جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/05/18 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 5620

 نياز کودکان و نوجوانان به فعاليت بدني  

 قسمت اول

بازي روزانه و فعاليت بدني از گذشته هاي دور، بخش مهمي از زندگي کودکان و نوجوانان به شمار مي رقت ولي امروزه، کامپيوترها و رسانه هاي اجتماعي موجب شده اند نياز و ميل کودکان به حرکت و بازي کمتر شود.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران، ميزان مشارکت در فعاليت بدني با افزايش سن کمتر مي شود و در دختران کاهش آن شديدتر از پسران است. چالش هايي که براي فعال کردن بچه ها در زندگي روزانه وجود دارند بايد تناسب سن با فعاليت فيزيکي و مديريت فيزيکي و حمايت خانواده و دوستان را مد نظر قرار دهد .

يک سبک زندگي بي حرکت بعنوان يک فاکتورخطر مهم براي چاقي و بيماري قلبي عروقي محسوب مي شود. شيوع اضافه وزن و چاقي درميان کودکان ونوجوانان يک نگراني مهمي سلامت عمومي محسوب مي شود و مشکلات سلامتي مربوط به وزن در کودکي زودتر تشخيص داده مي شوند.

يک گزارش از مرکز کنترل و پيشگيري بيماري از روند مشکلات در دانش آموزان دبيرستاني ايالات متحده حکايت دارد:

* تنها 27درصد از دانش آموزان در روز 60دقيقه فعاليت بدني دارند

*تنها 52درصد از دانش آموزان در فعاليت هاي تقويت عضلاني شرکت دارند

*تنها 29درصد از دانش آموزان هرروز آموزش فيزيکي مي بينند.

* 41 درصد دانش آموزان سه ساعت يا بيشتر در روز بازي هاي ويدئويي يا کامپيوتري بازي مي کنند.

* 32 درصد از دانش آموزان سه ساعت يا بيشتر در روز تلويزيون تماشا مي کنند.

فعاليت بدني يک رفتار يادگرفتني است که تحت تاثير خانواده، معلمان و مربيان و نيز محيط است. کودکان و بزرگسالاني که فرصت هاي اعتماد به نفس در قابليت هاي بدني خود در اوايل دوران زندگي نداشته اند، در اواخر زندگي فعاليت کمتري دارند. مهارت هاي حرکتي مثل دويدن، پريدن و پرش مي توانند به عنوان ساختار فعاليت بدني در طول عمرشان تلقي شوند. کودکاني که در اوايل زندگي در اين مهارت ها خوب پيشرفت نکرده اند ممکن است در دوران بعدي زندگي در فعاليت هاي بدني روزانه کم تحرک تر به نظر برسند.

فوايد فعاليت بدني براي کودکان و نوجوانان

مشارکت منظم در انواع مختلف فعاليت بدني نقش حياتي براي رشدونمو سالم دارد. شواهد نشان مي دهند که فعاليت بدني مي تواند تاثير مفيدي روي ترکيب بدن، سطح کلسترول، فشارخون، قندخون، توان هوازي، قدرت عضلاني، مهارت هاي حرکتي، و سلامت استخواني بگذارد. فعاليت بدني منظم مي تواند عملکرد علمي و احساس سلامت روحي را بهبود بخشد. عادات سبک زندگي صحيح مثل مشارکت در فعاليت بدني روزانه که در طي دوران کودکي و نوجواني شروع مي شوند در دوران بزرگسالي ادامه و توسعه مي يابد. در طولاني مدت، مشارکت روزانه در بازي هاي محيط باز، فعاليت هاي تناسب اندام، و ورزش هاي تفريحي به بهبود سلامت و خوشي همه کودکان و بزرگسالان کمک خواهدکرد.

خصوصيات فعاليت بدني کودکان و بزرگسالان

الگوي فعاليت طبيعي پسران و دختران با انفجارهاي کوتاه فعاليت بدني و درصورت نياز دوره هاي کوتاه استراحت ساخته مي شود. اکثر کودکان براي شادي، دوست يافتن و يادگرفتن چيزهاي جديد در فعاليت فيزيکي شرکت مي کنند. درحاليکه برنامه هاي ورزشي جوانان مي تواند فرصتي مناسب براي ورزشکاران جوان فراهم کند تا از نظر بدني فعال باشند، اما همه بچه ها از رقابت لذت نمي برند و بعضي پسران و دختران ممکن است براي تمرينات و مسابقات آماده نباشند. کودکان و نوجواناني که آمادگي جسماني ضعيفي دارند، احتمالاً به علت ناراحتي، خجالتي، يا ناراحتي بدني مثل درد و آسيب ها ورزش را کنارمي گذارند.

کودکان و نوجوانان بايد از فرايند فعاليت فيزيکي لذت ببرند، اگرچه از ارزش بازي آزاد خلاقانه نبايد چشم پوشي کرد، فعاليت هاي بدني با صلاحيت و دقت و مراقبت فرصت منحصربفردي براي کودکان و نوجوانان فراهم مي کند تا مهارت هاي جديدي را يادبگيرند، تکنيک ورزشي را بهبود بخشند و درمورد توانايي خود حس خوبي داشته باشند. اين دانش سواد بدني نام دارد. ارزش طولاني مدت توسعه ي سواد بدني بايد به خوبي توسط والدين، معلمان و مربيان درک شود. کودکاني که يادمي گيرند چگونه با اطمينان بازي کنند و انگيزه ي شرکت در طيفي از بازي ها و فعاليت ها را دارند به احتمال بيشتري در کل عمر خود فعاليت بدني خواهندداشت. حتي پسرو دخترهاي غيرفعال مي توانند با مشارکت در برنامه هاي فعاليت بدني که لذت بخش و سرگرم کننده هستند سواد بدني خود را اصلاح کنند. درست مثل خواندن و نوشتن، کودکان مجبورند يادبگيرند چگونه بازي هاي حرکتي و مهارت هاي ورزشي را با ايمني و اطمينان انجام دهند.

تشويق موفقيت با مشارکت در فعاليت بدني: نکاتي براي والدين، معلمان و مربيان

نکات زير مي توانند به والدين، مربيان، و معلمان کمک کنند تا برنامه هاي فعاليت بدني امن و لذت بخشي براي کودکان و نوجوانان ارائه دهند:

•تمرکز روي ارزش هاي ذاتي مثل بهبود مهارت، موفقيت هاي فردي و شادبودن

•تشخيص تفاوت هاي فردي و ظرفيت هاي فردي در کودکان و نوجوانان هم سن

•تامين طيفي از فعاليتهاي بدني و اجتناب از رژيم گرفتن

•اطمينان از پوشيدن دستکش و کفش مناسب براي کودکان و نوجوانان

•بازديد منظم از جاهاي مخصوص فعاليت و توضيح توصيه هاي ايمني

•تبديل شدن به يک مدل نقش خوب و متعهد در فعاليت بدني منظم

•تاکيد بر بهترين تلاشي که مي توانيد انجام دهيد نه اينکه بهترين باشيد

•فراهم کردن فرصت هايي براي کودکان بزرگ تر براي کمک به يادگيري بچه هاي کم سن تر

ادامه دارد


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي