تاریخ 1396/07/20 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5672

کشف کمربند 2200 ساله مزين به سنگ يشم در سيبري

باستان‌شناسان موفق به کشف کمربندي از جنس زغال‌سنگ در سيبري شدند. اين کمربند که مخصوص بانوان است با سنگ‌هاي يشم تزئين شده‌است.

به گزارش DailyMail، اين کمربند جواهرنشان روي اسکلت يک زن جنگجو از اهالي شيونگ نو، در قرون اول و دوم قبل از ميلاد مسيح بر منطقه سيبري حکومت مي‌کردند، پيدا شده است.

سگک کمربند از جنس زغال‌سنگ است و به طرز زيبايي با سنگ يشم، عقيق، مرجان و فيروزه تزئين شده است. قطر آن 20 سانتي‌متر است يکي ديگر از کمربندها در گورستان «آلا تاي» در نزديکي رودخانه ينيس پيدا شده که مزين به حکاکي‌هاي حيوانات است.

همچنين قطعات برنز به شکل شعله آتش روي شانه‌هاي برخي از اسکلت‌هاي پيدا شد. اکثر سگک کمربند مردان از جنس آهن بود اما تزئينات کمربند زغال‌سنگي، چشمگيرترين مورد در ميان يافته‌ها بوده است.

دکتر مارينا کيلونوسکايا، سرپرست اين حفاري، در اين باره گفت: «جالب‌ترين و غني‌ترين يافته‌ها هميشه در قبر زنان کشف مي‌شود. وقتي براي اولين بار به اين سايت باستاني آمديم، به شدت توسط سيل آسيب‌ديده بود. جمجمه‌ها در سراشيبي رودخانه بودند و استخوان سبز رنگ در اطراف پخش شده بودند. استخوان‌ها به دليل وجود اقلام برنزي به رنگ سبز درآمده بودند. تلاش کرديم تا هر چه را که مي‌توانيم نجات دهيم».

روي جواهرات زغال‌سنگي، حکاکي دو بز و پيکان وجود دارد و در طرف مقابل حکاکي يک اسب به چشم مي‌خورد. يکي ديگر از کمربندها با سنگ يشم، مرجان، فيروزه و ياقوت تزئين شده بود.

به گفته دانشمندان، صاحبان اين کمربندها افراد ثروتمندي بودند که اهل مغولستان بودند. بسياري از بقاياي کشف‌شده متعلق به زنان است. باستان‌شناسان موفق به کشف 80 قبر در اين گورستان شدند که عمدتا در جعبه‌هاي سنگي مستطيلي، گاهي اوقات به شکل قايق و برخي ديگر در تابوت‌هاي چوبي به خاک سپرده شده بودند.

اکثر متخصصان از اهالي شيونگ نو به عنوان جنگجويان بزرگ ياد مي‌کنند اما اين زنان مهاجم از مرزهاي شمالي چين امروزي وارد منطقه سيبري شده بودند. مردم شيونگ نو مهاجراني بودند که در اواخر قرن سوم قبل از ميلاد مسيح اکثر نقاط آسياي مرکزي را فتح کردند. حملات مکرر اين قوم به شمال چين منجر به ساخت ديوار بزرگ چين شد.

اهالي شيونگ نو، جنگجويان کوهستاني بودند که بيش از 300 هزار کماندار سوار بر اسب داشتند؛ بسياري از اين کمانداران زن بودند.

اين تمدن براي اولين بار در مغولستان تاسيس شد و مردم آن خورشيد، ماه، زمين و اجداد خود را مي‌پرستيدند.

کشف ساختار پيچيده مغزميگو

دانشمندان کشف کرده‌اند که ميگوي آخوندکي يا دهان‌پا مغزي بسيار پيچيده‌تر از آنچه که ما تصور مي‌کنيم دارد.

به گزارش آنا به نقل از ScienceMag، دانشمندان با مطالعه روي بيش از 200 سخت‌پوستان شامل خرچنگ‌ها، ميگوها و لابسترها، به اين نتيجه رسيده‌اند که مغز ميگوي آخوندکي حاوي حافظه و مراکز يادگيري است. اين نوع مغز که هم‌اکنون در «بدن‌ قارچي‌ها» يافت شده، تاکنون فقط در حشرات ديده شده است.

اين تيم تحقيقاتي ساختارهاي مشابهي را بستگان نزديک اين موجود دريايي پيدا کرده است که عبارتند از ميگو پاک‌کننده، ميگو پيستوله و خرچنگ‌هاي خزنده.

محققان معتقدند که اين امر ممکن نيست که تصادفي باشد. زيرا ميگو آخوندکي و برادرانش تنها سخت‌پوستاني هستند که فواصل طولاني به دنبال شکار مي‌روند و براي اين کار بايد حافظه داشته باشند.

دانشمندان بر اين باورند که بدن قارچي‌ها از حدود 480 ميليون سال پيش، از خاندان خرچنگ‌ها جدا شده‌اند و تکامل آنها و پيدا کردن قابليت يادگيري و حافظه، به معني آن است که اين موجودات بسيار باستاني‌تر از آن چيزي هستند که دانشمندان تاکنون فکر مي‌کردند.

کاميوني که برق و آب توليد مي کند

يک شرکت خودروسازي بستري براي ساخت کاميون هاي مختلف طراحي کرده که با سلول سوختي هيدروژن کار مي کند و قابليت فراهم کردن برق و آب در مواقع اضطراري را دارد.به گزارش مهر به نقل از نيواطلس، باتوجه به تندبادها و بلاياي طبيعي که در اين اواخر در آمريکا اتفاق افتاده، شرکت جنرال موتورز طرحي را براي مقامات ارتش رونمايي کرده که احتمالا در اين موارد کارآمد خواهد بود.

اين شرکت از GM SURUS رونمايي کرده که در حقيقت يک پلتفورم با چهار چرخ است و مي تواند ماموريت هاي مختلفي انجام دهد و حتي به طور خودران عمل کند.

اين شرکت معتقد است کاميوني که روي اين پلتفورم قرار گيرد علاوه بر کاربردهاي نظامي مي تواند پشتيباني اضطراري طي بلاياي ناگهاني فراهم کند. اين پلتفورم داراي سيستم سلول سوختي جديدي به نام Hydrotecاست که الکتريسيته را براي موتورهاي الکتريکي هر محور فراهم مي کند. اين خودرو مي تواند با يک بار شارژ هيدروژن 466 کيلومتر طي کند. چنين کاميوني مجهز به يک پک باتري ليتيومي نيز خواهد بود.

به دليل وجود سلول سوختي مي توان موتورهاي الکتريکي و مخزن هاي ذخيره هيدروژن و باتري ها را زير اين پلتفورم کار گذاشت.

جالب آنکه خودرو مي تواند براي تامين برق در مواقع اضطراري، الکتريسيته تخليه کند و حتي آب آشاميدني فراهم کند. (آب در حقيقت يکي از موادي است که از سلول سوختي هيدروژني خارج مي شود).

کاميون هايي که با اين بستر ساخته مي شوند، مجهز به فناوري خودران خواهند بود. جنرال موتورز قصد دارد از اين طرح براي توليد خودروهاي تجاري استفاده کند و به نظر مي رسد ارتش آمريکا نخستين مشتري اين کاميون ها باشد.

نسخه چاپي ارسال به دوستان