جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1396/11/25 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 5772

 معضلي به نام «جاده پايانه» در 35 کيلومتري جنوب غرب پايتخت 

 
بهارستان- ذبيح اله اصغري

پايانه حمل و نقل نسيم‌شهر نزديک به 2 دهه است که با تردد روزانه 10 هزار خودرو سنگين سبب ايجاد مخاطرات فراوان براي اهالي اين شهر در جنوب غربي تهران شده است.

نسيم شهر، مرکز بخش «بوستان» از توابع شهرستان «بهارستان» در استان تهران است، که در 35 کيلومتري جنوب‌غرب تهران قرار گرفته‌است. اين شهر با مساحت 30 کيلومتر مربع و جمعيت حدود 160 هزار نفري يكي از شهرهاي بزرگ ايران محسوب مي‌شود. اهالي اين شهر مجبورند هر روز تعداد زيادي ميهمان ناخوانده و تردد آنها را در اين شهر بپذيرند، ميهمانان غول‌پيکري که دود و سروصداي فراوان دارند، اما آن چه اين ميهمانان غول‌پيکر را ترسناک مي‌کند، تصادفات ناشي از حضور آنها در نسيم‌شهر است، اين ميهمانان ناخوانده، خودروهاي سنگين حمل بار هستند، که ساليان سال مردم اين منطقه را آزار مي‌دهند.

برخي از اهالي به عنوان عابر پياده با ماشين‌آلات سنگين تصادف کرده‌اند و برخي ديگر نيز با خودروي سواري طعمه چرخ‌هاي سنگين تريليها شده و از همان جا مستقيم به ديار باقي شتافته‌اند.

پايانه نسيم‌شهر که طرح اوليه آن به دو دهه قبل باز مي‌گردد، حالا بعد از گذشت اين همه سال و رشد چشمگير نسيم‌شهر تبديل به معضلي پيچيده و چندلايه شده است، تا جايي که نه تنها ديگر خاصيت و منفعتي براي منطقه ندارد بلکه هر روز بر ابعاد مصائب و مشکلات آن افزوده مي‌شود و مردم منطقه را با نگراني‌هاي تازه‌تري آشنا مي‌کند.فرمانداري بهارستان در 2 الي 3 سال اخير همواره پيگيري حل معضلات اساسي اين شهرستان و به طور ويژه مسايل ناشي از وجود پايانه بوده است.

تردد روزانه 10 هزار خودرو سنگين در نسيم‌شهر

فرماندار بهارستان، همواره گزارش‌هاي دقيقي از پيگيريهاي انجام شده در اختيار رسانه‌ها قرار داده است، اما ظاهرا حل ريشه‌اي مشکلات نيازمند عزمي جديتر در دستگاه‌هاي استاني و ملي است.شايد باور تردد روزانه 5 تا 10 هزار تريلي و کاميون سنگين به واسطه وجود پايانه در نسيم‌شهر سخت باشد، اما وقتي نماينده عالي دولت در منطقه اين آمار رسمي را اعلام مي‌کند، باور مي‌کنيم که با پديده‌اي جدي و مساله‌ساز روبه‌رو هستيم.

بيژن سليمانپور در گفتگو با خبرنگار آفرينش، ضمن اعلام اين آمار مي‌گويد: بروز تصادفات منجر به فوت و مجروح شدن ساکنان، مستهلک شدن تاسيسات شهري و معابر عمومي که طبيعتا براي خودروهاي سنگين طراحي نشده است و همچنين ايجاد مشکلات امنيتي خاص از جمله پيامدهاي وجود پايانه در اين منطقه استفرماندار بهارستان درباره پيگيري‌هاي انجام شده پيرامون اين معضل، از برگزاري جلسات مهم خبر داده و توضيح مي‌دهد بارها جلساتي برگزار شده و در يکي از آنها در جلسه شوراي تامين که با حضور مديرکل راهداري استان تهران برگزار شد، به تصميمات و مصوبات مهمي دست يافتيم، اما در نهايت به وعده‌ها عمل نشد.

وي ادامه داد: بارها نامه‌هايي حاوي گلايه‌هاي مردم و مشکلات ناشي از پايانه را به وي منعکس کرديم، اما ظاهرا اراده و علاقه‌اي به رفع گلايه‌ها و عمل به نظر مردم ندارند.

پايانه نسيم‌شهر؛ مقصر اصلي مرگ و ميرهاي ناشي از تصادفات

سليمانپور به همين ميزان بسنده نکرده و پيگيريهاي زيادي از کانال مسئولان استاني انجام داده است. به گفته او در سفر اخير محمدحسين مقيمي، استاندار تهران نيز مشکلات به شکل مفصل به وي منتقل شده و گلايه ‌مردم از عملکرد اداره کل راهداري استان تهران نيز به نماينده عالي دولت در اين استان انعکاس داده شده است.نماينده عالي دولت در شهرستان بهارستان در ادامه به يکي از اقدامات انجام شده براي کاهش خطرات ناشي از تصادف‌ با خودروهاي سنگين اشاره کرده و مي‌گويد: ما از راهور خواستيم تا با استقرار نيروهاي خود وضعيت تردد اين مسير را کنترل کند، اما با وجود کاهش حوادث باز هم حادثه‌هايي پيش آمد و منجر به جرح و مرگ شهروندان شد.

وي گفت: در بسياري از موارد کارشناسان راهور به اين جمعبندي رسيدند که مقصر اصلي مرگ و ميرهاي موجود، پايانه نسيم‌شهر است، اما باز هم هيچ واکنشي ديده نشد. سليمانپور در ادامه از برگزاري جلسات جديد براي حل اين معضل خبر مي‌دهد و مي‌گويد: طبق صحبت‌هايي که با استاندار تهران انجام شده قرار است، بازديدي از اين پايانه، با حضور مقامات قضايي و مسئولان استاني و استاندار تهران انجام بشود و سپس در جلسه شوراي تامين با حضور اين عزيزان تصميم‎گيري‌هاي فوري صورت بگيرد، تا اين معضل براي هميشه رفع شود، که به طور حتم نتايج آن را به مردم منطقه اطلاع‎رساني مي‌کنيم.

آمار بالاي تصادف خودروهاي سنگين با سواري‌ها

به گزارش خبرنگار آفرينش مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري نسيم‌شهر نيز از آمارهاي نگران‎‏کننده‌اي سخن مي‌گويد. اواظهار داشت: بخش عمده‌اي از تصادف‌هاي مسير منتهي به پايانه و حتي در سطح شهر مربوط به برخوردهاي خطرناک ميان کاميون‌ها و تريلي‌ها با سواريها که گاهي نتيجه آن مرگ راننده است، مي‏شود. نادر هنرمند در اين باره مي‌افزايد: براساس اعلام کارشناسان راهور، بخش عمده تصادفات ماشين‎آلات سنگين به نيم ساعت آخر سفر مربوط مي‌شود که اين نيم ساعت آخر در سفرهايي که مقصد آنها نسيم‌شهر است، در حوزه محورهاي مواصلاتي اين شهر قرار خواهد داشت.در هر صورت، نمي‏توان مزاياي يک پايانه حمل و نقل را ناديده گرفت، اما استقرار اين پايانه در يک شهر پرجمعيت سبب ايجاد مشکلات و مزاحمتهايي براي اهالي آن شهرمي‏شود.

اميد است مسئولان، جمعيت حدود 160 هزار نفري نسيم‌شهر را فداي حمل و نقل بار براي پايتخت‎نشينان نکنند و با تدبير و هماهنگي لازم، اين پايانه را به خارج از شهر و مکاني مناسبتر منتقل کنند، تا شاهد تصادفات متعدد ناشي از تردد خودروهاي سنگين در اين شهر نباشيم!


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي