جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/06/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5650

 خطرناک ترين عادات مضر براي سلامتي 

 
برخي عادت هاي رايج در زندگي روزمره شما مي توانند براي سلامتي تان بسيار گران تمام شوند سعي کنيد هرچه زودتر آن ها را ترک کنيد. برخي جلوي عطسه کردن خود را ميگيرند يا مواد غذايي خود را در ظروف پلاستيکي نگهداري ميکنند يا اغلب از صابون هاي ضدباکتري استفاده کرده و بلافاصله پس از خوردن غذا مسواک ميزنند اين ها بدترين عادات مضر براي سلامتي تان به شمار مي روند.

ما به بعضي عادت هاي مضر مثل پوشيدن شلوار جين تنگ ,نگهداري غذا در ظروف پلاستيکي عادت کرده ايم و نمي دانيم آنها سلامتي ما را به خطر مي اندازند.

ترک کردن عادت هاي مضر مي تواند دشوار باشد. حتي عادت هايي که ما معمولا به عنوان يک کار مفيد در نظر مي گيريم نيز ممکن است، به بدن ما آسيب برساند.

1- جلوگيري از عطسه کردن

جلوگيري از عطسه کردن از عادت هاي مضر است که بسياري آن را انجام مي دهند. وقتي براي جلوگيري از عطسه، دهان و بيني خود را مي بنديم، فشار داخل جمجمه ما به طور قابل توجهي افزايش مي يابد. جريان خون در مغز مختل مي شود، و رگ هاي خوني و بافت هاي عصبي فشرده مي شوند. اين کار مي تواند منجر به سردرد، صدمه به عروق و حتي مشکلات شنوايي شود. هرگز از عطسه کردن خودداري نکنيد.

2- استفاده از اسانس و عطر غير اصل

مواد مصنوعي اغلب براي ساخت اسانس استفاده مي شوند، از آنها در توليد عطرهاي قوي تر و ارزان تر از عطرهايي با روغن طبيعي استفاده مي شود. اين مواد مي تواند موجب سرگيجه، حالت تهوع و خواب آلودگي شود. همچنين چشم، گلو و پوست را تحريک مي کند.

3- استفاده از تلفن هوشمند قبل از رفتن به رختخواب

نور مصنوعي در شب توليد هورمون ملاتونين که خواب و بيداري را تنظيم مي کند را سرکوب مي کند. ملاتونين پايين مي تواند منجر به افسردگي، سرطان، چاقي، بيماري هاي قلبي و سيستم ايمني ضعيف شود. بنابراين عادت هاي مضر مثل کار کردن با لب تاب و گوشي در آخر شب را ترک کنيد. زود رفتن به رختخواب براي بهبود سلامت شما مناسب است.

4- ذخيره مواد غذايي در ظروف پلاستيکي

بسياري از ظروف پلاستيکي حاوي مواد شيميايي مصنوعي مانند فتالات و بيسفنول هستند که به انعطاف پذيري آنها کمک مي کند. اگر مواد غذايي در مدت زمان طولاني در جعبه هاي پلاستيکي نگهداري شود، مواد پلاستيک مي توانند در غذا نفوذ کنند. خوردن اين غذاها مي تواند بر سيستم غدد ريز درون بدن تاثير بگذارد. ذخيره مواد غذايي در ظروف ساخته شده از شيشه، فولاد ضد زنگ يا مواد سراميکي، ايده خوبي است. همچنين به سمبل هاي فوق توجه کنيد، زيرا اطلاعات مفيد در مورد نحوه استفاده از ظروف را ارائه مي دهند.

5- مسواک زدن دندان ها بلافاصله پس از غذا خوردن

دندان پزشکان مدتهاست توصيه مي کنند که دندان ها را حداقل 30 دقيقه بعد از غذا خوردن بشوييد. حتي اگر ممکن است يک ساعت بعد از غذا خوردن باشد، بهتر است. غذا و
نوشيدني ها، به ويژه آنهايي که بسيار اسيدي هستند، روي ميناي دندان و لايه زير آن (دنتين) تأثيرمي گذارند.

حرکت مسواک اسيد ها را به سمت داخل هل مي دهد و به عاج نزديک تر مي کند. اين کار مي تواند به حساسيت شديد منجر شود و به ميناي دندان آسيب برساند.

6- اغلب از صابون ضد باکتري استفاده مي کنيد

تعداد زيادي از باکتري هاي مفيد در سطح پوست ما زندگي مي کنند و نقش مهمي در محافظت از بدن ما ايفا مي کنند. اگر ما اغلب از صابون ضد باکتري استفاده کنيم، حالت استرليزه دست ها را از بين مي بريم، که به نوبه خود فرصتي براي ورود باکتري هاي مضر به بدن ماست. متخصصين پوست توصيه مي کنند که صابون ضد باکتري را براي بريدگي ها، خراش ها وچروک ها استفاده کنيد. از صابون ضد باکتري بيش از دو بار در هفته براي شستن دست ها استفاده نکنيد.

7- شلوار جين تنگ

از عادت هاي مضر اکثر افراد پوشيدن شلوار جين هاي تنگ است. اگر چه ممکن است خيلي شيک باشند، اما شلوار جين تنگ هميشه بر روي پوست و رشته هاي عصب شما فشار مي آورد. اين فشار موجب احساس ناراحتي دائمي مي شود که مي تواند به مشکلات سيستم عصبي منجر شود. همچنين کاهش رسيدن جريان هوا به پاها ممکن است موجب خارش و سوزش شود و در نهايت پاهاي شما بي حس مي شود.

8- نوشيدن آبميوه

هر کسي مي داند که آب ميوه تنها در مقادير کم براي شما خوب است. در مورد بيماري هاي خاص، آب ميوه حتي مي تواند باعث آسيب جدي به بدن شما شود.

به عنوان مثال، آب انگور براي کساني که داراي اضافه وزن يا ديابت هستند توصيه نمي شود. علاوه بر اين، آبميوه هاي داراي مواد آلرژيک قوي هستند. شما بايد در مورد دادن آنها به بچه ها مراقب باشيد: تنها مقادير کمي آب ميوه به آنها بدهيد، و اگر ممکن است، قبل از آن با دکتر مشورت کنيد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي