جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
ارتباط با ماآرشيوشناسنامه صفحه اصلي
تاریخ 1397/01/28 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 5811

 خبر 

 6 فعاليت روزانه براي کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ

افراد در تمام سنين از شنيدن اينکه ممکن است به سرطان دچار شده باشند، هراس دارند که با رعايت راهکار‌هايي آسان مي‌توان از ابتلا به برخي سرطان‌ها پيشگيري کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ به گفته کارشناسان موسسه تحقيقات سرطان آمريکا (اي‌آي‌سي‌آر)، آمريکايي‌ها با تغيير رژيم‌هاي غذايي، ورزش منظم و کنترل وزن خود مي‌توانند از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگيري کنند؛ آليس بندر، مدير بخش برنامه‌هاي تغذيه موسسه تحقيقات سرطان آمريکا گفت: با کمي تغيير در خوردني‌ها و آشاميدني‌ها و همچنين داشتن حداقل 30 دقيقه‌ ورزش و فعاليت روزانه، مي‌توانيد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به ميزان قابل توجهي کاهش دهيد.

وي افزود: اعمال اين تغييرات در شيوه زندگي و داشتن وزن مناسب در پيشگيري از ابتلا به 63هزار مورد سرطان در سال موثر بوده است.

بندر براي کاهش خطر ابتلا به اين نوع سرطان 6 مورد را توصيه مي‌کند:

1- الکل: طبق تحقيقات مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مردان و همچنين در زنان افزايش مي‌دهد.

2- مصرف زياد فيبر: مصرف غذاهاي حاوي فيبر مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در شما کاهش دهد. مصرف 10گرم فيبر يا يک فنجان غلات خطر ابتلا به اين سرطان را به ميزان 10درصد کاهش مي‌دهد.

3- کاهش مصرف گوشت قرمز و عدم استفاده از گوشت فرآوري شده: مصرف فراوان گوشت قرمز يا مصرف گوشت فراوري شده حتي به مقداري کم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزايش مي‌دهد. از مصرف هات داگ، بيکن و انواع سوسيس خودداري کنيد. در عوض به مصرف سينه مرغ کباب شده يا ساندويچ کره بادام زميني روي آوريد.

4- مصرف بيشتر سير: مصرف روزانه و منظم سير در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است، سير منبع غني مواد مغذي و لازم براي سلامتي است.

5- کنترل مناسب وزن و از بين بردن چربي شکمي: طبق تحقيقات چربي بدني با افزايش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ده‌ها سرطان ديگر مرتبط است؛ داشتن چربي شکم حتي در صورت نداشتن اضافه وزن، خود از عوامل خطرناک ابتلا به اين نوع سرطان است،بيشتر سبزيجات رنگي بخوريد و مصرف غذاهاي پرکالري مانند گوشت و پنير را محدود کنيد، مصرف دسرها و شيريني‌ها را به دو يا سه بار در هفته کاهش دهيد.

6- داشتن ورزش روزانه منظم: اگر وقت رفتن به باشگاه را نداريد، فعاليت فيزيکي خود را هنگام انجام کارهاي خانه يا دويدن انجام دهيد، اين کار در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثير دارد؛ حداقل 10دقيقه ورزش روزانه داشته باشيد، همچنين مي‌توانيد با ايجاد وقفه در فعاليت، اين ميزان را به حداقل 30دقيقه در روز افزايش دهيد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي