جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/09/20 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5718

  مبارزه با سرطان ريه با مصرف اين 6 ماده غذايي 

 يکي از بهترين روش هايي که مي توانيد براي دور نگه داشتن سرطان از بدن خود مد نظر قرار دهيد، مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه است.از طريق برخي تغييرات در سبک زندگي خود مي توانيد احتمال ابتلا به سرطان ريه را کاهش دهيد، که البته بزرگترين تغيير در اين زمينه ترک سيگار محسوب مي شود. احتمالا از اين تغيير کليدي آگاه هستيد، اما آيا مي دانستيد که برخي مواد غذايي نيز مي توانند خطر ابتلا به اين سرطان را کاهش دهند؟

به گزارش عصر ايران به نقل از "اکتيو بيت"، شايد عجيب به نظر برسد که آنچه وارد معده شما مي شود بتواند بر شرايط آينده ريه هاي شما تاثيرگذار باشد، اما منابع بسياري به اين نکته اشاره داشته اند که محتويات سالم برخي مواد غذايي مي توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. در ادامه با شش ماده غذايي که مي توانند بر کاهش خطر ابتلا به سرطان ريه تاثيرگذار باشند، بيشتر آشنا مي شويم.

ميوه ها و سبزيجاتي با رنگ روشن و درخشان

يکي از بهترين روش هايي که مي توانيد براي دور نگه داشتن سرطان از بدن خود مد نظر قرار دهيد، مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه است. به لطف آنتي اکسيدان هاي موجود در ميوه ها و سبزيجاتي با رنگ روشن، که به طور خاص مي توان از ويتامين هاي C و A نام برد، مي توانيد خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهيد. تراکم پايين اين ويتامين ها با خطر بيشتر ابتلا به سرطان ريه پيوند خورده اند.

تقريبا تمامي ميوه ها و سبزيجات داراي برخي ويژگي هاي آنتي اکسيداني هستند، اما هرچه رنگ آنها روشن‌تر باشد گزينه بهتري محسوب مي شوند. بر همين اساس، شما مي توانيد مصرف توت ها، کدو مسماي زمستاني، فلفل دلمه اي ها، و کوجه فرنگي ها را مد نظر قرار دهيد. مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه روشي سالم براي دريافت کربوهيدارت ها نيز محسوب مي شود.

مغزهاي خوراکي

مصرف مغزهاي خوراکي مي تواند اثر مثبتي بر خطر ابتلا به سرطان ريه داشته باشد. اين مساله صرف نظر از وضعيت سيگار کشيدن و ديگر عوامل خطر آفرين شناخته شده درست است.

نتايج مطالعات صورت گرفته در اين زمينه نشان داده اند افرادي که بيشتر مغزهاي خوراکي مصرف مي کنند با کاهش خطر ابتلا به سرطان ريه مواجه هستند. فوايد مصرف مغزهاي خوراکي حتي ميان افراد سيگاري نيز ديده شده است.

ماهي

چربي هاي اشباع که در گوشت حيوانات وجود دارند مي توانند خطر ابتلا به سرطان ريه را افزايش دهند، اما اين مساله درباره ماهي صدق نمي کند. اين ماده غذايي به طور معمول سرشار از اسيدهاي چرب امگا-3 است، که بر خلاف چربي هاي اشباع، يک نوع چربي مفيد براي بدن انسان هستند.

اما کدام ماهي ها بيشترين فايده را براي انسان دارند؟ براي کسب بيشترين فوايد سلامت مي توانيد مصرف ماهي هاي سالمون، خال مخالي، و تن را مد نظر قرار دهيد، که پژوهش ها نشان داده اند اثر چشمگيري بر کاهش خطر ابتلا به سرطان ريه دارند. اما اگر به مصرف گوشت قرمز يا ماهي علاقه اي نداريد، شايد بهتر است نگاهي به گزينه بعدي داشته باشيد.

لوبياها

مقاله اي که در سال 2005 توسط بي بي سي منتشر شد به فوايد مصرف لوبياها (و سويا) به عنوان روشي براي کاهش خطر ابتلا به سرطان ريه اشاره داشت. اين مقاله بر اساس مطالعه اي که با حضور 3,000 شهروند آمريکايي انجام شده و پيوند بين مصرف لوبيا/سويا و خطر کمتر ابتلا به سرطان ريه را نشان مي داد، نوشته شده بود.

اثر محافظتي به نظر مي رسد با ترکيبات شبه استروژني موجود در اين مواد غذايي مرتبط است، که خطر ابتلا به سرطان را تا 46 درصد کاهش مي دهند. اين ترکيبات استروژن مانند که منشا گياهي دارند به نام فيتواستروژن ها شناخته مي شوند و در مطالعات گذشته نيز اثر محافظتي در برابر برخي تومورها را نشان داده بودند.

غلات کامل

به جاي استفاده از نان سفيد، برنج سفيد، و پاستاي سفيد بهتر است جايگزين هايي که از غلات کامل تهيه شده اند (از جمله کينوآ و جو دوسر) را مصرف کنيد. غلات کامل کربوهيدارت ها و مواد مغذي بيشتر، از جمله آنتي اکسيدان ها، را نسبت به غلات پالايش شده ارائه مي کنند.

مطالعه اي که در سال 2008 در نشريه Circulation منتشر شد به تجزيه و تحليل عادات غذايي و موارد سرطان و بيماري قلبي بين بيش از 72,000 زن در يک بازه زماني بيش از 18 سال پرداخت. پژوهشگران پيوندي قوي بين يک رژيم غذايي سرشار از ميوه، سبزيجات و غلات کامل و خطر کاهش يافته ابتلا به سرطان، بيماري قلبي و مرگ را شاهد بودند.

کاري

اگر در پي روشي تند و تيزتر براي پيشگيري از سرطان ريه هستيد، ادويه کاري ممکن است براي شما مفيد باشد. ماده فعال زردچوبه - ادويه اي که در بسياري از دستورالعمل هاي غذايي براي بهبود رنگ و عطر و طعم استفاده مي شود - به نظر مي رسد از ويژگي هاي ضد سرطان برخوردار است.

با اين وجود، مصرف روزانه غذاهاي هندي ممکن است انتخاب خوبي نباشد، زيرا به طور معمول بسيار چرب هستند.

بر همين اساس، پژوهشگران استفاده از يک مکمل به شکل قرص براي بهره‌مندي از فوايد بدون عوارض جانبي، مانند ابتلا به بيماري قلبي، را مد نظر قرار داده بودند. مطالعات به فوايد زردچوبه در پيشگيري از سرطان هايي مانند خون، پروستات، پوست، روده بزرگ و ريه اشاره داشته اند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي