به حداقل رساندن آسيب ناشي از رتينوپاتي و کند کردن آهنگ پيشرفت آن بايد قند خون خود را تا حد امکان نزديک به سطح عادي نگه داريد. در همين راستا، بررسي روزانه سطوح قند خون بايد جدي گرفته شود. در صورت عدم درمان و کنترل قند خون در سطوح مناسب، رتينوپاتي ديابتي معمولا شرايط وخيم‌تري پيدا مي کند.

بينايي خود را اصلاح کنيد

افراد مبتلا به ديابت که با مشکلات بينايي نيز مواجه هستند، اغلب به اين نکته توجه ندارند که با استفاده از عينک يا لنزهاي تماسي تجويز شده شرايط بينايي آنها بهبود خواهد يافت. بر همين اساس، اصلاح مشکلات بينايي از اهميت ويژه اي برخورداراست.

فشار خون خود را زير نظر داشته باشيد

پايين آوردن فشار خون مي تواند به نجات بينايي منجر شود. طي يک مطالعه دانشمندان بريتانيايي شرايط افراد مبتلا به ديابت که فشار خون را زير کنترل داشتند با گروهي که فشار خون بالا داشتند را مقايسه کرده و دريافتند گروهي که فشار خون خود را بهتر مديريت مي کند 47 درصد خطر کمتري دارد تا افت بينايي را تجربه کنند. فشار خون بالا مي تواند به رگ هاي خوني موجود در چشم ها آسيب وارد کند. با انجام برخي اقدامات مانند ورزش، کاهش وزن، مصرف زياد ميوه، سبزيجات و غلات کامل و در صورت نياز دارو، شما مي توانيد فشار خون را در شرايط عادي حفظ کنيد.

هرچه بيشتر ماهي مصرف کنيد

مطالعه اي جديد که روي موش ها انجام شد، نشان داد که اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در ماهي از ابتلا و پيشرفت رتينوپاتي محافظت مي کنند. اين پژوهش که در نشريه Nature Medicine منتشر شد، نشان داد که افزايش مصرف اسيدهاي چرب امگا-3 و کاهش مصرف اسيدهاي چرب امگا-6 به کاهش از دست رفتن رگ هاي خوني که به رشد غير طبيعي رگ هاي خوني و نابينايي منجر مي شود، کمک مي کند.

ميزان بيش از اندازه اسيدهاي چرب امگا-6 به رشد غير طبيعي رگ هاي خوني در شبکيه منجر مي شود. اما تنها افزايش دو درصدي مصرف اسيدهاي چرب امگا-3 شدت رتينوپاتي را 40 تا 50 درصد کاهش مي دهد. براي دريافت هر چه بيشتر اسيدهاي چرب امگا-3 از رژيم غذايي خود مي توانيد مصرف ماهي هايي مانند خال مخالي، سالمون، قزل آلاي درياچه اي، تن و ساردين را مد نظر قرار دهيد.

يک کاسه بلوبري مصرف کنيد

آنتي اکسيدان هايي به نام آنتوسيانين ها در توت هاي قرمز و بنفش وجود دارند که ممکن است به کاهش آسيب چشم در نتيجه مواجه با نور خورشيد و افزايش سن کمک کنند و همچنين جريان خون سالم به چشم ها را بهبود مي بخشند. مطالعات نشان داده اند که اين رنگدانه هاي گياهي ممکن است آهنگ توسعه رتينوپاتي ديابتي را با تقويت ديواره هاي رگ هاي خوني کند کنند. در کنار بلوبري که يکي از بهترين و شگفت انگيزترين ابرمواد غذايي محسوب مي شود، شما مي توانيد مصرف گيلاس هاي غني از آنتوسيانين، انگورهاي قرمز و انار را مد نظر قرار دهيد.

مغزهاي خوراکي را در رژيم غذايي خود جاي دهيد

مطالعه اي که توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد طي يک بازه زماني پنج ساله انجام شد، نشان داد که مصرف حداقل يک بار در هفته مغزهاي خوراکي مي تواند انحطاط بينايي را تا 40 درصد کاهش دهد. چربي هاي سالم موجود در مغزهاي خوراکي ممکن است از چربي کل اضافي و در نتيجه گرفتگي شريان ها در چشم ها پيشگيري کنند، همان گونه که از شريان هاي موجود در قلب محافظت مي کنند.

آرامش داشته باشيد

نتايج پژوهش دانشمندان دانشگاه پزشکي اوهايو نشان داده است که حفظ آرامش ممکن است به کاهش سطوح قند خون کمک کند و در نتيجه خطر عوارضي مانند رتينوپاتي ديابتي و نابينايي را کاهش دهد. طي اين مطالعه که با حضور 30 شرکت کننده و به مدت 10 هفته انجام شد، 15 نفر از شرکت کنندگان روزانه تمرينات تن آرامي و کاهش تنش را انجام مي دادند و 15 نفر ديگر در کلاس هاي آموزش ديابت حاضر مي شدند.

در پايان مطالعه، آنهايي که به انجام تمرينات تن آرامي و کاهش تنش مي پرداختند، افت حدود 10 درصدي قند خون ناشتاي خود را شاهد بودند. استرس موجب تحريک ترشح هورمون هايي مي شود که قند خون را افزايش مي دهند. کاهش استرس مزمن اين روند را متوقف مي کند. اگر اين مساله به اندازه کافي در شما انگيزه ايجاد نمي کند بايد به اين نکته اشاره داشت که گروه تن آرامي کاهش افسردگي و اضطراب را نيز تجربه کردند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي